Permalänk
Medlem

Nätverksstruktur

Hej, har tänkt att strukturera om mitt nätverk hemma. Jag hade tänkt:

Internet - Brandvägg/Router1 - Switch1 - Server1

Strukturen för serverar som kommer nås från internet. t.ex. mail, webb m.m.

Internet - Brandvägg/Router1 - Switch1 - Brandvägg/Router2 - Switch2 - Server2/Klienter

Strukturen för mina datorer och serverar som inte kan nås direkt från internet t.ex DHCP, AD m.m.

Detta är endast i grova drag. Kommer har en fysisk server med flera virtuella servrar på samt en switch med VLAN.
Har ni några bättre förslag eller hur har ni för struktur?

Permalänk
Medlem

Varför ha två brandväggar när du kan låta en brandvägg sköta fler än ett nät. Du kan använda en virtuell maskin på servern som brandvägg exempelvis.

Permalänk
Medlem

Skaffa en roligare router 1 och dela med subnät och grejer.

Permalänk
Medlem

1. Tänk till på vad du vill uppnå för slutresultat och varför du vill ha det på ett visst sätt.
2. Rita ett eller flera förslag på hur du tror den bästa lösningen är.

Det kan ibland finnas en vinst att ha två separata brandväggar, t ex om de ska lösa helt olika uppgifter eller om man vill underlätta logghantering. Dock för en vanlig användare borde det räcka gott och väl med en.

Kan du motivera varför du vill ha det på ett sätt ("Jag vill experimentera och lära mig" är ett utmärkt skäl) så kör hårt, annars känns faktiskt din idé lite overkill för en vanlig hemanvändare. Dock svårt att säga när du inte preciserat vad du hoppas nå för slutmål.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Har ritat upp en struktur med en brandvägg/router och en hypervisor server med två nätverksuttag.

De svarta kopplingarna kör standard VLAN 1.
Skulle också kunna lägga Admin, Switch och Hypervisor på 10.0.2.x

Permalänk
Medlem
Skrivet av tunis78:

Har ritat upp en struktur med en brandvägg/router och en hypervisor server med två nätverksuttag.

http://public.tunisempire.com/pics/sweclockers/network.png

De svarta kopplingarna kör standard VLAN 1.
Skulle också kunna lägga Admin, Switch och Hypervisor på 10.0.2.x

Om båda zonerna är inne i en ESXi, varför inte bara sätta dit ett till nätverksuttag på din virtuella router och koppla det direkt till den andra vSwitchen? I övrigt så ser det ut som en solid plan. Du kan dessutom låta ESXi själv dela upp de VLAN taggade näten till olika vSwitchar.