Permalänk
Medlem

Material på block?

Hallåj,

För ett bra tag sedan bytte jag till mig vattenkylning och fick då ett CPU-block av okänd tillverkare.

Har inte använt vattenkylningen än då jag inte haft tid eller ork men snart ska den börja användas, och vill därför veta vad det är för material.

Har hört man inte ska blanda aliminium med något annat, men att koppar och nickel går bra?

Hur som helst så är kontaktytan som ligger mot CPU helt blank "silver".
Jag lös med en ficklampa innuti hålen där slangarna ska sitta och även "taggarna" innuti blocket är silverfärgade,

Så, hur vet jag om det är nickel eller aliminium?
Snubben jag bytte med är inte längre aktiv på SWEC verkar det som så det blir svårt att försöka fråga honom,.

Tack på förhand
MVH

Permalänk
Medlem

Alu är inte magnetiskt men vet dock inte om nickel är det eller ej så det hjälper la inte:P

Visa signatur

"A watcher scoffs at gravity" -Rupert Giles.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kmix:

Alu är inte magnetiskt men vet dock inte om nickel är det eller ej så det hjälper la inte:P

Jag är helt grön på sådant här så det säger mig inte så mkt tyvärr

Men om man skulle blanda metaller så kan man väl ändå ha hämmande medel i sin vattenloop?
Läste någonstans att i bilar blandas det metaller hela tiden och det fungerar tydligen bra med hämmanda medel.

Permalänk
Medlem

mät volymen och vikten på blocket. sen kan du med densiteten räkna ut vad det är för material... dvs alu väger lite och nickel mer...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Alltså, ett nickelblock är inte gjort av massivt nickel. Det är normalt sett koppar som är nickelpläterat. Koppar klart mycket tyngre än aluminium, så vikten borde tämligen lätt kunna avgöra blockets material. Dessutom brukar sällan aluminium vara högblankt, utan snarare mattblankt, så om du säger att det är "silverblankt" så gissar jag att det är ett nickelpläterat block.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

mät volymen och vikten på blocket. sen kan du med densiteten räkna ut vad det är för material... dvs alu väger lite och nickel mer...

Bra tips men känns som om de hade varit för drygt samt kunnat bli fel eftersom det antagligen är ganska svårt med något som inte har en jämn form :/

Skrivet av joppe_k:

Alltså, ett nickelblock är inte gjort av massivt nickel. Det är normalt sett koppar som är nickelpläterat. Koppar klart mycket tyngre än aluminium, så vikten borde tämligen lätt kunna avgöra blockets material. Dessutom brukar sällan aluminium vara högblankt, utan snarare mattblankt, så om du säger att det är "silverblankt" så gissar jag att det är ett nickelpläterat block.

Tack för svar.

Så låt oss säga att det är nickelpläterad koppar, borde insidan också vara det då?

Samt, låt oss säga ännu en gång det är nickelpläterad koppar, och jag planerar att ha RAM-vattenkylning som är "Black anodized aluminium, nickel plated brass barbs".
Då blandas metaller?
Känns lite ovanligt att någon så stor som Phobya tillverkar något i aluminium om de är kasst/ovanligt?

Om jag blander metallerna, kan jag väl använda mig av något hämmande medel, eller? ^^

Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Bra tips men känns som om de hade varit för drygt samt kunnat bli fel eftersom det antagligen är ganska svårt med något som inte har en jämn form :/

Du tar ett mått och fyller med vatten till en nivå. Sen stoppar du i blocket och ser hur mycket volymen ökar och då har du volymen. Enklaste sättet för något med ojämn form om det tål vatten förståss
Sen vikten och då kan du räkna ut densiteten hyfsat noggrant och sen kolla vad alu har för densitet så vet du om det är det eller inte...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk

Är det blankpolerat så är det troligtvis nickelplätterat koppar och då är det relativt tungt för sin storlek då koppar väger betydligt mer än aluminium. Jag ser personligen inget som helst problem med att blanda metaller i loopen. Som sagt används väldigt många olika metaller i en och samma kylloop på en bil, iofs färre i moderna bilar men för många år sen så va det minst 4 olika metaller i samma loop. Se bara till att ha t.ex. glykol (den "nya" Alu. vänliga modellen som används i nyare bilar) eller något ämnat för vattenkylning "på vårat vis"
Lycka till.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Bra tips men känns som om de hade varit för drygt samt kunnat bli fel eftersom det antagligen är ganska svårt med något som inte har en jämn form :/

Tack för svar.

Så låt oss säga att det är nickelpläterad koppar, borde insidan också vara det då?

Samt, låt oss säga ännu en gång det är nickelpläterad koppar, och jag planerar att ha RAM-vattenkylning som är "Black anodized aluminium, nickel plated brass barbs".
Då blandas metaller?
Känns lite ovanligt att någon så stor som Phobya tillverkar något i aluminium om de är kasst/ovanligt?

Om jag blander metallerna, kan jag väl använda mig av något hämmande medel, eller? ^^

Tackar

Jupps. Det är speciellt insidan man vill plätera, men man gör ju normalt sett hela klabbet. Orsaken till varför man pläterar kopparblock är huvudsakligen för att förhindra sk. "ärgning": en blågrön missfärgning som uppstår i ytskiktet vid kontakt med vattnet på grund av oxidation. Jämför gamla koppartak på kyrkor och sånt som brukade vara blågröna. Ärgningen är inte farlig på något sätt utan fungerar som ett skikt som skyddar blocket mot vidare oxidation. Problemet är att om man t.ex. har en genomskinlig ovandel på blocket så ser det ju ganska fult ut.

Hm. Låter ju onekligen som så. "Brass barbs" = mässingsnipplar, men om de skriver att det är aluminium i övrigt så är det nog det. Eloxering = färgad oxidation, men jag skulle inte tro att den står emot att joner utlöses (eller?). Aluminium vill man gärna använda för att det leder värme jäkligt bra, är lätt, billigt och lätt att bearbeta jämfört med t.ex. koppar. Brukar dock oftast användas i billigare vattenkylningsdelar. Jag skulle nog inte påstå att "Phobya" är något vidare kvalitetsmärke, så det är nog tänkbart att de kör med aluminiumprylar.

Generellt sett så tror jag dock att faran i det här med att blanda metaller i en loop är överdriven. För att få ett så kallat "galvaniskt element" så måste aluminiumdelen och koppardelen egentligen sitta ihop "elektriskt", så att om kopparbiten t.ex. skulle vara fastskruvad på aluminiumbiten så skulle det kunna vara ett problem, men egentligen inte annars. Vilket leder en till att fundera på de där mässingsnipplarna på minnesblocket... Kanske klarar det sig iom. att de är fönicklade?

Jag skulle nog tippa att det går, men ta och läs på mer om det där med vattentillsatser. Jag har aldrig brytt mig om det här på allvar eftersom jag inte har någon aluminium i loopen.

En sak som jag vill påpeka är att det egentligen inte är värt att vattenkyla RAM öht i dagens läge, så den enklaste lösningen är att helt enkelt skita i det. Minnesöverklockning ger nästan noll verklig prestanda på t.ex. en Sandy bridge och överklockningsmöjligheterna är dessutom dåliga. RAM block komplicerar loopen med fler anslutningar, risigare slangdragning och dessutom brukar RAM och moderkortsblock ha högt mostånd jämfört med CPU och GPU block. Den enda rimliga orsaken till varför man skulle vilja kyla RAM är "bara för att" eller för att man tycker det är snyggt.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware