AMD ger Radeon HD 7950 turbofunktion

Permalänk
Skrivet av Carl-Martin:

Det är så fint att jag sitter på ett Asus Radeon HD7950 Direct CU2 3GB då
Älskar kortet i sig, passar bra i mitt moddade Fractal Design Arc, Maxar allt jag lägger på den, Bf3: ultra 1920-1080p Lätt match/ 80 Fps

Kul att det blir ännu snabbare nu
Haaaaa D

Bry dig inte om den nya prog varan. Om 7950 turbo är lika dan som 7970 GHz Edition turbo så betyder den i praktiken inget. Man kan vanligt vis själv överklocka betydligt högre. I nästan alla tester så kunde man själv överklocka med "old school" metoden bättre än med AMDs Turbo. Speciellt om man har en bättre kylare än referens modellen. Vilket du har. Så klocka på.

SweC kom upp i 1150/6000 GHz med sitt 7950 DCII TOP så du borde komma upp i 1050-1100/ 5500-5800 med ditt kort. (Om du inte har haft otur och fått ett måndags exeplar). Betydligt högre än de 925 MHz som du får med nya program varan.

Skrivet av Carl-Martin:

Den nya programvaran kan inte skada kortet va? Swec skrev att: SweClockers tar inget ansvar för eventuellt trasiga grafikkort, och allt experimenterande sker på egen risk.

Det finnes 2 orsaker till att SweC skriver så:

1."ursprungligen endast tänkt för AMD:s referenskort och medias recensioner." Dvs om du sitter med en "special" variant typ Direct CU2 eller Windforce 3X så kanske inte den nya program varan fungerar. Inget att bry sig om. Läs ovan så ser du att du kan överklocka "old school" betydligt högre än den nya prog varan.

2. Slippa ta ansvar för alla klantar som strular till det och inte kan lösa problemet. Och som sedan ger alla andra skulden för problemet.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Med tanke på att kraften i ett 7970 räcker och blir över vid spel på bara en skärm och att 7950 går att skrämma upp rätt rejält så börjar 7970 kännas lite som ett onödigt köp tycker jag då man gott och väl klarar sig med 7950....

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Med tanke på att kraften i ett 7970 räcker och blir över vid spel på bara en skärm och att 7950 går att skrämma upp rätt rejält så börjar 7970 kännas lite som ett onödigt köp tycker jag då man gott och väl klarar sig med 7950....

Men för 2790kr så var det ett givet köp även för mig som väntat på ett fynd sen lanserigen ägde rum.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Med tanke på att kraften i ett 7970 räcker och blir över vid spel på bara en skärm och att 7950 går att skrämma upp rätt rejält så börjar 7970 kännas lite som ett onödigt köp tycker jag då man gott och väl klarar sig med 7950....

Håller helt med (Y)

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Varje gång jag har haft radeon kort har det alltid krånglat ,
ibland kan man spela i 5 min ungefär sen stannar spelet och stängs av nån som har haft samma problem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mharzilicious:

Varje gång jag har haft radeon kort har det alltid krånglat ,
ibland kan man spela i 5 min ungefär sen stannar spelet och stängs av nån som har haft samma problem ?

Aldrig haft problem, har alltid funkat som tänkt. Det enda jag inte gillar är att de inte pixelmappar rätt på HDMI-out till TVn.

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Bry dig inte om den nya prog varan. Om 7950 turbo är lika dan som 7970 GHz Edition turbo så betyder den i praktiken inget. Man kan vanligt vis själv överklocka betydligt högre. I nästan alla tester så kunde man själv överklocka med "old school" metoden bättre än med AMDs Turbo. Speciellt om man har en bättre kylare än referens modellen. Vilket du har. Så klocka på.

SweC kom upp i 1150/6000 GHz med sitt 7950 DCII TOP så du borde komma upp i 1050-1100/ 5500-5800 med ditt kort. (Om du inte har haft otur och fått ett måndags exeplar). Betydligt högre än de 925 MHz som du får med nya program varan.

Det finnes 2 orsaker till att SweC skriver så:

1."ursprungligen endast tänkt för AMD:s referenskort och medias recensioner." Dvs om du sitter med en "special" variant typ Direct CU2 eller Windforce 3X så kanske inte den nya program varan fungerar. Inget att bry sig om. Läs ovan så ser du att du kan överklocka "old school" betydligt högre än den nya prog varan.

2. Slippa ta ansvar för alla klantar som strular till det och inte kan lösa problemet. Och som sedan ger alla andra skulden för problemet.

Jag klocka upp det till 1000Mhz istället, Funkar Prima än så länge, Ska även beställa nya Cpy kylare, Ngt tips till det? har Asus P8Z77-M PRO och sen en i5 3570k på det, samt stockkylaren, Ska byta ut alla orginal fläktar i chassit med, är behövs egentligen inte, men det kommer behövs snart

Visa signatur

__________________________________________________________________________________
Chassi:Fractal Design Arc, CPU:Intel i5 3570k 4,00Ghz,GPU: Asus Radeon HD7950 Direct Cu 2 3gb,RAM:Corsair Vengeance 8gb 1600MHz, MK Asus P8Z77-M PRO,PSU: Corsair 600W Gaming series,HDD1TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB, Mus:Razer Abyssus, Tangentbord:Logitech G110, OS:Win7

Permalänk
Skrivet av Mharzilicious:

Varje gång jag har haft radeon kort har det alltid krånglat ,
ibland kan man spela i 5 min ungefär sen stannar spelet och stängs av nån som har haft samma problem ?

Stannar bara spelet och stängs av? De problem jag haft med mitt grafikkort har varit artefakter och/eller BSOD. Vet inte riktigt vad problemet var med det kortet, funkade fin fint när det var alldeles nytt men bäst före datumet hade kanske gått ut. Vore lustigt isåfall eftersom ett grafikkort beräknas hålla i 10 år om jag minns rätt men mitt höll i kanske 3 år "stabilt".

Då hade jag ett Radeon HD4870. Vet inte vad problemet var men jag äger inte det grafikkortet längre. Kunde få en och annan BSOD när man spelade typ BF2 tyvärr och andra äldre spel som cod2. Vet inte varför, men hörde något på den tiden om att HD4870 hade problem just med bilspel och äldre spel. Rome total war flöt på fint för mig ändå iallafall och det är hyfsat gammalt.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Skrivet av Carl-Martin:

Jag klocka upp det till 1000Mhz istället, Funkar Prima än så länge, Ska även beställa nya Cpy kylare, Ngt tips till det? har Asus P8Z77-M PRO och sen en i5 3570k på det, samt stockkylaren, Ska byta ut alla orginal fläktar i chassit med, är behövs egentligen inte, men det kommer behövs snart

Antec 620, Antec 920, Corsair H60/70/80. Kostar lite mer än en traditionell heatpipekylare men har fördelen att man ventilerar ut värmen från chassiet. Extra viktigt om man har ett överklockat grafikkort med annan kulare (typ ditt). OBS! Både Antec´s och Corsairs fläktar är högljudda historier. Satsa i stället på 2 st tysta 800-1000rpm fläktar i push and pull. Scythe Gentle Typhoon är bäst allround, Be-Quiet SilentWings är tystas, Nexus real silent och Arctic F12 är prisvärdas.

Har själv en Antec 620 med Arctic F12 i P&P i mitt I7 2600K system och en Corsair H40 med Nexus Real silent i P&P i min HTPC (AMD X4 645) och är extremt nöjd. Corsair H40 är mycket bättre än stockkylaren men ändå lite klen för överklockning. Men i en HTPC tillsammans med tysta Nexus fläktar är den perfekt. Skall eventuellt byta fläktarna mot Be-Quiet men vet inte om 2-3DB är värt 300:- ?

Vill du köra ekonomiskt så är Xigmatek Loki ett alternativ. Har själv en Xigmatek Dark Knight (till 99% samma som Loki) i mitt PH2 X4 965 system. Fick ner temp från 73c till 47c i stock(full load). Kunde OC den till 4,4 GHz och med en temp på 58-60c i full load (loopad CPU test med 3d vantage). Helt OK. OBS applicering av kylpastan är speciell. En tunn sträng över varje heatpipe gällde. En liten klick i mitten fungerade sämre. För 180:- var det ett av det bästa köp jag hade gjort.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Bevis på att 7950 orkar arbeta tillräckligt mycket för att ligga på 80 fps ULTRA

Skrivet av palusa:

80 som MEST ja. Är väl knappast relevant? Är väl det faktiskt snittet du har som är det som räknas.

Enough said..

Visa signatur

__________________________________________________________________________________
Chassi:Fractal Design Arc, CPU:Intel i5 3570k 4,00Ghz,GPU: Asus Radeon HD7950 Direct Cu 2 3gb,RAM:Corsair Vengeance 8gb 1600MHz, MK Asus P8Z77-M PRO,PSU: Corsair 600W Gaming series,HDD1TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB, Mus:Razer Abyssus, Tangentbord:Logitech G110, OS:Win7

Permalänk
Medlem

Jag ser fortfarande bara 53 FPS medel för 7950. Däremot 80 FPS som lägstavärde för två stycken 7950 i CrossFire. Du har nog kollat lite snett...

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Från fyra olika sidor? Ser lite handplockat ut va? Och 7970 är snabbare i tre av dina fyra handplockade tester och endast 2 ynka frames efter i det test som den förlorar, och det i BF3 som generellt sett går bra på nVidia. Titta på Prestandaindexet som gäller för en hel rad spel så ser du att 7970 är snabbare än GTX 670. Du kan inte komma och påstå motsatsen, allra helst inte som dina egna handplockade benches säger emot dig.

EDIT: Missade länken från Legion Hardware som inte syns i forumet, det gör det bara bättre, 3 av 4 tester säger emot dig.

Det är inte 7970 som tråden handlar om.
[QUOTE="Wallman_91;12580376"]Vet inte riktigt vad du ville visa med det här inlägget
Läste det som att han hade 7950 eftersom det är det tråden handlar om. :/

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Det är inte 7970 som tråden handlar om.
Läste det som att han hade 7950 eftersom det är det tråden handlar om. :/

Läs mitt inlägg igen, inklusive inlägget jag citerar.