Permalänk
Hedersmedlem

Bygglogg: Landatamaskin

Jag funderade under våren på att bygga mig en landata. Liten nog att stoppa i ryggsäcken, men inte begränsad i komponentväg. Tänkte mig s1155, mITX, 16GB minne och kanske ett GTX680. Sen när Zotac visade bilder på sitt GTX670 på arton centimeter visste jag precis vilket kort jag skulle välja.
Eftersom maskinen skulle vara så liten som möjligt började jag fundera på något annat än ATX-agg.. SFX-nätdelarna verkar inte spännande nog, och fortfarande lite tjocka. En servernätdel skulle gå. Men de låter ju fan. Å andra sidan ska maskinen lanas med.

Komponenter:

  • Intel Core i7 3770k

  • Noctua NH-C12P SE14

  • 2*8GB G.Skill Ares PC-14900

  • Asus P8Z77-I Deluxe

  • Z̶o̶t̶a̶c̶ ̶G̶T̶X̶6̶7̶0̶ ̶D̶u̶a̶l̶ ̶K̶i̶n̶g̶ Zotac GTX970 med kylare från ett GTX670 Dual King

  • Samsung 840 Pro series 256GB

  • 4*Noctua NF-A9x14 PWM, 92mm-fläktar

  • SuperMicro PWS-601-1H, 1U 600W Gold cert.

TODO:
*Fräsa färdigt aluminiumplåten så att lådan får sidor och nät
*Borsta aluminiumet, bra guide här: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=114028, glasblästra om det finns möjlighet.
*Måla eller eloxera chassit, ska höra med http://www.ytbehandlarna.com eller ChilledPC om anodisering/eloxering

Efter mycket om och men så började jag skissa lite. Köpte en hålplåt på Bauhaus och en PCIex-raiser. Jag var sugen på att lägga grafikkortet under moderkortet. Det skulle göra maskinen ganska liten.

Kom fram till att stommen skulle byggas i 10x10mm solid aluminiumstång, oavsett storlek och konfiguration, så jag köpte tre meter

Köpte mig en nätdel från SuperMicro. En PWS-601-1H, http://www.supermicro.com/support/resources/pws/pws.aspx

Nätdelen kommer nog låta alltför mycket ändå. Så jag sätter två 92mm-fläktar på sidan.

Första tankarna

Med 120mm-fläkt framför och en 80mm-fläkt som substitut för en 92:a

Men jag oroade mig för värme på grafikkortet. Och så himla litet skulle det inte bli oavsett. Så andra tankar

Om lådan blir hög nog får man plats med 120mm-fläktar..

Nätdelen ovanpå moderkortet? Då blir det ingen stor kylare..

Jag funderade vidare ett tag. Behövde en verkstad att mecka i.. och jag hittade en!

edit: skrev en finare inköpslista etc.

edit2: uppdatering

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Bilerna funkar inte

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Bilerna funkar inte

Lite hicka på webservern.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

nu så!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem

Så jag hittade då en meckverkstad..

Sågade till pinnarna för hand med sticksåg

Bra början..

Fräsen kunde borra också. Borde bli rakt nog!

Som man kan se är det inte helt rakt och slipat.. men det blir bra nog.

Började gänga..

Hål i den långa pinnen och så litet test..

Försänkta skruvhuvuden såklart..

Blev lite djupt. Jaja, det gör inget.

Några hål och gängningar senare

En till på g..

Lite orolig att det ska bli snett och så..

Två färdiga!

Uppställning

De fyra pinnarna som ska sitta mellan var för långa för fräsen. Så jag funderade på att dela dem på två och skruva stödpinnar. En massa extra jobb.

Men fick tipset att prova pelarborren, som gick att vrida på. Det löste problemet, tack Lukas!

Hål! Litta off på vissa, men det kan inte hjälpas. Har inte mer så långa stänger ändå.

Hål i de färdiga ramarna..

Gänga igen..

Och här gick det på röven. För ivrig och dålig för att kasta sten och gänga aluminiumstavar. Fick köpa en ny gängtapp..

Eftersom jag inte hade fler så långa pinnar så fick jag kapa den på två och bygga ett stöd

Nu började jag bli färdig..

Två

Tre pinnar och fläkt för test.

En stomme! w00!

Hålplåten hade jag sågat till tidigare med en annan planering, så den ser lite konstig ut.

Skruvar fast hålplåten med två skruvar..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilken raiser det är man ser på de tidiga bilderna och om du har testat om den funkar? Är på jakt efter en 6 eller 9 cm raiser, men är rädd att den inte kommer fungera med ett gtx670.

Då jag också är inne på microbygge så kan jag ju hälsa att det verkar som att zotacs kort inte lanseras utanför korea :(.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tullen:

Får man fråga vilken raiser det är man ser på de tidiga bilderna och om du har testat om den funkar? Är på jakt efter en 6 eller 9 cm raiser, men är rädd att den inte kommer fungera med ett gtx670.

Då jag också är inne på microbygge så kan jag ju hälsa att det verkar som att zotacs kort inte lanseras utanför korea :(.

11cm tror jag. Inte provat den alls.

Elsa gör också kortet med samma kylare. Men det kanske blir så att man får bygga en egen, eller köpa någon tredjeparts - GTX670 är ju små per referens.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

11cm tror jag. Inte provat den alls.

Elsa gör också kortet med samma kylare. Men det kanske blir så att man får bygga en egen, eller köpa någon tredjeparts - GTX670 är ju små per referens.

Har du möjllighet att prova den? Jaha, där ser man. Vet du om elsa kommer komma till europa då?
Mvh/Tullen

Edit. Verkar dessvärre som att elsa kortet är bra mycket längre. 20 cm.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag placerade lite komponenter i lådan som test..

Det som ska göras nu är

*Dra om snablarna från nätdelen, så de kommer ut från toppen
*Göra om en EPS12V till två PCI-Ex 6-pin
*Köpa aluminiumplåt och fräsa till den så att lådan får sidor
*Köpa resterande komponenter

Ska dock åka till Tjina om femton dagar och sedan vara borta ett halvår, så får se hur mycket jag gör. Blir inga komponenter förrän jag kommer hem.

Skrivet av Tullen:

Har du möjllighet att prova den? Jaha, där ser man. Vet du om elsa kommer komma till europa då?
Mvh/Tullen

Edit. Verkar dessvärre som att elsa kortet är bra mycket längre. 20 cm.

Har nog inte möjlighet att prova den. Får se. Ingen aning om Elsa-kortet, såg det bara på bild. Men 205mm klarar min låda fint. I värsta fall får man köpa från staterna.

Edit; Jag funderar på vad för aluplåt jag ska täcka den med. Hade varit coolt med Durkplåt men osäker. Kanske bara vanlig istället.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Började mecka lite med nätdelen idag. Ska som sagt köra två 92:or på den.

Sågade ut med dremel och slipade en smula.

Flyttar på strömsnablarna, annars får inte fläktarna plats..

Kapade hål i isoleringen

Dags att fixa hål i chassit för snablarna

Like a glove!

Hittade två slitna fläktar för att måtta

Hål att skruva fläktar i..

Nu ska jag bara klippa till isoleringen vid fläktarna..

Nästa steg är att skruva fast hålplattan helt och försänka skruvarna..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Intressant projekt, kul med lite plåtbearbetning.
Vet ju hur det hade blivit om jag försökt själv :>

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, lycka till!

Visa signatur

Battlestation: Lian Li PC-V354B | ASUS ROG MAXIMUS V GENE | i5 3570K @ 4.6ghz + Corsair H80 | Gigabyte GTX 580 SoC | Corsair Vengeance 16GB @ 2133MHz | OCZ 700W ModExtreme | Ocz Vertex 2 120 GB
Weapons of choice: Corsair Vengeance M90 / Razer deathadder | Qpad MK80 | Logitech g930
Future plans of mass destruction: Corsair Force GS 240 GB | Corsair AX 850

Permalänk

Schysst mannen! Hur går projektet? Har du lanat med maskinen än?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fidel Castro:

Schysst mannen! Hur går projektet? Har du lanat med maskinen än?

Jag bor i Tjina till slutet av januari så bygger inget just nu. Men funderar på projektet under tiden..Har en idé om en liten noctua-kylare och så nätaggregatet ovanför med fläktar som endast är 14mm tjocka. Men då kommer ju kylningen bli markant sämre. Åandrasidan minskar jag bredden på hela lådan med minst 55mm.. det blir rätt mycket. Skönt att kunna fundera i en massa månader innan det är dags.

Det verkar inte som om man kan få tag på grafikkortet på något enkelt sätt i europa eller usa(än), så funderar på att åka förbi Seoul innan jag landar i Sverige eftersom kortet finns att köpa där.

Lan-tangentbord har jag definitivt nu, färgtemat är dock mer osäkert. Är ju trevligt om tangentbord och låda håller samma färgtema.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Hallå CC,

Härligt bygge!

Är det fortfarande GTX 670 referens du tänker köra i datorn?

Jag arbetar själv med ett liknande projekt, dock med ett mycket mindre chassi. Jag kan svänga förbi Idét nå'n gång när du kommer tillbaka med prylarna! Finns mycket kvar att göra, men det vore kul att få färdigt allt till vårens Geekend. Har du något (uppskattat) datum spikat för arbetet?

Hoppas du har det skitkul i Tjina!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soir:

Hallå CC,

Härligt bygge!

Är det fortfarande GTX 670 referens du tänker köra i datorn?

Om det inte kommer något nytt kort med samma eller bättre prestanda i samma format till januari, japp. Som jag skrev ovan, kanske köper ett Zotac-kort i Seoul, så slipper jag mecka med kylare. Jag hade velat ha ett GTX 680, men de är på tok för långa, och ännu större med någon vettig kylare..

Citat:

Jag arbetar själv med ett liknande projekt, dock med ett mycket mindre chassi. Jag kan svänga förbi Idét nå'n gång när du kommer tillbaka med prylarna! Finns mycket kvar att göra, men det vore kul att få färdigt allt till vårens Geekend. Har du något (uppskattat) datum spikat för arbetet?

Hoppas du har det skitkul i Tjina!

Det hade varit kul att se! Med prestandakomponenter? Jag tampas med att få riktigt bra kylning samtidigt som jag vill ha chassit så litet som möjligt. Nuvarande chassi är 9.5 liter.. om jag flyttar nätdelen och skaffar mindre cpu-kylare blir det drygt 7 liter. Frågan är om 2.5liter mindre är värt nergången från Phantecs monster till Noctuas mindre samt nerskalning av en del fläktar. Bra att ha tid att fundera som sagt. I den nuvarande lådan får jag ju faktiskt plats med ett mATX-kort samt dubbla GTX670. Då lär det bli varmt.
Jag hoppas på att jag hinner en bra bit innan det är dags för Geekend, i alla fall ha alla komponenter på plats i chassit.

Edit: Jag tänkte om lite, tror jag kan få ner lådan till 7.7 liter om jag flyttar nätdelen till där 120mm-fläktarna var tänkta att sitta. Varför tänkte jag inte så innan? Grafikkortet är 175mm långt (enligt Zotacs sida), borde få plats. Fan, nu är jag sugen på att bygga. Får såga och gänga om de långa stavarna, chassit blir 250*220*140mm (plus 3mm aluplåt på varje sida) då. Inte illa.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Galet häftigt bygge, och ännu coolare att en gammal forumräv hänger kvar!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Om det inte kommer något nytt kort med samma eller bättre prestanda i samma format till januari, japp. Som jag skrev ovan, kanske köper ett Zotac-kort i Seoul, så slipper jag mecka med kylare. Jag hade velat ha ett GTX 680, men de är på tok för långa, och ännu större med någon vettig kylare..

Det hade varit kul att se! Med prestandakomponenter? Jag tampas med att få riktigt bra kylning samtidigt som jag vill ha chassit så litet som möjligt. Nuvarande chassi är 9.5 liter.. om jag flyttar nätdelen och skaffar mindre cpu-kylare blir det drygt 7 liter. Frågan är om 2.5liter mindre är värt nergången från Phantecs monster till Noctuas mindre samt nerskalning av en del fläktar. Bra att ha tid att fundera som sagt. I den nuvarande lådan får jag ju faktiskt plats med ett mATX-kort samt dubbla GTX670. Då lär det bli varmt.
Jag hoppas på att jag hinner en bra bit innan det är dags för Geekend, i alla fall ha alla komponenter på plats i chassit.

Edit: Jag tänkte om lite, tror jag kan få ner lådan till 7.7 liter om jag flyttar nätdelen till där 120mm-fläktarna var tänkta att sitta. Varför tänkte jag inte så innan? Grafikkortet är 175mm långt (enligt Zotacs sida), borde få plats. Fan, nu är jag sugen på att bygga. Får såga och gänga om de långa stavarna, chassit blir 250*220*140mm (plus 3mm aluplåt på varje sida) då. Inte illa.

GTX 670 referens är definitivt ett perfekt kort för dessa projekt.

Komponenterna i datorn jag bygger är 3570k, 8GB Samsung Green DDR3 (ultralow profile), GTX 670, 120GB SSD, 750GB 2.5" HDD. Chassit är 2.9 liter, dock är nätagget ett externt ATX-nätagg som jag har fått bygga om lite. Nätagget är, efter modifikationerna, cirka 1.3 liter, så sammanlagt ungefär 4.2 liter. Så det är väldigt, väldigt litet utrymme jag har fått arbeta med!

Vad det gäller GTX 670 så plockade jag bort kåpan, och därmed även fläkten så jag har kylflänsen framme. Jag använder fläktar i fronten, och bak i chassit för att skapa en luftström som passerar flänsen och kyler ner kortet. På så sätt kunde jag minska längden ner till PCB:n. Fläktarna styrs av grafikkortets egna fläktkontroller, som i sig är ansluten till en liten krets jag har fått mecka ihop eftersom kontrollern inte klarar av att leverera de cirka 10W som samtliga fläktar kan sluka.

CPU:n kyls av en aktiv 1U kylare som i sig fungerar väldigt bra, men med luftgenomströmningen i chassit så fungerar den ännu bättre. Datorn är tänkt att kunna fungera väl även i varmare klimat, så kraftfull kylning har varit stor fokus.

Har du övervägt att kanske kunna använda en liknande lösning för både ditt nätagg och ditt grafikkort? Du skulle kunna täcka kylningen för båda två med gemensamma fläktarna i front, bak eller både och.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Delarium.:

Galet häftigt bygge, och ännu coolare att en gammal forumräv hänger kvar!

Tack.

Skrivet av Soir:

GTX 670 referens är definitivt ett perfekt kort för dessa projekt.

Komponenterna i datorn jag bygger är 3570k, 8GB Samsung Green DDR3 (ultralow profile), GTX 670, 120GB SSD, 750GB 2.5" HDD. Chassit är 2.9 liter, dock är nätagget ett externt ATX-nätagg som jag har fått bygga om lite. Nätagget är, efter modifikationerna, cirka 1.3 liter, så sammanlagt ungefär 4.2 liter. Så det är väldigt, väldigt litet utrymme jag har fått arbeta med!

Vad det gäller GTX 670 så plockade jag bort kåpan, och därmed även fläkten så jag har kylflänsen framme. Jag använder fläktar i fronten, och bak i chassit för att skapa en luftström som passerar flänsen och kyler ner kortet. På så sätt kunde jag minska längden ner till PCB:n. Fläktarna styrs av grafikkortets egna fläktkontroller, som i sig är ansluten till en liten krets jag har fått mecka ihop eftersom kontrollern inte klarar av att leverera de cirka 10W som samtliga fläktar kan sluka.

CPU:n kyls av en aktiv 1U kylare som i sig fungerar väldigt bra, men med luftgenomströmningen i chassit så fungerar den ännu bättre. Datorn är tänkt att kunna fungera väl även i varmare klimat, så kraftfull kylning har varit stor fokus.

Har du övervägt att kanske kunna använda en liknande lösning för både ditt nätagg och ditt grafikkort? Du skulle kunna täcka kylningen för båda två med gemensamma fläktarna i front, bak eller både och.

Oh det är väldigt litet. PCI-Ex-riser och lägga grafikkortet ovanpå moderkortet? Intressant idé med att köra maskinen som en halv liten 1/2U-enhet och kyla allt med frontfläktar, jag funderade på liknande i början - nästan så på de första bilderna.

Nätaggregatet jag kör med är lite långt, med måtten 220*100*40mm tar det en del plats. Sedan adderar jag ju en smula från mina 10*10mm aluminiumstavar.. Men med den nya lösningen på 7.7L så kommer datorn bli liten nog och jag kan ändå köra Phanteks monster, två 92mm-fläktar som in/ut-blås på sidan, två 92mm som kyler nätdelen och Zotacs egna grafikkortskylning. Jag tror jag är nöjd där, vill inte tumma mer på kylningsmöjligheter för det hade varit tufft att klocka skiten ur grejorna eller bara få den ljudlös. Nätdelen är jag nöjd med också, 600W 80+ gold certified, riktigt trevligt.

Hursomhelst kan man ju alltid ändra sig i efterhand. Inte speciellt svårt att såga i lådan(det ska jag ju redan göra), grafikkortet kommer vara referens med specialkylare och fläktarna går att återanvända.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Oh det är väldigt litet. PCI-Ex-riser och lägga grafikkortet ovanpå moderkortet?

Stämmer bra det. På så sätt får jag med både CPU- och GPU-kylblocken i luftströmmen. Kylningen bör kunna prestera bättre än stock för grafikkortet, men då det inte ska överklockas så hoppas jag att systemet enbart håller sig svalt och fint.

Skrivet av CCWarlock:

Intressant idé med att köra maskinen som en halv liten 1/2U-enhet och kyla allt med frontfläktar, jag funderade på liknande i början - nästan så på de första bilderna.

Jag tänkte faktiskt bygga ett system väldigt likt det du gör nu, nästan ner till samma placeringar och komponenter, men valde den här vägen istället. Det är inte många som tror att det sitter ett GTX 670 i den lådan när man ser det, så då är allt helt rätt vilket är precis den effekten jag var ute efter!

Skrivet av CCWarlock:

Nätaggregatet jag kör med är lite långt, med måtten 220*100*40mm tar det en del plats. Sedan adderar jag ju en smula från mina 10*10mm aluminiumstavar.. Men med den nya lösningen på 7.7L så kommer datorn bli liten nog och jag kan ändå köra Phanteks monster, två 92mm-fläktar som in/ut-blås på sidan, två 92mm som kyler nätdelen och Zotacs egna grafikkortskylning. Jag tror jag är nöjd där, vill inte tumma mer på kylningsmöjligheter för det hade varit tufft att klocka skiten ur grejorna eller bara få den ljudlös. Nätdelen är jag nöjd med också, 600W 80+ gold certified, riktigt trevligt.

Hursomhelst kan man ju alltid ändra sig i efterhand. Inte speciellt svårt att såga i lådan(det ska jag ju redan göra), grafikkortet kommer vara referens med specialkylare och fläktarna går att återanvända.

Utmärkt utnyttjande av utrymme, och uppgraderingsmöjligheter. Väldigt fint nätaggregat också!
Kör du på det du har nu, så borde du ju inte ha några som helst problem med att skapa bra luftgenomströmning nog för en hel del överklockning. Det ska bli kul att se datorn IRL!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gjorde några amatörmässiga bilder i sketchup. Jävligt smidigt program.

Den stora svarta lådan är nätdelen. De två beiga lådorna representerar fläktar, som jag gjorde innan jag hittade modellerna. Den stora röda lådan är en Noctua NH-C12P SE14.

Edit: Ytterdimensionerna är alltså 250x220x140mm. Det är ganska litet.

Edit2: Det finns numera GTX670-kort i Sverige som är 207mm långa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1437406

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Ett styck klad ccw:

Två bilder till

Börjar montera datan om en vecka tänkte jag mig. Måste kapa fyra av pinnarna för att göra chassit mindre. Sedan hål för moderkortsdistanser.. sen äre nog bara att köra. Lanparty den 1:e!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, funderar själv på att göra något liknande. Stiligt grafikkort!
De där nätdelarna har jag inte sett förut, helt klart intressanta. Men hittar inget pris, en överraskning om man beställer eller?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hag.com:

Mycket intressant, funderar själv på att göra något liknande. Stiligt grafikkort!
De där nätdelarna har jag inte sett förut, helt klart intressanta. Men hittar inget pris, en överraskning om man beställer eller?

Det är en servernätdel. Just den där fick jag för 50 euro begagnad från POrtugal, via ebay. Ska du ha en ny från tex. Mullet.se går den lös på typ 1500 kronor Det var iaf priset I våras.

edit: Mullet-länk. 1192+moms. http://mullet.se/product.html?product_id=332800

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen jättespännande update idag. Men lite bilder i alla fall!

Jag var och köbade komponenter igår. Komponenterna på min lista i första posten samt en Dell-skärm, 23" ips på 3-4kg. Den verkade liten och smidig.

Yay, moderkort!

Mörk bild, processor monterad.

Två minnen. Liten miss av mig där, hade kunnat köpa minnen med störe kylflänsar(snabbare).. mer om det senare.

Kylaren temporärt placerad

Kylaren påmonterad.

Kylaren lämnar mycket mer utrymme för minnen än vad jag väntat mig. En positiv överraskning, synd bara att jag inte tänkte på det innan. Då hade jag kunnat köpa några snabbare. Men de här Gskill-minnena sitter ju kanonfint där! Snygga kylare också.

Med grafikkort. Det är ganska litet.

Blev så ivrig, slängde in allt i skalet jag byggde i somras. WILL IT FIT?!

Grafikkortet passar inte med sin io-plåt. Bort!

Bättre.

Jag köpte ju ett par 92x92x14-fläktar till nätdelen.

Snitsigt!

En fulöl, ett nätaggregat.

Startade upp maskinen för att se så allt fungerar..

Första försöket..POST!

Har installerat Windows och litta spel.. den fungerar klockrent. Snabb som attan, i alla fall jämfört med min gamla datamaskin.

En annan kyl notis är att fläkten i nätdelen är nästintill ljudlös utan belastning. Nu har jag ganska svalt i min lägenhet men 92mm-fläktarna på 12V låter bra mycket mer än 40mm-fläkten. Great success! Behöver inte plocka bort 40mm-fläkten!

Idag ska jag bygga om lådan så den blir mindre. Imorgon monterar jag nog moderkortet. Bilder kommer när det hänt!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Tog tag i lådan idag.. nermonterad

En pinne förkortad.

Alla kapade och borrade. Dags att gänga igen..

Testade att montera ihop. Great success!

Om man tittar på de andra bilderna så kanske man kan skymta att en dvi-kontakt tar i stommen. Det var vi tvungna att lösa. Så jag fick lära mig att fräsa.

Monterade ihop igen för att se om jag tog tillräckligt..

Fräst och fint.

w00!

Jag köpte två vanliga 92x92x25-fläktar att ha på ena sidan. Men det visade sig att de blev några millimeter för tjocka. Får tjöpa två 14mm till.

Slutbild..

Imorrn är det dags att bygga moderkortsplattan.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Jag gillar; NO Keyboard Detected, press F1 to run setup.

Schyst bygge!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

Jag gillar; NO Keyboard Detected, press F1 to run setup.

Schyst bygge!

Hehe, ja den är bra.

Tack!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Bildkavalkad!

Så, dags att mecka moderkortsplatta. Den är litta lång.

Kapad.. nu måste jag göra plats för pinnarna.

DONE!

Lite fula rester efter tidigare montering. Det gör inget, kommer inte synas ändå.

Behöver distanser till moderkortet..

DONE!

Bakplattan till kylaren är för tjock att få plats under moderkortet. Så jag var tvungen att såga upp ett hål.

Förborrar så jag kan köra sticksåg.

Sticksåg..

Sen tog minneskortet slut.. så snabbspolning.

Tillsammans med min Dell m1330, 13"

Nu.. istället för att köra fyra molexförgrenare och koppla in grafikkortet via dem.. servernätdelen har ju en extra EPS12V-kontakt. Lika bra att använda den! Senare ska jag ju ordna snablarna fint, det här är en test för att se så det fungerar fint. Och ska ju lana imorgon!

Fäääärdig, här är Frankensteins snabel!

Fungerade fint vid test.

I helgen ska det lanas. Efter det ska jag köpa plåt till sidorna. 3mm alu-plåt, så fräsa upp hål för fläktarna, borra skruvhål för fläktar och fästen i chassit. Sedan ska jag slipa hela chassit och borsta det, såvida jag inte hittar någon som kan glasblästa det åt mig.

Ikväll ska jag beställa sleeving från mdpc-x, han har en snygg toxic green sleeve. Moderkort och minnen har ju blått och svart men tänkte mig andra färger på själva chassit.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

En tråkig sak med dessa loggar är ju att de blir så fruktansvärt stora.
Du dödade nästan min dator, minnesanvändningen sköt i toppen och firefox slutade svara för minsta lilla vink. Och ändå laddades inte alla bilder korrekt.
Men nu blir det ny sida!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.