Filserver PCI-X (Framtidssäkerhet?)

Permalänk
Medlem

Filserver PCI-X (Framtidssäkerhet?)

Hej!

Är helt ny här på forumet och det här med servrar så tänkte ställa en korkad fråga.

Jag har köpt en Filserver som är ganska gammal som med en raid kontroller (Areca1160).
Min fråga är om man vågar lita på dessa gamla grejer?
Vad jag förstår finns t.ex inga nya moderkort med PCI-X?
Vad gör man om det går sönder?
Hur länge håller en raidkontroller? (Förstår att det inte finns en exakt tid men anses grejerna vara förbrukade efter X år eller brukar det hålla i all evighet?)

Tacksam för svar!

/hedlunde

Permalänk
Medlem

Komponenter för server i den prisklassen brukar hålla väldigt länge. Men som med all elektronik så kan det gå sönder när som helst. Sen är frågan hur pass viktig serven är, är det ok att den går offline i 1-2 dagar om något går sönder, om inte köp nytt som du kan byta om något händer.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk

PCI-X-kort går att köra i PCI-slottar i värsta fall.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

leta på tradera, ebay, blocket osv och köp ett extra dom kan inte vara jättevanliga dom där

jag borde också ha ett extra men har så vanligt raidkort (HP P400) så jag är inte så orolig
man hittar ett nytt på stört om man vill, går t.o.m fortfarande att köpa nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedlunde:

Hej!
Vad gör man om det går sönder?
/hedlunde

Då återställer man backup på annan hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men att hitta moderkort med PCI-platser är inte så lätt.

Det är hur lätt som helst.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s91722345&o=tillv_pop&c...

"Du har filtrerat ut 902 av 1308 produkter"

Edit: Jaha, tog du bort ditt inlägg då?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Det är hur lätt som helst.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s91722345&o=tillv_pop&c...

"Du har filtrerat ut 902 av 1308 produkter"

Edit: Jaha, tog du bort ditt inlägg då?

Jo, för att jag kom på att mitt eget kort faktiskt har en PCI-plats. Men PCI blir allt ovanligare. Filtret på Prisjakt gör dock ingen skillnad på PCI express och PCI så det säger inte så mycket.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, för att jag kom på att mitt eget kort faktiskt har en PCI-plats. Men PCI blir allt ovanligare. Filtret på Prisjakt gör dock ingen skillnad på PCI express och PCI så det säger inte så mycket.

Jo, det gör det. Bara det att dom flesta korten som har en pci-slot har en pcie-slot och vice versa.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Jo, det gör det. Bara det att dom flesta korten som har en pci-slot har en pcie-slot och vice versa.

Såg fel. Du har rätt PCI lever fortfarande. Jag tänkte ursprungligen på de HP servrar på jobbet som antingen hade PCIe eller PCI-x (inte båda) eftersom TS nämner filserver. Sen blev det lite fel...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

PCI-X-kort går att köra i PCI-slottar i värsta fall.

Detta går bara om moderkortstillverkaren inte satt massa grejer i vägen bakom slotten. Har varit med om det på flera moderkort.

Permalänk
Skrivet av ulf5:

Detta går bara om moderkortstillverkaren inte satt massa grejer i vägen bakom slotten. Har varit med om det på flera moderkort.

http://www.logicsupply.com/images/photos/adapters/FLEXPCI_big...

Allt går att lösa

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Så rätta mig om jag har fel.!
Om mitt moderkort skulle lägga ner så kan jag ta vilket som helst med PCI på för att få igång raidkontrollern igen? Och om man kör via PCI så går det långsammare?

Och om raidkontrollern lägger av så måste jag ha tag i en identisk då för att rädda all data?

/hedlunde

Permalänk

Oftast räcker det med ett kort ifrån samma tillverkare, iaf ett senare än det som gick sönder. Detta kan du höra med Areca. Och eftersom det kortet använder sig utav Sata-diskar så kommer det inte bli några problem alls.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström drar de gamla grejerna? Med ny strömsnål hårdvara kan man tjäna in merkostnaden på några år (om det skiljer mycket). Men ofta är det motsatta fallet som gäller, folk köper svindyra strömsnåla prylar som aldrig tjänar in priset jämfört med att behålla det gamla och betala mer för strömmen...

Permalänk
Avstängd

PCI-x är en standard som är utdöd snart. De finns främst på server moderkort. Men du kan ofta ta ett PCI-x kort och stoppa i vanlig PCI slot, men då får du max 150mb/sek totalt.

Permalänk
Skrivet av saddam:

PCI-x är en standard som är utdöd snart. De finns främst på server moderkort. Men du kan ofta ta ett PCI-x kort och stoppa i vanlig PCI slot, men då får du max 150mb/sek totalt.

Har du läst tråden?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

PCI-x är en standard som är utdöd snart. De finns främst på server moderkort. Men du kan ofta ta ett PCI-x kort och stoppa i vanlig PCI slot, men då får du max 150mb/sek totalt.

Var det inte något med att kortet hamnade upp och ner så att bracketen inte passade i chassit, eller blandar jag ihop det nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Var det inte något med att kortet hamnade upp och ner så att bracketen inte passade i chassit, eller blandar jag ihop det nu?

Inte Supermicro UIO du tänker på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Var det inte något med att kortet hamnade upp och ner så att bracketen inte passade i chassit, eller blandar jag ihop det nu?

Du syftar nog på BTX, aldrig sett det på servers. Dock har PCI-X en större benägenhet att inte passa i PCI slotar pga att det är längre och tar i komponenter
precis bakom PCI sloten. Då vanliga kort inte har krav på fri yta där, då man inte räknar med att trycka i ett PCI-X i dessa.
Jag hade tur med att det inte var något ivägen på mit ITX kort när jag pensionerade min gamla server för mindre saker. Så kunde köra min förra raid direkt
utan att behöva skaffa nytt kort.

Man kan ibland kolla bilder på moderkort i recensioner eller så och klura ut om det är något ivägen. Oftast är det lungt om PCI sloten är längst ut på kanten på ett moderkort.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Var nog UIO jag tänkte på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TommyToad:

Har du läst tråden?

Japp. Hurså?

Permalänk
Skrivet av saddam:

Japp. Hurså?

Skrivet av TommyToad:

PCI-X-kort går att köra i PCI-slottar i värsta fall.

Dessutom är det inga 150 utan det är exakt 133 MB/s.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd

Hehe, du var då mysko! Jag skrev flera faktabitar och bekräftade i förbigående att ja, man kan ofta använda PCI-x i vanlig PCI slotar. Men det kan man inte alltid göra. Och då reagerar du på mitt inlägg, för att jag bekräftade det?

Om någon bekräftar "ja, det stämmer precis som Tobbe skrev ovanför", så kommer du genast in och skriver "varför skrev du så, Tobbe skrev ju så ovanför!!!" eller hur?

Skrivet av TommyToad:

Dessutom är det inga 150 utan det är exakt 133 MB/s.

Jag vet att det inte är 150MB/sek, men det är på ett ungefär. Jag själv slipper helst läsa 133333332 Bytes/sek, då är det enklare att avrunda. Och du, det är inte alls "exakt 133 MB/s". Om du ska gnälla på andra för att de inte är exakta, så bör du vara exakt själv. Men det är du inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Conventional_PCI#Conventional_ha...
"Peak transfer rate of 133 MB/s (133 megabytes per second) for 32-bit bus width (33.33 MHz × 32 bits ÷ 8 bits/byte = 133 MB/s)"

Dvs egentligen ska det vara 133.32 MB/s. Och antagligen är siffran 33.33 MHz också avrundad. Antagligen är den korrekta siffran
33.333333 MHz och då blir det istället 33.333333 MHz × 32 bits ÷ 8 bits/byte = 133.333332 MB/s.

Så inte nog med att du är jobbig och gnällig, du har dessutom fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Hehe, du var då mysko! Jag skrev flera faktabitar och bekräftade i förbigående att ja, man kan ofta använda PCI-x i vanlig PCI slotar. Men det kan man inte alltid göra. Och då reagerar du på mitt inlägg, för att jag bekräftade det?

Om någon bekräftar "ja, det stämmer precis som Tobbe skrev ovanför", så kommer du genast in och skriver "varför skrev du så, Tobbe skrev ju så ovanför!!!" eller hur?

Jag vet att det inte är 150MB/sek, men det är på ett ungefär. Jag själv slipper helst läsa 133333332 Bytes/sek, då är det enklare att avrunda. Och du, det är inte alls "exakt 133 MB/s". Om du ska gnälla på andra för att de inte är exakta, så bör du vara exakt själv. Men det är du inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Conventional_PCI#Conventional_ha...
"Peak transfer rate of 133 MB/s (133 megabytes per second) for 32-bit bus width (33.33 MHz × 32 bits ÷ 8 bits/byte = 133 MB/s)"

Dvs egentligen ska det vara 133.32 MB/s. Och antagligen är siffran 33.33 MHz också avrundad. Antagligen är den korrekta siffran
33.333333 MHz och då blir det istället 33.333333 MHz × 32 bits ÷ 8 bits/byte = 133.333332 MB/s.

Så inte nog med att du är jobbig och gnällig, du har dessutom fel.

Det är nog en del overhead också misstänker jag (protokoll som snackar lite extra förutom att överföra data) så man kan nog inte ens räkna med 133 MB/s heller från diskarna i praktiken om man ska vara petnoga. Dessutom gör det 1024 byte på en KB, 1024 KB på en MB (men därom tvista de lärde, de yngre säger ju MiB istället). Har man dessutom flera PCI-kort i datorn så delar de på samma bandbredd. Men OK jag tror vi förstår att det går saktare än PCI-X och det var väl det som var poängen.

Men visst är det kul med gammal hårdvara och det presterar ofta bättre än man tror. Med Sweclockers mått mätt har jag nog endast utdaterade datorer numera, min snabbaste är en Xeon X3350 quad core. Det lustiga är att min gamla netbook upplevs som lika snabb vid vardagligt bruk sedan jag satte i en SSD-disk. Så i med SSD-diskar i den gamla häcken så blir det nog fart på maskineriet!

Permalänk
Skrivet av saddam:

Hehe, du var då mysko! Jag skrev flera faktabitar och bekräftade i förbigående att ja, man kan ofta använda PCI-x i vanlig PCI slotar. Men det kan man inte alltid göra. Och då reagerar du på mitt inlägg, för att jag bekräftade det?

Varför "kan man inte alltid göra" det?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd

Vissa PCI-x kort funkar inte i PCI slotar.

Permalänk
Medlem

Ställer väl en korkad fråga till.
Nu är servern kofigurerad med raid 1.
Någon påstod då att det inte är något konstigt med datan på hårddiskarna då utan man kan bara plocka ut den en och stoppa i en vanlig sata anslutning och komma åt allt som finns på den.
Är det verkligen så?

/hedlunde

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedlunde:

Ställer väl en korkad fråga till.
Nu är servern kofigurerad med raid 1.
Någon påstod då att det inte är något konstigt med datan på hårddiskarna då utan man kan bara plocka ut den en och stoppa i en vanlig sata anslutning och komma åt allt som finns på den.
Är det verkligen så?

/hedlunde

Raid 1 gör att de båda diskarna är exakta kopior av varandra. Då går det att läsa innehållet från bara en av dem så visst är det så. Däremot kör man raid 0 så behövs båda diskarna för att återskapa innehållet.

Men det är lite lurigt att plocka ut bara en disk i raid 1 om man råka ändra innehållet på den för då är den inte längre synkad till den andra disken och sedan när man synkar ihop dem igen så är det frågan vilken av dem som man vill behålla innehållet på.

Permalänk
Medlem

Men om jag får en hårdvarukrash t.ex raidkortet så borde jag alltså kunna läsa ur data från en av dessa diskar men en annan dator utan raidkortet?

Det är detta jag är intresserad av.
Jag får inte bli av med all data vid en krasch och den hårdvara jag har känns ju lite "out of date" och svåröverkomligt.

Så min tanke är att om denna server ger upp köper jag ny hårdvara av helt annat märke nya diskar och sätter upp i raid.
Sen tar jag en av mina gamla kopplar in som en vanlig disk och kör över till den nya raiden.
Skulle detta alltså fungera?

/hedlunde

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedlunde:

Men om jag får en hårdvarukrash t.ex raidkortet så borde jag alltså kunna läsa ur data från en av dessa diskar men en annan dator utan raidkortet?

Det är detta jag är intresserad av.
Jag får inte bli av med all data vid en krasch och den hårdvara jag har känns ju lite "out of date" och svåröverkomligt.

Så min tanke är att om denna server ger upp köper jag ny hårdvara av helt annat märke nya diskar och sätter upp i raid.
Sen tar jag en av mina gamla kopplar in som en vanlig disk och kör över till den nya raiden.
Skulle detta alltså fungera?

/hedlunde

Nu har jag bara testat det med ZFS mjukvaruraid och där funkar det att plocka ur en disk ur en mirror och använda som singeldisk. Men jag är inte helt 100 på om hårdvaruraidkort gör något extra på hårddiskarna i raid 1 så någon annan kanske kan bekräfta det...