Vattenkylning i CM storm sniper , nybörjare

Permalänk
Medlem

Vattenkylning i CM storm sniper , nybörjare

Jag har bestämt mig för att skaffa vattenkylning och då behöver jag ett nytt chassi. Jag har kollat på CM Storm Sniper och fastnade för det men jag vet inte om det är så bra att vattekyla i ? Hade tänkt att ha en 240mm radiator i toppen och en 120mm bak , kommer det få plats? Om det inte går så ge gärna tips på ett chassi för max 1500kr som ni vet är bra för vattenkylning och om det går så hade jag tänkt att göra såhär:

Delarna som jag ska ha:
Alphacool single 5,25 bay clear
Buntband svart 2,5x100mm 20st
EK Water Blocks DCP 4,0
EK WB Supreme LTX Acetal intel
1L Feser One UV Blue
2m Masterkleer 10/16 UV Blue
10 st Slangsockel G1/4 NK10 black nickel FatBoy
XSPC EX240

Ska köpa block till gpu och en 120mm radiator senare när jag har råd.

Gjorde en skiss i på hur jag tänkt dra slangarna http://imgur.com/3lNFU . Ordning: Res-Pump-Block-Radiator-Res

Har lite saker som jag undrar med,
Kommer det räcka med en 240mm och en 120mm radiator för att kyla cpu och gpu?
Passar nipplarna som jag har valt till slangen?
Räcker det att fästa slangen på nipplen med ett buntband?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk

Kör på ett Corsair Obsidian 650D då det har de du söker.

Permalänk
Medlem

I ett 650D kan du pressa in en 240mm i toppen och en 200mm i fronten om du vill det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Kör på ett Corsair Obsidian 650D då det har de du söker.

Skrivet av Calle:

I ett 650D kan du pressa in en 240mm i toppen och en 200mm i fronten om du vill det.

Blir nog ett 650D för det har precis vad behöver!

Men delarna som jag har valt är dom bra? Kommer allt att passa?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Blir nog ett 650D för det har precis vad behöver!
Men delarna som jag har valt är dom bra? Kommer allt att passa?

Nu är jag långt ifrån någon expert på pumpar etc.

DCP 4.0 låter en del, men samtidigt pumpar den duktigt med vätska. Om du har ambitioner att bygga vidare tycker jag det ser bra ut!

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

det räcker att fästa slangarna med enbart buntband. De kommer att sitta stenhårt på nipplarna
Är nipplarna 10/16 såp assar de med 10/16 slang.
Det du kan spara in pengar på är att köpa färgade slangar och strunta i färgad vätska.
Samtidigt kan du även köpa begagnad vattenkylning här på sweclockers och spara in där också.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

det räcker att fästa slangarna med enbart buntband. De kommer att sitta stenhårt på nipplarna
Är nipplarna 10/16 såp assar de med 10/16 slang.
Det du kan spara in pengar på är att köpa färgade slangar och strunta i färgad vätska.
Samtidigt kan du även köpa begagnad vattenkylning här på sweclockers och spara in där också.

Bra tips där!

Kan också rekommendera att köpa begagnat, borde bli betydligt billigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

det räcker att fästa slangarna med enbart buntband. De kommer att sitta stenhårt på nipplarna
Är nipplarna 10/16 såp assar de med 10/16 slang.
Det du kan spara in pengar på är att köpa färgade slangar och strunta i färgad vätska.
Samtidigt kan du även köpa begagnad vattenkylning här på sweclockers och spara in där också.

Gott, då behöver jag inte oroa mig för att det inte ska passa och börja läcka
Hört att det man ska kunna använda batteri vatten med något anti alger medel i , skulle det då funka med det här http://www.jula.se/batterivatten-5-l-001132 ? Har ett present kort på Jula så då blir det ju nästan gratis

Såg en del trevliga saker i marknaden men jag köper nog hellre nytt. Jag känner mig inte riktigt säker med att köpa begagnat om du förstår vad jag menar

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Nu är jag långt ifrån någon expert på pumpar etc.

DCP 4.0 låter en del, men samtidigt pumpar den duktigt med vätska. Om du har ambitioner att bygga vidare tycker jag det ser bra ut!

Hade tänkt att lägga till ett gpu block senare. Antar att det inte finns en tystare men ändå inte för klen pump för 400kr?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Gott, då behöver jag inte oroa mig för att det inte ska passa och börja läcka
Hört att det man ska kunna använda batteri vatten med något anti alger medel i , skulle det då funka med det här http://www.jula.se/batterivatten-5-l-001132 ? Har ett present kort på Jula så då blir det ju nästan gratis

Såg en del trevliga saker i marknaden men jag köper nog hellre nytt. Jag känner mig inte riktigt säker med att köpa begagnat om du förstår vad jag menar

Om det klarar ett läcktest så ska du inte behöva oroa dig. Jag har använt en liknade lösning med nipplarna+buntband utan några problem. Köpte senare kompressornipplar begagnat
Jag har aldrig använt antialgermedel och kan inte säga något om det. Men batterivatten är vad man ska ha. Det du länkade till är avjoinserat vatten till batterier mm och fungerar utmärkt till vattensystem. Utifrån min erfarenhet är batterivatten det enda du behöver.

Marknaden här på sweclockers är säker enligt min erfarenhet. Beror troligen på att det är ett litet forum och ingen vill göra sig ett dåligt namn eller ställa till med problem. Jag har tex gjort affärer här på sweclockers ca 40 ggr och har enbart upplevt problem en gång. Misstänker att många fler delar upplevelsen så du kan vara säker på att köpa begagnat här. Att köpa begagnat kan medföra merkostnader. Om du tex köper ett vattenblock till din gpu så måste du även köpa kylkuddor separat och det blir ca 100-150 kr i merkostnad.

Skrivet av Theposjo:

Hade tänkt att lägga till ett gpu block senare. Antar att det inte finns en tystare men ändå inte för klen pump för 400kr?

Det är en bra pump du har valt. Du kan även strypa pumpens hastighet på olika sätt så att den låter mindre.

Du hittar massor av information hos Martin som har gett de flesta här på sweclockers sin information på ett eller annat sätt
http://martinsliquidlab.org/

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Om det klarar ett läcktest så ska du inte behöva oroa dig. Jag har använt en liknade lösning med nipplarna+buntband utan några problem. Köpte senare kompressornipplar begagnat
Jag har aldrig använt antialgermedel och kan inte säga något om det. Men batterivatten är vad man ska ha. Det du länkade till är avjoinserat vatten till batterier mm och fungerar utmärkt till vattensystem. Utifrån min erfarenhet är batterivatten det enda du behöver.

Marknaden här på sweclockers är säker enligt min erfarenhet. Beror troligen på att det är ett litet forum och ingen vill göra sig ett dåligt namn eller ställa till med problem. Jag har tex gjort affärer här på sweclockers ca 40 ggr och har enbart upplevt problem en gång. Misstänker att många fler delar upplevelsen så du kan vara säker på att köpa begagnat här. Att köpa begagnat kan medföra merkostnader. Om du tex köper ett vattenblock till din gpu så måste du även köpa kylkuddor separat och det blir ca 100-150 kr i merkostnad.

Det är en bra pump du har valt. Du kan även strypa pumpens hastighet på olika sätt så att den låter mindre.

Du hittar massor av information hos Martin som har gett de flesta här på sweclockers sin information på ett eller annat sätt
http://martinsliquidlab.org/

Är du helt säker på att det inte kommer börja växa alger och sånt skit i systemet när jag inte använder något anti alg medel? Kom på att jag behöver sprit eller något sånt för att rengöra cpun från kylpasta , har du något att rekommendera som man helst kan köpa på Jula?

Hoppas inte att du tycker att jag är jobbig med alla mina frågor men detta är mitt första bygga så jag vill vara säker på allt så att jag inte gör något fel och förstör något

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

En silverspiral eller lite kopparsulfat/PT Nuke kan användas för att motverka alger. Jag har varken eller i mitt system men det är de vanligaste tillsatserna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Theposjo:

Är du helt säker på att det inte kommer börja växa alger och sånt skit i systemet när jag inte använder något anti alg medel? Kom på att jag behöver sprit eller något sånt för att rengöra cpun från kylpasta , har du något att rekommendera som man helst kan köpa på Jula?

Hoppas inte att du tycker att jag är jobbig med alla mina frågor men detta är mitt första bygga så jag vill vara säker på allt så att jag inte gör något fel och förstör något

Batterivatten med 5% glykolblandning funkar bra.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

Batterivatten med 5% glykolblandning funkar bra.

Kylarglykol är det sånt du menar? http://www.jula.se/kylarglykol-1-l-622003

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

En silverspiral eller lite kopparsulfat/PT Nuke kan användas för att motverka alger. Jag har varken eller i mitt system men det är de vanligaste tillsatserna.

Okej. Har du inte fått alger eller något sånt i ditt? Kanske ska köra med bara batterivatten ändå . Om man byter ut vattnet 1 eller 2 gånger per år så kanske det inte hinner växa alger , jag kan ingenting om det här men läste det någon stans ^^

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Skrivet av Theposjo:

japp!

Hade du bott nära Halmstad kunde jag skänkt dig 1st 120+240 radiator och 1st DCP 2.2 pump.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Okej. Har du inte fått alger eller något sånt i ditt? Kanske ska köra med bara batterivatten ändå . Om man byter ut vattnet 1 eller 2 gånger per år så kanske det inte hinner växa alger , jag kan ingenting om det här men läste det någon stans ^^

Om man har otur kan det växa alger redan inom någon dag. Man bör egentligen alltid använda något antialgmedel, och helt antikorossionsmedel också om du använder flera olika sorters metaller i loopen.

T.ex. denna fungerar bra:

http://coolingstuff.se/p/501/mayhems-biocide-10ml

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

japp!

Hade du bott nära Halmstad kunde jag skänkt dig 1st 120+240 radiator och 1st DCP 2.2 pump.

Haha hade lugnt betalat frakten;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Haha hade lugnt betalat frakten;)

orkar inte skicka..

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Theposjo:

Är du helt säker på att det inte kommer börja växa alger och sånt skit i systemet när jag inte använder något anti alg medel? Kom på att jag behöver sprit eller något sånt för att rengöra cpun från kylpasta , har du något att rekommendera som man helst kan köpa på Jula?

Hoppas inte att du tycker att jag är jobbig med alla mina frågor men detta är mitt första bygga så jag vill vara säker på allt så att jag inte gör något fel och förstör något

Gripen Kemisk ren Aceton/Bensin eller Isopropanol är bäst för att ta bort kylpasta på kylaren/CPU.
Dock fungerar även T-röd/Röd-Sprit/Spolarvätska (Ospädd) Gjord på Etanol/Metanol/Isopropanol (Brukar vara en mix)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

japp!

Hade du bott nära Halmstad kunde jag skänkt dig 1st 120+240 radiator och 1st DCP 2.2 pump.

Okej. Det var väldigt schyst av dig synd att jag bor i Jönköping Vad är det för radiatorer?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Skrivet av Theposjo:

Okej. Det var väldigt schyst av dig synd att jag bor i Jönköping Vad är det för radiatorer?

EK-CoolStream RAD XT 120

Black Water Advanced 122 rev. 3.0 240

+ en till 120mm som jag inte har koll på just nu

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om man har otur kan det växa alger redan inom någon dag. Man bör egentligen alltid använda något antialgmedel, och helt antikorossionsmedel också om du använder flera olika sorters metaller i loopen.

T.ex. denna fungerar bra:

http://coolingstuff.se/p/501/mayhems-biocide-10ml

Så glykolen som jag länkade innan fungerar inte lika bra som det du länkade? Köper Mayhems om det är bättre

Skrivet av DavidtheDoom:

Gripen Kemisk ren Aceton/Bensin eller Isopropanol är bäst för att ta bort kylpasta på kylaren/CPU.
Dock fungerar även T-röd/Röd-Sprit/Spolarvätska (Ospädd) Gjord på Etanol/Metanol/Isopropanol (Brukar vara en mix)

Fungerar det här? http://www.jula.se/media/pdf/product/MSDS/SE/520585_R%C3%B6ds...

Eller spolarvätska har jag ståendes ute i förrådet så ska kolla på det imorgon

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Theposjo:

Så glykolen som jag länkade innan fungerar inte lika bra som det du länkade? Köper Mayhems om det är bättre

Fungerar det här? http://www.jula.se/media/pdf/product/MSDS/SE/520585_R%C3%B6ds...

Eller spolarvätska har jag ståendes ute i förrådet så ska kolla på det imorgon

Ja då den du länkade bör fungera
Det är en Olje-fri Etanolblandning (röd-sprit = Etanol-metanol blandning om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Theposjo:

Så glykolen som jag länkade innan fungerar inte lika bra som det du länkade? Köper Mayhems om det är bättre

Fungerar det här? http://www.jula.se/media/pdf/product/MSDS/SE/520585_R%C3%B6ds...

Jo glykolen som du länkade till fungerar bra, som jag skrev tidigare.

Batterivatten med en 5% glykolblandning, vill du kan du även hälla i 1-2 droppar biocide som Marcusk länkade till.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

Jo glykolen som du länkade till fungerar bra, som jag skrev tidigare.

Batterivatten med en 5% glykolblandning, vill du kan du även hälla i 1-2 droppar biocide som Marcusk länkade till.

Jag tänkte att jag skulle använd en av dom och eftersom glykol ska hålla algerna borta så tar jag hellre det för det blir billigare

Tack allihopa för hjälpen nu har jag nog fått svar på alla mina frågor men kommer säkert kommer på fler senare

EDIT: Det här ska alltså vara allt som jag behöver för att vattenkyla min cpu:

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Jag har varit lite osäker kring mitt nickelblock, därav har jag avvaktat lite med tillsatser (EK hävdade ett tag att silvercoils och kopparsulfat gjorde att nickelpläteringen släppte). Men jag har en flaska med Mayhems Biocide som det nog vore bra att droppa i.

Men beställningen ser bra ut, antar att du har 120mm fläktar osv redan? Artur på Coolingstuff är bra att ha och göra med!

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Vf inte köpa från aquatuning.se nu när euron är nere i 8.27? Du kan då kvalitet till bra pris och billig frakt också. Utnyttja kapitalismens mörka sidor till din fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag har varit lite osäker kring mitt nickelblock, därav har jag avvaktat lite med tillsatser (EK hävdade ett tag att silvercoils och kopparsulfat gjorde att nickelpläteringen släppte). Men jag har en flaska med Mayhems Biocide som det nog vore bra att droppa i.

Men beställningen ser bra ut, antar att du har 120mm fläktar osv redan? Artur på Coolingstuff är bra att ha och göra med!

Vad menar du? Är inte glykol bra med nickel? Jag kan ingenting om det där
Har scythe GT 1450rpm fläktar. Kanske skriver till Artur imorgon och se vad han tycker om min vattenblandning och delarna.

Skrivet av Az1337:

Vf inte köpa från aquatuning.se nu när euron är nere i 8.27? Du kan då kvalitet till bra pris och billig frakt också. Utnyttja kapitalismens mörka sidor till din fördel.

Har inte kollat på den sidan förut men ska se vad jag kan få ihop

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Jag tänkte att jag skulle använd en av dom och eftersom glykol ska hålla algerna borta så tar jag hellre det för det blir billigare

Tack allihopa för hjälpen nu har jag nog fått svar på alla mina frågor men kommer säkert kommer på fler senare

EDIT: Det här ska alltså vara allt som jag behöver för att vattenkyla min cpu:
...

Är du säker på att du ska ha en så kraftig pump? Den kommer att brumma en hel och är verkligen inte nödvändig för CPU + GPU. Jag skulle titta på en DCP 2.2 istället.

Kan förövrigt säga att jag har en helt oanvänd Alpha Cool 5.25" single res liggande hemma.. kan nog skicka iväg den för en billig peng. PMa vid intresse.