Permalänk
Medlem

ActiveDirectory

Tjabba!

Jag har precis börjat jobba inom IT området och vill gärna lära mig mer och mer så jag kan gå vidare i branchen. Vi håller på jättemycket med servrar och jag behöver lära mig att hantera en server, bland annat AD men sedan också felsökning och sådant.

Är det någon som har något tips på hur jag själv kan plugga på det här? Samt om någon har tips på utbildningar som man kan gå på eller böcker jag kan köpa. Är det enklast för mig att sätta upp en server hemma och ploja runt med?

/britta

Visa signatur

Dödens dag då jag insåg att man inte kommer ifrån bluescreen. Det heter bara kernel panic. Helvete

Permalänk
Medlem

Du kan ju ladda hem testexemplar av varje windowsprogramvara (typish) som du kan testa och exprimentera med i hemmet i en virtuell miljö eller på fysisk maskin. Utbildningar finns det massor men frågan är väl lite vilken nivå du ska börja på? Eftersom du inte verkar ha någon övergripande koll på AD och server verkar vara den delen du har mest att jobba så föreslår jag att kolla upp komvux för mer grundläggande utbildningar. Annars finns ett enormt community och det finns massor med olika expriment du kan testa via google. Felsökning är egentligen bara tålamod som krävs. Felsökning brukar oftast vara en enormt frustrerande och tidsslukande uppgift och en hel del google och bläddrande i dokument.

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

Tackar så jättemycket för svar! Ska dyka ner och kolla runt i komvux!

Visa signatur

Dödens dag då jag insåg att man inte kommer ifrån bluescreen. Det heter bara kernel panic. Helvete

Permalänk

Du har en ganska maskinstark dator i din signatur, som borde varatillräckligt ny för att stödja Intel VT. Därför skulle jag rekommendera att du installerar WMware Player, Microsoft Virtual PC eller liknande tjänst. Där kan du installera både Windows Server-operativ, likväl som Windows-klienter. Förslagsvis W2008R2 och W7-klineter. Testa sätta upp ADDS, prova promotoa (och demota) en DC för skojs skull. Prova lite GPOer, brukar vara extremt lärorikt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Hej!
Jobbar inom IT branchen själv och är självlärd. Det jag gjorde var att dra hem en image av windows server och installera det på en virtuell maskin och labba.
Sök upp guider på nätet på vad du ska göra. Finns massor med bra guider!
Börja med att lära dig DNS/DHCP, tycker jag är ett fundament till å gå vidare om man förstår den biten bra.
Lägg till ADDO och kanske installera WDS å prova å deploya lite mjukvara / installera windows remote.

Det som är bra å lära sig med AD är att man oftast styr väldigt mycket rättigheter via AD och kan vara vettigt å veta hur rättigheter ärvs i en share eller på en filserver.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är egentligen en front-end utvecklare men har nyligen börjat arbete på ett företag som sysslar med liknande arbete som du.

Jag fick i uppgift att sätta upp en SBS Server från grunden med dator, router, skrivare(nätverks), och två klient-datorer.

- Bygga en dator som ska vara en (DHCP) server, installera SBS 2008 eller 2011 (jag gjorde det två gånger med båda versioner), skapa olika grupper och användare till ett låtsas-företag.
- Konfa router till server tillsammans med portforwarding mm.
- Konfa nätverksskrivare så att de som är anställda på låtsas-företaget kan skriva ut från deras datorer.
- Sätta upp konton för användare, bygga klient-datorer och ansluta dom till serverns nätverk.

Listan kan göras lång men det är en rolig bransch du valt det kan jag lova. Jag tror jag ska sätta upp något liknande hemma för att ha som experiment och för att lära sig lite extra

Jag har lärt mig enormt mycket från att ha gjort detta.

För att summera, sätt ett mål (vad är det du vill göra), börja från grunden, och tänk stort!

Visa signatur

For those about to CLOCK! We salute you!

Permalänk
Medlem

IT brachen är ju väldigt bred också
Om du vill rikta dig in på just AD biten kan man väldigt duktigt på det och om man visar framfötterna så blir man ALA (Applications leverans ansvarig) om visar sig ha intresset och kundskapen!
Som sagt, det är brett på IT branchen ja... Man kan riktia sig in på så många olika saker, vilket är skälet varför jag jobbar i den branchen!
Om du intresserar dig av AD kan du också titta på hur Deployment av mjukvara/maskiner/operativsystem/och mer...! samtidigt Deployment är något som är stort på alla företag.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av brietlin:

Tjabba!

Jag har precis börjat jobba inom IT området och vill gärna lära mig mer och mer så jag kan gå vidare i branchen. Vi håller på jättemycket med servrar och jag behöver lära mig att hantera en server, bland annat AD men sedan också felsökning och sådant.

Är det någon som har något tips på hur jag själv kan plugga på det här? Samt om någon har tips på utbildningar som man kan gå på eller böcker jag kan köpa. Är det enklast för mig att sätta upp en server hemma och ploja runt med?

/britta

Hej!

Microsoft har certifieringen 70-640 Windows Server 2008 Active Directory, Configuring som fokuserar på just Active Directory. Det finns rätt mycket kurslitteratur till denna, både från Microsoft och tredjepart (kan rekommendera CBT Nuggets även om de är rätt så dyra). Sök efter 70-640 på Adlibris el. liknande sidor så hittar du materiel till kursen.