FEL i grafikkort eller fel i något annat i datorn?

Permalänk

FEL i grafikkort eller fel i något annat i datorn?

Tja!

För ett tag sedan bytte jag ut grafikkortet för att min gamla blev paj, jag kör nu istället en Nvidia GeForce GT 400 därför att innan jag skulle uppgradera hela systemet hade jag endast 300W i nätagget därför var man tvungen att köra en "billig" och icke kraftfull grafikkort som sådant.
Alla nya drivrutiner till grafikkortet är installerade och systemet är helt uppdaterad med Windows Update (detta göras varje dag).

Till mitt problem: Av någon konstig anledning så dyker det upp små små kubbformade boxar som blinkar i några sekunder och försvinner efter ca 10-20 sekunder.

Till en början så trodde jag att det kan vara någon uppdatering till grafikkortet som borde göras, men trotts att jag kör med de senaste uppdateringarna så kommer de där boxarna upp då och då. De går inte att fånga in på screenshot heller, så jag börjar bli rädd vad det kan vara .....

någon som vet?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Tja!

För ett tag sedan bytte jag ut grafikkortet för att min gamla blev paj, jag kör nu istället en Nvidia GeForce GT 400 därför att innan jag skulle uppgradera hela systemet hade jag endast 300W i nätagget därför var man tvungen att köra en "billig" och icke kraftfull grafikkort som sådant.
Alla nya drivrutiner till grafikkortet är installerade och systemet är helt uppdaterad med Windows Update (detta göras varje dag).

Till mitt problem: Av någon konstig anledning så dyker det upp små små kubbformade boxar som blinkar i några sekunder och försvinner efter ca 10-20 sekunder.

Till en början så trodde jag att det kan vara någon uppdatering till grafikkortet som borde göras, men trotts att jag kör med de senaste uppdateringarna så kommer de där boxarna upp då och då. De går inte att fånga in på screenshot heller, så jag börjar bli rädd vad det kan vara .....

någon som vet?

Kan bero på överhettning. Har du ordentlig kylning i chassit?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Artefakter upplever du nog. Kan vara så att grafikkortet inte riktigt klarar av sin klockfrekvens, eller som ovanstående säger, överhettning.
Kolla upp tempsen, och testa dra ner klockfrekvenserna något.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

kolla snabbt vilken uppdateringsfregvens du har på skärmen inställt.

Men kolla även tempen som tidigare har sagt, kör med datorlådan öppen ett tag, (INTE PÅ GOLVET)
Försvinner det då så är det lätt att konstatera vart problemet ligger!;)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Skrivet av Semplezz:

kolla snabbt vilken uppdateringsfregvens du har på skärmen inställt.

Men kolla även tempen som tidigare har sagt, kör med datorlådan öppen ett tag, (INTE PÅ GOLVET)
Försvinner det då så är det lätt att konstatera vart problemet ligger!;)

Ok, kör just nu med Fractal Design R4 och har 2st 120mm och 2st 140mm fläktar igång har beställt även 2st 120mm fläktar till som är på väg.
CPU kylaren är en Antec H2O 620, jag ersatte orginalfläkten med en Scythe Slip Stream 120mm fläkt som är mycket bättre.

Tips på bra program för att kolla temp?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Ok, kör just nu med Fractal Design R4 och har 2st 120mm och 2st 140mm fläktar igång har beställt även 2st 120mm fläktar till som är på väg.
CPU kylaren är en Antec H2O 620, jag ersatte orginalfläkten med en Scythe Slip Stream 120mm fläkt som är mycket bättre.

Tips på bra program för att kolla temp?

är du säker på att fläktarna är installerade rätt?:P dvs utblås bak, inblås fram? titta så att pilarna på fläktarna är rätt.

HW monitor använder endel, speedfan används också, men där får man vara lite kritiskt vad gäller tempen(speedfan) Brukar ligga på't ungefär. men aldrig 100.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Skrivet av Semplezz:

är du säker på att fläktarna är installerade rätt?:P dvs utblås bak, inblås fram? titta så att pilarna på fläktarna är rätt.

HW monitor använder endel, speedfan används också, men där får man vara lite kritiskt vad gäller tempen(speedfan) Brukar ligga på't ungefär. men aldrig 100.

Så här ser tempsen ut:

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Temps i load skulle säga mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Med tanke på att dina övriga temps ser helt okey ut, så har jag svårt att tro att grafikkortet blir överhettat.
Men prova endå att köra med öppen burk

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Skrivet av matte70:

Temps i load skulle säga mer!

Tempsen medan jag körde 8 program + 5 Chrome sidor uppe + Youtube 1080p video igång samt Photoshop, MS word, Excell och andra tunga program för att hetsa datorn.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ferdi2050:

Tempsen medan jag körde 8 program + 5 Chrome sidor uppe + Youtube 1080p video igång samt Photoshop, MS word, Excell och andra tunga program för att hetsa datorn.

http://i46.tinypic.com/ickzgy.jpg

Det tar mer Ram än CPU.
Kör ett par rundor med Prime95 för CPU:n och MSI Kombustor för Grafikkortet

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det tar mer Ram än CPU.
Kör ett par rundor med Prime95 för CPU:n och MSI Kombustor för Grafikkortet

Här resultaten på MSI Kombutor Test 1 då fläktarna var inte på max:

Här var samtliga 5 fläktar på max!

och här resultaten på Prime95

[Wed Aug 15 18:20:14 2012]
Compare your results to other computers at http://www.mersenne.org/report_benchmarks
AMD Processor model unknown
CPU speed: 3006.02 MHz, 2 cores
CPU features: RDTSC, CMOV, Prefetch, 3DNow!, MMX, SSE, SSE2
L1 cache size: 64 KB
L2 cache size: 1 MB
L1 cache line size: 64 bytes
L2 cache line size: 64 bytes
L1 TLBS: 32
L2 TLBS: 512
Prime95 32-bit version 25.11, RdtscTiming=1
Best time for 768K FFT length: 24.564 ms.
Best time for 896K FFT length: 29.914 ms.
Best time for 1024K FFT length: 33.075 ms.
Best time for 1280K FFT length: 42.248 ms.
Best time for 1536K FFT length: 51.204 ms.
Best time for 1792K FFT length: 62.686 ms.
Best time for 2048K FFT length: 69.680 ms.
Best time for 2560K FFT length: 91.718 ms.
Best time for 3072K FFT length: 111.571 ms.
Best time for 3584K FFT length: 135.379 ms.
Best time for 4096K FFT length: 151.388 ms.
Best time for 5120K FFT length: 196.724 ms.
Best time for 6144K FFT length: 240.215 ms.
Best time for 7168K FFT length: 294.159 ms.
Best time for 8192K FFT length: 337.451 ms.
Timing FFTs using 2 threads.
Best time for 768K FFT length: 17.012 ms.
Best time for 896K FFT length: 20.564 ms.
Best time for 1024K FFT length: 23.414 ms.
Best time for 1280K FFT length: 30.803 ms.
Best time for 1536K FFT length: 37.375 ms.
Best time for 1792K FFT length: 43.963 ms.
Best time for 2048K FFT length: 49.879 ms.
Best time for 2560K FFT length: 67.115 ms.
Best time for 3072K FFT length: 80.362 ms.
Best time for 3584K FFT length: 95.180 ms.
Best time for 4096K FFT length: 105.690 ms.
Best time for 5120K FFT length: 114.679 ms.
Best time for 6144K FFT length: 145.980 ms.
Best time for 7168K FFT length: 191.282 ms.
Best time for 8192K FFT length: 235.034 ms.
Best time for 58 bit trial factors: 4.006 ms.
Best time for 59 bit trial factors: 4.017 ms.
Best time for 60 bit trial factors: 3.994 ms.
Best time for 61 bit trial factors: 4.001 ms.
Best time for 62 bit trial factors: 4.015 ms.
Best time for 63 bit trial factors: 7.307 ms.
Best time for 64 bit trial factors: 7.348 ms.
Best time for 65 bit trial factors: 9.259 ms.
Best time for 66 bit trial factors: 9.217 ms.
Best time for 67 bit trial factors: 9.210 ms.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ferdi2050:

Här resultaten på MSI Kombutor Test 1 då fläktarna var inte på max:
http://i46.tinypic.com/2637v39.jpg

Här var samtliga 5 fläktar på max!
http://i48.tinypic.com/23urcdi.jpg

Tja du hade 61C på GPU så det var ju helt okej Temp.

Gällande resultaten i Prime95 så är det relativt irrelevant

Vi vill att du tar temp på CPU medan du kör prime.
På så sätt får vi belastningstemperaturen på processorn

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tja du hade 61C på GPU så det var ju helt okej Temp.

Gällande resultaten i Prime95 så är det relativt irrelevant

Vi vill att du tar temp på CPU medan du kör prime.
På så sätt får vi belastningstemperaturen på processorn

Ok, här kommer de

Temp innan Prime95 skulle köras, dock hade jag kört MSI komoltors i ca 35 minuter.

Temp medan Prime95 var igång

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ferdi2050:

Ok, här kommer de

Temp innan Prime95 skulle köras, dock hade jag kört MSI komoltors i ca 35 minuter.

http://i46.tinypic.com/qzi1qc.jpg

Temp medan Prime95 var igång

http://i47.tinypic.com/15miue8.jpg

Tycker att dina temps ser riktigt bra ut så har svårt att se att det kan vara ett problem :/
Hmm.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av ferdi2050:

Till mitt problem: Av någon konstig anledning så dyker det upp små små kubbformade boxar som blinkar i några sekunder och försvinner efter ca 10-20 sekunder.

någon som vet?

Hur ofta och när kommer dessa boxar, vilken belastning? Hur ser dom ut, olika färger, eller är det som småpixelansamlingar ihopklumpade till "fyrkanter" som dyker upp på alla underlag eller syns dom när det är mörkare. Exempel på en sorts grafikfel jag hade i BF3 http://i41.tinypic.com/2q085zm.jpg

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Du frågar på fel ställe, varenda människa har annorlunda svar så det är bäst att du frågar tex Inet eller någon som verkligen vet. Eller så lämnar du in den

Mvh.

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Hur ofta och när kommer dessa boxar, vilken belastning? Hur ser dom ut, olika färger, eller är det som småpixelansamlingar ihopklumpade till "fyrkanter" som dyker upp på alla underlag eller syns dom när det är mörkare. Exempel på en sorts grafikfel jag hade i BF3 http://i41.tinypic.com/2q085zm.jpg

Jo men precis, det är exakt sådana som du hade i din BF3, dock är det dubbelt så stora och fyrkantiga, din beskrivning om den "det som småpixelansamlingar ihopklumpade till "fyrkanter" " som dyker upp när somhelst, stämmer verkligen in på mitt problem.
Vad är det för något? Något jag måste oroa mig för eller? Hur blev du av med dem?

DavidtheDoom - Jag själv har också svårt att komma på vad det kan bero på .... helt tomt fakiskt!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Skrivet av ferdi2050:

Jo men precis, det är exakt sådana som du hade i din BF3, dock är det dubbelt så stora och fyrkantiga, din beskrivning om den "det som småpixelansamlingar ihopklumpade till "fyrkanter" " som dyker upp när somhelst, stämmer verkligen in på mitt problem.
Vad är det för något? Något jag måste oroa mig för eller? Hur blev du av med dem?

Ser att du har ett gt 440, konstigt att ett sånt kan få grafikfel utan vidare, brukar ju vara Ti eller överklockade modellerna som bråkar. Och du belastar inte alls kortet när det händer för dig?

Jag har ett fabriksklockat gtx 460 från Gigabyte och upplevde inga som helst artifakter eller grafikbuggar innan BF3 kom.
Spelade i ca 2 månader med varierande fel, det ena värre än det andra. Dom där små pixelansamlingarna var lindrigast.
Kom fram till att grafikminnet är mindre bra så jag klockar ner både gpu och grafikminnet till ursprungsläget för min modell då jag kör igång något spel idag, höjer volten lite och kör upp fläkten så att jag ligger på max ~60grader.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Ser att du har ett gt 440, konstigt att ett sånt kan få grafikfel utan vidare, brukar ju vara Ti eller överklockade modellerna som bråkar. Och du belastar inte alls kortet när det händer för dig?

Jag har ett fabriksklockat gtx 460 från Gigabyte och upplevde inga som helst artifakter eller grafikbuggar innan BF3 kom.
Spelade i ca 2 månader med varierande fel, det ena värre än det andra. Dom där små pixelansamlingarna var lindrigast.
Kom fram till att grafikminnet är mindre bra så jag klockar ner både gpu och grafikminnet till ursprungsläget för min modell då jag kör igång något spel idag, höjer volten lite och kör upp fläkten så att jag ligger på max ~60grader.

Hur klockade du ner gpu? använde du MSI Afterburner eller ?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

vad är det för skärm du har och är det en plattskärm ? om du har någon annan skärm ståendes spelar ingen roll direkt bara du kan testa en annan skärm på det grafikkortet eller om du har en hdmi port på grafikkortet så du kan koppla det via en platt tv (om du nu har en tv med hdmi uttag
kika upp i bios också om du har höjt pci-e clockspeed av misstag den ska stå på 100 inget mer annars blir det de som du får med pixlarna på skärmen.)
om du har möjlighet och testa grafikkortet med en annan dator hos en kompis eller på jobbet kanske så kan ni testa och se om det är skärmen eller pci-e portens inställningar i bios som är felet

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av ferdi2050:

Hur klockade du ner gpu? använde du MSI Afterburner eller ?

Svar: ja
Sänker core clock och memory clock, höjer volt och manuell fart på fläkt 70%.
Men det "mini-z1994" säger kanske är orsaken, vet jag inget om men värt att kolla kanske.
Jag undrar fortfarande hur ofta du får dessa grafikfel, och vad du gör för att få dom...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk

Äntligen fick jag de i ps de.
Nu kanske det är lättare och se/förstå och komma på någon lösning, eller?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |