Permalänk
Medlem

Surfplatta till mamma

Tja grabbs, har aldrig i mitt liv funderat på att skaffa en surf platta. Men nu är de så att min kära mor har pratat i år om att skaffa en laptop för att typ betala räkningar på nätet å kolla på olika inrednings/trädgårds hemsidor. ja ni fattar=) så ja tänkte att en surfplatta kanske kunde vara lämplig som födelsedags present.

Men hur funkar de med internet i en surfplatta? är de ett abonemang som i en mobiltelefon eller skall man har ett trådlöst nätverk den kopplar upp sig på?

Å fråga nummer två? viken skulle kunna vara lämplig? har ju sett att de finns plattor allt mellan 1000 till 6000 spänn.

Permalänk
Medlem

Om du kan vänta någon månad till så är Windows 8 plattorna här.
Det kommer öka utbudet stort.
Vid den tidpunkten kommer det finnas 4 olika OS och ännu fler tillverkare att välja på.
OS du kan välja på är:
iOS
Android
Windows 8 RT (ARM)
Windows 8 (x86)

Tillverkare är bl.a Apple, Microsoft, Asus, Acer, Lenovo, HP.

TL;DR. Vänta en månad eller två om du kan så ska du se att utbudet kommer utöka något enormt p.g.a lanseringen av Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

De låter ju ballt å tack för svaret, men ha i åtanke=) den är till morsan=) Så att de skulle vara den allra nyaste spelar liksom ingen roll. den kommer förmodligen inte att användas till att spel eller dylikt, utan bara att surfa så att säga.

Men de ja undrar mest är ju, hur de hela funkar, abonemang å så?

Permalänk

iPad kommer alltid vara en fördel då dess gränssnitt kommer vara liknande i flera år framöver, känns för dyr så rekommenderar jag Google's/Asus platta;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1353562
Lär dock dröja ett par veckor innan den kommer in till webbutik, men det kan helt klart vara värt med tanke på priset.

Ang. 3G surf så tycker jag det är onödigt på plattan om man inte har ett väldigt specifikt användningssyfte, tex betala räkningarna när man är i sommarstugan. Fast då majoriteten använder sina surfplattor inom hemmets trådlösa räckvidd så anser jag att det är ytterst onödigt med en extrakostnad på ca 150:- per månad. (Nexus 7 har inte ens inbyggt 3G)

Slutsats: iPaden kommer att vara enklare för din mamma att använda om hon inte är tekniskt lagd, den är även större så den visar webbsidor tydligare. Vill du dock köra på den billigare varianten (>3000) så är helt klart Nexus 7 en riktigt fin platta.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Steller:

Tja grabbs, har aldrig i mitt liv funderat på att skaffa en surf platta. Men nu är de så att min kära mor har pratat i år om att skaffa en laptop för att typ betala räkningar på nätet å kolla på olika inrednings/trädgårds hemsidor. ja ni fattar=) så ja tänkte att en surfplatta kanske kunde vara lämplig som födelsedags present.

Men hur funkar de med internet i en surfplatta? är de ett abonemang som i en mobiltelefon eller skall man har ett trådlöst nätverk den kopplar upp sig på?

Å fråga nummer två? viken skulle kunna vara lämplig? har ju sett att de finns plattor allt mellan 1000 till 6000 spänn.

Ska den bara användas i hemmet och ni har trådlöst internet, strunta i 3G-plattorna, då de kostar extra. Kör på vanlig Wi-Fi.

Ska den bara surfas med behöver ni ingen märkvärdig prestanda, så 6000 behöver ni inte lägga ut.

Är du säker på att hon vill ha en surfplatta?
Den "äldre" generationen har ofta ett inbyggt hat mot allt som inte har fysiska knappar...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steller:

Men nu är de så att min kära mor har pratat i år om att skaffa en laptop för att typ betala räkningar på nätet å kolla på olika inrednings/trädgårds hemsidor.

Jag skulle helt klart ha köpt en iPad 2 som present. Enkelhet och "allt" fungerar från start.

Beroende på vilken bank hon har, så finns det väldigt många smidiga appar för att sköta bankärenden. Använder själv uteslutande min iPhone till sådant idag. Kamera underlättar en hel del då den används för att läsa OCR-koder, kontonummer m.m. Därför ser jag avsaknaden av kamera som en stor nackdel på billiga Androids.

iPad har även bättre webbläsare än Android i det avseendet att många sidor anpassats just till iPad. På Android blir man istället hänvisad till vanliga webbsidan eller mobile/iPad där inget fungerar riktigt optimalt. Sedan är det även värt att tänka på att Flash inte längre stöds på Android. Använder jag exempelvis Opera på Android, så går det inte att skicka inlägg pga script som läser av fysiska tangenter. Därför växlar jag ofta mellan olika webbläsare på Android, medan på iOS räcker Safari långt.

Själv kör jag en Android-platta (som jag var tvungen att root:a för att bli nöjd med) samt en iPhone.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av walkir:

iPad har även bättre webbläsare än Android i det avseendet att många sidor anpassats just till iPad. På Android blir man istället hänvisad till vanliga webbsidan eller mobile/iPad där inget fungerar riktigt optimalt. Sedan är det även värt att tänka på att Flash inte längre stöds på Android. Använder jag exempelvis Opera på Android, så går det inte att skicka inlägg pga script som läser av fysiska tangenter. Därför växlar jag ofta mellan olika webbläsare på Android, medan på iOS räcker Safari långt.

Själv kör jag en Android-platta (som jag var tvungen att root:a för att bli nöjd med) samt en iPhone.

Varför skulle iPad ha en bättre webbläsare..?

Det är hur enkelt som helst att skicka inlägg med Opera.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Till en oteknisk mamma så är en ipad2 svårslagen då den är enkel och bara funkar.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Med risk för att det spårar ut till en Apple vs. Android vs. W8 vill jag ändå tipsa om att ta lite av påståendena i tråden med en nypa salt. iPad har inte bättre webbläsare på något sätt och det är inte så att den bara fungerar enklare än en Android från start.
Jag kan inte vara opartisk i diskussionen, men jag kan säga till när någon ljuger för dig.

Permalänk
Medlem

Har själv Apple-produkter, men tänker ändå avråda lite från iPad. iPad är inte nödvändigtvis bäst, och den har inte heller den bästa webbläsaren. Jag skulle, precis som HerrGoreMan rekommendera att du väntar på W8.

Anledningen att jag råder dig att vänta är först och främst att W8 har ett bra och enkelt UI med stora ikoner, och det är användarvänligt (huruvida det är användarvänligt på en stationär dator med mus och tangentbord kan diskuteras, men det är vackert på surfplattor)! En annan anledning att vänta på W8 är ju att du kan köpa henne en Microsoft Surface (med win 8 RT då), och då köpa den med tangentbordet, om hon kanske vill ha något fysiskt att skriva på ibland!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk

Som ovan sa.. Vänta på... http://www.microsoft.com/surface/en/us/about.aspx Kommer Oktober kommer kosta runt 5-6K med Windows RT http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_RT

Edit: denna var ju kul http://www.youtube.com/watch?v=dpzu3HM2CIo