Androids sökfunktion får svenskt talstöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Han kanske missat att byta till Svenska men det fungerade inte mycket bättre för mig.

2+2 är lika med fyra blev enligt telefonen "20 kronors sedel ulrika med 4"

Hur blir vädret imorgon blev "foderautomat"

Blir förhoppningsvis bättre i framtiden, nu är det helt useless då den inte förstår mycket alls.

De meningarna fungerar bra för mig. Beror kanske på dialekt eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

De meningarna fungerar bra för mig. Beror kanske på dialekt eller så.

Kanske kanske, anser väl inte själv att jag pratar med någon särskilt grov dialekt, ingen grov skånska eller norrländska precis.

Permalänk
Skrivet av chila:

Jag brukar använda röststyrningen för att skicka sms och ringa folk när jag kör bil. Så får man sms av mig någon gång på engelska så finns det en anledning

Jaså, de förstår så pass mycket att man kan skicka mess. Då ser jag användning av röststyrningen

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Skiljer sig en hel del från telefon till telefon. På min DHD funkar det ganska dåligt, men på Galaxy Nexus riktigt bra, på vilken nästan alla ord sitter. Kommer bli fantastiskt när Google Now fungerar på svenska.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moofius:

Efter 10 försök med olika meningar så har den inte fått en enda mening helt rätt, den tar upp ca 30% av vad jag säger rätt.

Inte direkt jättebra, men kanske blir bra någon gång i framtiden.

Redan på tredje kommentaren inser jag att detta inte kommer att funka med min småländska

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem

Problemet Google hade var väl snarare uttal än grammatik. Grammatik kan de hitta i en bok, uttal är svårare och var just därför de fick skaffa sig en svensk.

Vi har bland annat flera kombinationer för sje-ljud och liknande, ibland har vi samma kombination för olika ljud och ibland olika ljud för samma kombination.

T ex Kyrka, tjugo, chock - I princip samma ljud men tre olika sätt att skriva dem.

Samma med u, o och å som i vissa fall uttalas likadant och i andra fall låter samma bokstav helt olika.

Lägga sedan till att Sverige har väldigt många dialekter tack vare att vi är ett stort land med liten befolkning.

Permalänk
Avstängd

Svenska är ett jättesvårt språk som är inkonsekvent och har underliga grammatiska regler som är svårförstådda.

En äpple eller ett äpple?
En päron eller ett päron?

Ett äpple, flera äpplen.
Ett päron, flera päron.

Jag är duktig på svenska för att jag är född här.
Jag vet vilket som är rätt, men inte varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Eh? Jag har inte fått svenska i min S3 och ingen ny uppdatering finns heller

Jag fick det inte som någon vanlig uppdatering. Jag gick bara inte på "Sök" under program (blå Google-ikon) och då meddelande den att mitt språk nu fanns.

Du bör kunna ändra manuellt själv genom att gå in på inställningar > språk och inmatning > röstsökning och välj där svenska. Detta är jag ganska säker på att de inte "slussar ut" så att vissa har det långt före andra. Kolla så att du har senaste versionen av Android för Galaxy S3.

Det fungerar både genom att öppna programmet "Sök" och via 4x1 widgeten. Faktiskt riktigt smidigt att bara trycka på mikrofonen på widgeten och säga vad man söker efter.

Den har klarat i princip ALLA enklare sökningar jag testat, det enda som jag upplever som problem är om man söker på tex 18 * 18 eller dylikt då den tenderar att inte uppfatta rätt. Samma sak med sökningar med många ord, men det är som väntat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag fick det inte som någon vanlig uppdatering. Jag gick bara inte på "Sök" under program (blå Google-ikon) och då meddelande den att mitt språk nu fanns.

Du bör kunna ändra manuellt själv genom att gå in på inställningar > språk och inmatning > röstsökning och välj där svenska. Detta är jag ganska säker på att de inte "slussar ut" så att vissa har det långt före andra. Kolla så att du har senaste versionen av Android för Galaxy S3.

Det fungerar både genom att öppna programmet "Sök" och via 4x1 widgeten. Faktiskt riktigt smidigt att bara trycka på mikrofonen på widgeten och säga vad man söker efter.

Den har klarat i princip ALLA enklare sökningar jag testat, det enda som jag upplever som problem är om man söker på tex 18 * 18 eller dylikt då den tenderar att inte uppfatta rätt. Samma sak med sökningar med många ord, men det är som väntat.

Kan inte välja språk där, så här ser det ut när jag går in i inställningar där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Hur ska dom göra med ordet "grinar" tex?
Det har ju två helt motsatta betydelser beroende på vart man bor

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av stillton:

då har du nog missat att byta till svenska för googles röstinmatning. alternativt har du inte fått den svenska uppdateringen ännu. min telefon klarade den meningen utan problem.

Samma för mig, fungerar utmärkt

Förstår inte varför alla klagar, för mig fungerar den förvånansvärt bra.
Fattar allt enklare som "Jag bjuder dig på middag".

Edit: "Jag bjuder dig på middag" funkade visst bara på första försöket....

Skrivet av Lannzy:

Redan på tredje kommentaren inser jag att detta inte kommer att funka med min småländska

Funkar bra med min
Men ni kanske har ännu grövre småländska än oss i Ljungby xD

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Svenska är ett jättesvårt språk som är inkonsekvent och har underliga grammatiska regler som är svårförstådda.

En äpple eller ett äpple?
En päron eller ett päron?

Ett äpple, flera äpplen.
Ett päron, flera päron.

Jag är duktig på svenska för att jag är född här.
Jag vet vilket som är rätt, men inte varför.

Precis, bara låter fel om man skulle ta något annat.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Jag tycker de mestadels har fungerat på enklare fraser, dock så sitter jag lite halvsovandes i en soffa och när jag frågade "hur kommer vädret bli idag" så googlades "7,49" :/

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Svenska är ett jättesvårt språk som är inkonsekvent och har underliga grammatiska regler som är svårförstådda.

En äpple eller ett äpple?
En päron eller ett päron?

Ett äpple, flera äpplen.
Ett päron, flera päron.

Jag är duktig på svenska för att jag är född här.
Jag vet vilket som är rätt, men inte varför.

Det finns fem deklinationsregler i svenskan.

I ditt exempel får ”äpple” böjningssuffixet ”-n” eftersom ordet är ett neutrum som slutar på en vokal. När det kommer till ”päron” så används böjningssuffixet ”-Ø” (tom, inget) eftersom även det ordet är ett neutrum men det faller inte in bland övriga regler för neutrum (slutar varken på vokal eller betonad vokal vilket skulle ge ”-n” respektive ”-r/-er”).

Så inkonsekvent är det väl ändå inte? Naturligtvis finns det undantag, men det finns i alla språk.

---

Att vårt språk är svårt att lära sig har jag aldrig hört förutom från enskilda personer. Är det någon som vet om det finns någon studie om detta? Det vore intressant att veta. Jag upplever ibland att det mer handlar om nybörjare som säger ”vad svårt det är!” när fel begås och att det här sedan blivit en vedertagen sanning. Men är inte alla språk svåra att lära sig? Visst, det finns olika svårighetsgrader och beroende på vilket språk man redan kan så är det möjligt att inlärningen underlättas (jfr. kinesiska och tyska för en svensk). Hmm, jag vet inte...

Någon/några nämnde att svenskan upplevs som ett monotont språk. Det är kul. Jag har hört tvärtom. Det handlar mycket om subjektiva åsikter här tror jag. Faktum är att vårt språk sticker ut lite i och med ”vokalernas renhet” (har jag fått höra) och att längden på våra vokaler faktiskt är betydelseskiljande! Jag tror absolut att det här kan ge bilden av ett ”sjungande språk”.

Permalänk

Kan man få sökfunktionen att starta på svarsknappen på ett handsfree?

Permalänk
Medlem

Röststyrning har länge varit teknikvärldens alkemi, det låter häftigt när de gör reklam för det men det fungerar sällan så bra som det utlovas. Dock så går ju utvecklingen framåt, men det känns fortfarande som nåt man kunde läsa på baksidan av ett spel på 90-talet "Ultra realistic 3D graphics" fast nu är det röststyrning det handlar om. "Gör ditt liv lättare med avancerad röstigenkänning", tyvärr är det enklare med den vanligare metoden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Jaså, de förstår så pass mycket att man kan skicka mess. Då ser jag användning av röststyrningen

Ja fast den svenska har bara stöd för google sökning till en början om jag förstog det rätt. har inte prövat den svenska än.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av björk:

Om du talar om sexus (som är maskulinum och icke-maskulinum snarare än feminimum) så är det ju i princip så i svenskan med, ex. "den kalle mannen" mot "den kalla kvinnan", men det är främst ett dialektalt drag idag. Om du däremot menar den moderna svenskans två genus, som heter utrum respektive neutrum (;)), så är det som du säger relativt godtyckligt. Det finns dock vissa igenkommande företeelser, typ som att levande väsen oftast är utrum.

Tack för en välbehövlig språkletion. Av någon anledning har jag aldrig fått lära mig någon grammatik i skolan. Eller det är inte helt sant, grunderna fick jag ju i grundskolan men sen har det varit ont om det vilket är lite tråkigt. Fast risken är iof äverhängande att den inte fastnat under gymnasiet ändå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inte för att jag använder det men det är ju nåt som saknats med android, ska bli kul att testa :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Hur ska dom göra med ordet "grinar" tex?
Det har ju två helt motsatta betydelser beroende på vart man bor

Vad spelar det för roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

T ex Kyrka, tjugo, chock - I princip samma ljud men tre olika sätt att skriva dem.

Just på den punkten tror jag dock engelskan är värre. Det finns tonvis av exempel på oregelbunden stavning av ljud.

Jag såg en text förut som var skriven med nästan enbart sådana oregelbundet stavade ord och den var riktigt rolig att se. Tyvärr vet jag inte var jag fann den.

Permalänk
Skrivet av tredora:

Det finns fem deklinationsregler i svenskan.

I ditt exempel får ”äpple” böjningssuffixet ”-n” eftersom ordet är ett neutrum som slutar på en vokal. När det kommer till ”päron” så används böjningssuffixet ”-Ø” (tom, inget) eftersom även det ordet är ett neutrum men det faller inte in bland övriga regler för neutrum (slutar varken på vokal eller betonad vokal vilket skulle ge ”-n” respektive ”-r/-er”).

Så inkonsekvent är det väl ändå inte? Naturligtvis finns det undantag, men det finns i alla språk.

---

Att vårt språk är svårt att lära sig har jag aldrig hört förutom från enskilda personer. Är det någon som vet om det finns någon studie om detta? Det vore intressant att veta. Jag upplever ibland att det mer handlar om nybörjare som säger ”vad svårt det är!” när fel begås och att det här sedan blivit en vedertagen sanning. Men är inte alla språk svåra att lära sig? Visst, det finns olika svårighetsgrader och beroende på vilket språk man redan kan så är det möjligt att inlärningen underlättas (jfr. kinesiska och tyska för en svensk). Hmm, jag vet inte...

Någon/några nämnde att svenskan upplevs som ett monotont språk. Det är kul. Jag har hört tvärtom. Det handlar mycket om subjektiva åsikter här tror jag. Faktum är att vårt språk sticker ut lite i och med ”vokalernas renhet” (har jag fått höra) och att längden på våra vokaler faktiskt är betydelseskiljande! Jag tror absolut att det här kan ge bilden av ett ”sjungande språk”.

Jag är rätt övertygad om att problemet Google hade och fortfarande har i grund och botten handlar om uttalet. Dels är nordskandinaviska (svenska/norska) ett mycket ljudrikt språk med många olika vokaler och konsonantljud. Dels är det en form av tonspråk - tonerna är betydelsebärande vilket förövrigt är ganska ovanligt bland världens språk. Tonerna utgörs dels av det gamla fornnordiska arvet i form av de två musikaliska accenterna; ord som 'tomten', 'anden', 'tagen' och många flera har ingen betydelse förrän man ger dem antingen grav eller akut accent.
Uttrycket "Tomten på tomten" kan ha fyra olika betydelser beroende på vilken musikalisk accent som läggs på respektive "tomten":

Tὸmten på tómten
Tómten på tὸmten
Tὸmten på tὸmten
Tómten på tómten

Detta kompliceras när ord som dessa står i trycksvag ställning i en mening.
"Tomten PÅ tomten" (starkt tryck på 'PÅ' och svagt på 'tomten/tomten')

När jag studerade språkvetenskap testade jag detta på en uppsjö svenskar och därtill en kille från Litauen vars modersmål litauiska också är ett tonspråk. Svenskarna kunde alltid säga vad jag menade oavsett ordens tryckläge. Litauern däremot kunde höra skillnaden så länge gällande ord stod tryckstarkt. I trycksvag ställning blev han däremot helt förstummad. Där är det fanimej ingen skillnad påstod han. Han studerade också språkvetenskap och vart helt fascinerad över detta och ville att jag skulle bevisa att det verkligen fanns en skillnad genom att testa det på svenskar när han satt bredvid. Varje svensk fick fyra lappar med en bild på varje - en tomte på två av dem och en tomt på de vardera andra två. Sedan sade jag en av de fyra tomten-meningarna antingen med starkt eller svagt tryck på tomten-orden varpå svensken placerade en lapp ovanpå en annan på bordet motsvarande det jag hade sagt. Svenskarna "gissade" alltid rätt och litauern skakade på huvudet.

Sedan har vi tryckaccenterna som uppkommit främst pga utländsk påverkan. Detta ger exempel som 'rosen' (inhemskt uttal med trycket på första stavelsen) och 'rosén' (utländskt uttal med trycket på senare stavelsen).

Listan över språkliga egenskaper i nordskandinaviska kan göras mycket längre än så men poängen är att i sig själv är detta inget underligt eller särskilt svårt.
Det krångliga uppstår när man tar med det faktum att hela detta system här ovanför förskjuts en aning i olika riktningar från en dialekt till en annan. Uttalet av denna uppsjö av vokaler och konsonanter och därtill toner börjar krocka med varandra dialekter emellan. Detta förhållande är väldigt uttalat i just Skandinavien pga att vi har en fullständigt gigantisk dialekt-variation. Långt större än i de flesta andra västeuropeiska språk. När en svensk hör en annan dialekt än sin egen hör han bara en annan dialekt. Ett språktolkningsprogram däremot hör ett nytt "oförståeligt" språk som har angivits vara svenska men stämmer illa med databasen. Eller så gör det det men västgöten menade inte 'försten' (den som kommer först) utan 'fursten' (person i regentställning).
Ordet 'os' uttalas närmast /eos/ på skånska. Med en databas baserad på mälardalsmål kan jag tänka mig att maskinen kan komma att tolka det som 'juice'. 'Ljust' och 'just' är tydligt åtskilda i uttal men säg dem på en annan dialekt så kan de gå om varandra eller till och med ge ord som 'höst/öst/löst/ysta' m.fl.

Även på den engelska fronten var det de dialektala skillnaderna mellan olika engelska "stora" dialekter som gav utvecklarna bakom Siri mest huvudbry. Skotska, irländska, australiensiska, amerikanska sydstatsdialekter m.fl. stod i mörkret rätt länge och kanske fortfarande gör det (har inte så stor koll där nu). I svenskans fall är det som sagt ännu svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utgardaloki:

Även jag tror att det var uttalet som satte käppar i hjulen för det nästintill allsmäktiga sökföretaget. Min första del var helt enkelt specifikt riktad till den person jag citerade.

Mycket intressant inlägg för övrigt. ”Tomten på tomten” har jag själv haft roligt åt. Uppskattade din anekdot också.

Jag hoppas att jag själv är språkstudent/språkvetare i ett parallellt universum. Det är onekligen ett mycket intressant område!

(Till er andra: förlåt för mina utsvävanden!)

Permalänk
Medlem

Fungerade uselt när jag testade det, ändrade till engelska och det fungerade direkt. Antar att den inte klarar av norrländskt uttal ännu.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Fungerade uselt när jag testade det, ändrade till engelska och det fungerade direkt. Antar att den inte klarar av norrländskt uttal ännu.

Kynnä schitmɑschin' int hitt vɑ du leta äftä?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

haha min familj som är polsk samt även bekanta och vänner som är spanska tycker det låter så monotont och samma ton hela tiden

Ja bor man i stockholm är det kanske inte så svårt att förstå...
Stockholmskan måste va landets plattaste/tråkigaste dialekt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av moofius:

Efter 10 försök med olika meningar så har den inte fått en enda mening helt rätt, den tar upp ca 30% av vad jag säger rätt.

Inte direkt jättebra, men kanske blir bra någon gång i framtiden.

Du är inte skåning?;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Jag tycker de mestadels har fungerat på enklare fraser, dock så sitter jag lite halvsovandes i en soffa och när jag frågade "hur kommer vädret bli idag" så googlades "7,49" :/

Tycker inte det var så mycke sämre jämfört med de flesta vädertjänsterna den här sommaren.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

funkar bara för stockholmare som allt annat röststyrt

Permalänk

Fungerar bra på 5 dialekter, grund och botten har jag Stockholm/dalamål(västmanläning) men tyvärr är jag dialekt skiftare och det lustiga är att jag inte har flyttat längre än 3 mil från platsen jag föddes i (t ex. jobbar till och med bara 200m från bb:n)
Förstår dock alla dialekter själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB