Permalänk
Proffsmoddare

Luftflöde genom en radiator?

Jag går i tankar om ett bygge där jag behöver vattenkyla CPU. Andra komponenter kommer kylas med luft. Jag har aldrig vattenkylt innan och undrar om man skulle kunna utnyttja radiatorfläktarna(240) för att även dra ut luft från PSU, grafik etc. Kanske är en dum fråga, men man måste ju få undra.

/ Quizz

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Skrivet av quizz_kid:

Jag går i tankar om ett bygge där jag behöver vattenkyla CPU. Andra komponenter kommer kylas med luft. Jag har aldrig vattenkylt innan och undrar om man skulle kunna utnyttja radiatorfläktarna(240) för att även dra ut luft från PSU, grafik etc. Kanske är en dum fråga, men man måste ju få undra.

/ Quizz

Hej.
Antar att du menar 2x120 fläktar??
Ja det ska gå alldeles utmärkt att frakta ut varmluften från chassit med dom fläktarna, blir ev. lite varmare temp. för cpu men tror inte du kommer märka av det specielt mycket.

Vad hade du tänkt dig för sorts vattenkylning? Komplett "riktig" vattenkylning eller färdiga lösningar typ corsair, antec m.m.??

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Proffsmoddare

2x120 ja. Bra, ville bara dubbelkolla. Jag har inte riktigt bestämt system än, men budgeten avgör nog en del. Det blir "riktig" vattenkylning... Lutar åt EKwb.

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem

Jag tog över en Corsair H70 kylare från en polare för att testa inför mitt nästa datorbygge och jag fraktar ut luften med fläktarna. Kör 2st Noctua NF-P12 och det kyler utmärkt, har dock bara en första generationens i7 som är klockad ca 500MHz. Men som sagt så får man aningen högre temp på CPU om man använder sig av luften från insidan av chassit. Däremot så är det ju bättre för övriga komponenters kylning om man gör på det sättet istället för att offra ett bra luftflöde genom chassit

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Skrivet av quizz_kid:

2x120 ja. Bra, ville bara dubbelkolla. Jag har inte riktigt bestämt system än, men budgeten avgör nog en del. Det blir "riktig" vattenkylning... Lutar åt EKwb.

Absolut, det är ju det forum är till för, att fråga och diskutera
Har man väldigt många varma komponenter i chassit skulle man nog kanske fundera på att försöka få rad. vid insug men ofta så klarar man sig bra. Har man desutom ett chassi som använder sig av kammartekniken där t.ex. nätagg sitter för sig, HDD för sig och så vidare så minskar ju även värmeutvecklingen som når radiatorn vid utblåset vid sådan montering. I mitt Corsair obsidian 800D så är luften som kommer ut oftast bara nån/några grader varmare än insugsluften (mätt med K-givare) då både HDD's och nätagg har separata kylkammare.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Skrivet av dIZT_90:

Däremot så är det ju bättre för övriga komponenters kylning om man gör på det sättet istället för att offra ett bra luftflöde genom chassit

Tror personligen, utan direkt vetenskaplig backup, att det inte spelar någon större roll för luftflödet om man har rad. vid insug. Har man bara rätt sorts fläkt (med skapligt statiskt lufttryck) så är nog förlusten minimal om ens befintlig. OBS!! Mina egna tycken och tankar, ej vetenskapligt bevisat OBS!!

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem

Kan hända att det är små skillnader. Men en radiator monteras ju oftast på baksidan eller i toppen på ett chassi och in sugen brukar väl många sätta fram på chassit. Om man då ersätter utsugs fläktar mot in sug så stannar ju större mängd av den varma luften kvar i chassit och därför blir det aningen varmare. Då jag tog bort utsugs fläkten i toppen på mitt chassi så steg GPU tempen med 7-10 grader.

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk

Nu tror jag att du missförstod mig. Man ska ALDRIG blanda insug/utblås. Jag menade att om man kan få plats med en radiator i fronten eller botten där du har ett intag från början så är det nog ingen större skillnad i luftflöde.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]