Ännu en med 2500k som har frågor ang klockning.

Permalänk

Ännu en med 2500k som har frågor ang klockning.

Har haft 2 st i5 2500k, och den ena jag hade körde jag alldeles för hårt (5GHZ, 1.51V 24/7) och detta höll i kanske 6 månader, sen började jag få bluescreens och jag som trodde att 1.51 inte var speciellt mycket för min cpu så höjde jag lite då och då. Iaf, nu har jag en annan 2500K och jag vet inte hur jag ska överklocka för att få så stabilt som möjligt.

Jag har bara testat att ändra ration och volten, ingeting annat, men det känns som att det är mer att göra. För när jag drar igång Prime95 så sjunker volten, och går upp igen när jag stänger av det, och det känns som att det borde vara tvärtom. Sen så ändras inte CPU speeden i varken BIOS POST eller i Windows system egenskaper, och det känns konstigt, även fast det överklockas tack vare turbon.

Men är det mer jag ska ändra? För datorn blir inte stabil genom att bara ändra ration och volten, och min dator måste vara stabil.

Har ett Sabertooth P67 och en Hyper 212+ och bra airflow i mitt chassi.

Har läst något om LLC när det gäller att volten hoppar upp och ner vid load och idle, men vad ska jag ändra?

Permalänk

Vet inte ifall du gjort detta. Men du måste spara dina inställningar i bios innan du startar om datorn

Permalänk

Haha självklart...

Permalänk

Testade att ändra LLC till 50% med 4.3GHZ i TurboSpeed och 1.36v, får se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Brukar vara dåligt å köra turbo speed och överclocka med den på. Volten blir galet högt. gjorde så med min 3770K och då satte jag den i turbo sen drog jag upp volten +0,010 och sen när jag kollade på CPU-z så var volten på hela 1,3v! Men när jag stänger av turbo mode och sätter volten på +0,040. så är den 1,186-1,216v och det det är helt lagomt för en Ivy bridge. Så stäng av Turbo och kolla en guide på youtube!
Hjälper dig lite: http://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40

Här har en skrivit vad han kör sin 2500K på för settings, alla moderkort ser ju olika ut i BIOS men det står ju nästan samma sak som på andra modeller. Lycka till med denna CPU då :

That is from Theocnoob's guide on OCing Sandybridge CPUs.

I don't have an aftermarket cooler yet (will probably grab the 212+ or 212 EVO), but I couldn't resist the urge to get a headstart and since my current "cooling" is limiting me to around 4.0Ghz, I figured I would post what I had experienced in that range.

My temps were going into the 80's at 4.5, so I pulled things back a bit.

I am now at 4.0, working my way down through the voltages.

One thing I found helpful were posts detailing the BIOS settings of other users, so here are mine...

BIOS settings with Asrock Extreme3 Gen3 are:

Under "OC Tweaker"
Advanced Turbo 50 - Disabled
Load Optimized CPU OC - Disabled

CPU Ratio Settings - Manual
Max Ratio - 40
Internal PLL Overvoltage - Disabled
Intel Speedstep Tech - Enabled
Turbo Boost Power Limit - Manual
Short Duration Power Limit (W) - 200
Long Duration Power Limit (W) - 200
Long Duration Maintained (Sec.) - 1
Additional Turbo Voltage - Auto
Core Current Limit - 300

BCLK - 100.0 Mhz
Spread Spectrum - Disabled

Power Saving Mode - Disabled
CPU Core Voltage - Fixed Mode (kör den på Offset mode och ändra själv, mycket tryggare)
Fixed Voltage - 1.260V
CPU Load-Line Calibration - Level 2
DRAM Voltage - 1.672
PCH Voltage - 1.059
CPU PLL - 1.832
VTT - 1.047
VCCSA - 0.925

Under "Advanced\CPU Config"
Active Processor Cores - All
Hardware Prefetcher - Enabled
Adjacent Cache Line Prefetch - Enabled

Enhanced Halt State(C1E) - Enabled
CPU C3 State Support - Enabled
CPU C6 State Support - Enabled
Package C State Support - Auto
CPU Thermal Throttling - Disabled

Intel Virtualization Technology - Disabled
No-Exec Memory Protection - Disabled

-------------------------

Though my CPU voltage is set at 1.26V, the average during my Prime runs is about 1.18V. Does anyone know what BIOS setting controls this fluctuation? Or is it something that just happens?

Temps in P95 are in the 70's and never go into the 80's. I would assume these could be much lower had I taken off the stock TIM and reapplied my own, but I figured I was replaced the cooler soon anyway.

I'll keep trying lower voltages and post results.

If anyone has anything to add, feel free. These BIOS settings are all new to me, so if I have something disabled/enabled which you feel could be changed for the better, let me and other know.

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk

Har ungefär liknande nu som han hade i videon, men kan inte stänga av Turbo då den blir som du såg när han hade sin CPU Ratio del uppe, den går varken att slå på eller av, den är igång helt enkelt. Så kör den på 43 i All cores delen där i början, där har sin multiplier på 45 för 4.5GHZ oc.

