Vattenkylning - Få tyst på dumburken [Nybörjare]

Permalänk

Vattenkylning - Få tyst på dumburken [Nybörjare]

Nä nu ger jag upp för att förska få min datorn tyst på luft, 3770K, Asus Maximus V Gene och ett Asus 580. Har idag ett Temjin TJ08B-E, och det är omöjligt att få tyst. (har bytt alla fläktar och kör bara SSD)

Är helt nybörjare på det här med vattenkylning. Har försökt att kika i galleriet och få kunskap.

Hur stor/många radaitorer behöver jag för att få det svalt, tyst och utrymme för överklockning?
Vilken pump är tystat av dem jag skulle klara mig på?
Vilket chassi skulle vara enklast att arbeta i för att montera vattenkylning i? (Helst inte ett 800D eller någon annan skyskrapa)
Skulle jag klara mig på GT 500RPM fläktar?
Vilken slang är att föredra för att inte få sprickor mm?
Vilka kylblock rekomenderas?

Får man in några radiatorer,pump,tank mm i ett Fractal Define R4 utan större modifikationer?

Datorn ska bli tyst, går det att fixa för 5k inkl chassi?

Nu framstår jag som en latmask som vill ha en kundvagn ihop plockad åt mig, men är bara så hemsk rädd för läckage.
Hoppas något "proffs" med lite erfarenhet tar tid att hjälpa mig.

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

Byt chassi innan du trixar med vattenkylning.
För ett chassi som är gjort för tystnad (som FD R4) gör ganska mycket för ljudnivån.

Men kolla in mitt projekt för att få tyst på ett ylande GTX580 (och även ett GTX670):
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1109854-snik-vat...
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1118843-referens...

En otroligt enkel modd som mångdubblar kylkapaciteten (GTX580 behöver det verkligen !) utan att för den delen låta illa.

Permalänk

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9125_Alphacoo... kör du dessa så kommer du inte behöva några fläktar alls dem är helt passiva och man skruvar bara fast dem bak på chassit.

Permalänk

https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/1c4a6b523ec7...

http://www.inet.se/produkt/6905522/bitfenix-shinobi-xl-vit-fo...

detta är ett helt passivt vattenkylnings paket och ett riktigt stort chassi att installera som du vill

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Byt chassi innan du trixar med vattenkylning.
För ett chassi som är gjort för tystnad (som FD R4) gör ganska mycket för ljudnivån.

Men kolla in mitt projekt för att få tyst på ett ylande GTX580 (och även ett GTX670):
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1109854-snik-vat...
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1118843-referens...

En otroligt enkel modd som mångdubblar kylkapaciteten (GTX580 behöver det verkligen !) utan att för den delen låta illa.

Fiffigt, men tror inte det är något för mig faktiskt, har kompisar som har H80 och Antec 920, och dem väsnas förmycket! (pumpen)
Är också lite små sugen på "riktig" vattenkylning för det verkar ändå lite småskoj!

Skrivet av ripper_viruset:

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9125_Alphacoo... kör du dessa så kommer du inte behöva några fläktar alls dem är helt passiva och man skruvar bara fast dem bak på chassit.

Vad är det där? Fattar inget.

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk

det är radiatorer som inte behöver fläktar

Permalänk

Vill ha "vanlig" vatten kylning med några tysta fläktar!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk

ska du bara kyla processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Lånar tråden liten..

Nä nu ger jag upp för att förska få min datorn tyst på luft, 3770K, Asus Maximus V Gene och ett Asus 580. Har idag ett Temjin TJ08B-E, och det är omöjligt att få tyst. (har bytt alla fläktar och kör bara SSD)

Är helt nybörjare på det här med vattenkylning. Har försökt att kika i galleriet och få kunskap.

Hur stor/många radaitorer behöver jag för att få det svalt, tyst och utrymme för överklockning?
Vilken pump är tystat av dem jag skulle klara mig på?
Vilket chassi skulle vara enklast att arbeta i för att montera vattenkylning i? (Helst inte ett 800D eller någon annan skyskrapa)
Skulle jag klara mig på GT 500RPM fläktar?
Vilken slang är att föredra för att inte få sprickor mm?
Vilka kylblock rekomenderas?

Får man in några radiatorer,pump,tank mm i ett Fractal Define R4 utan större modifikationer?

Datorn ska bli tyst, går det att fixa för 5k inkl chassi?

Nu framstår jag som en latmask som vill ha en kundvagn ihop plockad åt mig, men är bara så hemsk rädd för läckage.
Hoppas något "proffs" med lite erfarenhet tar tid att hjälpa mig.

Hur stor/många radaitorer behöver jag för att få det svalt, tyst och utrymme för överklockning?
En tumregel är minst 120mm radiatoryta / enhet som ska kylas. Dvs CPU + GPU minst 240mm.
Vill du ha lite utrymme bra lågvarviga fläktar och överklockning bör du gå upp på 360mm radiatoryta.

Antingen genom 1st 240mm i taket och en 1st 120mm bak. Eller 360mm i taket osv.
Ska du överklocka hårt som 17 vill man kanske har mer radiatoryta än så, men det verkar det inte som att du ska göra?

Vilken pump är tystat av dem jag skulle klara mig på?
Laing D5 ska vara populära och tysta (har inte testat nån själv dock)

Vilket chassi skulle vara enklast att arbeta i för att montera vattenkylning i? (Helst inte ett 800D eller någon annan skyskrapa)
Här är mitt tips att surfa runt bland gallerierna, kika på nått chassi som faller i smaken och se hur det verkar gå att montera vattenkylning i det.

Skulle jag klara mig på GT 500RPM fläktar?
Jag hade satsat på GT 1150rpm fläktar och sedan styrt dem med en fläktkontroller eller moderkortet ner till ~800rpm då de blir väldigt tysta. Då har du möjlighet att justera lite själv. Man bör tänka på att inte undervolta fläktar för mycket dock, att t ex köpa en 1850rpm fläkt som du kör i 800rpm är ingen bra idé (missljud etc).

Vilken slang är att föredra för att inte få sprickor mm?
Masterkleer 10/16 borde funka alldeles utmärkt t ex!

Vilka kylblock rekomenderas?
EK brukar göra högpresenterande block med lågt motstånd, men det har varit lite kvalitetsproblem med de nickelpläterade blocken från EK. Jag hade valt ett rent kopparblock för att slippa vara orolig.
Ta en titt här: http://skinneelabs.com/

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av ripper_viruset:

ska du bara kyla processorn?

Nä, CPU och GPU

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

Har själv ett Temjin TJ08B-E som jag vattenkylt. Man kan med lätthet sätta in Phobyas 200 Radiator i fronten och en valfri 120 radiator där bak. Dessa räcker för att kyla både CPU och GPU.

Själv har jag pump och reservoar på botten av burken men många kör med reservoar+pump combo som man sätter i 5,25 platserna.

Du kan alltid kolla in denna tråden för att få massor av tips och inspiration.

Visa signatur

Silverstone TJ08-E | i7 2600K @4,5GHz | Asus Maximus V Gene | 16GB Vengeance 1600 MHz | Corsair AX850W | EVGA GTX 780 Ti SC | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC360 | Samsung 830 256GB SSD | WD20EARX 2TB | Vattenkylning |

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2145073/2012-08-13 Har jag missat något och kommer ja få plats med det där i ett R4 utan några större modifikationer?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Skrivet av Morkeleb:

Har själv ett Temjin TJ08B-E som jag vattenkylt. Man kan med lätthet sätta in Phobyas 200 Radiator i fronten och en valfri 120 radiator där bak. Dessa räcker för att kyla både CPU och GPU.

Själv har jag pump och reservoar på botten av burken men många kör med reservoar+pump combo som man sätter i 5,25 platserna.

Du kan alltid kolla in denna tråden för att få massor av tips och inspiration.

