Bästa fläktar till Phanteks PH-TC14PE 120/140mm?

Permalänk
Medlem

Bästa fläktar till Phanteks PH-TC14PE 120/140mm?

Tja köpte (eller mer fick) en Phanteks PH-TC14PE från en polare och han behöll fläktarna av den så jag är på jakt efter några fläktar som ska va bra till denna kylare, flläktarna som medföljer är 140mm och hålen på fläktarna är gjorda för 120mm, så de borde väl gå köpa ett par 120mm fläktar likaväl eller blir det mycket sämre temperaturer?

jag har försökt goolga och läsa här på forumet ang. fläktar och jag själv gillar Gentle Typhoons fläktar väldigt mycket att de flyttar väldigt mycket luft till en väldigt tyst dBa (i mitt tycke)
Här på forumet när någon rekommenderar GT fläktar så säger vissa att de gnisslar i PnP och att de endast flyttar luft bra i ett chassi men inte genom radiatorer/kylare, stämmer detta?

Kort sagt:
Vilken fläkt lämpar sig bäst att sitta på en Phanteks PH-TC14PE?

och ja, jag är ljudkänslig så PWM styrning skulle inte skada, sen så har jag en budget på 150kr / fläkten så Noctuas fläktar är inget att tänka på tycker jag.

har hört att Nexus fläktar ska va i samma klass som GT/Noctua fast till halva priset, vilka modeller gäller det då från nexus?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

Tja köpte (eller mer fick) en Phanteks PH-TC14PE från en polare och han behöll fläktarna av den så jag är på jakt efter några fläktar som ska va bra till denna kylare, flläktarna som medföljer är 140mm och hålen på fläktarna är gjorda för 120mm, så de borde väl gå köpa ett par 120mm fläktar likaväl eller blir det mycket sämre temperaturer?

jag har försökt goolga och läsa här på forumet ang. fläktar och jag själv gillar Gentle Typhoons fläktar väldigt mycket att de flyttar väldigt mycket luft till en väldigt tyst dBa (i mitt tycke)
Här på forumet när någon rekommenderar GT fläktar så säger vissa att de gnisslar i PnP och att de endast flyttar luft bra i ett chassi men inte genom radiatorer/kylare, stämmer detta?

Kort sagt:
Vilken fläkt lämpar sig bäst att sitta på en Phanteks PH-TC14PE?

och ja, jag är ljudkänslig så PWM styrning skulle inte skada, sen så har jag en budget på 150kr / fläkten så Noctuas fläktar är inget att tänka på tycker jag.

har hört att Nexus fläktar ska va i samma klass som GT/Noctua fast till halva priset, vilka modeller gäller det då från nexus?

Vet inte om dessa Thermalright passar men de ska vara riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Du ska ju då ta en modell som är gjord för radiatorer.
Varför inte köra på fläktarna som kommer med kylaren? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/140057-phanteks_ph-f1...

Tycker att de är grymt bra, låter inte ens illa om man vrider dem på max.

Vet ej varför du ska snåla på något som du kan använda så länge. (MTBF är 17år på dessa)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Thermalright TY-140 om du får tag i dem är de tystaste 140mm-fläktarna i många test. De som sitter på gamla Silver Arrow och HR-02 Macho.
Den nya TY-141 som länkades verkar ju låta aningen mer, men borde isf fortfarande vara tystare än originalfläktarna.

Phanteks medföljande saknade PWM, så man fick skicka efter en PWM-adapter till dem. Samma med Noctua på deras NH-D14 som min sambo har i sin spel-PC, men hennes Sabertooth kunde spänningsstyra dem om man kopplade till ett CHA-FAN-uttag istället för CPU-fan.

Bägge dessa kylare låter med default än Silver Arrow (har haft alla tre igång i samma rum i liknande datorer, två t.o.m. samma låda)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du ska ju då ta en modell som är gjord för radiatorer.
Varför inte köra på fläktarna som kommer med kylaren? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/140057-phanteks_ph-f1...

