Battle.net hackat, krypterade lösenord på vift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zAce:

Har haft tankarna om att kryptera mina hårddiskar, för att öka säkerheten i fall något skulle hända (om min dator blir stulen eller något).
Men hur kan man skapa kryptonyckel till sin dator såfall?

Med tanke på säkerhet, hur säkra är de olika webbmailen som finns där ute? (gmail, hotmail etc) Eller det är i slutändan hur starkt lösenord man har?

När jag får tid över hade jag tänkt fixa så jag har flera mails till olika saker jag använder (ett till spel, ett till forum/dylikt).

Angående kryptering av hårddisk så rekommenderar jag att läsa på truecrypt.org - en bra start och det är relativt enkelt att komma igång.

Angående mailtjänsterna så är det korta svaret att det inte är säkra över huvudtaget (du har inte kontroll över din egen information och därför ingen reell säkerhet). Det långa och mindre förenklade svaret får vänta då jag är för trött.

m.v.h.
/Setesh

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Grumbledock:

Tur de inte har någon info från mig så ^^
Samma med Steam, nVidia och de andra, ytterst hemlig person

Skämt å sido, får hoppas de satsar på att förbättra säkerheten framöver då bra säkerhet är ett måste om man ska använda liknande system.

Bara så du vet kan jag hela ditt personnummer, adress osv, du är sällan hemlig på internet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Bara så du vet kan jag hela ditt personnummer, adress osv, du är sällan hemlig på internet

Hans namn. Det står på hans profil.
"Du är sällan hemlig på internet" Det måste vara det dummaste jag hört på ett bra tag. NEJ han är inte hemlig för att ALLT man behöver är ett namn och en ungefärlig ålder.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAce:

Med tanke på säkerhet, hur säkra är de olika webbmailen som finns där ute? (gmail, hotmail etc) Eller det är i slutändan hur starka lösenord man har?

Sådär, fixade för dig.

Du får inte så mycket större säkerhet genom att dela upp vilka konton du har knuten till vilket mailkonton, vad som dock ger dig större säkerhet är att du ALDRIG använder samma lösenord på två olika ställen, och definitivt aldrig dela lösenord mellan det mailkonto du har för återställning av lösenord och något annat.

Sedan i praktiken är alla mail utanför din kontroll som ligger på en server du själv inte administrerar och har full kontroll över, men här handlar det om vilka du litar på och inte. Litar du på att Google inte kommer utnyttja att de kan läsa alla dina mail? Litar du på att de håller säkerheten uppe så högt att de gör det i praktiken omöjligt för någon tredjepart att få samma möjlighet?
Sony ("vi krypterar inte dina lösen") skulle jag nog inte lita på längre.
Blizzard ("vi krypterardina lösenord") lite mer.
Men den informationen brukar som i de två övre fallen inte komma till allmän kännedom förrän någon brytit sig in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Det handlar inte om dålig säkerhet.
Hört talas om Zero-Day-attacker? Utnyttja säkerhetshål eftersom du är den första som upptäckte det (eller köpte från någon som just upptäckte det)? Detta är något du OMÖJLIGEN kan skydda dig emot.

Att det är omöjligt att skydda sig mot Zero-Day-attacker måste va något av det dummaste jag läst.

Genom test, och rätt kompetens på de som utvecklat systemet kan man kraftigt minska om inte helt eliminera antalet säkerhetshål (beroende på komplexiteten förståss).

Finns inga säkerhetshål i ditt system är en Zero-day-attack omöjlig.

Ju fler säkerhetshål som finns ju större är sannolikheten att någon kommer upptäcka dem och utnyttja dem, svårare än så är det inte. Ju sämre säkerhet destu fler attacker av alla typer (även zero-day attacker).

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Encho5:

"Du är sällan hemlig på internet" Det måste vara det dummaste jag hört på ett bra tag. NEJ han är inte hemlig för att ALLT man behöver är ett namn och en ungefärlig ålder.

Då är väl "Du är sällan hemlig på internet" särskilt dumt? I och med att man inte är hemlig, eller missade jag något fundamentalt nu?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com