Permalänk
Skrivet av mecke96:

Brukar vara dåligt å köra turbo speed och överclocka med den på. Volten blir galet högt. gjorde så med min 3770K och då satte jag den i turbo sen drog jag upp volten +0,010 och sen när jag kollade på CPU-z så var volten på hela 1,3v! Men när jag stänger av turbo mode och sätter volten på +0,040. så är den 1,186-1,216v och det det är helt lagomt för en Ivy bridge. Så stäng av Turbo och kolla en guide på youtube!
Hjälper dig lite: http://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40

Här har en skrivit vad han kör sin 2500K på för settings, alla moderkort ser ju olika ut i BIOS men det står ju nästan samma sak som på andra modeller. Lycka till med denna CPU då :

That is from Theocnoob's guide on OCing Sandybridge CPUs.

I don't have an aftermarket cooler yet (will probably grab the 212+ or 212 EVO), but I couldn't resist the urge to get a headstart and since my current "cooling" is limiting me to around 4.0Ghz, I figured I would post what I had experienced in that range.

My temps were going into the 80's at 4.5, so I pulled things back a bit.

I am now at 4.0, working my way down through the voltages.

One thing I found helpful were posts detailing the BIOS settings of other users, so here are mine...

BIOS settings with Asrock Extreme3 Gen3 are:

Under "OC Tweaker"
Advanced Turbo 50 - Disabled
Load Optimized CPU OC - Disabled

CPU Ratio Settings - Manual
Max Ratio - 40
Internal PLL Overvoltage - Disabled
Intel Speedstep Tech - Enabled
Turbo Boost Power Limit - Manual
Short Duration Power Limit (W) - 200
Long Duration Power Limit (W) - 200
Long Duration Maintained (Sec.) - 1
Additional Turbo Voltage - Auto
Core Current Limit - 300

BCLK - 100.0 Mhz
Spread Spectrum - Disabled

Power Saving Mode - Disabled
CPU Core Voltage - Fixed Mode (kör den på Offset mode och ändra själv, mycket tryggare)
Fixed Voltage - 1.260V
CPU Load-Line Calibration - Level 2
DRAM Voltage - 1.672
PCH Voltage - 1.059
CPU PLL - 1.832
VTT - 1.047
VCCSA - 0.925

Under "Advanced\CPU Config"
Active Processor Cores - All
Hardware Prefetcher - Enabled
Adjacent Cache Line Prefetch - Enabled

Enhanced Halt State(C1E) - Enabled
CPU C3 State Support - Enabled
CPU C6 State Support - Enabled
Package C State Support - Auto
CPU Thermal Throttling - Disabled

Intel Virtualization Technology - Disabled
No-Exec Memory Protection - Disabled

-------------------------

Though my CPU voltage is set at 1.26V, the average during my Prime runs is about 1.18V. Does anyone know what BIOS setting controls this fluctuation? Or is it something that just happens?

Temps in P95 are in the 70's and never go into the 80's. I would assume these could be much lower had I taken off the stock TIM and reapplied my own, but I figured I was replaced the cooler soon anyway.

I'll keep trying lower voltages and post results.

If anyone has anything to add, feel free. These BIOS settings are all new to me, so if I have something disabled/enabled which you feel could be changed for the better, let me and other know.

Tack för svaret btw Har gjort allt detta nu, blir att köra stabilitetstest nu då.

Permalänk
Medlem

Hej, som du kanske visste så är jag den andre som sökt svar på mina frågor om 2500K, nu har jag dock kommit fram till hur man ska göra, kolla gärna settings på denna gudie, http://www.overclock.net/t/1198504/sandy-ivy-bridge-complete-...

Tycker de är bra och kör med dem.

Efter 4,7GHz som är bra bara det kommer du behöva öka volten mer kraftigt än innan, och volt över 1,52 är direkt skadligt för din CPU.

Jag kör också med 2500K, fått upp min i 4,7GHz, "Bara" 1,275v, och ca 70*C

Gör så här, börja med volten på fixed, kanske 1,280v, sätt alla inställningar som står i guiden jag skickade.
Efter det så börja på 4,3GHz, dvs 43 multiplier, är den stabil (prime95 inställningar i guiden med" och har bra temps så öka till 4,4.
Fortsätt tills den blir ostabil eller du får blåskärm alt. tills du kommer upp till 4,7GHz. Om du inte klarar 4,7GHz med 1,280v så öka voten till 1,300v och fortsätt uppåt.

När du når ditt mål, i mitt fall 4,7GHz så kolla hur mycket volt som används i CPU-Z, gå därefter in i BIOS och sätt den från FIixed till Offset, börja med +0,04v, kör igång prime95 och CPU-Z, är volten högre nu än din stabila volt när den var fixed så dra ner volten på offset, gör så tills du kommer ner på din stabila volt, räcker med 10sek i Prime95 för att kolla volten i CPU-Z

Kom upp till 4,7 med offset på -0,085 :)'

EDIT* Btw, kör inte med auto på turbon utan på lägsta möjliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ultrafox=:

Tack för svaret btw Har gjort allt detta nu, blir att köra stabilitetstest nu då.

Bra Du kan göra som isw3de sa det är att bra sätt att klocka på

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Avstängd

Klocka du en 2500k till 5 ghz med en hyper 212+ och det höll i 6 månader?!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX