Köpa filerserver *Köpråd*

Permalänk
Medlem

Köpa filerserver *Köpråd*

Hej!

Jag känner att det är dags att centralisera mina filer. Har varit sugen på en NAS de senaste månaderna men det har helt enkelt inte blivit av då jag inte kunnat bestämma mig vad jag ska ha förens nu.

Min kravspec är följande:

  • Midi Tower chassi, tyst och med dammfilter

  • Minst 8gb ram

  • 4x 2tb diskar i RAID-Z

  • Strömsnål

Hårdvara:
Chassi: Fractal Design Define Mini Svart
Moderkort: Förslag är varmt välkomna. Krav: 6 st sata portar & Socket 1155.
CPU: Intel Core i3 2120T 2,6GHz Low Power
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CD/DVD: Optiarc AD-7280S SATA, OEM Svart
Nätaggregat: Förslag är varmt välkomna. Krav: Tyst och mycket stabilt.

Budget: 4000kr (Utan Disk)

Vad tror ni om detta? Som ni ser behöver jag lite hjälp angående hårdvaran. Det är tänkt att filservern skall köra FreeNAS 24/7 och därför behöver jag stabila komponenter. Kylning och fläktar fixar jag på egen hand. Vad har ni att rekommendera? Alla förslag är välkomna!

Trevlig eftermiddag!
/ Anthon

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Med den budget och man antar att servern belastas minimalt så kan du ta nästan vad som helst (inom rimliga gränser).
Ska du ha en server som är gjord för 24/7-drift så skall du lägga pengar på diskar som klarar 27/4 (SAS tex.) och ett bra raidkort, men då spricker budgeten.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag har en väldigt snarlik setup. Dock med klenare processor men den används knappt ändå oavsett vad jag gör med NASen. Har även satt i ett dedicerat nätverkskort från Intel som jag hade liggande eftersom jag läst många trådar om förbättrade hastigheter med Intels NICar jämfört med Realteks.

Nätagget kör jag Fractal Design 450W, 5 års garanti och knäpptyst räcker för mig. Om fem år lär det vara aktuellt att gå igenom datorn och byta lite grejer ändå och håller det inte så länge finns det garanti.

Jag har valt samma chassi och har det stående i ett hörn i vardagsrummet. Nästan knäpptyst blir det med de medföljande fläktarna. Är man mer kräsen ska man nog byta. Jag kör även 5x2TB i RAIDZ.

Kan tillägga att min gått 24/7 i snart ett år utan att så mycket som hicka.

Övriga komponenter kan du se i min signatur.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera ett Fractal Design Array. Litet och smidigt, plus att ett nätagg är inkluderat i priset Och det finns många bra mini-ITX moderkort på marknaden nu.
http://www.inet.se/produkt/6900347/fractal-design-array-r2-30...

Kan också rekommendera att du tittar på Storage Spaces som finns i Windows 8 och Server 2012. Mycket flexiblare än FreeNAS. Och då kan du istället köpa 3 st 3TB-diskar och ha möjlighet att enkelt utöka med fler diskar senare.

Läs mer om Storage Spaces här: http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/05/virtualizing-st...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Med den budget och man antar att servern belastas minimalt så kan du ta nästan vad som helst (inom rimliga gränser).
Ska du ha en server som är gjord för 24/7-drift så skall du lägga pengar på diskar som klarar 27/4 (SAS tex.) och ett bra raidkort, men då spricker budgeten.

Hej och tack för ditt svar!

Servern skall bara användas av mig och min flickvän och kanske några polare. Det tyngsta jag hade tänkt göra på den är att lagra virtuella diskar som jag sedan kör på min stationära dator. Vad tror du om detta, är det tvärkört? SAS diskar är ju alltid trevlig men också dyrt som du säger. Jag är är dock optimistisk till att vanliga Western Digital Caviar Green skall räcka mer än väl.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag har en väldigt snarlik setup. Dock med klenare processor men den används knappt ändå oavsett vad jag gör med NASen. Har även satt i ett dedicerat nätverkskort från Intel som jag hade liggande eftersom jag läst många trådar om förbättrade hastigheter med Intels NICar jämfört med Realteks.

Nätagget kör jag Fractal Design 450W, 5 års garanti och knäpptyst räcker för mig. Om fem år lär det vara aktuellt att gå igenom datorn och byta lite grejer ändå och håller det inte så länge finns det garanti.

Jag har valt samma chassi och har det stående i ett hörn i vardagsrummet. Nästan knäpptyst blir det med de medföljande fläktarna. Är man mer kräsen ska man nog byta. Jag kör även 5x2TB i RAIDZ.

Kan tillägga att min gått 24/7 i snart ett år utan att så mycket som hicka.

Övriga komponenter kan du se i min signatur.

Precis sån här info man vill ha, tack så mycket för ditt svar!

Skrivet av JAZIP:

Kan rekommendera ett Fractal Design Array. Litet och smidigt, plus att ett nätagg är inkluderat i priset Och det finns många bra mini-ITX moderkort på marknaden nu.
http://www.inet.se/produkt/6900347/fractal-design-array-r2-30...

Kan också rekommendera att du tittar på Storage Spaces som finns i Windows 8 och Server 2012. Mycket flexiblare än FreeNAS. Och då kan du istället köpa 3 st 3TB-diskar och ha möjlighet att enkelt utöka med fler diskar senare.

Läs mer om Storage Spaces här: http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/05/virtualizing-st...

Jag har kollat på Array chassit förut och vart då helt såld på det, riktigt stilrent och smart byggt. Dock så var jag lite orolig över luftflödet i chassit men efter nu ha läst lite närmare på det så verkar det inte vara något problem.

Plockade ihop ett nytt paket, vad tror ni om detta?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2089385/2012-07-31

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Sweclockers har gjort en artikel där de plockar ihop en server på Fractal Designs Array (den första versionen). Kolla in den.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

western digital red
gjort för 24/7 3års garanti, ska själv köpa 5st

för en 24/7 server ska man egentligen ha ECC men din budget spricker rejält som nån annan sa

Permalänk
Medlem

Du kan gå ner på Intel G630T utan att tappa någon prestanda i praktiken så har du 400kr att lägga på något roligare.

Nätverkskortet vet jag inget om men vad jag förstått så verkar allt som det står Intel på fungera bra i BSD, typ.

Tänk också på att du inte kan lägga till diskar i arrayen i efterhand om du kör FreeNAS. Enda sättet att göra en array större är alltså att byta ut alla diskar mot större.

Sen antar jag att du vet att det fungerar finfint att köra FreeNAS från ett USB-minne? Du får en disk mindre som inte drar ström och inte för oväsen. Risken att den ska gå sönder om den fungerar från början är väl inte så värst stor heller med tanke på hur länge USB-minnen brukar hålla.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Sen antar jag att du vet att det fungerar finfint att köra FreeNAS från ett USB-minne? Du får en disk mindre som inte drar ström och inte för oväsen. Risken att den ska gå sönder om den fungerar från början är väl inte så värst stor heller med tanke på hur länge USB-minnen brukar hålla.

Det rekommenderas att man kör det på ett minneskort/usbminne/ssd just får att hålla det stabilt

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Sweclockers har gjort en artikel där de plockar ihop en server på Fractal Designs Array (den första versionen). Kolla in den.

Tack för info, kollade den precis!

Skrivet av nightx:

western digital red
gjort för 24/7 3års garanti, ska själv köpa 5st

för en 24/7 server ska man egentligen ha ECC men din budget spricker rejält som nån annan sa

Såg dom för några veckor sedan, verkar riktigt trevlig. Har dock 2st 2TB Western Digital Caviar Green sedan innan och tänkte därför köpa 2st nya av dom också, får se hur länge dom håller. Yes ECC är lite dyrare och personligen tycker jag det är lite overkill för privatpersoner.

Skrivet av Rattnalle:

Du kan gå ner på Intel G630T utan att tappa någon prestanda i praktiken så har du 400kr att lägga på något roligare.

Nätverkskortet vet jag inget om men vad jag förstått så verkar allt som det står Intel på fungera bra i BSD, typ.

Tänk också på att du inte kan lägga till diskar i arrayen i efterhand om du kör FreeNAS. Enda sättet att göra en array större är alltså att byta ut alla diskar mot större.

Sen antar jag att du vet att det fungerar finfint att köra FreeNAS från ett USB-minne? Du får en disk mindre som inte drar ström och inte för oväsen. Risken att den ska gå sönder om den fungerar från början är väl inte så värst stor heller med tanke på hur länge USB-minnen brukar hålla.

Okej, ja det är ju alltid bättre om det blir billigare. Kanske man kan fläska på med 16gb minne istället då zfs verkar gilla de.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med arrayen, pratar du chassi eller något i FreeNAS? Om jag har 4st 2tb i RAID-Z så kan jag ju sedan bygga på den med 1 disk till på 2tb, eller har jag missförstått något?

Yes, har planerat att köra FreeNAS på USB-sticka!

Tack för ditt svar!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2149237/2012-08-14

Är det stor skillnad på Intel Gigabit EXPI9301CT och Intel PRO/1000 GT?

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stylaren:

Vad tror ni om detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2149237/2012-08-14

Är det stor skillnad på Intel Gigabit EXPI9301CT och Intel PRO/1000 GT?

Det är PCI Express jämfört med vanlig PCI och kanske lite bättre arkitektur/funktioner då PRO/1000GT har ett par år på nacken. Kör själv det (PRO) kortet i min NAS.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är PCI Express jämfört med vanlig PCI och kanske lite bättre arkitektur/funktioner då PRO/1000GT har ett par år på nacken. Kör själv det (PRO) kortet i min NAS.

Okej okej, jag förstod skillnaden mellan PCI och PCI Express men jag trodde att PRO var bättre eftersom det verkar vara så jäkla vanligt, guess I was wrong!

Tack för svaret!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stylaren:

Jag är inte riktigt med på vad du menar med arrayen, pratar du chassi eller något i FreeNAS? Om jag har 4st 2tb i RAID-Z så kan jag ju sedan bygga på den med 1 disk till på 2tb, eller har jag missförstått något?!

Det är precis så du inte kan göra. Du får i så fall skapa en RAIDZ till med de nya diskarna och koppla ihop dem till samma share.

Däremot kan du skapa din RAIDZ med exempelvis 4x2TB och 1x500GB. Du får då en RAIDarray med en storlek som om du använt 5 st 500GB diskar. Men när det blir fullt byter du bara ut din 500GB mot en 2TB och vips så kommer du att få tillgång till allt utrymme på alla diskar. Så du kan använda en gammal disk du redan har liggande för att skapa arrayen med rätt antal diskar från början.

Du kan också använda detta för att på sikt byta ut alla diskar i din RAID mot större diskar för att få mer utrymme. Eller skapa en RAID med 5 diskar i slumpartad storlek du råkar ha liggande för att helt enkelt byta ut den minsta när det blir fullt.

Alltså: Antalet diskar i en RAID-array när man kör ZFS är det du kommer att ha att spela på även i framtiden. Du kan byta mot större men inte lägga till fler. Eller skapa en array till.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Man kan också lägga till speglade diskar parvis till sin ZFS pool. Säg att du börjar med 2x500 GB. Sedan kan du lägga på 2x2TB och senare kanske 2X3TB. Om chassit är fullt då byter du ut en mirror i taget mot större diskar. Alltså först den ena 500 GB mot en 3TB, låter datat migrera över till nya disken och sedan den andra 500 GB till 3 TB. OK detta sätt är inte lika ekonomiskt då man bara får halva utrymmet men det är bra om man vill öka utrymmet lite i taget.

Det går även att blanda raidz, raidz2 och mirrors i samma pool men det är inte så optimalt prestandamässigt (den kommer att varna men det funkar). Det är väl heller inte optimalt med olika stora mirrors men det funkar också.

Känns dumt att köra 4X2 TB och 1x500 GB och bara få 2TB utrymme. Men som en tillfällig lösning medan man bygger sin pool är det ju OK. Exempelvis om man har en gammal 2TB disk liggande full med data som man vill använda i nya poolen så kan man då kopiera över filerna till den begränsade nya poolen innan man använder disken till att byta ut 500GB-disken.