Ska byta chassi till ett FD R4. Känns som att Tjemin blir för litet och svårt att jobba i som nybörjare!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Skrivet av Calle:

Hur stor/många radaitorer behöver jag för att få det svalt, tyst och utrymme för överklockning?
En tumregel är minst 120mm radiatoryta / enhet som ska kylas. Dvs CPU + GPU minst 240mm.
Vill du ha lite utrymme bra lågvarviga fläktar och överklockning bör du gå upp på 360mm radiatoryta.

Antingen genom 1st 240mm i taket och en 1st 120mm bak. Eller 360mm i taket osv.
Ska du överklocka hårt som 17 vill man kanske har mer radiatoryta än så, men det verkar det inte som att du ska göra?

Vilken pump är tystat av dem jag skulle klara mig på?
Laing D5 ska vara populära och tysta (har inte testat nån själv dock)

Vilket chassi skulle vara enklast att arbeta i för att montera vattenkylning i? (Helst inte ett 800D eller någon annan skyskrapa)
Här är mitt tips att surfa runt bland gallerierna, kika på nått chassi som faller i smaken och se hur det verkar gå att montera vattenkylning i det.

Skulle jag klara mig på GT 500RPM fläktar?
Jag hade satsat på GT 1150rpm fläktar och sedan styrt dem med en fläktkontroller eller moderkortet ner till ~800rpm då de blir väldigt tysta. Då har du möjlighet att justera lite själv. Man bör tänka på att inte undervolta fläktar för mycket dock, att t ex köpa en 1850rpm fläkt som du kör i 800rpm är ingen bra idé (missljud etc).

Vilken slang är att föredra för att inte få sprickor mm?
Masterkleer 10/16 borde funka alldeles utmärkt t ex!

Vilka kylblock rekomenderas?
EK brukar göra högpresenterande block med lågt motstånd, men det har varit lite kvalitetsproblem med de nickelpläterade blocken från EK. Jag hade valt ett rent kopparblock för att slippa vara orolig.
Ta en titt här: http://skinneelabs.com/

Tack för tipset! Tror du att jag kan få in 2 stycken 280mm radiatorer i ett R4 utan större modifikationer? Skulle man få plats med PnP?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2145073/2012-08-13 har plockat ihop lite på inet för enkelhetens skull. Har jag missat något eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2145073/2012-08-13 Har jag missat något och kommer ja få plats med det där i ett R4 utan några större modifikationer?

Du har två olika storlekar på dina fittings. Ena är 10mm och den andra är 13mm, med tanke på slangen du har valt så ska du bara använda 10mm fittings.
Du har även för få fittings. Du har 2 block, 2 radiatorer och en 1 pump/resevoir. Alla de behöver ha två fittings var, så totalt behöver du 5*2 = 10 fittings. Planera också hur du hade tänkt dra alla slangar så att du vet vilka adaptrar du behöver.

Du kan skippa slangklämmorna och enligt mig även tratten.

Vart hade du tänkt lägga radiatorerna? Ena antar jag kommer att vara där HDD buren är, men vart ska den andra vara? Om du hade tänkt ha den i toppen så kan du inte ha radiatorn i chassit då det inte finns plats för den.

En sak att tänka på är att du har ett koppar block och ett nickel block, gör egentligen ingen skillnad men de flesta brukar vilja köra samma typ av block i hela systemet.

Annars så ser det bra ut.

Permalänk
Skrivet av JasPlan:

Du har två olika storlekar på dina fittings. Ena är 10mm och den andra är 13mm, med tanke på slangen du har valt så ska du bara använda 10mm fittings.
Du har även för få fittings. Du har 2 block, 2 radiatorer och en 1 pump/resevoir. Alla de behöver ha två fittings var, så totalt behöver du 5*2 = 10 fittings. Planera också hur du hade tänkt dra alla slangar så att du vet vilka adaptrar du behöver.

Du kan skippa slangklämmorna och enligt mig även tratten.

Vart hade du tänkt lägga radiatorerna? Ena antar jag kommer att vara där HDD buren är, men vart ska den andra vara? Om du hade tänkt ha den i toppen så kan du inte ha radiatorn i chassit då det inte finns plats för den.

En sak att tänka på är att du har ett koppar block och ett nickel block, gör egentligen ingen skillnad men de flesta brukar vilja köra samma typ av block i hela systemet.

Annars så ser det bra ut.

Okej tack förhjälpen, det går inte att få in en radiator i toppen även fast dem skriver det på inet? Ska ta två koppar block

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk

tycker du kan beställa ifrån www.aquatuning.se istället, då kommer du få ner priserna ganska bra. en koppling kostar inte mer än 5-10kr där medans dem kostar 39kr på inet :/ jag ska lägga ihop en kundvagn åt dig men du måste lägga in fläktarna själv. (om du inte redan har några.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av ripper_viruset:

tycker du kan beställa ifrån www.aquatuning.se istället, då kommer du få ner priserna ganska bra. en koppling kostar inte mer än 5-10kr där medans dem kostar 39kr på inet :/ jag ska lägga ihop en kundvagn åt dig men du måste lägga in fläktarna själv. (om du inte redan har några.

Tackar! Har fläktar! Du är bäst!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk

Förlåt om jag kapar tråden men är nyfiken (planerar själv vattenkylning) varför den dimensionen på slangen?

Permalänk
Skrivet av Lergöken:

Förlåt om jag kapar tråden men är nyfiken (planerar själv vattenkylning) varför den dimensionen på slangen?

för att få den bästa möjliga cirkulationen i systemet utan att pumpen ska behöva arbeta ihjäl sig. för liten slang=pumpen måste suga hårdare, för stor slang=pumpen flyttar inte tillräckligt om den inte är high end. 13 mm är helt perfekt och optimalt för dem flesta vatten byggena

Permalänk

Fast 13mm är väl ytterdiametern och så var det 9.5mm inner? Så det är alltså 9.5mm i innerdiameter som är optimalt och så kan man ha fetare ytterdiameter om man tycker det är snyggt?

Har jag fattat rätt då? Skall själv kyla 1x i7 3930k + 6990 + 6970. Behöver jag bredare innerdiameter då dom blocken lär tillföra motstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Fast 13mm är väl ytterdiametern och så var det 9.5mm inner? Så det är alltså 9.5mm i innerdiameter som är optimalt och så kan man ha fetare ytterdiameter om man tycker det är snyggt?

Har jag fattat rätt då? Skall själv kyla 1x i7 3930k + 6990 + 6970. Behöver jag bredare innerdiameter då dom blocken lär tillföra motstånd?

Slangen spelar ingen roll egentligen, ta vad du tycker är snyggt! Däremot så är en slang med tjockare väggar lättare att böja innan den viker ihop sig.

Permalänk
Skrivet av Babianen:

Slangen spelar ingen roll egentligen, ta vad du tycker är snyggt! Däremot så är en slang med tjockare väggar lättare att böja innan den viker ihop sig.

Okay okay Tycker bara att något borde vara lite mer optimalt

Permalänk

innerdiametern är 10mm på dessa slangar förlåt om jag var lite otydlig men nej blocken tillför inget påverkande motstånd, så du kan egentligen köra med vilken slang du vill.

dock så måste du skaffa kraftigare pump om du skaffar större slang. och eftersom du kommer köra 3 stycken GPU:s i samma loop kan det vara så att din loop kommer bli ganska varm. då rekommenderar jag att du skaffar en extra 120mm radiator

Permalänk
Skrivet av JesperOlsson:

Nä nu ger jag upp för att förska få min datorn tyst på luft, 3770K, Asus Maximus V Gene och ett Asus 580. Har idag ett Temjin TJ08B-E, och det är omöjligt att få tyst. (har bytt alla fläktar och kör bara SSD)

Är helt nybörjare på det här med vattenkylning. Har försökt att kika i galleriet och få kunskap.

Hur stor/många radaitorer behöver jag för att få det svalt, tyst och utrymme för överklockning?
Vilken pump är tystat av dem jag skulle klara mig på?
Vilket chassi skulle vara enklast att arbeta i för att montera vattenkylning i? (Helst inte ett 800D eller någon annan skyskrapa)
Skulle jag klara mig på GT 500RPM fläktar?
Vilken slang är att föredra för att inte få sprickor mm?
Vilka kylblock rekomenderas?

Får man in några radiatorer,pump,tank mm i ett Fractal Define R4 utan större modifikationer?

Datorn ska bli tyst, går det att fixa för 5k inkl chassi?

Nu framstår jag som en latmask som vill ha en kundvagn ihop plockad åt mig, men är bara så hemsk rädd för läckage.
Hoppas något "proffs" med lite erfarenhet tar tid att hjälpa mig.

Du kommer klara dig bra med en 360rad, GT800rpm skulle jag rekommendera över 500rpm eftersom dom puttar ut mycket mer luft utan att låta. Om du lägger örat till kommer du höra ett lätt sus men på en meters håll utan nåt ivägen kommer du inte kunna höra dom.

Pump, Swiftech MCP350 (eller en av dom med andra klisterlappar som är samma pump dvs 10w laing) med en annan top eller en MCP655 (D5), båda är väldigt tysta om dom inte är monterade direkt på chassit

Slang, primochill föredrar jag, sprickor är inget du behöver oroa dig för

kompressionsnipplar är att föredra

block, inga är dåliga men EKs block är populära, XSPC raystorm är riktigt bra med.

Chassi får någon annan eller google bidra med.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Du kommer klara dig bra med en 360rad, GT800rpm skulle jag rekommendera över 500rpm eftersom dom puttar ut mycket mer luft utan att låta. Om du lägger örat till kommer du höra ett lätt sus men på en meters håll utan nåt ivägen kommer du inte kunna höra dom.

Pump, Swiftech MCP350 (eller en av dom med andra klisterlappar som är samma pump dvs 10w laing) med en annan top eller en MCP655 (D5), båda är väldigt tysta om dom inte är monterade direkt på chassit

Slang, primochill föredrar jag, sprickor är inget du behöver oroa dig för

kompressionsnipplar är att föredra

block, inga är dåliga men EKs block är populära, XSPC raystorm är riktigt bra med.

Chassi får någon annan eller google bidra med.

Tror du jag skulle klara mig på en 240mm radiator?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Skrivet av ripper_viruset:

innerdiametern är 10mm på dessa slangar förlåt om jag var lite otydlig men nej blocken tillför inget påverkande motstånd, så du kan egentligen köra med vilken slang du vill.

dock så måste du skaffa kraftigare pump om du skaffar större slang. och eftersom du kommer köra 3 stycken GPU:s i samma loop kan det vara så att din loop kommer bli ganska varm. då rekommenderar jag att du skaffar en extra 120mm radiator

Kommer bli 2x 360 så lär klara mig Om det fortfarande är varmt så kan jag modda in en 240

Skall sluta sno TS tråd nu

Permalänk

Det kommer säkert fungera men temperaturerna kommer nog inte bli nåt vidare om du kör på väldigt långsamma fläktar

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag livar upp denna tråd med en semikapning.
För att få in en 280mm radiator i fronten behövs endast en liten modifikation.
http://www.mnpctech.com/casemodblog/2012/08/20/guide-to-insta...

En sån radiator borde räcka för dig om du inte siktar på massa övervolt.

Nu till kapningen. Kan nån av er med ett R4 mäta avståndet från botten av chassit till 5,25"-bayen så jag vet vilken 280-radiator jag kan beställa? I guiden jag postade användes en Black Ice som är 8mm kortare än den Alphacool UT60 jag skulle vilja klämma dit.
Finns det plats för en pjäs på 324mm? (som John Holmes brukade säga)

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water