Smidig säkerhetskopiering för 4-5 datorer!

Permalänk
Medlem

Smidig säkerhetskopiering för 4-5 datorer!

Hejsan Sweclockers!

Jag har tagit på mig att hjälpa till med säkerhetskopiering i ett företag. Säkerhetskopieringen skall gå smidigt och ligga på annan fysisk plats än datorerna. Det ska INTE vara en molntjänst.

Jag funderade på att köpa en NAS och ordna något sorts backupprogram som säkerhetskopierade i bakgrunden till den. Jag vet dock inte vilka pålitliga program det finns och inte heller hurvida en NAS är det mest optimala för det här scenariot. Alla datorerna kommer vara anslutna till samma nätverk.

Jag vill sätta lösenord på NASen så bara Admin kommer åt filerna. Den ska alltså bara behöva inspekteras när/om någonting crashar eller blir förstört.

Det skulle vara en fördel om det kunde backas up över internet också, alltså om någon av de anställda väljer att ta med sig datorn hem så säkerhetskopieras ändå filerna. Men det är inte prioritet ett.

Så kom med idéer och namn på program så ska vi se att jag säkert kan ordna detta till slut.

Mvh Waloth/Fredrik Beskow

Skall nämnas att alla de 4-5 datorernas hårddiskar skall inte kopieras! Utan bara de mappar man vill.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt inte valt en NAS för en backup till ett företag. Kraschar den så försvinner alla backuper du gjort. Praxis är ofta att man har en bandstation som tar backup med jämna mellanrum. Sedan förvaras banden i ett säkerhetsskåp som även är klassat för brand. Allt handlar naturligtvis om hur mycket dataförlust företaget anser att de kan acceptera.

Här är en länk om olika strategier: http://www.pcworld.com/article/170688/7_backup_strategies_for...

På min arbetsplats använder vi http://www.symantec.com/theme.jsp?themeid=backupexec-family och det funkar ganska bra.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Jag hade definitivt inte valt en NAS för en backup till ett företag. Kraschar den så försvinner alla backuper du gjort. Praxis är ofta att man har en bandstation som tar backup med jämna mellanrum. Sedan förvaras banden i ett säkerhetsskåp som även är klassat för brand. Allt handlar naturligtvis om hur mycket dataförlust företaget anser att de kan acceptera.

Här är en länk om olika strategier: http://www.pcworld.com/article/170688/7_backup_strategies_for...

På min arbetsplats använder vi http://www.symantec.com/theme.jsp?themeid=backupexec-family och det funkar ganska bra.

Jag ska kolla in i den där länken. Företaget i fråga har gått i 5 år utan någon sorts backup någonsin. Så kraven är mycket låga. En lösning med en server/NAS är det som vi kommit fram till passar bäst. Det är också betydligt billigare än det du talar om, och behöver inte skötas om lika mycket. Vet du några program för att säkerhetskopiera i bakgrunden till en NAS/server?

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Jag ska kolla in i den där länken. Företaget i fråga har gått i 5 år utan någon sorts backup någonsin. Så kraven är mycket låga. En lösning med en server/NAS är det som vi kommit fram till passar bäst. Det är också betydligt billigare än det du talar om, och behöver inte skötas om lika mycket. Vet du några program för att säkerhetskopiera i bakgrunden till en NAS/server?

Visst kan kraven vara mycket låga, fram till den dagen då informationen faktiskt försvinner. Så jag föreslår att du frågar den ansvarige rätt upp och ner hur mycket dataförlust de kan hantera - ergo "Vad gör ni om all information försvinner bortom räddning?"

Vidare bör man fundera på att även göra systembackup. Vid en eventuell krasch kan det behövas ominstallation. Då kan någon form av "disaster recovery" spara mycket tid.

Det kan säkert fungera med en billig backup-lösning som inte behöver skötas om så mycket, men tyvärr brukar det innebära att det inte sköts alls. Finns det ingen uttalad ansvarig som dessutom har lite koll på hur backupen fungerar är det risk att man inte kommer ha några fungerande backuper att läsa tillbaka den dagen systemet havererar. Backup är inget man bara sätter upp och sen låter vara, den måste skötas och kontrolleras kontinuerligt.

Personligen anser jag att ett företag bör lägga ner lite pengar och tid på att skapa en fungerande backup-lösning, med klara rutiner och en plan för återläsning OCH en som är ansvarig för att sköta det. Det sista brukar fallera med kraft.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Visst kan kraven vara mycket låga, fram till den dagen då informationen faktiskt försvinner. Så jag föreslår att du frågar den ansvarige rätt upp och ner hur mycket dataförlust de kan hantera - ergo "Vad gör ni om all information försvinner bortom räddning?"

Vidare bör man fundera på att även göra systembackup. Vid en eventuell krasch kan det behövas ominstallation. Då kan någon form av "disaster recovery" spara mycket tid.

Det kan säkert fungera med en billig backup-lösning som inte behöver skötas om så mycket, men tyvärr brukar det innebära att det inte sköts alls. Finns det ingen uttalad ansvarig som dessutom har lite koll på hur backupen fungerar är det risk att man inte kommer ha några fungerande backuper att läsa tillbaka den dagen systemet havererar. Backup är inget man bara sätter upp och sen låter vara, den måste skötas och kontrolleras kontinuerligt.

Personligen anser jag att ett företag bör lägga ner lite pengar och tid på att skapa en fungerande backup-lösning, med klara rutiner och en plan för återläsning OCH en som är ansvarig för att sköta det. Det sista brukar fallera med kraft.

Principen är någonting som Dropbox, fast på egen NAS, lösenordsskyddat och smidigt. Det KAN inte vara så svårt att göra det på en mycket simplare nivå. Jag förstår att du försöker få mig att se alla parametrar men det är tyvärr inte det jag frågar efter i sammanhanget. Så, vet du några program för det jag är ute efter, den sämre nivån för mindre pengar?

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Jag gillar ChrashPlan nackdelen med den är väl att det inte fungerar med en NAS utan man måste ha en Linux/Windows/MacOS X server.
Med NAS brukar det väl annars följa med nån sorst mjukvara för att backuppa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt tips till TS är att köra en liten server som liknar en NAS fast som man kan installera ett eget OS på. Det finns många trådar om hårdvara för simplare SOHO-servrar här (Small Office HOme-server), alternativt HP Proliant microserver (N36L eller N40L).

Sen kör man FreeNAS på det. Ställ in nätverksdelning eller FTP eller liknande och konfigurera varje dators eget backupprogram att skicka sina backups till FreeNAS. Är ni bara 5 datorer är det inget problem att ställa in dem manuellt. Windows har sin inbyggda "backup and restore" och mac har väl "time machine" (jag har ingen mac).

Fördelen med FreeNAS är att det är simpelt men kraftfullt. Det är gratis. Det kör ZFS filsystem vilket är väldigt bra på att ta hand om diskraiden utan att du behöver köpa dyra raidkort.

Alternativt att du kör Crashplan som posten ovanför tipsade om, http://www.crashplan.com/

Visa signatur