Permalänk
Medlem

problem med ram minnen

Hej, jag köpte en ny dator för inte så länge sedan och hör ett härligt pip när datorn startas.
Tror att det är mina ram minnen som orsakar det då dom körs i 1333 istället för 1600.
Hur fixar jag detta så att jag kan gå vidare och se om det är det som är felet eller något annat?

Tack!

Permalänk
Entusiast

Att datorn " piper " vid start 1 gång tyder bara på att saker och ting fungerar som det ska.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Vad har du för BIOS? Ett pip betyder normalt att datorn är OK, en normal POST. Fungerar din dator som den ska?

Skrivet av Jonssown:

Att datorn " piper " vid start 1 gång tyder bara på att saker och ting fungerar som det ska.

Beror på BIOS, se: http://www.pctechbytes.com/hardware/bios-beep-codes-for-ami-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Vad har du för BIOS? Ett pip betyder normalt att datorn är OK, en normal POST. Fungerar din dator som den ska?

Beror på BIOS, se: http://www.pctechbytes.com/hardware/bios-beep-codes-for-ami-b...

"1 short DRAM refresh failure The programmable interrupt timer or programmable interrupt controller has probably failed"

låter väldigt exakt. allt funkar bra men vill bara ha ut prestandan ur minnerna, vet ej om detta är märkbart men det är ett störningsmoment!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emeens:

"1 short DRAM refresh failure The programmable interrupt timer or programmable interrupt controller has probably failed"

låter väldigt exakt. allt funkar bra men vill bara ha ut prestandan ur minnerna, vet ej om detta är märkbart men det är ett störningsmoment!

Vad hade du för BIOS (tillverkare)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Vad hade du för BIOS (tillverkare)?

Jag har ett msi moderkort så jag tror att det är msi?
Såg nu att även GPU klockar för lågt. Antar att det är lite inställningar som jag behöver fixa då?

Permalänk
Medlem

Är det ett snabbt pip behöver du inte fixa något. Helt orelaterat till pipet kan du ställa in XMP för att få korrekta inställningar för minnet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Hur gör jag det isf? var inne i bios och hittade bara hur man ändrade clock tick och volt, tror jag att det var.