Rimligt server för 180000kr?

Permalänk
Medlem

Rimligt server för 180000kr?

Vi har en server på jobbet som styr ett automatiskt kranlager samt diverse maskiner. Den börjar säga upp sig nu då den stått och puttrat i många år. Skulle tydligen gå på runt 180000kr att byta ut den. Tyckte det lät otroligt dyrt!
Kikade lite i den när nätaggregatet gick sönder förra året och kunde inte se något speciellt med den. Vanligt atx-moderkort med en pentium 4 nånting. En disk till operativsystemet samt två till backup. Enda som jag kan tänka mig inte var några direkt standardkomponenter var väl kontroller-korten som kommunicerar med kranen.
Det är windows xp på den med.

Kan ett sånt bygge verkligen gå på så mycket? Mjukvaran klonar man väl bara eller?

Bara nyfiken

Permalänk
Medlem

Standardserver: 10-40K
Kontrollerkort: 5-100K
Mjukvara: 5-100K eller mer om det är ngt som inte utvecklas/stöds längre o man måste migrerara över till ett nytt system.

Så visst är det möjligt. Om det är rimligt i detta specfika fallet är omöjligt att säga. Det kan ju även vara så att det inkluderar massa konsultinsatser för att göra sjäva bytet/migreringen o då drar det raskt iväg...

Permalänk
Medlem

Nu det nog inte bara dyr hårdvara som kostar. Det finns säkerligen ett riktigt fett supportavtal om något går fel. Det är inte gratis.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Tillkommer säkerligen rätt många konsulttimmar utöver licenskostnader och hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Vi har en server på jobbet som styr ett automatiskt kranlager samt diverse maskiner. Den börjar säga upp sig nu då den stått och puttrat i många år. Skulle tydligen gå på runt 180000kr att byta ut den. Tyckte det lät otroligt dyrt!
Kikade lite i den när nätaggregatet gick sönder förra året och kunde inte se något speciellt med den. Vanligt atx-moderkort med en pentium 4 nånting. En disk till operativsystemet samt två till backup. Enda som jag kan tänka mig inte var några direkt standardkomponenter var väl kontroller-korten som kommunicerar med kranen.
Det är windows xp på den med.

Kan ett sånt bygge verkligen gå på så mycket? Mjukvaran klonar man väl bara eller?

Bara nyfiken

Kontrollerkortet och mjukvaran samt "know how" till det som kostar. Finns ingen anledning att låta dem skicka er en ny skulle säga att du ser till att fixa ny grejer med ett moderkort som passar kontrollerkortet och klonar diskarna.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Finns ingen anledning att låta dem skicka er en ny skulle säga att du ser till att fixa ny grejer med ett moderkort som passar kontrollerkortet och klonar diskarna.

Hoppas du är ironisk nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Kontrollerkortet och mjukvaran samt "know how" till det som kostar. Finns ingen anledning att låta dem skicka er en ny skulle säga att du ser till att fixa ny grejer med ett moderkort som passar kontrollerkortet och klonar diskarna.

Det var typ så jag funderade på att man kanske kunde gjort. Kontrollerkorten är bara vanliga pci-kort. Och klonar man diskarna behövs inget göras med mjukvaran tycker man.

Men så enkelt är det väl inte i verkligheten. Antar att man skulle behöva identiska grejer då, och det finns väl inte att få tag på nya p4:or med mera kan jag tänka mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Det var typ så jag funderade på att man kanske kunde gjort. Kontrollerkorten är bara vanliga pci-kort. Och klonar man diskarna behövs inget göras med mjukvaran tycker man.

Men så enkelt är det väl inte i verkligheten. Antar att man skulle behöva identiska grejer då, och det finns väl inte att få tag på nya p4:or med mera kan jag tänka mig

Exakt vilken del är det som börjat krångla? Om det är moderkortet så måste du antagligen komma med ett identiskt för att allt ska falla på plats.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

dude de är billigt, mina databas servers från Netezza IBM går på 20 mille..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

dude de är billigt, mina databas servers från Netezza IBM går på 20 mille..

okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Exakt vilken del är det som börjat krångla? Om det är moderkortet så måste du antagligen komma med ett identiskt för att allt ska falla på plats.

Det skramlar om ena backup-disken sen så hade någon lödning släppt som håller en kylfläns på moderkortet. Den dör till och från och blir aptrög. Hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Kontrollerkortet och mjukvaran samt "know how" till det som kostar. Finns ingen anledning att låta dem skicka er en ny skulle säga att du ser till att fixa ny grejer med ett moderkort som passar kontrollerkortet och klonar diskarna.

Skrivet av GVR4:

Det var typ så jag funderade på att man kanske kunde gjort. Kontrollerkorten är bara vanliga pci-kort. Och klonar man diskarna behövs inget göras med mjukvaran tycker man.

Men så enkelt är det väl inte i verkligheten. Antar att man skulle behöva identiska grejer då, och det finns väl inte att få tag på nya p4:or med mera kan jag tänka mig

Att det tekniskt skulle vara möjligt är sin sak. Att det inte är att rekommendera beror på din första mening:

Citat:

Vi har en server på jobbet som styr ett automatiskt kranlager samt diverse maskiner.

Det är vad man normalt ser som ett affärskritiskt system. Stannar den servern - stannar en massa saker = problem och åter problem.

Att göra ett "hemmabygge" genom att lyfta över kontrollerkortet (hur gammalt? 10-15år....) från gamla "servern" till ngt nytt skulle innebära:
1) Ingen support på hårdvaran då den är byggd själv. Kontrollerkortet (om det överlever flytten...) garanterat (pun intended!) utan garanti.
2) Ingen support på OS då Win95 inte supporterats på vad - ca 10 år skulle jag tro. Support på mjukvarorna som snurrar - tveksamt med Win95 i botten.

Den gamla "servern" om den snurrat 24x7x365 i kanske 15år har ju en komponentålder som gör den till mer eller mindre en tidsinställd bomb.

Permalänk
Medlem

180000-200000kr låter klart rimligt helt plötsligt!

Permalänk
Medlem

Detta är tyvärr(?) ofta verkligeheten när man har man gammal datorhårdvara att göra.
I mitt jobb har jag ofta kontakt med forskare som som sitter på labutrustning i miljon(eller mer)-klassen, de ser väldigt sällan "värdet" i att byta sin spektrometer, eller vad den nu kan vara... Så man börjar leta moderkort med ISA, eller moderkort med speciella funktioner på PCIbussen... Kul att få support på dem.
Näe... Bara för att datorprylar är "billiga", så betyder inte det att det alltid är smart att byta ut dem rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Att det tekniskt skulle vara möjligt är sin sak. Att det inte är att rekommendera beror på din första mening:

Det är vad man normalt ser som ett affärskritiskt system. Stannar den servern - stannar en massa saker = problem och åter problem.

Att göra ett "hemmabygge" genom att lyfta över kontrollerkortet (hur gammalt? 10-15år....) från gamla "servern" till ngt nytt skulle innebära:
1) Ingen support på hårdvaran då den är byggd själv. Kontrollerkortet (om det överlever flytten...) garanterat (pun intended!) utan garanti.
2) Ingen support på OS då Win95 inte supporterats på vad - ca 10 år skulle jag tro. Support på mjukvarorna som snurrar - tveksamt med Win95 i botten.

Den gamla "servern" om den snurrat 24x7x365 i kanske 15år har ju en komponentålder som gör den till mer eller mindre en tidsinställd bomb.

Håller med att support kostar man jag kallar knappast det support/bra service avtal att bli erbjuden en ersättnings dator... Reparation? nej ? Om det är en ålder med xp som han säger och p4 är det inte direkt svårt att byta delar utan att slippa problem.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Det är inte själva hårdvaran som kostar, det är allt annat. Mjukvaran, supportavtal, etc. Så ja, man bör ta deras erbjudande. Man MÅSTE ha support, annars är det kört. Du kan inte göra något eget, för då får du ingen support.

Ingen support = Tack och hej, leverpastej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det är inte själva hårdvaran som kostar, det är allt annat. Mjukvaran, supportavtal, etc. Så ja, man bör ta deras erbjudande. Man MÅSTE ha support, annars är det kört. Du kan inte göra något eget, för då får du ingen support.

Ingen support = Tack och hej, leverpastej!

Tycker du det är bra support avtal att bli erbjuden en ny maskin för 180000?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

En vanlig surf dator som server med support för 200k hmmm. Jadu. Låter jävligt dyrt IMO. Exakt vad kostar vad är jag intresserad av, datpr 10k, Snubbe 1 som fraktar dator 20 tusen. Snubbe 2 som kopplar in sladden och startar burken 20 tusen. Snubbe 3 installerar mjukvara samt confar den 50 tusen. Resten, bara för att va shyssta? Ge lite support nån gång. Låter som ett kap!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Vi har en server på jobbet som styr ett automatiskt kranlager samt diverse maskiner. Den börjar säga upp sig nu då den stått och puttrat i många år. Skulle tydligen gå på runt 180000kr att byta ut den. Tyckte det lät otroligt dyrt!
Kikade lite i den när nätaggregatet gick sönder förra året och kunde inte se något speciellt med den. Vanligt atx-moderkort med en pentium 4 nånting. En disk till operativsystemet samt två till backup. Enda som jag kan tänka mig inte var några direkt standardkomponenter var väl kontroller-korten som kommunicerar med kranen.
Det är windows xp på den med.

Kan ett sånt bygge verkligen gå på så mycket? Mjukvaran klonar man väl bara eller?

Bara nyfiken

Vilka har företaget kontaktat, dom som har byggt systemet i från början, eller en helt ny leverantör?

Är det en ny levernatör, så bör ni självklart göra några offertförfrågningar gentemot flera leverantörer.

Jobbar själv på en väldigt stort företag, vi köper in en hel del maskiner samt nya styrsystem till äldre maskiner, tycker inte att 180000:- låter alldeles överprisat.
Men eftersom vi inte har alla detaljer om exakt vad som skall styras samt hur många maskiner det gäller så blir nog tyvärr allt bara gissningar

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

En vanlig surf dator som server med support för 200k hmmm. Jadu. Låter jävligt dyrt IMO. Exakt vad kostar vad är jag intresserad av, datpr 10k, Snubbe 1 som fraktar dator 20 tusen. Snubbe 2 som kopplar in sladden och startar burken 20 tusen. Snubbe 3 installerar mjukvara samt confar den 50 tusen. Resten, bara för att va shyssta? Ge lite support nån gång. Låter som ett kap!

Är det så att controllerkorten måste bytas, och dom är utdaterade så blir det dyrt. Antingen specialbeställer man nya kort, med ett pris upp till 50000:- ST
Eller så byter man styrsystemet helt och hållet, blir dyrt det också

Som sagt vi har ingen aning om vad det sitter för system i grund o botten, samt hur mycket som skall styras.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kristerj:

Är det så att controllerkorten måste bytas, och dom är utdaterade så blir det dyrt. Antingen specialbeställer man nya kort, med ett pris upp till 50000:- ST
Eller så byter man styrsystemet helt och hållet, blir dyrt det också

Som sagt vi har ingen aning om vad det sitter för system i grund o botten, samt hur mycket som skall styras.

Jo jag fattar

Man måste se offerten för att avgöra mer detaljerat.

Ta in fler offerter är vad ni kanske ska göra, skiljer det hundra lax där så är det ugglor i mossan

Permalänk
Skrivet av WDac:

dude de är billigt, mina databas servers från Netezza IBM går på 20 mille..

Thank god, now we know

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har arbetat på ett ställe där vi värderade stilleståndskostnad till 40 000kr/minut och visst fanns det en del "billiga datorer" men kostnaden låg inte i dem, det är rätt ointressant vad pcn kostar när maskintiden och allt runt tex löner och logistik kostar så oerhört mycket mera, för oss hade 200 000kr varit 5 minuters driftstörning, man måste ha helhetsbilden klar för sig, att spara in 100 000 på en dator men få 3 minuters strul ger en förlustaffär totalt set i ett sånt läge.....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den där gamla servern har säkert samma prestanda som en billig modern laptop. Det är kontrollerkorten som är det kniviga, man skulle ju kunna fixa nått modernt kontrollerkort som skulle klara det där galant men det skulle kräva många konsulttimmar och konstiga adaptrar för att få allt att lira ordentligt.

Permalänk
Medlem

Sånt här fint mls-system är det den styr. Fast 17 år äldre Är fyra klienter kopplade till servern samt en robot, tvätt två fleropar,kranen och diverse andra saker.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rKeXAy...!

Permalänk
Medlem

Det är samma företag som gjort den gamla mjukvaran som ska fixa det. Något supportavtal finns inte har jag för mig. Jag är bara en av klåparna som använder systemet så jag är inte så insatt. Hehe

Möjligt att priset är för ny mjukvara. Har ingen aning. Onödigt att behöva uppgradera mjukvara bara för att hårdvaran är trasig tycker man. Men det har väl säkert något med inte-standardhårdvaran att göra.

Bara spekulerar. Jag tittar ju bara på datorn och tycker inte den ser ut som 200000kr Inte då man själv vet vad det kostar att bygga en vanlig dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Tycker du det är bra support avtal att bli erbjuden en ny maskin för 180000?

Det beror på hur viktig maskinen är. Om det är så att det INTE får krascha, t.ex kärnkraftverk, hjärt lung maskiner, aktiebörser eller nåt sånt, så kan det vara extremt billigt.

Skrivet av GVR4:

Det är samma företag som gjort den gamla mjukvaran som ska fixa det. Något supportavtal finns inte har jag för mig. Jag är bara en av klåparna som använder systemet så jag är inte så insatt. Hehe

Möjligt att priset är för ny mjukvara. Har ingen aning. Onödigt att behöva uppgradera mjukvara bara för att hårdvaran är trasig tycker man. Men det har väl säkert något med inte-standardhårdvaran att göra.

Bara spekulerar. Jag tittar ju bara på datorn och tycker inte den ser ut som 200000kr Inte då man själv vet vad det kostar att bygga en vanlig dator.

Det är inte datorn som kostar 200 KKr. Det är supporten och mjukvaran.

Som nån ovan sade att IBMs databasmaskiner kostar 20 miljoner, tror du att det är hårdvara värd 20 milj kr däri? Nej, det är endast standard datorkomponenter som är ihopsatta i ett specialbyggt chassi, typ vanliga Xeon cpuer, vanligt ECC RAM, etc. Själva hårdvaran kanske är värd några 100.000kr max. Men det är allt annat som kostar, mjukvaran, att allt lirar väl, det är vältestat, etc.

Återigen, det som kostar är inte hårdvara, det är mjukvaran och supporten som kostar. Att man kan ringa nån som ordnar upp allt när det kraschar. Det är därför man betalar 200 KKr eller 20 mille.

När det gäller affärskritiska system så ska man ALDRIG försöka bygga en bättre server eller göra något bättre själv, för då ryker supporten. Och när det kraschar så är det DU som ska fixa till allt. VDn kommer att bli skogstokig när han får reda att supportföretaget inte tänker göra något, att det är ditt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det beror på hur viktig maskinen är. Om det är så att det INTE får krascha, t.ex kärnkraftverk, hjärt lung maskiner, aktiebörser eller nåt sånt, så kan det vara extremt billigt.

Det är inte datorn som kostar 200 KKr. Det är supporten och mjukvaran.

Som nån ovan sade att IBMs databasmaskiner kostar 20 miljoner, tror du att det är hårdvara värd 20 milj kr däri? Nej, det är endast standard datorkomponenter som är ihopsatta i ett specialbyggt chassi, typ vanliga Xeon cpuer, vanligt ECC RAM, etc. Själva hårdvaran kanske är värd några 100.000kr max. Men det är allt annat som kostar, mjukvaran, att allt lirar väl, det är vältestat, etc.

Återigen, det som kostar är inte hårdvara, det är mjukvaran och supporten som kostar. Att man kan ringa nån som ordnar upp allt när det kraschar. Det är därför man betalar 200 KKr eller 20 mille.

När det gäller affärskritiska system så ska man ALDRIG försöka bygga en bättre server eller göra något bättre själv, för då ryker supporten. Och när det kraschar så är det DU som ska fixa till allt. VDn kommer att bli skogstokig när han får reda att supportföretaget inte tänker göra något, att det är ditt fel.

Håller med . Men i detta fallet finns ju inget support avtal och så som det låter i detta fallet hade de säkert varit värt ett försök att rädda den innan man köper in en ny.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Det är samma företag som gjort den gamla mjukvaran som ska fixa det. Något supportavtal finns inte har jag för mig. Jag är bara en av klåparna som använder systemet så jag är inte så insatt. Hehe

Möjligt att priset är för ny mjukvara. Har ingen aning. Onödigt att behöva uppgradera mjukvara bara för att hårdvaran är trasig tycker man. Men det har väl säkert något med inte-standardhårdvaran att göra.

Bara spekulerar. Jag tittar ju bara på datorn och tycker inte den ser ut som 200000kr Inte då man själv vet vad det kostar att bygga en vanlig dator.

Ofta är ju många delar av hårdvaran för styrsystem propritär och tillverkas i mycket begränsade serier. Då börjar ett kontrollerkort kosta 70-80k. sedan mjukvarulicenser och supportavgifter. Sedan ska det installeras och det kostar att hyra konsulter och tekniker. Slår du ut det på en femårs period så är det inte mycket pengar. Vad tror du trucklagret kostar i övrigt varje år eller vad det kostade att köpa in?

Det kostar pengar för att kunna tjäna pengar.

Det är inte heller ovanligt att kritiska styrsystem "glöms bort". Dokumentation om inköpsdatum, supportavtal som löper ut, teknisk kontakt eller helt enkelt vem som är leverantören av systemet försvinner när ansvariga anställda slutar allt efter åren går. Har själv varit med med att styrsystem till torkarna på ett sågverk gav upp, det gick inte ens att öppna portarna så virke för flera miljoner hållde sakta på att torka sönder. Som tur var gick det bra, det var lite roligt för att få ordern om att lösa uppgiften oavsett kostnad, så det vart taxifrakt och inhyrt inrikesflyg. Vet inte vad det kostade men det hade säkerligen varit billigare att ha ett löpande supportavtal och underhåll.

Permalänk
Avstängd

Om ni hade support avtal så kunde dom väll fixa servern istället för att pracka på er nya support avtal varje gång nåt går sönder?