Problem med filrättigheter/ägarskap

Permalänk
Medlem

Problem med filrättigheter/ägarskap

Efter att ha försökt lösa detta själv och googlat ett tag så ger jag nu upp och ber er om hjälp.

Har ett levande helvete här med hantering av filrättigheter i Windows 7 samt ägarskap av mappar/filer. Det är nämligen så att jag har kopplat in en hårddisk från en gammal dator som gav upp för flera år sen, den datorn körde Windows XP. Nu när jag vill öppna/kopiera/radera flertalet av dessa filer så blir jag nekad då jag saknar rättigheter till filerna.

Det jag kan göra dock är att högerklicka på varje enskild fil---->Egenskaper--->Säkerhet--->Avancerat-->Ägare-->Redigera-->Välja mitt konto som ägare-->OK--->Stänga ner alla dialogrutor och sedan in på Egenskaper igen-->Säkerhet-->Redigera-->Lägg Till...-->Skriva mitt användarnamn--->Kryssa i rutan "Fullständig behörighet" när min användare är vald--->OK och sedan kan jag använda filen som jag vill.

Detta tar som ni förstår tid och går självfallet för att jävlas med mig inte att applicera på hela mappar, jag får nämligen antingen ett felmeddelande om att jag inte har rättigheter till filerna när rättigheterna ska läggas till min användare eller så säger Windows ingenting men sedan när jag klickar på filerna så är de ändå låsta. Alltså...vad fan ska jag göra?

Kan vara till hjälp:
Den gamla hårddisken hade en installation av Windows XP och är av den gamla hederliga PATA sorten.
De filer jag inte kan använda som jag vill ligger alla under två olika användare som hade lösen på kontot. Filer som låg under en användare utan lösen har gått att flytta utan problem.
Massor av filer under Windows- samt Program mappen har också gett mig de här problemen, dock inte alla.
Vissa av filerna har blåa filnamn istället för svarta. (?)
Det ligger en gammal användare kvar som ägare på vissa av mapparna men de ggr jag har plockat bort den så har det inte hjälpt. Dessutom går den inte att ta bort på alla mappar då den "ärver rättigheter" men det går inte att stänga av.

Så, någon har någon smart idé som hjälper mig från mitt lidande?

Permalänk
Medlem

Detta felmeddelande får jag när jag försöker tillämpa nya behörigheter på en mapp, felet är inte pga just denna fil, så här ser det ut på alla mappar som inte bara är helt tysta men ändå inte tillämpar de nya behörigheterna.

Klickar man på fortsätt så ger den bara ett identiskt felmeddelande men för nästa fil ända tills det är slut på filer i mappen.

Tryck på Avbryt och då kommer detta

Permalänk
Medlem

Har har du så du bara höger klickar på mappen och trycker på meny valet så är det klart
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownersh...

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Har har du så du bara höger klickar på mappen och trycker på meny valet så är det klart
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownersh...

Ajustdet, det glömde jag skriva, den fixen har jag redan installerat, men det sker liksom samma sak där som om jag försöker göra en mapp min den vanliga vägen, jag kan komma in i mappen efteråt men filerna är fortfarande låsta och varje mapp i mappen måste jag ta ägarskap över igen. Ägarskap ärvs liksom inte.

Aja, jag har"löst" problemet på en annan väg, installerade nyaste Ubuntu, bootade och flyttade filerna därifrån till en annan av mina hårddiskar, då har alla rättigheter skrivits om och nu går de att öppna som vanligt i windows 7.
Dock vore det intressant att veta hur det här skulle ha lösts egentligen?

Permalänk
Medlem

Ett enkelt sätt att ge filer och mappa ny behörigheter är att du gör en ny mapp med rätt behörigheter. sedan KOPIERAR du över filerna till den nya mappen. Alla nya kopior kommer få mappens behörighet. Du kan sedan slänga de gamla filerna.

Har du annars provat att gå in i toppmappen och sätt rätt behörigheter på denna och sedan gå in under avancerat och välda att ersätt behörighetsposter för alla underliggande objekt?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Ett enkelt sätt att ge filer och mappa ny behörigheter är att du gör en ny mapp med rätt behörigheter. sedan KOPIERAR du över filerna till den nya mappen. Alla nya kopior kommer få mappens behörighet. Du kan sedan slänga de gamla filerna.

Självfallet, om nu filerna hade betett sig som de ska så hade detta gått alldeles utmärkt. Men jag nekades tom att kopiera dom.

Skrivet av Sifear:

Har du annars provat att gå in i toppmappen och sätt rätt behörigheter på denna och sedan gå in under avancerat och välda att ersätt behörighetsposter för alla underliggande objekt?

Jajamen, men det funkar inte heller. Då kommer de felmeddelandena som jag postade i det andra inlägget.

Permalänk
Medlem

Du hittar säkert denna dialogruta. Skriv in ditt namn så borde det vara fixat!

Permalänk
Medlem

Ett enkelt sätt är att boota datorn med en Linux live CD/DVD/USB tex Mint eller Ubunto, sen är det bara att kopiera/flytta/ta bort hejvilt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Du hittar säkert denna dialogruta. Skriv in ditt namn så borde det vara fixat!

http://iloapp.skitsnack.net/data/_gallery//public/2/134496199...

Nopp, det där funkar inte. Jag blir ägare till mappen så pass mycket att jag kan gå in i den men mappar och filer i den måste jag lägga mig själv som ägare till ytterligare en gång. Det ska ju gå att ärva rättigheterna till undermappar men det funkade inte

Skrivet av ggustavsson:

Ett enkelt sätt är att boota datorn med en Linux live CD/DVD/USB tex Mint eller Ubunto, sen är det bara att kopiera/flytta/ta bort hejvilt

Jupp, det var så jag fick göra. Kanske lika bra, nu blev jag sugen på att lära mig Ubuntu också

Permalänk

Har råkat ut för exakt samma problem som TS!
Skulle dela ut 4 mappar till min nya Western digital live tv men lyckades inte få det att funka så jag gav upp och då hände detta. På något konstigt sätt lyckades jag få till det ändå men fråga inte hur jag gjorde

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd

Hej,
Jag har haft problem med min lagrinshårddisk enda sedan jag gjorde någon större ägarskapsförändring förut. Det som hände var att det började ladda och ändrade rättigheterna på alla mina filer. Efter detta så är det som så att när jag sätter in HDDn i nya windows installationer så har jag inte rättigheter att öppna mapparna. Vilket förut alltid fungerade direkt. Hursomhelst så varje gång jag ominstallerat Windows så har jag fått ändra ägarskap osv. sedan dess.
Nu har jag en ny installation igen. Denna gång följer jag denna guide: Länk.
Fast problemet är att när jag kommer till att "Välj Användare eller Grupp" och trycker "Platser..." så finns inte min dator listad utan bara en gammal dator/hdd som var/är ägare. Det är alltså den dialogrutan som beskrivs här: Länk.

Hur ska jag byta ägare ifall jag inte kan välja min dator som plats att utgå ifrån?

P.s. Förresten så kör jag utan lösenord på mitt administratörskonto, vilket jag tror kan ändra något?

Edit: Jag har satt ett lösenord på mitt administratörskonto och startat om. Fast samma sak, går bara o välja den gamla datorn. Register "fixen" fungerar inte för mig heller.

Edit2: Här hittade jag en lösning ifall man inte ser sin dator på "Platser...". Länk. Fast tyvärr så kan jag inte använda mig av lösningen för Jag har Windows 7 Home Premium vilket alltså är "cripplat" och det går inte att använda denna så kallade "snap-in".
Det är konstigt att jag lyckades förut med samma Windows men inte nu.
Jag är öppen för att försöka boota linux och ersätta allt nuvarande ägarskap med nytt som går o öppna i windows utan problem, fast behöver guide.

Edit 3: Jag har alltså inget windows installerat på min lagringshdd som det gäller. Här är några korta guider, ska jag använda någon av dessa? Länk.

Edit 4: Nu vet jag varför jag inte hittade min dator i "Platser...". Jag har faktiskt kopierat min W7 installation till min SSD. Så namnet på den gamla installationen är samma. Nu verkar det fungera att ändra ägare.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se