Permalänk

Billig vs dyr kylning - Så stor skillnad?

Visste inte riktigt vad jag skulle skriva så blev "kylning".

Iallafall det jag undrar är hur stor skillnad det kan bli mellan en dyr "platta" (i brist på vetande om dess namn) och en billig?

Får ta och börja vattenkyla då mitt 7970 låter som en jetmotor och tempen är runt 60-80 beroende på, CPUn verkar också bli varm nu iom sommarvärmen och datorn frös igår pga det.

Kommer inte köra på det tradionella viset där vattnet loopar igenom dessa små (namn?namn?) utan ska ta ifrån grannen som har vällkylt vatten (av en anledning vi inte behöver ta upp) så datorn kommer säkerligen få 5-7c vatten per komponent.

Så svaret blir kanske lite annorlunda just för mig.

tacksam för svar.

OT: Svintrött så kanske skriver lite konstigt, hjärnan seg som tuggumi.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Kommer inte vattenkondens bli ett problem?

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Avstängd

Dessa små "plattor" kallas för block, och ja, det blir en viss skillnad beroende på hur bra kvalité de är. Om du ska köra så kallt vatten genom dem så skulle jag rekommendera ett lite dyrare block.

Permalänk
Medlem

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=212073&highlight=...

Den här snubben gör ett eget, materialet kostar ca 500-550kr, sen kan ja tänka mig att tillverkningen går på ca 1000kr(gissar), det är nog de billigaste koppar blocket du kan hitta.

Rätta mig gärna om jag har fel, men koppar är väl bland de som leder bäst värme?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Det kommer ju definitivt bli kondens på ytor inne i datorn med så kallt vatten!

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Det kommer ju definitivt bli kondens på ytor inne i datorn med så kallt vatten!

Yes, 100% säkert faktiskt. 7grader mot 50grader ger definitivt kondens, ingen smart idée.
Gissa varför man packar, lägger papper m.m. då man överklockar med kväve.

Permalänk
Skrivet av Humper:

Yes, 100% säkert faktiskt. 7grader mot 50grader ger definitivt kondens, ingen smart idée.
Gissa varför man packar, lägger papper m.m. då man överklockar med kväve.

Detta gäller om du har den skillnaden i temperatur mellan luften och blocken. Man kan komma runt problemet med kondens i datorn genom att kyla luften som går in och få kondens där i stället. Om tillgången på vatten är stor så kan man sätta en (eller flera) radiator på insug i en parallell loop så det inte blir så stor skillnad i temperatur mellan luften och blocken.
Det jag undrar är bara om vattenmängden som kan fås från grannen räcker en normal pump för vattenkylning flyttar mellan 200 och 600 liter per timme och med dubbla loopar så kan det vara närmare en kubikmeter per timme. I en loop är det inte så konstigt men om man har ett flöde från en källa till ett avlopp så är ett badkar i timmen mycket vatten.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Du behöver någon typ av termostat som bara släpper in vätska som har en temperatur som överstiger den lägsta möjliga för att motverka kondens.

I en vanlig vattenloop ligger tempen enligt mina erfarenheter då datorn ej belastas eller belastas lågt, t.ex. surfning någon enstaka grad över omgivningstemperaturen.

Om du nu får tillgång till vatten med så låg temperatur så skulle jag rekommendera att du har pumpen utanför ditt rum i nära anslutning till ditt vatten. Du får då ett helt tyst system förutom de få fläktar du ändå behöver för att transportera ut den varma luften som ändå blir inne i chassit.

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Dessa små "plattor" kallas för block, och ja, det blir en viss skillnad beroende på hur bra kvalité de är. Om du ska köra så kallt vatten genom dem så skulle jag rekommendera ett lite dyrare block.

Skrivet av Sushifrukt:

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=212073&highlight=...

Den här snubben gör ett eget, materialet kostar ca 500-550kr, sen kan ja tänka mig att tillverkningen går på ca 1000kr(gissar), det är nog de billigaste koppar blocket du kan hitta.
Såklart gör dem det, piggare nu:P iallafall så kollade jag igenom men såg inget förutom Koolance heatsink som inte är gjorde själv ju.

Rätta mig gärna om jag har fel, men koppar är väl bland de som leder bäst värme?

Ja.

Skrivet av Blackbane78:

Det kommer ju definitivt bli kondens på ytor inne i datorn med så kallt vatten!

Skrivet av Humper:

Yes, 100% säkert faktiskt. 7grader mot 50grader ger definitivt kondens, ingen smart idée.
Gissa varför man packar, lägger papper m.m. då man överklockar med kväve.

Ja det blir det såklart, som sagt trött innan, iallafall.

Denna formeln visar att det är enorm skillnad, vi räknar högt för säkerhetsskull:

30 - ([100-60] / 5) = 8 skillnad vid kondens.

Daggpunkten kan beräknas ungefärligt ( +/- 1 grad ca ) med hjälp av denna formel:
Td= Temperatur för daggpunkten
T = Temperatur i rummet
RH = relativ luftfuktighet i rummet
Td = T - ( [ 100-RH ] / 5 )

Skrivet av Mattsingen:

Detta gäller om du har den skillnaden i temperatur mellan luften och blocken. Man kan komma runt problemet med kondens i datorn genom att kyla luften som går in och få kondens där i stället. Om tillgången på vatten är stor så kan man sätta en (eller flera) radiator på insug i en parallell loop så det inte blir så stor skillnad i temperatur mellan luften och blocken.
Det jag undrar är bara om vattenmängden som kan fås från grannen räcker en normal pump för vattenkylning flyttar mellan 200 och 600 liter per timme och med dubbla loopar så kan det vara närmare en kubikmeter per timme. I en loop är det inte så konstigt men om man har ett flöde från en källa till ett avlopp så är ett badkar i timmen mycket vatten.

Ja men blir resultatet detsamma när man gör på det viset, jämnförbart med kylning via blocken som får direktkontakt, värme vet jag leder bort effektivare på det viset pga lagarna i termodynamik, lite surt att jag behöver radiator som jag gärna hade sluppit, då jag inte vet hur mycket av kylan som fläkten tar upp så vet jag inte hur stora och hur många radiators jag behöver.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Ja men blir resultatet detsamma när man gör på det viset, jämnförbart med kylning via blocken som får direktkontakt, värme vet jag leder bort effektivare på det viset pga lagarna i termodynamik, lite surt att jag behöver radiator som jag gärna hade sluppit, då jag inte vet hur mycket av kylan som fläkten tar upp så vet jag inte hur stora och hur många radiators jag behöver.

Meningen är inte att ha luftkylning med kall luft (även om det fungerar), utan att kyla luften på väg in i chassit så att man minskar risken för kondens kring de kalla blocken.
Ett alternativ till att ha så kallt vatten direkt in i datorn är att använda en plattvärmeväxlare att kyla vattnet i loopen med. Du slipper då problemen med kondens och kan köra utan radiatorer eftersom du har vatten att kyla med i värmeväxlaren. Problemet kan vara att få ett lagom flöde på kylvattnet så att man inte får för höga eller låga temperaturer i datorloopen.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Meningen är inte att ha luftkylning med kall luft (även om det fungerar), utan att kyla luften på väg in i chassit så att man minskar risken för kondens kring de kalla blocken.
Ett alternativ till att ha så kallt vatten direkt in i datorn är att använda en plattvärmeväxlare att kyla vattnet i loopen med. Du slipper då problemen med kondens och kan köra utan radiatorer eftersom du har vatten att kyla med i värmeväxlaren. Problemet kan vara att få ett lagom flöde på kylvattnet så att man inte får för höga eller låga temperaturer i datorloopen.

Ok men det kommer då att menas med en kraftig begränsning av kylgraden, blir väll samma 8 graderas skillnad innan kondens skapas? tråkigt att man inte kan nå hela vägen ner, skulle funnits något som kunde uppta all kondens runtom.

Edit: hade detta i åtanke och Googlade, mini ac det borde fungera.
Edit igen: Den jag såg verkade skitbra förutom att den kyls med hjälp av vatten! skulle vara ifall inte vattnet försvinner ut med luften men det är ju vad du syftade på dock så kyler inte det såpass mycket som jag hade tänkt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Ok men det kommer då att menas med en kraftig begränsning av kylgraden, blir väll samma 8 graderas skillnad innan kondens skapas? tråkigt att man inte kan nå hela vägen ner, skulle funnits något som kunde uppta all kondens runtom.

Edit: hade detta i åtanke och Googlade, mini ac det borde fungera.
Edit igen: Den jag såg verkade skitbra förutom att den kyls med hjälp av vatten! skulle vara ifall inte vattnet försvinner ut med luften men det är ju vad du syftade på dock så kyler inte det såpass mycket som jag hade tänkt.

Ett alternativ är ju att skydda hela moderkortet mot fukten. Dessa verkar inte finnas i europa ännu men enligt NewEggs film kring detta så jobbar de på att bredda sig.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Ett alternativ är ju att skydda hela moderkortet mot fukten. Dessa verkar inte finnas i europa ännu men enligt NewEggs film kring detta så jobbar de på att bredda sig.

Verkar skitbra förutom att dem inte säger om det tålet vatten 24/7, dem sa att det inte var rekommenderat att utsätta den för vatten men om det sker så "hjälper" skyddet.

edit: kontaktade dem så jag får se.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO