Nybörjare behöver hjälp med MySQL/PhPMyadmin

Permalänk
Medlem

Nybörjare behöver hjälp med MySQL/PhPMyadmin

Yes, som topic säger så behöver jag hjälp med att fixa mysql/phpmyadmin. Har försökt att ominstallera det men fastnar på då den ska ta bort databaserna. Kör kommandot sudo apt-get purge phpmyadmin.

Får något i stil med root@localhost.... using password YES.

Har kollat i config filen och sett pwt' det är rätt.
Kör då en linux burk CMD' ubuntu 64 bit.

Skulle behöva hjälp med att ominstallera detta, men även att göra så att datorer från "utsidan" kan connecta, då jag vet att detta är disablat från början.

Sitter just nu utomlands men skulle behöva hjälpen på söndagen, eller om någon kan förklara här i tråden så snabbt som möjligt då jag har möjlighet till FTP och SSH acces.

Tack på förhand, skulle uppskatta all hjälp!
/Molo

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att förstå vad du vill ha hjälp med rakt av, men är det redan installerat så är det ju bara att konfigurera om om du saknar något. Vad menar du att datorer på utsidan ska anslutat till? databasen? är det via apache/PHP du menar då eller?

vad är det mer specifikt apt haltar på? att döda mysql?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Har lite svårt att förstå vad du vill ha hjälp med rakt av, men är det redan installerat så är det ju bara att konfigurera om om du saknar något. Vad menar du att datorer på utsidan ska anslutat till? databasen? är det via apache/PHP du menar då eller?

vad är det mer specifikt apt haltar på? att döda mysql?

Vill liksom ominstallera Phpmyadmin men får felmeddelanden då jag försöker, även mysql händer det samma med.
apt är ett plugin till linux som installerar och hämtar det du vill att den ska, underlättar mycket då jag är nybörjare på linux. Skulle dock kunna försöka göra detta manuellt hemma efter en guide.

Syftar på att andra program, från andra datorer ska kunna connecta till denna dator, då det krävs av vissa program jag ska använda. Det är via MySQL dem ska ansluta till en databas jag skapat i phpmyadmin.

Sitter på en tablet så förlåt om jag förklara dåligt med ska göra mitt bästa.

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

just momentet att ansluta direkt till mySQL från en annan dator har jag aldrig gjort själv men Detta kanske kan vara en början. (Debian och ubuntu funkar i princip likadant). Du får kanske sålla bort delar som handlar om att skapa databasen, eftersom du gjort det redan.

Apt installerar bara saker. konfigurera får man snällt göra själv.
Är det redan korrekt installerat så är det bara att konfigurera.

EDIT: sidan som jag länkade till använder vi som texteditor, den är inte jättelätt om man är nybörjare. Du kan använda nano istället.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

just momentet att ansluta direkt till mySQL från en annan dator har jag aldrig gjort själv men Detta kanske kan vara en början. (Debian och ubuntu funkar i princip likadant). Du får kanske sålla bort delar som handlar om att skapa databasen, eftersom du gjort det redan.

Apt installerar bara saker. konfigurera får man snällt göra själv.
Är det redan korrekt installerat så är det bara att konfigurera.

EDIT: sidan som jag länkade till använder vi som texteditor, den är inte jättelätt om man är nybörjare. Du kan använda nano istället.

Ska ta en titt på den
Jodå, kan med "vi"

EDIT: Problemet är att jag inte får phpmyadmin/mysql att fungera, blir något fel med databaserna i installationen.

Får detta då jag försöker logga in på phpmyadmin...

Uppkoppling för controluser enligt din konfiguration misslyckades.

Förstår att något är fel med det jag gjort, men vad?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

Testade igen, får felet ERROR 1045 (28000)
Exakt detta http://stackoverflow.com/questions/11337674/getting-access-de...

Försökte med svaret som stod där nere och ändrade MySQL pwt, fortfarande samma fel.

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Skrivet av Molo:

Testade igen, får felet ERROR 1045 (28000)
Exakt detta http://stackoverflow.com/questions/11337674/getting-access-de...

Försökte med svaret som stod där nere och ändrade MySQL pwt, fortfarande samma fel.

Antar att SQL inte fungerar överhuvudtaget? eller kör du något mot den? Om inte kör

apt-get --purge remove mysql-server och apt-get --purge remove phpmyadmin

och sedan installera om mysql och phpmyadmin

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem

Har fått mysql och funka, då jag avinstallerade det så tog jag inte bort alla "underprogram" så något i dem var fel. Gjorde bara en apt-get autoremove efter avinstallationen av phpmyadmin.

Dock kvarstår problemet med att mysqlen bara är local. Min my.cnf fil skiljer sig från de andra, tror dock det pga att guiderna är gamla. Och mysql är uppdaterat sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |