Permalänk
Medlem

windows 7 långsamt efter överclockning

jag köpte precis en nh-d14 och överclockade processorn temperaturerna var hyfsade efter kört prime95 sen blev windows skit långsamt jag gick tillbaka till uefi och ändra det tillbaka till de normala inställningarna men fortfarande långsamt chrome kraschar, tar lång tid att starta program, tar lång tid att starta datorn, windows känns helt enkelt jätte långsamt. har provat att uppdaterat uefi kört ccleaner, tagit bort onödiga filerm.m kan någon hjälpa?

Specs:
Chassi: Corsair Carbide 500R
CPU: Intel Core i5 3570K stock
GPU: KFA2 GTX 570MDT X4
Nätagg: Be-Quiet E9-680WCM
SSD: Samsung 830 128gb
HDD: Seagate Barracuda 1TB 64mb
RAM: G.skill RipjawsX 1700-2133mhz 8gb
ASUS Xonar Phoebus
Mobo: ASRock Z77 Extreme4

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt ny till överklockning överhuvudtaget, men är du säker på att du ger komponente(n/rna) nog med ström?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

om jag inte gett det hade det blivit blåskärm förr eller senare

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har laddat ner något i samma veva som överklockningen? Prova en virus sökning, annars kan det kanske vara skadade system filer.

Permalänk
Medlem

prova med en omistallation på windows Ibland kan det vara bra å göra en backupp på filerna i datorn när man överklockar

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Tror att windows blev segt i samaband med OC bara är en ren slump, något annat måste ha hänt samtidigt en CPU ska inte påverka hdd:en så mycket.
prova köra Malawarebytes eller ngt liknande.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Skrivet av upr0426:

jag köpte precis en nh-d14 och överclockade processorn temperaturerna var hyfsade efter kört prime95 sen blev windows skit långsamt jag gick tillbaka till uefi och ändra det tillbaka till de normala inställningarna men fortfarande långsamt chrome kraschar, tar lång tid att starta program, tar lång tid att starta datorn, windows känns helt enkelt jätte långsamt. har provat att uppdaterat uefi kört ccleaner, tagit bort onödiga filerm.m kan någon hjälpa?

Specs:
Chassi: Corsair Carbide 500R
CPU: Intel Core i5 3570K stock
GPU: KFA2 GTX 570MDT X4
Nätagg: Be-Quiet E9-680WCM
SSD: Samsung 830 128gb
HDD: Seagate Barracuda 1TB 64mb
RAM: G.skill RipjawsX 1700-2133mhz 8gb
ASUS Xonar Phoebus
Mobo: ASRock Z77 Extreme4

Någon inställning är fel gissar jag på.

Skrivet av mecke96:

prova med en omistallation på windows Ibland kan det vara bra å göra en backupp på filerna i datorn när man överklockar

Detta lär knappast lösa ett problem orsakat av överklockning. Bortslösad tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Någon inställning är fel gissar jag på.

Detta lär knappast lösa ett problem orsakat av överklockning. Bortslösad tid.

Överklockning kan ju leda till att någon data i t ex registret blir korrupt och ställer till det. Sen vet vi ingenting om detta är orsakat av överklockningen eller inte, kan vara något helt annat som hände samtidigt, t ex nån virusupdate som får virusprogrammet att funka kasst och slöa ner datorn (egen erfarenhet av just det).

Permalänk
Medlem

Gör en CMOS reset för att återställa BIOS till default (Ofatst en bygel som ska kortsluta/koppla ur batteriet, se manual). Om detta inte hjälper så bör ditt problem inte har något att göra med din överklockning, så länge inte en kärna i din processor har rasat.

Hur länge körde du Prime95? Klarade alla kärnorna testet?

Jag har varit med om att en CPU kärna har failat men att datorn har kunna fortsätta med att köra windows, dock mycket segare. BSOD har i mitt fall haft med RAM minnena att göra vid 95% av fallen.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Skrivet av upr0426:

jag köpte precis en nh-d14 och överclockade processorn temperaturerna var hyfsade efter kört prime95 sen blev windows skit långsamt jag gick tillbaka till uefi och ändra det tillbaka till de normala inställningarna men fortfarande långsamt chrome kraschar, tar lång tid att starta program, tar lång tid att starta datorn, windows känns helt enkelt jätte långsamt. har provat att uppdaterat uefi kört ccleaner, tagit bort onödiga filerm.m kan någon hjälpa?

Specs:
Chassi: Corsair Carbide 500R
CPU: Intel Core i5 3570K stock
GPU: KFA2 GTX 570MDT X4
Nätagg: Be-Quiet E9-680WCM
SSD: Samsung 830 128gb
HDD: Seagate Barracuda 1TB 64mb
RAM: G.skill RipjawsX 1700-2133mhz 8gb
ASUS Xonar Phoebus
Mobo: ASRock Z77 Extreme4

Vad gjorde du för typ av överklockning? Mer exakt, ändrade du BCLK? Ändringar på detta värde kan ge problem med SATA-anslutningar. Så om du gjort detta kan systemfiler ha skadats.
Annars borde det vara något annat fel än överklockningen som orsakar dina problem.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Överklockning kan ju leda till att någon data i t ex registret blir korrupt och ställer till det. Sen vet vi ingenting om detta är orsakat av överklockningen eller inte, kan vara något helt annat som hände samtidigt, t ex nån virusupdate som får virusprogrammet att funka kasst och slöa ner datorn (egen erfarenhet av just det).

Ja, kanske om du kör på för låg spänning så processorn räknar fel, filer och sektorer blir korrupta men detta är inget som bara uppstår på en dag och en misslyckad överklockning så detta kan knappast vara orsak. Jag tror fortfarande på bristande OC-kunskaper hos TS, han har missat någon inställning eller gjort fel. Läs på och gör rätt säger jag.

Skrivet av Mattsingen:

Vad gjorde du för typ av överklockning? Mer exakt, ändrade du BCLK? Ändringar på detta värde kan ge problem med SATA-anslutningar. Så om du gjort detta kan systemfiler ha skadats.
Annars borde det vara något annat fel än överklockningen som orsakar dina problem.

Finns ingen direkt anledning till att överklocka bussen när han har ett K-modell med upplåst multiplikator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ja, kanske om du kör på för låg spänning så processorn räknar fel, filer och sektorer blir korrupta men detta är inget som bara uppstår på en dag och en misslyckad överklockning så detta kan knappast vara orsak. Jag tror fortfarande på bristande OC-kunskaper hos TS, han har missat någon inställning eller gjort fel. Läs på och gör rätt säger jag.

Finns ingen direkt anledning till att överklocka bussen när han har ett K-modell med upplåst multiplikator.

Det var nog det han menade med sin kommentar.

Tror nog också det är bristande kunskap.
Bäst är att reseta BIOS och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ja, kanske om du kör på för låg spänning så processorn räknar fel, filer och sektorer blir korrupta men detta är inget som bara uppstår på en dag och en misslyckad överklockning så detta kan knappast vara orsak. Jag tror fortfarande på bristande OC-kunskaper hos TS, han har missat någon inställning eller gjort fel. Läs på och gör rätt säger jag.

Finns ingen direkt anledning till att överklocka bussen när han har ett K-modell med upplåst multiplikator.

Ändå är det alltför många som gör det och använder dom moderkortets automatiska överklockningsfunktion så är det blck som ändras endast...

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Ändå är det alltför många som gör det och använder dom moderkortets automatiska överklockningsfunktion så är det blck som ändras endast...

Inget konstigt med det eftersom bussen alltid går att ändra och multiplikatorn endast går ändra på processorer av K-modell.

Permalänk
Medlem

Först tar och och rensar cmos så allt bli som det var först.
Sen om problemet kvarstår så tycker jag du testar reparera windows med skivan.
Om inte det fungerar så tycker jag du kollar så alla minnen mår bra följt av en eventuell ominstallation OS.

Jag misstänker att du råkat sabba några systemfler när cpu var instabil under oc.

Om burken är slö även efter en clr cmos så Gissar jag starkt på trasiga systemfiler.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

jag gick till mitt moderkorts uefi och valde load uefi default det blir ingen blåskärm eller något men windows har blivit extremt långsamt
jag fölljde bryaneasy på youtube hur han överclockade

Permalänk
Medlem

Kolla så att du fortfarande kör SSD AHCI.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Det är chans Windows kan ha blivit korrumperat när det blåskärma under stress tester. En huvudsaklig anledning man bör göra backup av Windows innan man klockar.

Dock har jag aldrig fått problem med det när jag klocka. Och jag blåskärma en hel del.
Men det är bara en av många teorier.

Vad du kan prova är att göra en backup av Windows nu. Sen installera om det. Hjälper inte ominstallation, så är det nått annat som strular, och du kan då återställa Windows från backupen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

ParasiteX din teori är nog mest trolig för det började bli långsamt när jag överclockade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Det är chans Windows kan ha blivit korrumperat när det blåskärma under stress tester. En huvudsaklig anledning man bör göra backup av Windows innan man klockar.

Dock har jag aldrig fått problem med det när jag klocka. Och jag blåskärma en hel del.
Men det är bara en av många teorier.

Vad du kan prova är att göra en backup av Windows nu. Sen installera om det. Hjälper inte ominstallation, så är det nått annat som strular, och du kan då återställa Windows från backupen.

Hur gör man en backup av windows 7?
Är lite av en nybörjare

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Hur gör man en backup av windows 7?
Är lite av en nybörjare

Windows har ett inbyggt backup program. Kommer inte exakt ihåg vad den heter på svenska, då jag kör engelskt Win7. Men gissar typ säkerhets kopiering eller något sådant. Du kan prova skriva backup i start sök fältet.

Men vilket fall som helst. Om du hittar programmet, så vad du ska göra är att skapa en system avbildning. Denna system avbildningen ska inte sparas på samma hårddisk som du har Windows system partition installerat på. Så du får antingen spara den på en sekundär hårddisk, USB minne eller på DVD skivor (t.ex DVD-RW skivor). Går även att spara över nätverket till annan dator.

System avbildningens storlek beror helt på hur stor utrymme du har på C:. Den kommer dock komprimera datan, så det kommer ta upp lite mindre utrymme på backup enheten. Men räkna med att du behöver minst 30-40GB utrymme ledigt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Windows har ett inbyggt backup program. Kommer inte exakt ihåg vad den heter på svenska, då jag kör engelskt Win7. Men gissar typ säkerhets kopiering eller något sådant. Du kan prova skriva backup i start sök fältet.

Men vilket fall som helst. Om du hittar programmet, så vad du ska göra är att skapa en system avbildning. Denna system avbildningen ska inte sparas på samma hårddisk som du har Windows system partition installerat på. Så du får antingen spara den på en sekundär hårddisk, USB minne eller på DVD skivor (t.ex DVD-RW skivor). Går även att spara över nätverket till annan dator.

System avbildningens storlek beror helt på hur stor utrymme du har på C:. Den kommer dock komprimera datan, så det kommer ta upp lite mindre utrymme på backup enheten. Men räkna med att du behöver minst 30-40GB utrymme ledigt.

Menar du "Skapa en återställningspunkt" eller "Återställ data, filer eller hela datorn ifrån en säkerhetskopia" eller "Gör en säkerhetskopia"?

Permalänk
Medlem

Guide: Skapa en systemavbildning (system image) av hela din dator med det inbyggda verktyget i Windows 7 http://windowshjalp.se/?p=255

Guide: Återställ datorn med hjälp av en systemavbildning du skapat tidigare http://windowshjalp.se/?p=260

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Specs:
Chassi: Corsair Carbide 500R
CPU: Intel Core i5 3570K stock
GPU: KFA2 GTX 570MDT X4
Nätagg: Be-Quiet E9-680WCM
SSD: Samsung 830 128gb
HDD: Seagate Barracuda 1TB 64mb
RAM: G.skill RipjawsX 1700-2133mhz 8gb
ASUS Xonar Phoebus
Mobo: ASRock Z77 Extreme4[/QUOTE]

Tänkte på dinna minnen, jag byggde en dator med liknande spec men kom bara upp i ca 1950 mhz på minnet klarade du 2133?

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blom_771:

Specs:
Chassi: Corsair Carbide 500R
CPU: Intel Core i5 3570K stock
GPU: KFA2 GTX 570MDT X4
Nätagg: Be-Quiet E9-680WCM
SSD: Samsung 830 128gb
HDD: Seagate Barracuda 1TB 64mb
RAM: G.skill RipjawsX 1700-2133mhz 8gb
ASUS Xonar Phoebus
Mobo: ASRock Z77 Extreme4

Tänkte på dinna minnen, jag byggde en dator med liknande spec men kom bara upp i ca 1950 mhz på minnet klarade du 2133?[/QUOTE]
Har inte provat än har det på auto

Permalänk
Medlem

Har inte provat än har det på auto[/QUOTE]

1333 mhz alltså

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blom_771:

Har inte provat än har det på auto

1333 mhz alltså :P[/QUOTE]

1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Det är chans Windows kan ha blivit korrumperat när det blåskärma under stress tester. En huvudsaklig anledning man bör göra backup av Windows innan man klockar.

Dock har jag aldrig fått problem med det när jag klocka. Och jag blåskärma en hel del.
Men det är bara en av många teorier.

Vad du kan prova är att göra en backup av Windows nu. Sen installera om det. Hjälper inte ominstallation, så är det nått annat som strular, och du kan då återställa Windows från backupen.

Detta kanske låter som en dum fråga men om jag installerar om windows förlorar jag allt på hårddisken och ssd:en då?

Permalänk
Skrivet av upr0426:

Detta kanske låter som en dum fråga men om jag installerar om windows förlorar jag allt på hårddisken och ssd:en då?

Om man gör en ominstallation så förlorar du det som du har på den disken som operativsystemet finns på. Ibland kan man göra en repair, men det är inte alltid som det löser problemen.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Detta kanske låter som en dum fråga men om jag installerar om windows förlorar jag allt på hårddisken och ssd:en då?

Allt försvinner ja, på själva system partitionen som Windows ligger på.

Men du kan iofs köra en reparations installation istället. som behåller gamla inställningar och annat skit du har på hårddisken. Reparations installationen försöker restaurera alla system filer som kan ha blivit skadade, Men det är inte säker det hjälper. Och en ren install är vanligtvis det bästa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro