Tips & förslag på guider

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexm95:

Jag håller på att skriva en nybörjarguide till Android programmering. Hoppas det finns intresse för det!

Jag skulle gärna läsa och följa en sådan guide!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Är det bara jag som börjar bli extremt trött på alla dessa mer eller mindre värdelösa guider skrivna utan annan tanke än att vara med i en tävling? Det har väl dykt upp en eller annan guide som är något att ha och ett par bra förslag har nämnts i den här tråden. Känns som de populäraste guiderna än så länge är de som påpekar fel andra gör, inte de som är till mest hjälp för den som behöver hjälp. Men jag är knappast förvånad.

Att använda gilla funktionen för att utse vinnare var ju dömt att misslyckas. Om någon skriver en grym guide om vattenkylning, överklockning eller något annat användbart så kommer dessa guider ändå bli överkörda av en guide om hur man använder de/dem/dom i svenska språket... en sorglig dag för SweC IMO.

det är väl en jettebra idé, guiderna som faktist är använbara kommer ju ligga kvar och alla kommer ha nytta av dom, visst det kommer mycket skit men bara det dyker upp en bra guide är det ju fortfarande bättre än deiverse photoshoppade bilder med produkter/loggor

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

det är väl en jettebra idé, guiderna som faktist är använbara kommer ju ligga kvar och alla kommer ha nytta av dom, visst det kommer mycket skit men bara det dyker upp en bra guide är det ju fortfarande bättre än deiverse photoshoppade bilder med produkter/loggor

Problemet blir väl då att hitta användbara guider bland allt skräp. Men min kritik är inte främst mot forumdelen som sådan utan mot tävlingen och alla värdelösa guider som skapas just pga tävlingen. Jag tror att om moderatorerna raderar 99% av guiderna efteråt och vi sedan ger det ett par månader så kommer denna delen av forumet innehålla många guldkorn.

Men låt oss inse att den bästa guiden aldrig kommer få flest "gilla". Det är ju knappast så att de mest välskrivna och sakliga inläggen i forumets övriga trådar är de mest gillade. Istället är det trollande inlägg och de som uttrycker en populär åsikt som genererar många "gilla".

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Jag skulle gärna se att någon som kan skriver en utförlig guide om att sätta upp en server (val av OS, få till det så det fungerar och säkerhets åtgärder), för min del i Windows eller Linux.

Tack till er som kan och delar med er kunskap och hjälper till.

Permalänk
Skrivet av FeedHurley:

Jag skulle gärna se att någon som kan skriver en utförlig guide om att sätta upp en server (val av OS, få till det så det fungerar och säkerhets åtgärder), för min del i Windows eller Linux.

Tack till er som kan och delar med er kunskap och hjälper till.

Vad för någon server? FTP-server? Webbserver?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Vad för någon server? FTP-server? Webbserver?

Jag antar att FTP-server är vad det kallas när man kan nå sina filer via internet? I sådant fall är det främst FTP-server som är intressant

Permalänk
Skrivet av Nietszche:

Guide för att lägga upp en server hemma med typ LAMP/XAMP eller vad allt nu heter (om man inte kan nånting om Linux). Inklusive alla steg för att göra det bakom en router, hur man SSHar etc etc mm mm osv osv.

En riktigt genomgående guide helt enkelt.

Skrivet av Gulbanan:

Glömde och säga, något guide på hur man bygger en nas!!!hemma server alltså och förklara alla raid och hur man använder den, sen de extra funktionerna som dela skrivare osv

Skrivet av FeedHurley:

Jag skulle gärna se att någon som kan skriver en utförlig guide om att sätta upp en server (val av OS, få till det så det fungerar och säkerhets åtgärder), för min del i Windows eller Linux.

Tack till er som kan och delar med er kunskap och hjälper till.

Jag har påbörjat en ganska lång guide på ämnet som säkerligen kommer falla er i smaken. Just nu är resultatet ganska så primitivt efter att ha följt guiden, men jag kommer lägga till fler och fler delar (NAS funktionalitet, MySQL, PHP, FTP).

Permalänk
Skrivet av FeedHurley:

Jag antar att FTP-server är vad det kallas när man kan nå sina filer via internet? I sådant fall är det främst FTP-server som är intressant

Varsågod http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1130867-guide-hur....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En raspberry PI guide hade inte varit fel!

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

En grundläggande photoshop guide skulle vara bra!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Jag ser också gärna en komplett guide på hur man kommer igång med och installerar sitt första vattenkylningsystem.

  • Vilka delar behövs

  • Vilka delar är bättre (olika metaller etc.)

  • Viktiga saker att tänka på vid montering

  • Genomgång av olika nipplar och dess funktioner

  • Olika kylmedier

  • I vilken ordning skall vattnet färdas

  • Varningstecken, vad ska man undvika att göra

Det finns det redan!!! Kolla kylning och överklockning så ser du den klistrad där, sjukbra e den tror knappast att någon skulle kunna gör en bättre än den:)

Permalänk
Medlem

Kanske någon skulle kunna göra en guide för sleeving? Har tänkt lära mig när nya datorn kommer.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Detta kanske har kommit upp, har inte kollat så noga för kom och tänkt på det helt plötsligt, men en guide för MSI afterburner hade jag vetlat sett, hur man gör en bra fläktkurva osv!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jo det är så att jag har svårt att välja email och är fortfarande fast med Hotmail.
Gmail är inget alternativ och funderar på att bara köra på egen domän med simpel textbasera interface, eller kanske köra någon annans interface.

En guide om hur man gör det och hur man kan göra domänen mer säkert hade varit gött

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

En videoguide om hur man bygger en dator kanske?

Permalänk
Medlem

Sleeve guide utan tvekan är vad som behövs. Att ingen gjort det än med populariteten med sleeve. Skulle själv kunna tänka mig sleeva i framtiden men vet inte hur.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Problemet blir väl då att hitta användbara guider bland allt skräp. Men min kritik är inte främst mot forumdelen som sådan utan mot tävlingen och alla värdelösa guider som skapas just pga tävlingen. Jag tror att om moderatorerna raderar 99% av guiderna efteråt och vi sedan ger det ett par månader så kommer denna delen av forumet innehålla många guldkorn.

Men låt oss inse att den bästa guiden aldrig kommer få flest "gilla". Det är ju knappast så att de mest välskrivna och sakliga inläggen i forumets övriga trådar är de mest gillade. Istället är det trollande inlägg och de som uttrycker en populär åsikt som genererar många "gilla".

Jag tror de flyttar ut trådarna till respektive forumavdelning och länkar de bästa i "samlingstråden med de bästa trådarna från forumavdelningen".
--

När studierna snart drar igång kanske någon är sugen på att slänga ihop en köpguide med förlag på lämpliga studiedatorer. Inte för att jag själv är i behov av någon men jag tror nog det kommer trilla in en del köprådstrådar. Så tips är att gå in på dels budget, mellan och ultrabook.

Permalänk
Medlem

Jättebra.
Hade varit skoj med en steg2 variant av guiden eller liknande.
Från val av komponenter till sätta upp så datorn kan streama. Gärna hur man ansluter med VPN och fjärrstyr och liknande.
FTP/NAS/backup server.

Kort och gott hur man väljer delar samt konfigurerar ihop en lite allt i allo hemmaserver

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ta en Guide i HTML (baser då) eller Dreamweaver!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Hur man överklockar Ivy bridge!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Skulle gärna ta en Guide i HTML (baser då) eller Dreamweaver!

http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1130521-guide-kod...

Skrivet av Gwanto:

Hur man överklockar Ivy bridge!

Behöver man en guide för det? Vrid upp multipeln och öka volten, kolla med prime95 och innan man börjar se till så att volten står på standardvärdet ist. för auto? Minnena slår man bara igång att den ska läsa xmp-profil.

Permalänk
Medlem

Någon skulle gärna få göra en guide hur man kopplar hörlurar till både ps3 och pc samtidigt så man hör från båda två, och pratar genom datorn eller om det är möjligt, så det går att byta.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett användare på forumt brygga eget öl så googlade jag runt lite och blev väldigt intresserad, det skulle vara trevligt om någon kunnig kunde skriva en guide för vad man behöver, hur man brygger och små beskrivningar av skillnader mellan de olika ölsorterna

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Skulle vara bra om någon kan skriva en guide om .htaccess och hur man använder det mot apache. Kommandon etc

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se en basic Windows 8 server guide som går igenom grunderna till o skapa en säker liten server.
Som tar med DHCP, ftp o så.
Intresset ligger för mig då jag tänkte använda min gamla rigg till en router samtidigt som ja tänkte köra en TF2 server, minecraft för 4-6 spelare, TS3 server, och tänkte även att det kan va trevligt med en "drop box" för polarna så man slipper hålla på med megaupload o dyl för o dela bilder, lol replays osv.
Att hosta TF2, minecraft och TS3 antar jag är lika som på windows 7, men har aldrig kollat något mer på windows 8 server, så är intresserad av hur det ser ut och hur man gör när man sätter upp en server och ställer in satt det blir säkert med user groups osv.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Guide om idiotsäker dator.

Hej!
Jag skulle vilja se en guide med en genomgång hur man gör iordning en dator så att den i stort sett är idiotsäker. Jag tänker då inte på den utmärkta guide som redan finns om antivirus, brandväggar etc.
Jag har inga större, knappast några ens små kunskaper i ämnet men så här går mina funderingar.

Jag vill ha en dator som jag ett två-fyra gånger i månaden ska logga in mig hos min bank-aktienäthandlare. Tyvärr så använder denna bank sig av användarnamn och lösenord och inte av en dosa som genererar en ny sifferkod för varje nytt inloggningstillfälle. Det känns jädrigt osäkert!
Detta medför att jag före varje aktieaffär måste skannna datorn med ett antal olika program och ändå känns det osäkert. Trots att jag använder "findatorn" så hittar jag ibland virus och keyloggers.

Jag tänkte skaffa mig en billig Raspberry PI eller VIAs motsvarighet Android PC System där jag innan jag loggar in på banken helt enkelt formaterar och installerar ett OS med säkerhetsprogram från en cd, alternativt att man kör direkt från cdn.

Som ni förstår så är jag inte någon stjärna på detta och jag tar tacksamt emot alla förslag, möjligen finns det lösningar som är så enkla att det inte behövs någon guide. Jag har exempelvis läst på om I2P http://www.i2p2.de/index.html men jag förstår inte om det skulle räcka att ha detta på en egen partition och sedan bara köra på.

Hoppas på många svar eller en riktigt bra guide. Om moderatorn anser att min förfrågan ska flyttas till lämpligare forumdel så do it.
håkan

SVAR
Tycker mig ha funnit svaret i säkerhetsprogrammet Comodo som innehåller både brandvägg och virusskydd samt lite fler komponenter bla möjligheten att temporärt gå in på en site och avskärma allt som sker ...skrivs.... dvs man kan ladda webbrowsern i ett spec läge och sedan köra säkert.

Permalänk
Medlem

Jag har yxat bort en massa gammalt trams på min facebook-profil. Alla Gillar är borttagna och det är tomt i fältet men det står ändå att jag har en Gillar kvar.

Hur jag ser och tar bort den skulle jag vilja se en guide på...

Snälla, söta, rara?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen