Hur lista ut om CPU kommer flaska??

Permalänk
Medlem

Hur lista ut om CPU kommer flaska??

Hade tänkt att ge min son ett nytt GFX som tack för arbetet han gjort under sommaren.
Han lirar en hel del BF3, Black-ops etc och har lite klent med FPS ffa i BF3. :/

Min tanke var att under hösten, när priserna sjunkt något, ge honom ett GTX660Ti.
Idag sitter han på följande:
- Cooler Master Hyper 212 Plus CPU cooler
- Corsair 4GB (KIT) DDR3 1333MHz/CL9/1.5V
- CPU AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz, 8MB,125W, AM3, BE
- MK Asrock M3A770DE ATX, DDR3, GB-LAN, LK
- Cooler Master Silent nåt 520w
- GTX 460 1GB
- Win7 x64
Allt går i stock!

Tyvärr misstänker jag att CPU´n kan flaska och göra 660 till en onödig investering han ändå inte kan använda fullt ut.

Men hur tar jag reda på om så är fallet?? Finns det nåt enkelt sätt, annat än att fråga här naturligtvis, för att ta reda på detta?
Vill inte belasta andra med något jag skulle klara själv om jag bara visste hur!?

//MVH: Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Det kommer ju helt klart att "pack a bigger punch" än 460 som han sitter på nu.
I vilken grad CPUn kommer flaska kan jag ej svara på då jag personligen inte vet hurpass mycket tryck det
är i 6xx serien. Dessutom är jag dålig på AMD.

Det lär dock öka prestandan i spel utan tvekan, och det går ju dessutom alltid att clocka CPUn en bit!

Permalänk
Entusiast

Min Phenom 2 965 BE @ 3,8GHz var på gränsen i bf3 high @ 1680x1050. Det hände att den gick i taket och gav mig en laggspike då och då. Det med ett 560Ti @ 950MHz.

Jag vet inte riktigt vad jag ska rekommendera, för som sagt, det är ett gränsfall om den flaskar. Jag hade nog testat med ett 660ti och sedan sett om det blev problem eller inte. Du borde kunna klocka bort problemen.

Jag vet dock att det är många här med samma processor som jag hade som inte har märkt av några laggspikes, vet dock inte vad för klock och inställningar dom kör på

Permalänk
Medlem

Tackar för svar! Hade ju hoppats att slippa försöka klocka den. Aldrig gjort innan och har kanske inte riktigt tiden att lära mig heller, men vi får se.
Nån med förslag på alternativa gfx som ligger bättre i linje med prolle??
//Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

köp lite mer ram också det skadar inte att ha 8 gb av speciellt i ett spel som bf3 ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Kör för tillfället på ett GTX 470 @850mhz då mitt andra är utlånat till brorsan(hans gick sönder) i väntan på nytt grafikkort. På stock klock i 1080p kör jag low utan aa avstängd hbao eller vad det hette och ingen aa post vilket oftast ligger över 60fps i bf3. Sålänge du inte är för fps kräsen kan du öka settings lite mer men själv gillar jag inte när det sjunker under 60. Det gör heller ingen skillnad på fps att klocka cpu n, kanske minimal men inget man märker (max några fps), har haft min i 4,5 ghz o märker ingen direkt skillnad mot stock.

955 kan nog flaska 660ti lite, men skillnad kommer det fortfarande att bli

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk

Tvivlar på att cpu'n kommer flaska, finns ett test/artikel där swec testar massa olika cpu'si spel. Hittar den dock inte för tillfället.

Vill minnas att dom fyrkärniga phenom2 klarade sig bra jämfört med övriga modernare intel cpu's. Det är först vid lägre upplösning och extremt hög fps som det kan börja flaska ordentligt.

Din cpu är väl en black edition? Upplåst multip. isf och väldigt enkel att klocka. Du kan säkert klocka upp till 3,4-3,5Ghz utan att öka volten.

EDIT: Hittade lite info, Phenom 2@3,7Ghz tappade 3fps jämfört med en i5 2500K, detta i BF3 1080p@high. På ett 7970..

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Permalänk
Medlem

Hmm, mycket bra svar här!
Kommer nog sannolikt bli ett 660 då. Börjar med att testa prestanda med stock-clock på prollen och om behov får jag väl ta mig en titt på nån OC manual.
Bara vänta ett tag till priserna blir mer rimliga.

Ett annat alternativ är ju iofs ett 7950 som verkar leverera snarlik prestanda men är lite mer PSU-krävande. Men keppler är väl en nyare arkitektur om jag inte är felunderrättad. Kanske kommer det bli det som är billigast vid köptillfället beroende på vilka pros/cons jag kan hitta till dess.

Tilläggas bör att han inte kommer köra i 1920x1080 utan 1680 x 1050 som är vad hans skärm stödjer vilket väl även det borde kicka upp fps én!?

//Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Kör på, inte så farlig flask med den cpu.

Permalänk
Medlem

klocka 955an och köp till två gig ram så ska det inte va några problem med 660ti. Dock passar 660ti bäst med intel cpu och moderkort pågrund av pci express 3.0. Amd moderkort stödjer bara 2.0

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

I BF3 flaskar inte den processorn nämnvärt, i vissa andra kan man förlora en heldel men inte i BF3, gpu prestandan är dubbel mot GTX460 så tjäna prestanda kommer han göra i alla spel, mer så i gpu tunga spel som BF3 och Metro2033.

Permalänk

Finns det ingen autoclock funktion på moderkortet?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Hmm, mycket bra svar här!
Kommer nog sannolikt bli ett 660 då. Börjar med att testa prestanda med stock-clock på prollen och om behov får jag väl ta mig en titt på nån OC manual.
Bara vänta ett tag till priserna blir mer rimliga.

Ett annat alternativ är ju iofs ett 7950 som verkar leverera snarlik prestanda men är lite mer PSU-krävande. Men keppler är väl en nyare arkitektur om jag inte är felunderrättad. Kanske kommer det bli det som är billigast vid köptillfället beroende på vilka pros/cons jag kan hitta till dess.

Tilläggas bör att han inte kommer köra i 1920x1080 utan 1680 x 1050 som är vad hans skärm stödjer vilket väl även det borde kicka upp fps én!?

//Henrik

BF3 är ju ett "Nvidia spel" så kör på 660..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

Ja kör helt klart på GTX660 om det handlar om BF3.

GTX6XX korten presterar extremt bra i just det spelet.

PSU'n är lugnt, ett GTX 460 drar mer kräm än ett 7950, så ett GTX660 är no problemo

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Finns det ingen autoclock funktion på moderkortet?

Finns tydligen nåt dom kallar "Hybrid Booster"

Citat:

A new overclocking technology concerning both performance and safety.

In order to provide advanced performance, the Hybrid Booster provides the CPU Multiplier, CPU Vcore voltage adjustment, CPU Frequency Stepless control, and AGP/PCI Frequency control features.

With the CPU Multiplier, power user could change the processor multiplier setting to get the best performance of CPU speed. The CPU Vcore adjustment helps to power up the CPU core voltage to support the CPU overdrive demand. The CPU Frequency Stepless control provides the CPU clock frequency upward/downward adjustment interface. The AGP/PCI Frequency control provides the interface of AGP/PCI frequency value setting.

However, to perform overclocking is at risk of hardware damage and boot failure. With two safety features, "ASRock U-COP" and "Boot Failure Guard", Hybrid Booster will minimize the risk of overclocking.

ASRock U-COP helps protect the CPU from overheating while the CPU frequency or core voltage is overdriven.

The Boot Failure Guard will automatically issue the safe boot up mode when improper overclocking settings result in system boot failure.

Under the double safety protections and with performance enhancement, Hybrid Booster is definitely a Safe Overclocking design for you.

Vete fan vad detta är, men kanske värt att kolla på!?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Körde själv med en 955 @ 3.5 ghz tillsammans med ett HD7970, enda gångerna det flaskade för mig (vad jag vet, man märkte när fps:en droppade ner runt 30-sträcket och låg på 100% CPU-användning) var i BF3 på Karkand och Sharqi för det är så jädra mycket hus.

Annars märkte jag stor skillnad mot mitt tidigare HD5870 så jag ser ingen anledning för dig att inte skaffa ett 660Ti.

Permalänk
Medlem

Hade en 955 tidigare, mycket potent cpu, kommer med största sannolikhet inte flaska om du har den på 3.8 (vilket är högsta stabila med stock vcore).

Skulle dock trycka in lite mer ram om jag var du. Minnena har ju gått ned i pris de senaste åren, bättre med för mycket än för lite ram.

Permalänk
Medlem

PhenomII var en utmärkt proccessor, duger fortfarande så länge vi inte snackar proffisionellt bruk.

Permalänk
Medlem

Tja 4GB till av det minnet kostar ju inte många spänn så det får det nog bli det med.
Hmm, dags att plugga överklockning nu då :/
Tur att det inte är min egen prolle som är försökskanin!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Tvivlar på att cpu'n kommer flaska, finns ett test/artikel där swec testar massa olika cpu'si spel. Hittar den dock inte för tillfället.

Vill minnas att dom fyrkärniga phenom2 klarade sig bra jämfört med övriga modernare intel cpu's. Det är först vid lägre upplösning och extremt hög fps som det kan börja flaska ordentligt.

Din cpu är väl en black edition? Upplåst multip. isf och väldigt enkel att klocka. Du kan säkert klocka upp till 3,4-3,5Ghz utan att öka volten.

EDIT: Hittade lite info, Phenom 2@3,7Ghz tappade 3fps jämfört med en i5 2500K, detta i BF3 1080p@high. På ett 7970..

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Visst är Phenom II en potent processor men i BF3 blir det hiskeliga dalar i minimum fps och det är, enligt mig, detta som räknas.

Permalänk

Jag skiftade ifrån en Amd phenom 2 1090T mot en intel 2600k.
I de flesta spelen märkte jag knappt någon skillnad men i bf3 multiplayer blev det en rejäl boost! nu snackar vi 20-50 fps och mer och då var amd'n klockan till 4ghz och min intel körde på stock. Dock använde jag 2st 6970 grafikkort.

Permalänk
Skrivet av nilhe1:

Finns tydligen nåt dom kallar "Hybrid Booster"

Vete fan vad detta är, men kanske värt att kolla på!?

Använd de så reserar du ju inte att göra något fel

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Ett enkelt sätt att få reda på hur hårt cpu'n arbetar i nuläget kan ju vara att öppna task manager / performance och sen spela spelet lite, tabba ut och kolla på cpu usage history, då får man ett hum om hurvida cpu'n flaskar med det nuvarande grafikkortet.

Eller använder man ett program som afterburner och visar hur hårt gpu'n jobbar i spelet, ligger det inte på 100% finns ju risken att cpu'n flaskar.

Oavsett, kommer man fram till att cpu'n jobbar nästan fullt ut (typ 85/90%) kan ju en grafikuppdatering kännas onödig...

Permalänk
Skrivet av brillorm:

Visst är Phenom II en potent processor men i BF3 blir det hiskeliga dalar i minimum fps och det är, enligt mig, detta som räknas.

61 vs 67 fps minimum, det är ju inte direkt nån jätteskillnad heller. Obs gäller 1080p, bortser från 720p då jag antar att ingen spelar i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

61 vs 67 fps minimum, det är ju inte direkt nån jätteskillnad heller. Obs gäller 1080p, bortser från 720p då jag antar att ingen spelar i det.

I multiplayer dalar det mer. Phenoms går på knä där tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jahaja!
Men låt oss nu säga att Phenomprollen sannolikt inte kommer att hänga med även om den är klockad, vilket GFX anser ni då är optimalt för systemet??
Min första tanke var ju att låta honom få mitt GFX så han kunde köra 460SLI, men hans mobo stödjer ju bara CF och dessutom är PSU´n för klen så det sket sig!
Så målsättningen är nu tvärt om, nytt till sonen och 460SLI till mig!

Men det är ju tragiskt om hans "lön" ska göra att systemet knäar. Var ju inte det som var min tanke!
Och ett nytt system är inte att tänka på. Är ju Svenssonknegare! :/

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

I multiplayer dalar det mer. Phenoms går på knä där tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

snicksnack, hamnar sällan under 60 med min

Efter lite letande ser jag att du kör 6970 och det är nog snarare där det stryps för dig.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Tvivlar på att cpu'n kommer flaska, finns ett test/artikel där swec testar massa olika cpu'si spel. Hittar den dock inte för tillfället.

Vill minnas att dom fyrkärniga phenom2 klarade sig bra jämfört med övriga modernare intel cpu's. Det är först vid lägre upplösning och extremt hög fps som det kan börja flaska ordentligt.

Din cpu är väl en black edition? Upplåst multip. isf och väldigt enkel att klocka. Du kan säkert klocka upp till 3,4-3,5Ghz utan att öka volten.

EDIT: Hittade lite info, Phenom 2@3,7Ghz tappade 3fps jämfört med en i5 2500K, detta i BF3 1080p@high. På ett 7970..

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Här har du:

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Så ja, den flaskar.
Tvärtemot faktan så ser jag dock dagligen medlemmar här sitta och påstå att 955 och 965 inte flaskar.
Verkar som att det bildats nån religion omkring dessa Phenom II x4 som inte får ifrågasättas. Ni verkar ju inte ha vaknat upp ens av Sweclockers egna test så vad ska man göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brillorm:

I multiplayer dalar det mer. Phenoms går på knä där tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Snälla, skaffa fakta...

Min Thuban prolle dalar fan då inte ner i multiplayer... (X6@3,8ghz)

Det var då satan vad Intel fanboys'na har börjat gå häxjakt på AMD-system numera...lugna ner er för fan! AMD's produkter är utmärkt för att spela med..Visst dom är inte lika bra som Intel prollar, men det är fan inte 20FPS som skiljer, det är 4-5FPS!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

Jo 955 Kommer att flaska i Bf3. Jag har min klockad till 4,1Ghz och flaskar lite med mitt 570. Men du lär fortfarande få en jäkla skillnad jämfört med 460. Tycker nog du ska satsa på 7870 eller liknande. Man ligger ju i princip med 60Fps i medel i multiplayer så det är ingen big deal

Edit: Grafen här ovanför är väl från betan? Kanske är mer optimerat nu?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|