Nätverksstruktur för internetcafé

Permalänk
Medlem

Nätverksstruktur för internetcafé

Hej,

Spelar det någon roll om man använder sig av två switchar eller fyra stycken som går direkt till routern om det är exakt samma switchar?

Vi gärna ha det så snabbt som möjligt och är det kanske tillomed bättre använda sig av fler switchar för dem inte ska bli överbelastade?

Permalänk
Medlem

Om du väljer vettiga switchar så ska det inte vara någon risk för överbelastning. Kolla vad dom har för switchingkapacitet i bakplanet.
Om du har flera switchar som förgrenar sig ut från routern så kan du däremot få kapacitetsproblem om bandbredden till switcharna inte är tillräcklig vilket dock kan rådas bot med "trunkning".

Permalänk
Medlem

förr i tiden när man arrangerade lite lokala lan så hade vi alltid en backbone

med andra ord vi hade en switch där alla andra switchar kopplades in och därifrån till router, servrar osv
detta var ju iof på den gamla goda tiden när man hade 10mbit/s hubar med 100uplink till 100switch, ja du förstår nog hur jag menar

men enligt den principen bygger man nät egentligen

Permalänk
Medlem

Tack så mkt för svaren.

Vi köpte in dem hära för dem var prisvärda och 1 gig men det kanske är stor skillnad från olika 1 gig swtichar?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/34191-d-link_8-portar...
Vi kör mycket saker från servern men märker det går segt och undrar om det är stor skillnad från switch till switch?

Permalänk
Skrivet av nightx:

förr i tiden när man arrangerade lite lokala lan så hade vi alltid en backbone

med andra ord vi hade en switch där alla andra switchar kopplades in och därifrån till router, servrar osv
detta var ju iof på den gamla goda tiden när man hade 10mbit/s hubar med 100uplink till 100switch, ja du förstår nog hur jag menar

men enligt den principen bygger man nät egentligen

Hejsan

Låter som en effektiv ide, men har du tänkt på ifall switchen som du kopplar in alla andra övriga switchar i, dyker. Vad gör du då? Detta skulle bli ett jobbigt problem.

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Medlem

Behöver du bara åtta portar så räcker det väl. Sen kan jag tycka ett ett Internetcafé borde kunna budgetera för lite vassare prylar. Prisskillnaden gäller främst prestanda och funktion och om man driver näringsverksamhet kanske man vill kunna göra mer med sitt nätverk än vad en vanlig konsument vill. Jag hade kanske valt den här http://www.dustin.se/product/5010610691/d-link-16-port-10-100... . Nu vet jag att många rynkar på näsan åt D-link, men den borde funka som en bra start. Man måste inte köpa det dyraste direkt.

När man planerar ett nätverk bör man tänka ett steg framåt och inte bygga just nu exakt vad som krävs. Att ha några lediga portar över bäddar för framtiden. Om man utgår från ett backbone underlättar sedan för vidare utbyggnad.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

man har en i reserv möjligtvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Hejsan

Låter som en effektiv ide, men har du tänkt på ifall switchen som du kopplar in alla andra övriga switchar i, dyker. Vad gör du då? Detta skulle bli ett jobbigt problem.

Detta är alltid en risk, men en "välskött" switch med korrekta inställningar är ganska driftsäker. Kör själv backbone på jobbet med ett par huvudswitchar som sen förgrenas ut i ett antal nivåer. Vi har runt 300-400 användare och har haft mycket lite störningar på nätverksfronten.

Största problemet torde vara (som alltid) strömavbrott, men det har man UPS till.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

om han kopplar burkarna på cafét till dom billiga switcharna och sedan kopplar dessa vidare till en backbone så ser jag inget problem med detta.

köp då bara en backbone av bättre kvalitet, kanske nåt övervakningsbart, typ HP procurve

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du definiera internetcafe lite bättre ? vad ska du koppla ihop, vad ska överföras på nätet, vad har ni för internetanslutning vad har ni för nätverksdelar i övrigt?
En billig hemmaswitch känns lite konstigt i de här sammanhangen, nått av typen 24 ports hp procurve eller cisco catalyst känns mer lämpat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.