Permalänk
Medlem

NOCTUA NH-D14 S bra köp??

Hej jag håller på att kolla omkring på fläktar och har fått ett förslag NOCTUA NH-D14 S

http://www.dustinhome.se/product/5010372694/noctua-nh-d14-s-1...

Är denna cpu fläkt tyst och bra kylning jag tänkte min nuvarande cpu fläkt tar min Intel core i5 750 utan overclockning till 60 grader och när jag overclockade min procssor till 4,0 ghz gick den upp till 80 grader och det är lite för mycket. Så är denna fläkt bra. Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-Elias

Permalänk
Medlem
Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Thermalright Silver Arrow är bättre samt tystare i idle.
NH-D14 för 500:- är dock väldigt bra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Thermalright Silver Arrow är bättre samt tystare i idle.
NH-D14 för 500:- är dock väldigt bra.

I test var faktiskt silver arrow sämre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-Elias

Permalänk
Avstängd

Bra kylare, men om du har plats och pengar till en H100 så är det bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliaswww:

I test var faktiskt silver arrow sämre

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har sett test där silver arrow är någon grad bättre. ^^

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 är skit bra. Det är absolut en av de bästa tornkyllarna på marknaden, skillnaden mellan de andra är marginell. Så kan du få den billigare än tex Silver Arrow så tycker jag att du ska kör på den.
Om du bärjar överväga slutnavattensystem glöm inte att tänka på att MYCKET mer fläkt ljud läcker ut ur dem då de sitter direktmonterade mot chassit. Har sj testat H60 vilket lät mkt mer än min NH-D14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Noctua NH-D14 är skit bra. Det är absolut en av de bästa tornkyllarna på marknaden, skillnaden mellan de andra är marginell. Så kan du få den billigare än tex Silver Arrow så tycker jag att du ska kör på den.
Om du bärjar överväga slutnavattensystem glöm inte att tänka på att MYCKET mer fläkt ljud läcker ut ur dem då de sitter direktmonterade mot chassit. Har sj testat H60 vilket lät mkt mer än min NH-D14.

Så är nh-d14 rätt så tyst. Hur många grader ligger den på i idel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-Elias

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliaswww:

Så är nh-d14 rätt så tyst. Hur många grader ligger den på i idel

Skickades från m.sweclockers.com

Silver arrow är tystare, så är ljudnivån viktigare än kanske en grad så borde du köra på silver arrow.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Silver arrow är tystare, så är ljudnivån viktigare än kanske en grad så borde du köra på silver arrow.

Men den är så stor kan jag få plats med den i en fractal design r4 ??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-Elias

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kategori/140/processorkylning/369/be-quiet

Be quiet är bra. Jag har själv en dark rock pro 2 och den låter ingenting (tystast i systemet) och håller temperaturerna riktigt bra. idle 35 grader full load 46-47 grader (ej överklockad) och då snurrar fläkten fotfarande på det lägsta läget. Har inte testat att dra upp rpm än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

http://www.inet.se/kategori/140/processorkylning/369/be-quiet

Be quiet är bra. Jag har själv en dark rock pro 2 och den låter ingenting (tystast i systemet) och håller temperaturerna riktigt bra. idle 35 grader full load 46-47 grader (ej överklockad) och då snurrar fläkten fotfarande på det lägsta läget. Har inte testat att dra upp rpm än.

Lite för högt för mig en d14 skulle hålla kring 24 grader på idel och en silver arow vet jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-Elias

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliaswww:

Men den är så stor kan jag få plats med den i en fractal design r4 ??

Skickades från m.sweclockers.com

Japp! Har själv precis monterat en i R4an, går prima!

OBS! se till att fläktarna blåser åt rätt håll
OBS2! Tror inte den får plats om du har vanliga RAM-minnen. Du måste nog köra med LP (low profile).

Edit1:Bilder på kylaren i r4an.
http://imageshack.us/photo/my-images/209/20120810213706.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/842/20120811154625.jpg/

Edit2: Försökte få en bild av distansen till RAMen. Jag kör low profile.
http://imageshack.us/photo/my-images/687/20120820113936.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/854/20120820113910.jpg/

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliaswww:

Så är nh-d14 rätt så tyst. Hur många grader ligger den på i idel

Skickades från m.sweclockers.com

Det är Load som är viktigt om vi snackar temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliaswww:

Lite för högt för mig en d14 skulle hålla kring 24 grader på idel och en silver arow vet jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

haha omg det är load som är viktigt

Men mina fläktar går på lägsta rpm. På stock kylaren var mina temps såhär (idle 45grader: Load 80 grader)
men det spelar inte någon roll vilken du köper för det skiljer bara några grader. Vad har du för minnen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliaswww:

Lite för högt för mig en d14 skulle hålla kring 24 grader på idel och en silver arow vet jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Idel temp är helt irrelevant. Vad som däremot är fint med d14 är att jag kan köra alla fläktarna i 40%(dvs knappt hörbar) vid load (i5 2500k @4ghz) och fortfarande hålla temperaturen under 60 grader, i en define r3.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Idel temp är helt irrelevant. Vad som däremot är fint med d14 är att jag kan köra alla fläktarna i 40%(dvs knappt hörbar) vid load (i5 2500k @4ghz) och fortfarande hålla temperaturen under 60 grader, i en define r3.

xD jag kör med 920 vattenkylning visst den låter en del men när man byter fläktar !! woow, spelade bf3 i 2 timmar, med fläktarna på 50% och tempen kom aldrig över 62C, i5 2500k med 4.8ghz!

till TS, kolla på vattenkylning innan du gör ett köp, jag tänkte på silver arrow först men slutade med vattenkylning och är rätt så nöjd med mina nya tysta fläktar ^^

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliaswww:

Men den är så stor kan jag få plats med den i en fractal design r4 ??

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte skillnaden i höjd på SAilverarrown och NH-D14. Men NH-D14 går iaf plats i mitt FD R3.0, ditt R4 är ju 2 cm bredare så du borde klara 1-1,5 högre kylare. (De har mer plats bakom moderkorts-plåten, så du har in 2 cm i bredd när det kommer till hur högt ditt kyltorn kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

haha omg det är load som är viktigt

Men mina fläktar går på lägsta rpm. På stock kylaren var mina temps såhär (idle 45grader: Load 80 grader)
men det spelar inte någon roll vilken du köper för det skiljer bara några grader. Vad har du för minnen??

G.skill ares 16 gb 2133 mhz (low profil)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-Elias

Permalänk
Medlem

Silver Arrow får plats i R4, satte in en i en R3a för inte så länge sen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H