Klarar Gentle Typhoon 800rpm att kyla 137watt effektivt?

Permalänk
Medlem

Klarar Gentle Typhoon 800rpm att kyla 137watt effektivt?

Hej.

Tänkte köra på en Noctua NH-L12 till nya m-itx bygget. Tänkte byta ut fläktarna till något tystare. När jag läser silentpcreviews test av gentle typhoon 800rpm ser det ut som att dom kyler en 137Watt testrigg till 24 grader över rumstemp och att den presterar bättre än gentle typhoon 1450rpm vid samma ljudnivå.

Detta får mig att tro att en gentle typhoon 800rpm tillsammans med NH-L12 skulle kunna hålla en överklockad 3770k @4.5 ghz i helt ok temp. Vad tror ni om detta?

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Jag kyler min H60 med två stycken GT fläktar som ligger på 800RPM. 2500k @ 4.5Ghz och når inte över 65 grader vid konstant belastning. Det är ju dock en stor skillnad mellan luft och vattenkylning samt ivy & sandy bridge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fattyd:

Jag kyler min H60 ...... Det är ju dock en stor skillnad mellan luft och vattenkylning.....

Det är också stor skillnad på vattenkylning och "vattenkylning"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fattyd:

Jag kyler min H60 med två stycken GT fläktar som ligger på 800RPM. 2500k @ 4.5Ghz och når inte över 65 grader vid konstant belastning. Det är ju dock en stor skillnad mellan luft och vattenkylning samt ivy & sandy bridge.

När du säger konstant belastning,, menar du då prime eller occt eller menar du typ spel?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Detta får mig att tro att en gentle typhoon 800rpm tillsammans med NH-L12 skulle kunna hålla en överklockad 3770k @4.5 ghz i helt ok temp. Vad tror ni om detta?

Låter lite gränsfall. En L12 lär ju vara långt från lika effektiv som den Thermalright Archon som SPCR använder i sina fläkttester.
Finns ju oxå risk att ditt mini-ITX bygge går varmare än SPCR:s testrigg.
Och 3770 verkar ju gå upp rätt ordentligt i temp vid lite högre belastningar.

Möjligt att det går bra, men jag är långt från säker... Så länge du inte behöver övervolta alltförmycket borde det finnas hopp dock om jag får gissa.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kör med Be Quiet! nya SilentWings 2 eller Cougar Vertex! Flyttar båda mycket luft och är riktigt tysta enligt omdömena

http://www.inet.se/produkt/5321907/cougar-vortex-cf-v12s

http://www.inet.se/produkt/5322146/be-quiet-silentwings2-120m...

Konstant belastning bör innebära testprogram så som Prime95 osv

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att annat spelar stor roll, om du har en låda som är 70 grader inuti eller kör i rumstemp typ 22 grader så blir det en enorm skillnad, ska du bygga m-itx så lär det bli varmt pga den lilla storleken om du inte har rejäla fläktar i lådan, det är helheten som är viktig, inte just cpufläkten och speciellt inte i en pytteliten troligen väldigt varm låda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Låter lite gränsfall. En L12 lär ju vara långt från lika effektiv som den Thermalright Archon som SPCR använder i sina fläkttester.
Finns ju oxå risk att ditt mini-ITX bygge går varmare än SPCR:s testrigg.
Och 3770 verkar ju gå upp rätt ordentligt i temp vid lite högre belastningar.

Möjligt att det går bra, men jag är långt från säker... Så länge du inte behöver övervolta alltförmycket borde det finnas hopp dock om jag får gissa.

Jo det är sant. Å andra sidan tänkte jag köra med två st. dvs. push-pull, vilket ju borde prestera bättre? Eller rekommenderar ni en kraftfull fläkt över två långsamma? Har för mig att silenpcreview skrev någonstans att det oftast blir tystare med två långsamma jämfört med en kraftfullare vid samma kylningseffekt.

För övrigt satsar jag på att undervolta den till 1.1 volt. Men frågan är om det är mer värt att köra på en 2700k istället. Priset är inte jätterelevant dock.
Lite läsning angående volt och temp, överclock http://www.anandtech.com/show/5763/undervolting-and-overclock...

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk på att annat spelar stor roll, om du har en låda som är 70 grader inuti eller kör i rumstemp typ 22 grader så blir det en enorm skillnad, ska du bygga m-itx så lär det bli varmt pga den lilla storleken om du inte har rejäla fläktar i lådan, det är helheten som är viktig, inte just cpufläkten och speciellt inte i en pytteliten troligen väldigt varm låda.

Förstår inte varför en lite låda skulle bli varmare än en stor. Säg att du har en towerkylare som drar in luft på ena sidan och ut på andra, då borde den nästan bli svalare än ett större chassi.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tullen:

Förstår inte varför en lite låda skulle bli varmare än en stor. Säg att du har en towerkylare som drar in luft på ena sidan och ut på andra, då borde den nästan bli svalare än ett större chassi.

Det sitter ofta komponenter i vägen för luftflödet i en liten låda, luften kommer inte runt dem så lätt som i en stor, ha koll på det bara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.