Permalänk

Byta fläkten på AMD's stock cooler

Tjena, jag har en AMD's stock cooler för phenom II X4 955 (4 CPUs) 3.2 GHz, bild på den: http://techreport.com/r.x/phenom-ii-x4-955/stock-hsf.jpg

Den låter riktigt fruktansvärt, och jag skulle vilja byta fläkten eller hela kylningen, problemet är att jag inte vill ta bort moderkortet, eftersom jag inte är så van vid sådant. Kan man hitta en ny kylare kan använda samma fäste som min nuvarande kylare sitter på? Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Köp en ny ist Den där är skräp

Permalänk

Du behöver inte ta bort moderkortet om du köper en kylare som har samma fäst anordning (vilket de flesta har förutom highend grejjerna. Ska leta fram ett exempel strax...
EDIT: Cooler Master Vortex Plus verkar vara en sådan http://www.inet.se/produkt/5322077/cooler-master-vortex-plus

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

Du kan enkelt ta bort kylaren utan att röra moderkortet. Och så långt min kunskap sträcker sig behöver man inte ta bort moderkortet för att sätta dit en ny på am3.
EDIT: killen ovan verkar ha mer koll

Permalänk
Skrivet av Fabbeee:

Köp en ny ist Den där är skräp

Den är helt ok med en 92mm noctua fläkt, låter INGET, och håller tempsen på låga nivåer. Visst, inget att göra ens halvseriös överclockning med, men har man en liggandes, alternativt vill spara in så mycket som möjligt, så är ny fläkt ett bra köp.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo denna monterar du precis som amds originalkylare och den borde även kyla bättre samtidigt som den är tystare, så länge du inte bestämmer dig för att överklocka allt för mycket så kommer den fungera fint.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabbeee:

Köp en ny ist Den där är skräp

Håller med, låter som en jävla dammsugare

Permalänk
Skrivet av AntecNisse:

Du behöver inte ta bort moderkortet om du köper en kylare som har samma fäst anordning (vilket de flesta har förutom highend grejjerna. Ska leta fram ett exempel strax...
EDIT: Cooler Master Vortex Plus verkar vara en sådan http://www.inet.se/produkt/5322077/cooler-master-vortex-plus

Tack som fan se om du kan hitta något

Permalänk
Medlem

Röstar för att du köper en ny kylare, alternativt kör en "ghettomod" som jag gjorde på stockkylaren till min gamla AMD 6000+. Satte fast en 92mm-fläkt i heatpipsen med hjälp av buntband vilket fungerade riktigt bra för att få ned oljudet.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Den är helt ok med en 92mm noctua fläkt, låter INGET, och håller tempsen på låga nivåer. Visst, inget att göra ens halvseriös överclockning med, men har man en liggandes, alternativt vill spara in så mycket som möjligt, så är ny fläkt ett bra köp.

Kommer den kyla lika bra som den nuvarande fläkten? ligger nu på 36 grader idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jullix993:

Kommer den kyla lika bra som den nuvarande fläkten? ligger nu på 36 grader idle.

Det beror ju helt och hållet på vilka varvtal du låter den köra på, men du kommer med stor sannolikhet få den att låta mindre men ändå kyla lika bra/bättre.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Peking:

Det beror ju helt och hållet på vilka varvtal du låter den köra på, men du kommer med stor sannolikhet få den att låta mindre men ändå kyla lika bra/bättre.

Okej, frågan är då hur jag
sätter fast den, tvivlar på att den är identiskt med den nuvarande fläkten. Sen vet jag inte om kontakterna ser likadana ut.
tycker du jag ska ta med kylaren till komplett och visa den? Vet inte heller om man kan få sådan support där heller för den delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Med buntband! Vilken kontakt menar du?

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Skrivet av Heskeytime:

Med buntband! Vilken kontakt menar du?

Buntband asså? Menar den sladden som går in i moderkortet, den som driver fläkten.

Permalänk
Medlem

Så länge det är en 3- eller 4-pinskontakt så ska det fungera att bara stoppa in den i "CPU FAN"-kontakten på moderkortet som du använder i dagsläget. Sen får du som sagt försöka vara lite kreativ med hur du ska sätta dit den, precis som jag sade, med buntband. Dra buntband genom skruvhålen på fläkten och sedan runt heatpipsen för att sedan dra åt. Har tyvärr ingen möjlighet att ta kort på kylaren jag använde då den står längst in i mitt förråd i källaren (bakom mycket kartonger och skräp )

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Peking:

Så länge det är en 3- eller 4-pinskontakt så ska det fungera att bara stoppa in den i "CPU FAN"-kontakten på moderkortet som du använder i dagsläget. Sen får du som sagt försöka vara lite kreativ med hur du ska sätta dit den, precis som jag sade, med buntband. Dra buntband genom skruvhålen på fläkten och sedan runt heatpipsen för att sedan dra åt. Har tyvärr ingen möjlighet att ta kort på kylaren jag använde då den står längst in i mitt förråd i källaren (bakom mycket kartonger och skräp )

Okej tack så mycket :), min dator ligger typ på 48-50 grader load, är detta för mycket?

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte alls för mycket. Det är bara att byta och se hur det blir

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Peking:

Nej, det är inte alls för mycket. Det är bara att byta och se hur det blir

Ok, tack så mycket för hjälpen!