Permalänk
Medlem

Trasigt ram?

Hej!

Jag har haft ett litet men ganska irriterande problem med min dator nu ett tag så jag tänkte se om det gick att lösa med lite hjälp från er.

Jo det är såhär att när jag spelar vissa äldre spel med ganska "dålig" grafik som tex. cs 1.6 så kan jag spela i kanske 5-10 minuter sen laggar det fast. Skärmen blir helt svart (har hänt att den blivit ljusblå någon enstaka gång) och ljudet börjar hacka så jag måste stänga av datorn med startknappen och starta om den igen. Kan även tillägga att jag kan spela nästan alla lite nyare spel utan detta problem som tex. bf3 på ultra, diablo 3 på högsta grafik osv utan minsta lilla lagg eller frysning.

Har kollat temperaturen på grafikkortet och processorn och vad jag har fått fram med lite sökning så är det normala temperaturer.
Jag har även installerat om windows ett flertal gånger, testat både 64-bit och 32-bit utan framgång.

Har även bytt ut nästan alla delar i datorn efter att detta problem började uppstå och fattade inte varför det kvarstod, men nu för några dagar sedan så kom jag på att det ända jag har kvar från då jag började få problemet är mina ram minnen. Tror ni det kan vara det som är problemet?

Ifall det nu skulle vara fallet går det då att reparera själva minnena med något program eller från BIOS kanske? Jag vet att det inte är speciellt dyrt med ram nu för tiden men om det skulle gå att fixa så kanske man slipper den kostnaden.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Testa köra med en sticka eller liknande och se om det fungerar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Testa köra med en sticka eller liknande och se om det fungerar.

Okej, ska testas!

Edit: Har nu testat att ta ut ena stickan och på den första jag testade så var det precis som förut, men när jag testade den med den andra så kunde jag spela i ca 1 och ½ timme. Borde jag tolka det som att jag behöver nya ram minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritt33:

Hej!

Jag har haft ett litet men ganska irriterande problem med min dator nu ett tag så jag tänkte se om det gick att lösa med lite hjälp från er.

Jo det är såhär att när jag spelar vissa äldre spel med ganska "dålig" grafik som tex. cs 1.6 så kan jag spela i kanske 5-10 minuter sen laggar det fast. Skärmen blir helt svart (har hänt att den blivit ljusblå någon enstaka gång) och ljudet börjar hacka så jag måste stänga av datorn med startknappen och starta om den igen. Kan även tillägga att jag kan spela nästan alla lite nyare spel utan detta problem som tex. bf3 på ultra, diablo 3 på högsta grafik osv utan minsta lilla lagg eller frysning.

Har kollat temperaturen på grafikkortet och processorn och vad jag har fått fram med lite sökning så är det normala temperaturer.
Jag har även installerat om windows ett flertal gånger, testat både 64-bit och 32-bit utan framgång.

Har även bytt ut nästan alla delar i datorn efter att detta problem började uppstå och fattade inte varför det kvarstod, men nu för några dagar sedan så kom jag på att det ända jag har kvar från då jag började få problemet är mina ram minnen. Tror ni det kan vara det som är problemet?

Ifall det nu skulle vara fallet går det då att reparera själva minnena med något program eller från BIOS kanske? Jag vet att det inte är speciellt dyrt med ram nu för tiden men om det skulle gå att fixa så kanske man slipper den kostnaden.

Tack på förhand!

vilka gamla spel har du problem med? ditt OS kanske inte är kompatibelt med spelet. testat och ändra egenskaper för hur spelet ska köras? kanske köra det i XP läge?

Låter som spelet du försöker köra har någon minnesläcka som gör att datorn fryser till.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

det är väl mest cs, men har även hänt på minecraft. kommer inte på fler spel just nu men vet att det har hänt på andra spel också.
kör väl en edit om jag kommer på fler.

Permalänk
Hedersmedlem

På det du skriver låter det som att din burk inte är stabil och att det ev är minnet som muppar kanske pga felinställning eller att de är dåliga/sönder.
En grej du skulle kunna göra är att ge oss info om vad du har för grejer i datorn.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)