ÖVERKLOCKA AMD Althon 64 X2 6000+ från 3.0GHz till något högre!

Permalänk

ÖVERKLOCKA AMD Althon 64 X2 6000+ från 3.0GHz till något högre!

Hej hej!

Tänkte överklocka min ny inhandlade cpu AMD Althon 64 X2 6000+ från 3.0GHz till något högre eller till MAX om så nu går.
Jag använder dock lite gammal prylar därigenom, moderkortet Asus A8M2N-LA 4gb minne och ett dugligt bra grafikkort.

Nu till frågan: När jag installerade AMD OverDrive och ville göra överklockningen via den, så får jag följande felmeddelande hela tiden:
"AMD OverDrive cannot detect supported AMD chipset on this computer"
Måste nämna att jag har Nvidia chipset på mitt moderkort, men finns det andra alternativ för att kunna utföra överklockningen på?

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Amd overdrive funkar inte med så gammal hårdvara tyvärr.

Asus kasnke har något program för överklockning på deras hemsida, men annars får du använda BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av DannyN:

Amd overdrive funkar inte med så gammal hårdvara tyvärr.

Asus kasnke har något program för överklockning på deras hemsida, men annars får du använda BIOS.

Asus verkar inte ha något sådant, eller så har jag inte lyckats hitta det (om det nu finns något.)

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk

i min bios kan man inget göra ... =/

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk

Du skall inte försöka klocka öht då ditt moderkort kommer gå sönder direkt!

Moderkortet kan inte förse cpun med den ström den behöver för det!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av roykio:

Du skall inte försöka klocka öht då ditt moderkort kommer gå sönder direkt!

Moderkortet kan inte förse cpun med den ström den behöver för det!

Tack, men det går inte heller att göra det då detta är ett OEM moderkort!
Men tack ändå

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Du skall inte försöka klocka öht då ditt moderkort kommer gå sönder direkt!

Moderkortet kan inte förse cpun med den ström den behöver för det!

Vad pratar du om, han kommer inte förstöra sitt moderkort bara för att han överklockar..?

Skrivet av ferdi2050:

Tack, men det går inte heller att göra det då detta är ett OEM moderkort!
Men tack ändå

Då är tyvärr ditt enda sätt att köpa ett nytt moderkort

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om denna sidan: www.bios-mods.com
De har många BIOS som möjliggör/aktiverar olika funktioner. Om du inte hittar BIOS som passar till just ditt moderkort så kan de också modda ditt BIOS (fast då måste du skicka ditt BIOS till dem) för att möjliggöra överklockning (eller annat).

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Vad pratar du om, han kommer inte förstöra sitt moderkort bara för att han överklockar..?

Öhm, har du sätt faserna på moderkortet? OEM moderkort snålar dom in på dom då det inte skall vara möjligt!

Deustom så är det Nordbrygggs och HT klock som gäller på den processorn vilket medför att det är modekortet som spelar roll.

Risken om han klockar(om han änns kommer högt dvs) är att spänningen svajar en del och bränner kondensatorer, spolarna och mosfetsen...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Öhm, har du sätt faserna på moderkortet? OEM moderkort snålar dom in på dom då det inte skall vara möjligt!

Deustom så är det Nordbrygggs och HT klock som gäller på den processorn vilket medför att det är modekortet som spelar roll.

Risken om han klockar(om han änns kommer högt dvs) är att spänningen svajar en del och bränner kondensatorer, spolarna och mosfetsen...

Faser osv har otroligt lite betydelse, för att även ifall det är sparsmakande komponenter på moderkortet, så går det i vilket fall inte överklocka
Men om det nu hade gått, så har jag extremt svårt att tro att du kan förstöra ett moderkort. Sålänge du vet vad du gör och håller dig inom vissa marginaler så tror jag det är grymt svårt att förstöra ett moderkort

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Faser osv har otroligt lite betydelse, för att även ifall det är sparsmakande komponenter på moderkortet, så går det i vilket fall inte överklocka
Men om det nu hade gått, så har jag extremt svårt att tro att du kan förstöra ett moderkort. Sålänge du vet vad du gör och håller dig inom vissa marginaler så tror jag det är grymt svårt att förstöra ett moderkort

Har du haft ett budget NF6150 moderkort? lyckades förstöra mitt ASUS(väldigt likt detta fast sockel 939) Utan att pilla på volten. 125W (eller var det 95~) är max

Dett testade jag för en vecka sedan(det brann upp)

Du nämde vissa marginaler Klockade upp moderkortet från 2GHz till 2.2. Funkade bra i en och en halv timme sedan börja det blåskärma och ha sig och sedan dog den

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Jag försökte klocka min 6000+ när jag hade en, lyckades inte ens få den stabil på 3,1 Ghz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Har du haft ett budget NF6150 moderkort? lyckades förstöra mitt ASUS(väldigt likt detta fast sockel 939) Utan att pilla på volten. 125W (eller var det 95~) är max

Dett testade jag för en vecka sedan(det brann upp)

Du nämde vissa marginaler Klockade upp moderkortet från 2GHz till 2.2. Funkade bra i en och en halv timme sedan börja det blåskärma och ha sig och sedan dog den

Kanske helt enkelt är så att du inte vet vad du gör?

Nä, men jag förstår vad du menar Aldrig haft och göra med moderkort under ~900 :- gränsen förutom köp-datorer så jag kanske inte har mycket att säga om.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Kanske helt enkelt är så att du inte vet vad du gör?

Nä, men jag förstår vad du menar Aldrig haft och göra med moderkort under ~900 :- gränsen förutom köp-datorer så jag kanske inte har mycket att säga om.

Jag har pysslat med överklockning sedan jag skaffade min Dual CPU Pentium 3 2001

var 400MHz från början men skärmde upp dom i 650MHz. Den var bättre än min fars Ny köpta Dell med en Pentium 4 i(redan då såg man vilken succé NetBurst var )

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Jag har pysslat med överklockning sedan jag skaffade min Dual CPU Pentium 3 2001

var 400MHz från början men skärmde upp dom i 650MHz. Den var bättre än min fars Ny köpta Dell med en Pentium 4 i(redan då såg man vilken succé NetBurst var )

Driver lite med dig bara

Netburst, var det inte då Intel fick på dängan totalt av AMD pga Athlon FX?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Driver lite med dig bara

Netburst, var det inte då Intel fick på dängan totalt av AMD pga Athlon FX?

Jupp!

Mina 2 P3or presterade bättre än hanns Netburst 1.6GHz

Och sedan uppgraderade han till en P4 3.2HT ungefär samtidigt som jag skaffade en AMD athlon FX62 dualcore, den piskade hanns P4a så det stod härliga till

Har alltid gillat AMD, synd bara att man var tvungen att välja den mörka sidan denna gången hehe

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Jupp!

Mina 2 P3or presterade bättre än hanns Netburst 1.6GHz

Och sedan uppgraderade han till en P4 3.2HT ungefär samtidigt som jag skaffade en AMD athlon FX62 dualcore, den piskade hanns P4a så det stod härliga till

Har alltid gillat AMD, synd bara att man var tvungen att välja den mörka sidan denna gången hehe

Tänkte väl det
Lite roligt när man kollar äldre SweC sidor..."Athlon 64 FX 3,0 GHz, kostar i butiker endast 8999 :-"...Har svårt att tänka mig AMD'processorer ens över 2k

Kommer bli Intel för mig nästa gång med, helt enkelt för att dem faktiskt är en processornod före. Ett övertag som AMD aldrig kommer kunna ta igen utan liknande metoder som Intel använde i början av 2000-talet (Mutor osv)

"Men dem blev ju dömda och fick betala ett skadestånd på nästan 100 miljoner!"

Jo...100 miljoner gör nog inte mycket för ett företag värt 22 miljarder, elller när man säkrar 80% av marknaden genom att göra det...suck, börjar vandra iväg med fingrarna så lägger nog av där

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Tänkte väl det
Lite roligt när man kollar äldre SweC sidor..."Athlon 64 FX 3,0 GHz, kostar i butiker endast 8999 :-"...Har svårt att tänka mig AMD'processorer ens över 2k

Kommer bli Intel för mig nästa gång med, helt enkelt för att dem faktiskt är en processornod före. Ett övertag som AMD aldrig kommer kunna ta igen utan liknande metoder som Intel använde i början av 2000-talet (Mutor osv)

"Men dem blev ju dömda och fick betala ett skadestånd på nästan 100 miljoner!"

Jo...100 miljoner gör nog inte mycket för ett företag värt 22 miljarder, elller när man säkrar 80% av marknaden genom att göra det...suck, börjar vandra iväg med fingrarna så lägger nog av där

Jag tror på att killen AMD anställde tillbaka kommer göra mycket gott för AMD! hoppas fasen att dom rycker upp sig!

Det intel gjorde då i början var inte alls trevligt :S Även fast inte l betalat endel så hade AMD svårt att hänga med pga att dom inte kunde utveckla nyare teknik. Skulle AMD inte varit utelåst skulle intel inte haft mycket att säga till om nu

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Jag tror på att killen AMD anställde tillbaka kommer göra mycket gott för AMD! hoppas fasen att dom rycker upp sig!

Det intel gjorde då i början var inte alls trevligt :S Även fast inte l betalat endel så hade AMD svårt att hänga med pga att dom inte kunde utveckla nyare teknik. Skulle AMD inte varit utelåst skulle intel inte haft mycket att säga till om nu

Precis

Jag tror nog faktiskt det hade varit väldigt jämnt...har för mig Intel hade runt 60% av marknaden då, AMD hade väl något över 25 och VIA resten

Ska bli kul att se vad Jim Keller kan göra med företaget

Visa signatur

Krusidullen är stulen