Guide: Undvik virus på din dator på bästa sätt!

Permalänk
Medlem

Guide: Undvik virus på din dator på bästa sätt!

Detta är då en guide som jag ska lära er hur man undviker datorvirus på bästa sätt!
Dem flesta här på forumet borde väll redan veta allt som står här under, men för dem som inte vet, lycka till!

För er som inte vet vad virus gör och vad det är:
Virus är små datorprogram som sprider sig genom att lägga en kopia av sig själva inuti andra program och din dator blir ännu segare än vad den egentligen ska vara, som inte är så kul.

Det finns olika kända virus så kallade skadlig kod:
- Trojansk häst (trojan)
- Mask (worm)
- Keylogger
- Annonsprogram (Adware)

1. Installera antivirusprogram

• Antivirusprogram är ett jätte viktigt program på din dator, du kan scanna massvis med filer som du är osäker på vad det är.
Du kan också scanna din dator, på vissa antivirusprogram så kan man köra "Fullständig systemskanning" och "Snabbskanning".
- Fullständig systemskanning: Utför en djupgående skanning av systemet.
- Snabbskanning: Utför en snabbskanning av din dators systemenhet och minne.
• De flesta antivirusprogrammen har ett så kallat realtidsskydd, detta skydd är hela tiden aktivt och söker efter misstänka filer och om den hittar något så meddelar antivirus programmet detta, den kan även i många fall ta bort den misstänkta filen eller sätta den i karantän.

Antivirusprogram som jag rekommenderar:
Avast! (Gratisversion finns att ladda ner.)
Microsoft Security Essentials (Gratisversion finns att ladda ner.)
AVG Free (Gratisversion finns att ladda ner.)
Avira (Gratisversion finns att ladda ner.)
Comodo (Gratisversion finns att ladda ner.)
F-Secure (F-Secure kostar 445:-)
Kaspersky Lab (Kaspersky kostar 399:-)
ESET NOD32 (ESET NOD32 kostar 395:-)
Symantec (Symantec kostar 899:-)
G Data (G Data kostar 202:-)
Panda (Panda kostar 300-500:-)
Bitdefender (Bitdefender kostar 500:-)
Bullguard (Bullguard kostar 350:-)
Norman (Norman kostar 699:-)
PC Tools (PC Tools kostar 270:-)
McAfee (McAfee kostar 749:-)
Trend Micro (Trend Micro kostar 300:-)
eScan (eScan kostar 239:-)
- En del av dessa listade antivirusprogrammen funkar också till Mac/Linux och inte bara till Windows.
- Det finns vissa som kostar, som man får prova på i 30 dagar.
Det går också att köpa antivirusprogram i butik/nätet. De antivirus som kostar brukar alltid ha lite bättre skydd mot virus.

2. Håll ditt antivirusprogram uppdaterat!
• Kom alltid ihåg att uppdatera ditt antivirusprogram, på de flesta antivirusprogram så finns det automatisk uppdatering.

3. Håll dina insticksprogram uppdaterade!
• Värt att tänka på är att även uppdatera sina insticksprogram eller andra viktiga program annars finns det risk för håll i systemet. Här har vi program som Adobe flash, Adobe reader och även Java.

4. Scanna allt du laddar ner!

• Kom alltid ihåg att scanna allt du laddar ner!
Du ska även skanna filen du laddar ner om den kommer från en pålitlig källa!

5. E-post, länk
• E-post är ett av det vanligaste sättet att ens dator blir infekterad.
Du ska ALDRIG trycka på en länk som du har fått i ett e-post meddelande om du inte är 100% säker på att du litar på den som skickat det.

Ett exempel är: Ifall du ser ett meddelande som har en länk som kommer ifrån en du känner, men du vet att det inte är han/hon, ett sätt är att ta upp med den du känner ifall det är han/henne som skickat meddelandet, eller så kan du bara ta bort meddelandet som skickades.

6. E-post, bilaga(fil)
• Om du ser att någon har skickat en bilaga så kallad fil, ladda inte ner den om du vet 100% från vem det kommer ifrån.
Det kan vara säkert att ta emot filer som är bilder, ljud-filer eller text-filer. Med dessa ändelser: Jpeg, gif, bmp, txt, html,htm, avi, wmv, mp4, mp3, etc.
Men kom ihåg att skanna filen du får!

7. Webbläsare
• Det finns flera olika webbläsare som är säkrare än originalet Internet Explorer (IE), då det är flest som använder IE i dagsläget och då kan det orsakas flest attacker där, men det är inte hög chans att bli infekterad där heller!

Webbläsare som jag rekommenderar:
Mozilla Firefox
Google Chrome
Opera (Svenskt språkpaket till Opera: http://www.opera.com/download/languagefiles/)
- Alla dessa webbläsare är gratis!

8. Facebook virus
• För användarna som använder sig av Facebook vet väl mycket om vad ett Facebook virus är och vad det gör..
Vissa Facebook virus infekterar bara din själva användare på Facebook, vissa kan du få genom att du har tryckt på en länk på Facebook och då kan din dator infekteras, men den chansen är inte stor..

De flesta virus på Facebook är att viruset har lagt upp en länk eller bild på sin status fast du inte själv gjort någonting..
Så du ska ALDRIG trycka på någon länk på Facebook ifall du inte är 100% säker på att det är en säker sida som länkas.

9. Cookies
• Cookies finns överallt runt om på internet, det finns vissa cookies som är lite farligare än några andra..
Därför rekommenderar jag CCleaner som du kan radera cookies som du får när du är ute på nätet!

10. AdBlock
• AdBlock är gratis, den blockerar massvis med annonser som man inte vill se.
Men kom ihåg att det är bra att stänga av AdBlock när man är ute på Youtube, då det finns folk som tjänar pengar på sina videoklipp, såsom jag.

- AdBlock för Mozilla Firefox
- AdBlock för Google Chrome
- AdBlock för Opera

11. NoScript
• Ett extra skydd till Firefox.
JavaScript, Java, Flash och andra plugins som bara kan utföras av betrodda webbplatser som du väljer (t.ex. din online bank).

12. Sandbox(Sandlåda)
• Sandboxar är speciella program som seperar delar av din dator där du sedan kan ladda ned saker. Skulle något gå fel kan du med en knapptryckning deleta allt och du får inga effekter på din dator, det finns på de flesta antivirusprogrammen.

13. Användare säljes
• Köp ALDRIG användare utav någon ute runt om på nätet, förutom från dem du känner och litar på dem.
Men tänk inte ens tanken på att köpa en användare utav någon som du inte känner över huvudtaget, personen som säljer en typ av användare kan lura dig på pengar eller antingen ta tillbaka sin användare eller ge fel användaruppgifter till dig.
Händer oftast på Blocket, tradera och ebay att folk säljer sina användare.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Här är en bra video jag hittade på Youtube, ta gärna och titta videon.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

• Mer saker kommer när jag kommer på något, kom gärna med tips till fler tips för att skydda sin dator!

Permalänk

Alternativ B: Kör Linux

Permalänk
Medlem

microsoft security essentials? vad tycker du om det?

(bra guide)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Alternativ B: Kör Linux

Hehe, men dem flesta kör nog Windows, antar jag.

Skrivet av linde:

microsoft security essentials? vad tycker du om det?

(bra guide)

Lite slarvigt av mig att glömma bort den, tackar!

Permalänk
Administrativ avgift

Eh vad ska man med antivirus till Helt onödigt om man inte tankar massor och håller på. En normal användare kan klara sig underbart bara man avaktiverar att något ska laddas ner utan att man först godkänner ^^ Inte kört med antivirus på ca 3år och klarat mig fin fint!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Eh vad ska man med antivirus till Helt onödigt om man inte tankar massor och håller på. En normal användare kan klara sig underbart bara man avaktiverar att något ska laddas ner utan att man först godkänner ^^ Inte kört med antivirus på ca 3år och klarat mig fin fint!

Men sedan finns det ju också vissa användare som vill vara på den säkra sidan och använda antivirusprogram, såsom jag och flera andra.
Men visst, laddar man nästan aldrig ner någonting så är det väll lika att köra utan, men man vill väll ändå vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Du gömde att skriva om realtidsskyddet som vanliga antivirusprogram har, detta skydd är hela tiden aktivt och söker efter misstänka filer och om den hittar något så meddelar antivirus programmet detta, den kan även i många fall ta bort den misstänkta filen eller sätta den i karantän.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRoze:

9. Linux & Mac[/B]
• Linux och Mac har ofantligt mycket mindre virus än vad det finns på Windows 7.
Lycka till!

Säg inte så. Denna inställning har gjort att många inte har virusskydd på sina macar eftersom att de har fått någon falsk känsla av säkerhet.
http://www.idg.se/2.1085/1.437860/myten-om-den-sakra-macen

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem

Trevlig guide!

Vill dock lägga till en sak.

10. Undvik porrsurf!

förlåt men jag var tvungen...

Permalänk

Porrsurf är Cleant.

Adblocker kan du lägga till, dyker ibland upp otrevlig kod på t.ex. sidor som aftonbladet.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitoc:

Trevlig guide!

Vill dock lägga till en sak.

10. Undvik porrsurf!

förlåt men jag var tvungen...

Jo men var det inte en undersöknig gjord som visade att religösa sidor generellt innehåller mer virus än porr sidor?
så först ingen religion sen ingen porr

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Eh vad ska man med antivirus till Helt onödigt om man inte tankar massor och håller på. En normal användare kan klara sig underbart bara man avaktiverar att något ska laddas ner utan att man först godkänner ^^ Inte kört med antivirus på ca 3år och klarat mig fin fint!

Tror du ja... Säkert en massa virus om du söker igenom.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

noscript, adblock. och nej, UNDVIK AVG för guds skull... F-Secure är en prestanda slukare där är Eset NOD32, avast eller MSE smidigare. Men som alla borde veta så är anti-virus program till för dem som inte vet bättre och inte är tillräckligt kunniga.

Kör själv med Avast för att man kan ändå aldrig vara säker.

riktigt s.k. anti-virus är en extern brandvägg.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

noscript, adblock.

This!

Noscript är hur bra som helst.

Permalänk
Skrivet av willaim:

noscript, adblock. och nej, UNDVIK AVG för guds skull... F-Secure är en prestanda slukare där är Eset NOD32, avast eller MSE smidigare. Men som alla borde veta så är anti-virus program till för dem som inte vet bättre och inte är tillräckligt kunniga.

Kör själv med Avast för att man kan ändå aldrig vara säker.

riktigt s.k. anti-virus är en extern brandvägg.

vad är det för fel på AVG?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du gömde att skriva om realtidsskyddet som vanliga antivirusprogram har, detta skydd är hela tiden aktivt och söker efter misstänka filer och om den hittar något så meddelar antivirus programmet detta, den kan även i många fall ta bort den misstänkta filen eller sätta den i karantän.

Tackar, då var det gjort!

Skrivet av orig_rejser:

Porrsurf är Cleant.

Adblocker kan du lägga till, dyker ibland upp otrevlig kod på t.ex. sidor som aftonbladet.

AdBlocker, la jag in just, tackar!

Skrivet av Mögel:

This!

Noscript är hur bra som helst.

Ska ta och lägga in Noscript, tackar!

Permalänk
Medlem

Avast är perfekt. Haft det i lite mer 1 år. Inga problem. Den varnar mig för vissa sidor osv. Den uppdaterar sig själv automatiskt

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

microsoft security essentials? vad tycker du om det?
(bra guide)

MSE är det bästa gratis antivirus programmet jag har haft. Hade AVG och Ad-Aware tidigare men dessa hjälper inte så mycket >.>

Skrivet av janee:

Du gömde att skriva om realtidsskyddet som vanliga antivirusprogram har, detta skydd är hela tiden aktivt och söker efter misstänka filer och om den hittar något så meddelar antivirus programmet detta, den kan även i många fall ta bort den misstänkta filen eller sätta den i karantän.

Precis. Välj ett antivirus program med realtidsskydd som MSE. Den har faktiskt inte bara hjälpt för virus utan för filer som det är något fel på som på något sätt skadar datorn.

Skrivet av TheGiant:

Jo men var det inte en undersöknig gjord som visade att religösa sidor generellt innehåller mer virus än porr sidor?
så först ingen religion sen ingen porr

Vart har du läst det?
Förresten fattar jag inte hur folk som bara surfar FB, YT osv får virus. Hur korkad kan man va egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Vart har du läst det?
Förresten fattar jag inte hur folk som bara surfar FB, YT osv får virus. Hur korkad kan man va egentligen?

http://www.svd.se/naringsliv/religion-storre-virusrisk-an-por... inte jag som skrev inlägget men men

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Comodo Internet Security. (gratis) Defense+ är väldigt bra om man vet hur man ställer in allt. Default så kanske inte det bästa, men om man är som jag och sätter på nästan högsta säkerheten så blockerar den allt den inte känner igen (finns en safe lista) och varnar dig för allting du vill den att den ska varna för.
Fast om man inte är så insatt och bara vill ha någonting som "funkar" så antar jag att MSE funkar "bra". Problemet är att de flesta Anti-virus program bygger på signaturer, så vad om ett virus inte finns med i listan? Det är där jag har "block" på "unknown programs" i CIS så att alla program som försöker köras blir blockerade innan de hinner läsa till minnet.

Permalänk
Skrivet av DevilRoze:

Detta är då en guide som jag ska lära er hur man undviker datorvirus på bästa sätt!
Dem flesta här på forumet borde väll redan veta allt som står här under, men för dem som inte vet, lycka till!

1. Installera antivirusprogram

• Antivirusprogram är ett jätte viktigt program på din dator, du kan scanna massvis med filer som du är osäker på vad det är.
Du kan också scanna din dator, på vissa antivirusprogram så kan man köra "Fullständig systemskanning" och "Snabbskanning".
- Fullständig systemskanning: Utför en djupgående skanning av systemet.
- Snabbskanning: Utför en snabbskanning av din dators systemenhet och minne.
• De flesta antivirusprogrammen har ett så kallat realtidsskydd, detta skydd är hela tiden aktivt och söker efter misstänka filer och om den hittar något så meddelar antivirus programmet detta, den kan även i många fall ta bort den misstänkta filen eller sätta den i karantän.

Antivirusprogram som jag rekommenderar: Information om antivirusprogrammen ser ni längre ner!
Avast! (Free Antivirus, Pro Antivirus, Internet Security) (Gratisversion finns att ladda ned)
Microsoft Security Essentials (Gratisversion finns att ladda ned)
AVG Free (Gratisversion finns att ladda ned)
Avira (Gratisversion finns att ladda ned)
F-Secure (Gratisversion finns INTE att ladda ned)
Det går också att köpa antivirusprogram i butik. De antivirus som kostar brukar alltid ha lite bättre skydd mot virus.

2. Håll ditt antivirusprogram uppdaterat!
• Kom alltid ihåg att uppdatera ditt antivirusprogram, på de flesta antivirusprogram så finns det automatisk uppdatering.

3. Scanna allt du laddar ner!

• Kom alltid ihåg att scanna allt du laddar ner!
Du ska även skanna filen du laddar ner om den kommer från en pålitlig källa!

4. E-post, länk
• E-post är ett av det vanligaste sättet att ens dator blir infekterad.
Du ska ALDRIG trycka på en länk som du har fått i ett e-post meddelande om du inte är 100% säker på att du litar på den som skickat det.

Ett exempel är: Ifall du ser ett meddelande som har en länk som kommer ifrån en du känner, men du vet att det inte är han/hon, ett sätt är att ta upp med den du känner ifall det är han/henne som skickat meddelandet, eller så kan du bara ta bort meddelandet som skickades.

5. E-post, bilaga(fil)
• Om du ser att någon har skickat en bilaga så kallad fil, ladda inte ner den om du vet 100% från vem det kommer ifrån.
Det kan vara säkert att ta emot filer som är bilder, ljud-filer eller text-filer. Med dessa ändelser: Jpeg, gif, bmp, txt, html,htm, avi, wmv, mp4, mp3, etc.
Men kom ihåg att skanna filen du får!

6. Webbläsare
• Det finns flera olika webbläsare som är säkrare än originalet Internet Explorer (IE), själv kör jag på Firefox.

Webbläsare som jag rekommenderar:
Mozilla Firefox
Google Chrome
Opera (Svenskt språkpaket till Opera: http://www.opera.com/download/languagefiles/)
- Alla dessa webbläsare är gratis!

7. Facebook virus
• För användarna som använder sig av Facebook vet väl mycket om vad ett Facebook virus är och vad det gör..
Vissa Facebook virus infekterar bara din själva användare på Facebook, vissa kan du få genom att du har tryckt på en länk på Facebook och då kan din dator infekteras, men den chansen är inte stor..

De flesta virus på Facebook är att viruset har lagt upp en länk eller bild på sin status fast du inte själv gjort någonting..
Så du ska ALDRIG trycka på någon länk på Facebook ifall du inte är 100% säker på att det är en säker sida som länkas.

8. Cookies
• Cookies finns överallt runt om på internet, det finns vissa cookies som är lite farligare än några andra..
Därför rekommenderar jag CCleaner som du kan radera cookies som du får när du är ute på nätet!

9. AdBlock
• AdBlock är gratis, den blockerar massvis med annonser som man inte vill se.

- AdBlock för Mozilla Firefox
- AdBlock för Google Chrome
- AdBlock för Opera

10. NoScript
• Ett extra skydd till Firefox.
JavaScript, Java, Flash och andra plugins som bara kan utföras av betrodda webbplatser som du väljer (t.ex. din online bank).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

• Mer saker kommer när jag kommer på något, kom gärna med tips till fler tips för att skydda sin dator!

Hoppas ni gillade denna guide, om ni gjorde det så tycker jag att ni borde trycka på "gilla" knappen här nere på tråden, tack!
Lycka till!

Skit bra guide!!

Jag använder mig av ESET. Det kostar dock. Men får sådanna koder av en granne som jobbar på ESET, så ganska nöjd. Jag kör med CCleaner funkar skit bra. Men ska snart skaffa mac. Men det är väl samma program som gäller eller? bara mac verition?(Stavning..)

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Vart har du läst det?

Antagligen någon av dom "högst trovärdiga" tidningarna aftonbladet eller expressen...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av trisse23:

Eh vad ska man med antivirus till Helt onödigt om man inte tankar massor och håller på. En normal användare kan klara sig underbart bara man avaktiverar att något ska laddas ner utan att man först godkänner ^^ Inte kört med antivirus på ca 3år och klarat mig fin fint!

GTFO!
Hur vet du att u är 100% säker om du inte har ett skydd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Men som alla borde veta så är anti-virus program till för dem som inte vet bättre och inte är tillräckligt kunniga.

Kör själv med Avast för att man kan ändå aldrig vara säker.

riktigt s.k. anti-virus är en extern brandvägg.

Du menar att om man är "kunnig" så kommer man aldrig råka ut för något? Jag tror du har en del att lära om hur du kan få in skit på din dator, om du tror att en brandvägg, oberoende av sort, skulle vara att likställa med antivirus. Brandväggen må skydda mot attacker utifrån, förutsatt att man inte tagit hål i den genom att släppa igenom viss inkommande trafik, och i allra bästa fall mot diverse exploitförsök, men den skyddar exempelvis inte ett skvatt mot nyttjande av säkerhetshål i browsers, speciellt inte färska sådana.

Den som tror att man bara kan få in skit via browsern från "dåliga" webbsidor bör tänka om. Det har hänt fler än en gång att stora välkända "pålitliga" sidor har blivit hackade, antingen direkt eller indirekt (via reklamtjänster), och skit har därmed spridits på detta sätt. Tankesättet "jag surfar aldrig porr, så det kommer aldrig hända mig något" är direkt förkastligt och har noll och inget med verkligheten att göra.

Med "skit" menar jag genomgående alla former av malware; rootkits, trojaner, maskar, traditionella virus m.fl.

För övrigt kan nog IE med Protected Mode anses vara säkrare än Firefox, då Firefox inte har något som helst skydd annat än inkapsling av plugins i nyare versioner (men det är bara för att förhindra Firefox från att krascha då en plugin gör det, och inte pga något specifikt säkerhetstänk så vitt jag vet). Personligen räknar jag Firefox som en av de minst säkra browsers som finna att tillgå, då den till skillnad från t.ex. både IE och Chrome saknar sandboxing. Visst, Firefox-teamet jobbar väl på sandboxing och att köra varje sida i en separat process, men det har de gjort läääääääääänge nu, och väldigt lite händer. Undantag: Firefox med NoScript, då NoScript blockerar en hel drös attackvektorer.

Personligen kör jag en kombo av Malwarebytes Anti-Malware och MS Security Essentials (som komplettering), båda med realtidsskyddet igång (dvs med köpeslicens för Anti-Malware). Samma gäller min sambos maskin och servern.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av willaim:

noscript, adblock. och nej, UNDVIK AVG för guds skull... F-Secure är en prestanda slukare där är Eset NOD32, avast eller MSE smidigare. Men som alla borde veta så är anti-virus program till för dem som inte vet bättre och inte är tillräckligt kunniga.

Kör själv med Avast för att man kan ändå aldrig vara säker.

riktigt s.k. anti-virus är en extern brandvägg.

Då är jag extremt okunnig antar jag. Kör både MSE och MBAM (fullversion), plus en extern Cisco brandvägg.

Om du tror att noscript och adblock är en motsvarighet till skydd och integritet, är du bara naiv och sprider din egen okunskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Förresten fattar jag inte hur folk som bara surfar FB, YT osv får virus. Hur korkad kan man va egentligen?

Tyvärr så underskattar du grovt uppfinningsrikedomen och kunskaperna bland malwareskapare. Vissa av dem är otroligt duktiga på att hitta nya sätt att ställa till med fanskap, och de ligger ju per definition alltid steget före alla försök att hindra dem.

Visst, det finns de som är mer lättlurade än andra, men att påstå att någon som fått in skit via valfri webbsida är "korkad" är en grov överdrift. Även någon med högutvecklat säkerhetstänk kan råka ut för fanskap, även om det förstås är mycket mindre sannolikt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tyvärr så underskattar du grovt uppfinningsrikedomen och kunskaperna bland malwareskapare. Vissa av dem är otroligt duktiga på att hitta nya sätt att ställa till med fanskap, och de ligger ju per definition alltid steget före alla försök att hindra dem.

Visst, det finns de som är mer lättlurade än andra, men att påstå att någon som fått in skit via valfri webbsida är "korkad" är en grov överdrift. Även någon med högutvecklat säkerhetstänk kan råka ut för fanskap, även om det förstås är mycket mindre sannolikt.

Får inte jag ha min egen åsikt? Är inte detta ett fritt land?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Får inte jag ha min egen åsikt? Är inte detta ett fritt land?

Får inte han ha en egen åsikt om din åsikt? Han skrev aldrig att du inte fick ha någon egen åsikt, han kritiserade bara vad du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Får inte han ha en egen åsikt om din åsikt? Han skrev aldrig att du inte fick ha någon egen åsikt, han kritiserade bara vad du skrev.

Jag ställde en fråga. Har du problem med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Jag ställde en fråga. Har du problem med det?

Jag ställde också en fråga. Har du problem med det?