H80, i7 2600k.. cpu temp 97grader efter 15sec

Permalänk
Medlem

H80, i7 2600k.. cpu temp 97grader efter 15sec

Jao som topic lyder så när jag startar datorn å går in i bios så börjar datorn sega nå djävulsk..
Så nu undrar jag lite vad som kan ha pajat, nej datorn startar inte till Windows..
De har funkar klockrent ändå tills jag köpte nytt grafikkort å bestämde mig för att ta ut alla delar å lacka chassiet..
Testat installera om kylaren 4 gånger nu å blir galen..
Vad är de som har kunnat paja när ja plockat ut allt.. å sedan efter lack å byte av grafikkort kan ha pajat?

SJÄLVA TEMPS PROBLEMEN ÄR LÖSTA JUST NU, Editerar de här för folk brukar va lata å inte orka läsa senare inlägg före dom postar...
NYA PROBLEM/Funderingar..

Min senaste post:

Nu sitter jag på själva burken de handlar om... håller på stresstesta lite lätt medans jag skriver de här med orginal klock, Orkade aldrig ta upp å byta pasta..
Men ska givetvis göra de efter att jag sett att allt är grön..
Men som de verkar nu så e tempsen helt ok... dock högre än dom var förre... men inte över 60grader med prime på... tror pumpen är intställt på lägsta,
mer om de längre ner i inlägget..

Så som de ser ut nu så är det nägagget som bör bytas...
För hade fläktarna till datorn kopplat till just den utgången engång i tiden via en fläktkontroller jag har orginal på chassiet.. men då ville inte fläktarna snurra,
tänkte inte mer på de å koppla om fläktarna till moderkortet å trodde de va fläktkontrollen som pajat å inte de utagget på agget...

Men blir nog å köpa en nya kylare iaf, för den verkar inte vilja lysa som förr.. men pumpen går när jag matar den med 12v somsagt... men går inte å ställa om hastigheten verkar de som.. säkert nå me att den inte lyser å göra...

Så vad tror ni, För att va på den säkra sidan,

Nytt agg, pga att ett utag är dåligt...
Ny kylare till cpu för att den inte vill lysa mer å de inte går å ställa om hastigheten..

Har dock inte testat koppla kylaren eller pumpen till nå annat uttag på nätagget för har ingen multimeter hemma så vet ju inte om de e fler som pajat..
Dock verkar ju den hårddisken e kopplade till funka iaf.. men men...

Kan man ha sån tur att de räcker med nytt agg å koppla pumpen till den för att den ska börja lyssa igen å ställa om hastigheterna.?

Problemet löst, nya problem.
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Chev:

Jao som topic lyder så när jag startar datorn å går in i bios så börjar datorn sega nå djävulsk..
Så nu undrar jag lite vad som kan ha pajat, nej datorn startar inte till Windows..
De har funkar klockrent ändå tills jag köpte nytt grafikkort å bestämde mig för att ta ut alla delar å lacka chassiet..
Testat installera om kylaren 4 gånger nu å blir galen..
Vad är de som har kunnat paja när ja plockat ut allt.. å sedan efter lack å byte av grafikkort kan ha pajat?

Testa ta ur grafikkortet kollla om temps och testa fäst om kylaren ev se om pumpen verkligen cirkulerar!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen monterat kylaren fel. För inte ens vattnet i kylaren borde bli så varmt på endast 15 sekunder. Montera om allt och kvarstår problemet så byt till stockkylaren så du inte bränner sönder din processor!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fattyd:

Du har förmodligen monterat kylaren fel. För inte ens vattnet i kylaren borde bli så varmt på endast 15 sekunder. Montera om allt och kvarstår problemet så byt till stockkylaren så du inte bränner sönder din processor!

Har monterat om kylaren 4gånger nu, på samma sätt som jag montera den när jag köpte den..

Permalänk
Medlem

Hum.. nätagget som inte leverera som de skulle.. men före jag han hitta de felet så rök processorn till snabbt.. så kopplade 12v från en vägg omvandlare till pumpen så då starta den å allt... Men lite orolig över röken där.. Windows starta ju å allt efter de..

Tror ni den tog nå skada?

Permalänk
Medlem

Startar datorn så lär den vara ok. Är processorn paj så kommer datorn med 100% säkerhet inte starta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I7-2700k klarar ju 98*c även om det inte är rekommenderat, så processorn har nog inte tagit någon skada om det 'bara' blev 97*c.
Startar datorn så startar den ju. Om du garanterat vet att kylningen funkar nu så är det ju bara att stresstesta processorn en stund, och klarar den det så är det bara att köra på.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chev:

Hum.. nätagget som inte leverera som de skulle.. men före jag han hitta de felet så rök processorn till snabbt.. så kopplade 12v från en vägg omvandlare till pumpen så då starta den å allt... Men lite orolig över röken där.. Windows starta ju å allt efter de..

Tror ni den tog nå skada?

skulle nog tro att de var kylpastan som "brändes". antagligen så dog livslängden lite bara

Permalänk
Medlem

Antingen så är kylaren felmontera eller så är tempgivaren i den trasig. Den trothlar förmoderligen, då blir datorn hur seg som hälst. Sen om den gör det för att den är varm eller att den tror att den är varm hjälper inte dig.

Låter som du behöver reklamera.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Orkade aldrig fortsätta igår efter att jag fått igång den...
Men den håller ju tempen nu när jag kopplade 12v via väggen och en omvandlare till pumpen..
Så kylaren lär ju inte vara fel monterad.. men ska iaf ta lös den igen å sätta ny pasta..
Kolla om de e någon annat utagg på agget som inte levererar 12v där de e tänkt att den ska göra de..
Åter kommer när jag gjort de å haft igång den å stresstestat den

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag på själva burken de handlar om... håller på stresstesta lite lätt medans jag skriver de här med orginal klock, Orkade aldrig ta upp å byta pasta..
Men ska givetvis göra de efter att jag sett att allt är grön..
Men som de verkar nu så e tempsen helt ok... dock högre än dom var förre... men inte över 60grader med prime på... tror pumpen är intställt på lägsta,
mer om de längre ner i inlägget..

Så som de ser ut nu så är det nägagget som bör bytas...
För hade fläktarna till datorn kopplat till just den utgången engång i tiden via en fläktkontroller jag har orginal på chassiet.. men då ville inte fläktarna snurra,
tänkte inte mer på de å koppla om fläktarna till moderkortet å trodde de va fläktkontrollen som pajat å inte de utagget på agget...

Men blir nog å köpa en nya kylare iaf, för den verkar inte vilja lysa som förr.. men pumpen går när jag matar den med 12v somsagt... men går inte å ställa om hastigheten verkar de som.. säkert nå me att den inte lyser å göra...

Så vad tror ni, För att va på den säkra sidan,

Nytt agg, pga att ett utag är dåligt...
Ny kylare till cpu för att den inte vill lysa mer å de inte går å ställa om hastigheten..

Har dock inte testat koppla kylaren eller pumpen till nå annat uttag på nätagget för har ingen multimeter hemma så vet ju inte om de e fler som pajat..
Dock verkar ju den hårddisken e kopplade till funka iaf.. men men...

Kan man ha sån tur att de räcker med nytt agg å koppla pumpen till den för att den ska börja lyssa igen å ställa om hastigheterna.?