Tycker att de är grymt bra, låter inte ens illa om man vrider dem på max.

Vet ej varför du ska snåla på något som du kan använda så länge. (MTBF är 17år på dessa)

Hur ska jag veta vilken fläkt som är gjord för radiatorer?
Tycker tyvärr att det är för dyrt att lägga ut 460kr på TVÅ st fläktar :/

Skrivet av blackeagle:

Thermalright TY-140 om du får tag i dem är de tystaste 140mm-fläktarna i många test. De som sitter på gamla Silver Arrow och HR-02 Macho.
Den nya TY-141 som länkades verkar ju låta aningen mer, men borde isf fortfarande vara tystare än originalfläktarna.

Phanteks medföljande saknade PWM, så man fick skicka efter en PWM-adapter till dem. Samma med Noctua på deras NH-D14 som min sambo har i sin spel-PC, men hennes Sabertooth kunde spänningsstyra dem om man kopplade till ett CHA-FAN-uttag istället för CPU-fan.

Bägge dessa kylare låter med default än Silver Arrow (har haft alla tre igång i samma rum i liknande datorer, två t.o.m. samma låda)

kan ju efterlysa TY-140 här på SweC på en Köpes annons annars
Polaren fick med sig PWM adapter men han har ju fläktarna i sin dator så jag har ju ingen adapter :/

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Gentle typhoon är gjord för radiatorer etc, de som säger tvärtemot har fel.
Dess täthet i bladen gör att den har ett högt statiskt tryck.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Phanteks medföljande saknade PWM, så man fick skicka efter en PWM-adapter till dem. Samma med Noctua på deras NH-D14 som min sambo har i sin spel-PC, men hennes Sabertooth kunde spänningsstyra dem om man kopplade till ett CHA-FAN-uttag istället för CPU-fan.

Kom med PWM till min phantek.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Gentle typhoon är gjord för radiatorer etc, de som säger tvärtemot har fel.
Dess täthet i bladen gör att den har ett högt statiskt tryck.

hur mycket skillnad tror du det gör om det är 120mm eller 140mm??
att tjänar jag verkigen på att lägga ut 230kr på en 140mm fläkt eller funkar en GT 1450 RPM för 150kr, för hålen på 140mm är desamma som 120 men bara fläktstorleken som är skillnad, sparar totalt 140kr på att köpa GT istället för Phanteks egna och 140kr är just nu för tillfället mycket för mig

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

Varför är det så jääääävla många "bästa fläkt" trådar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

hur mycket skillnad tror du det gör om det är 120mm eller 140mm??
att tjänar jag verkigen på att lägga ut 230kr på en 140mm fläkt eller funkar en GT 1450 RPM för 150kr, för hålen på 140mm är desamma som 120 men bara fläktstorleken som är skillnad, sparar totalt 140kr på att köpa GT istället för Phanteks egna och 140kr är just nu för tillfället mycket för mig

Om Thermalright som länkades tidigare i tråden passar äe de riktigt bra. Går ner till 500 RPM och blir galet tysta.
Är alltid en fördel med PWM.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut mina fläktar till ett par Noctua NF-F12 när jag hade Phanteks. Funkar riktigt bra med PWM. Tysta men effektiva så länge du inte kör de full fräs.

Permalänk
Entusiast

Jag vågar inte uttala mig om andra fläktar, kan enbart uttala mig om det jag stött på. Som du ser i min sign så har jag en Thermalright Silver Arrow SB-E där det sitter en TY-150 och en TY-141. Jag stortrivs med mitt val då den kyler bra och jag aldrig hört fläktarna... knappt ens då jag stresstestat vid klockning. Felet kan iofs sitta i värdelösa högljudda chassifläktar från Corsair

Men jag kan varmt rekommendera TY-141...