Permalänk

Varför ska man ha så många kärnor?

Hej.

Jag har en AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor (6 kärnor), ~3.2GHz. Jag har fått denna datorn av min bror. Men min fråga är varför man ska ha så många kärnor och vad de används till? Jag har läst lite på internet, av det fattar jag att första kärnan är när man startar datorn.. och sen när man använder lätta program. Stämmer det?

Mvh. Jakob

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

va? Du får förtydliga dig mer

Permalänk
Medlem

Nej, tänk dig som såhär: Varja kärna kan beräkna olika saker utan påverkan ifrån varandra, ifall programmen man använder har stöd för flera kärnor, blir det snabbare!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Hej.

Jag har en AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor (6 kärnor), ~3.2GHz. Jag har fått denna datorn av min bror. Men min fråga är varför man ska ha så många kärnor och vad de används till? Jag har läst lite på internet, av det fattar jag att första kärnan är när man startar datorn.. och sen när man använder lätta program. Stämmer det?

Mvh. Jakob

Göra flera saker samtidigt. Men, det hänger på att programmen är programmerade för att använda flera kärnor och vissa typer av program kan använda flera kärnor bättre. Paint t.ex behöver ju inte den extra datorkraften men spel, servrar, koda film, alltså tunga beräkningar görs ofta flertrådade för de kan spara mycket tid på det.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av Wasp:

va? Du får förtydliga dig mer

Jag kan ställa frågorna försig.
Vad används kärnorna till?
Är det sant att te.x. uppstart av datorn änvänds av en kärna och lätta program ifrån samma och om det blir tyngre program så används det en til kärna osv? (de hänger nästan ihop. och jag svarar nästan på min första fråga.)

Skrivet av elklazor:

Nej, tänk dig som såhär: Varja kärna kan beräkna olika saker utan påverkan ifrån varandra, ifall programmen man använder har stöd för flera kärnor, blir det snabbare!

så om jag kör photoshop så blir det snabbare om jag använder 3 kärnor än om jag använder 2 kärnor?(vet inte något om det med kärnor vet bara att ju fler kärnor destu bättre..)

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Jag kan ställa frågorna försig.
Vad används kärnorna till?
Är det sant att te.x. uppstart av datorn änvänds av en kärna och lätta program ifrån samma och om det blir tyngre program så används det en til kärna osv? (de hänger nästan ihop. och jag svarar nästan på min första fråga.)

så om jag kör photoshop så blir det snabbare om jag använder 3 kärnor än om jag använder 2 kärnor?(vet inte något om det med kärnor vet bara att ju fler kärnor destu bättre..)

De arbetar tillsammans, rätt självklart att 3 "arbetare" "bygger" något snabbare än 2

Permalänk
Skrivet av kyre:

Göra flera saker samtidigt. Men, det hänger på att programmen är programmerade för att använda flera kärnor och vissa typer av program kan använda flera kärnor bättre. Paint t.ex behöver ju inte den extra datorkraften men spel, servrar, koda film, alltså tunga beräkningar görs ofta flertrådade för de kan spara mycket tid på det.

Okej, så när jag te.x. använder photoshop används mer kärnor för programmet är lite mer krävande för processorn än paint? och då går det fortare och det laggar inget? vad för spel är krävande för processorn? De flesta spelen är väl krävande för grafikkortet?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Hej.

Jag har en AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor (6 kärnor), ~3.2GHz. Jag har fått denna datorn av min bror. Men min fråga är varför man ska ha så många kärnor och vad de används till? Jag har läst lite på internet, av det fattar jag att första kärnan är när man startar datorn.. och sen när man använder lätta program. Stämmer det?

Mvh. Jakob

Jämför med en smal landsväg där bara en bil får plats och en 6-filig motorväg. När det är mycket trafik som ska fram, så går det fortare på motorvägen även om det oftast inte behövs mer än kanske 2-3 filer vid normaltrafik. Är samma i datorn.

Sitter du bara och surfar använd kanske en kärna lite grann till systemet och en annan kärna till t.ex. flash för youtube eller facebook-spel. Kör du stora spel kan de dra nytta av fler kärnor och göra t.ex. fysik-beräkningar på en, sköta nätverk på nummer två och ljudhantering på nummer tre.

Sitter man som jag och kör t.ex. WoW eller Diablo på huvudskärmen, och har dubbla flash-spel på vänstra skärmen, medan jag spelar HD-video eller youtube på min högra skärm, så blir det många saker som ska köras samtidigt, då är en x6 riktigt trevlig

Spel som är mer CPU-krävande är t.ex. World of Warcraft, StarCraft 2, Skyrim.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

I teorin ja. Vi kan dock se enligt empiriska tester att flertalet klockade 4 kärniga processorer från intel slår amds 6 och 8 kärniga på fingrarna. Det beror också på vilka program du arbetar med, då flertalet inte nyttjar fler kärnor, eller är väldigt dåligt programerade för flera kärnor.

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

De arbetar tillsammans, rätt självklart att 3 "arbetare" "bygger" något snabbare än 2

okej. så när 3:dje kärnan arbetar även 1:an och 2:an?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Du kan tänka dig att en kärna är en byggarbetare. Men dom delar hus med andra byggarbetare. Huset är processorn. Så arbetarna måste dela å dush osv. Men det fungerar fortfarande bättre än om en arbetare skulle arbeta.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man började med flerkärniga cpuer var itne för att det blev snabbare utan att när cpuer hade 1 kärna så genererade den så mycket värme att den inte klarade av det längre så dom kom på genom att ha flera kärnor så kan proccessorn jobba bättre, snabbare och ÄVEN få ner värmen

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Avstängd

Detta är fallet i amds flerkärniga, många kärnor men de är inte effektiva, ungefär som att ha 8 byggarbetare som är funktionshindrade, och 4 som är effektiva och starka. Alltså processorns konstruktion i sig är också viktig som attan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

De arbetar tillsammans, rätt självklart att 3 "arbetare" "bygger" något snabbare än 2

Beror ju på om "bygget" är anpassat för en eller fler arbetare Haha, lite skoj sådär på kvällskvisten.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Jämför med en smal landsväg där bara en bil får plats och en 6-filig motorväg. När det är mycket trafik som ska fram, så går det fortare på motorvägen även om det oftast inte behövs mer än kanske 2-3 filer vid normaltrafik. Är samma i datorn.

Sitter du bara och surfar använd kanske en kärna lite grann till systemet och en annan kärna till t.ex. flash för youtube eller facebook-spel. Kör du stora spel kan de dra nytta av fler kärnor och göra t.ex. fysik-beräkningar på en, sköta nätverk på nummer två och ljudhantering på nummer tre.

Sitter man som jag och kör t.ex. WoW eller Diablo på huvudskärmen, och har dubbla flash-spel på vänstra skärmen, medan jag spelar HD-video eller youtube på min högra skärm, så blir det många saker som ska köras samtidigt, då är en x6 riktigt trevlig

Spel som är mer CPU-krävande är t.ex. World of Warcraft, StarCraft 2, Skyrim.

Okej. då fattar jag tror du jag har nytta av 6 kärnor eller skulle jag klara mig med 4:a? Jag kör LoL (Leagueoflegends) och cs 1.6. använder lite photoshop, sen kolla film( men när man kollar film används processorn väldigt lite.)

Skrivet av Az1337:

I teorin ja. Vi kan dock se enligt empiriska tester att flertalet klockade 4 kärniga processorer från intel slår amds 6 och 8 kärniga på fingrarna. Det beror också på vilka program du arbetar med, då flertalet inte nyttjar fler kärnor, eller är väldigt dåligt programerade för flera kärnor.

Är intel bättre? eller är du en lite fanboy?
Men om jag överklockar min så är min bättre? (behöver inte överklocka men skulle varit kul att testa..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

okej. så när 3:dje kärnan arbetar även 1:an och 2:an?

Yes

Tänk att när datorn inte anstränger sig kör bara 1:an för att spara el. När program som stödjer 2/4/fler kärnor börjar jobba så tänds de andra kärnorna. Det är faktiskt så att processorn även sänker sin Ghz för att spara el.

Allt detta är lite enkelt förklarat men stämmer. Photoshop använder fler kärnor när man använder filter t.ex, något som jag minns tog längre tid när man bara hade 1 kärna/äldre cpu.
Spel är lite mycket att förklara, men olika delar använder cpu och andra grafikkort. Battlefield 3 och Civilizations 5 använder flera kärnor t.ex, fast av olika anledningar.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Du kan tänka dig att en kärna är en byggarbetare. Men dom delar hus med andra byggarbetare. Huset är processorn. Så arbetarna måste dela å dush osv. Men det fungerar fortfarande bättre än om en arbetare skulle arbeta.

Men om då skulle allt gå fortare om alla 6 kärnorna används hela tiden?

Skrivet av krushy:

Anledningen till att man började med flerkärniga cpuer var itne för att det blev snabbare utan att när cpuer hade 1 kärna så genererade den så mycket värme att den inte klarade av det längre så dom kom på genom att ha flera kärnor så kan proccessorn jobba bättre, snabbare och ÄVEN få ner värmen

Okej tack.

Skrivet av Az1337:

Detta är fallet i amds flerkärniga, många kärnor men de är inte effektiva, ungefär som att ha 8 byggarbetare som är funktionshindrade, och 4 som är effektiva och starka. Alltså processorns konstruktion i sig är också viktig som attan.

Varför gillar ingen AMD känner mig lite forever alone..
Är intel bättre då?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Avstängd

Alltså kort sagt, du fick en phenom II priocessor som är bättre än amds nya fx processorer. Va nöjd. Jag har också amd phenom II system, men så som amd har betett sig sista tiden med deras skämtprocessorer och priser, så kan man omöjligt gilla dem eller märket längre.

Om du inte planerar att bygga ny dator, spela mycket, eller har 10 000 att leka med, behåll din phenom II, och lägg pengar på att åka till mallorca och festa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Är intel bättre då?

Beror på vad du ska använda datorn till och hur mycket pengar du är redo att lägga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Men om då skulle allt gå fortare om alla 6 kärnorna används hela tiden?

Varför gillar ingen AMD känner mig lite forever alone..
Är intel bättre då?

AMD är lite...ganska mycket efter i utvecklingen vilket tyvärr har gjort att Intel i princip dikterar vilkoren på marknaden = högre priser.
Intel har mer prestanda/watt & tid, och det är så mycket att iaf. jag inte ser någon anledning till att köpa AMD om inte budgeten är väldigt begränsad eller om man ska ha en liten HTPC.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elklazor:

Nej, tänk dig som såhär: Varja kärna kan beräkna olika saker utan påverkan ifrån varandra, ifall programmen man använder har stöd för flera kärnor, blir det snabbare!

Inte snabbare så att du märker någon större skillnad, men stabilare

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Men om då skulle allt gå fortare om alla 6 kärnorna används hela tiden?

Okej tack.

Varför gillar ingen AMD känner mig lite forever alone..
Är intel bättre då?

Inte alla har något emot AMD! Själv är man en stor fanboy som hoppas på nästa genomslag i deras processorer!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Varför gillar ingen AMD känner mig lite forever alone..
Är intel bättre då?

Så som det är just nu är Intel bättre i nästan allt, dock inte så att AMD inte räcker till för dom flesta.
(CPU sidan enbart, innan någon får för sig att blanda in gpu delen )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av kyre:

Yes

Tänk att när datorn inte anstränger sig kör bara 1:an för att spara el. När program som stödjer 2/4/fler kärnor börjar jobba så tänds de andra kärnorna. Det är faktiskt så att processorn även sänker sin Ghz för att spara el.

Allt detta är lite enkelt förklarat men stämmer. Photoshop använder fler kärnor när man använder filter t.ex, något som jag minns tog längre tid när man bara hade 1 kärna/äldre cpu.
Spel är lite mycket att förklara, men olika delar använder cpu och andra grafikkort. Battlefield 3 och Civilizations 5 använder flera kärnor t.ex, fast av olika anledningar.

Okej Tack! Är photoshop så krävande som alla säger eller är det bara en löng att det är väldigt krävande?
Så CPU:n och GPU:n "sammarbetar" eller?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Okej Tack! Är photoshop så krävande som alla säger eller är det bara en löng att det är väldigt krävande?
Så CPU:n och GPU:n "sammarbetar" eller?

Ja. Allt i datorn samarbetar med varandra.

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Alltså kort sagt, du fick en phenom II priocessor som är bättre än amds nya fx processorer. Va nöjd. Jag har också amd phenom II system, men så som amd har betett sig sista tiden med deras skämtprocessorer och priser, så kan man omöjligt gilla dem eller märket längre.

Om du inte planerar att bygga ny dator, spela mycket, eller har 10 000 att leka med, behåll din phenom II, och lägg pengar på att åka till mallorca och festa.

Okej. Tack. Om jag får 10 000 så säljer jag min burk och köper en Intel bygge och så.. Låter det bra?

Skrivet av Nikkop:

Beror på vad du ska använda datorn till och hur mycket pengar du är redo att lägga!

Okej. tack. om jag ska köpa nya saker lägger jag upp en köptråd här på SweC.

Skrivet av kyre:

AMD är lite...ganska mycket efter i utvecklingen vilket tyvärr har gjort att Intel i princip dikterar vilkoren på marknaden = högre priser.
Intel har mer prestanda/watt & tid, och det är så mycket att iaf. jag inte ser någon anledning till att köpa AMD om inte budgeten är väldigt begränsad eller om man ska ha en liten HTPC.

aha.. Okej.

Skrivet av Slaktardej:

Inte alla har något emot AMD! Själv är man en stor fanboy som hoppas på nästa genomslag i deras processorer!

Nice då är jag inte ensam! är ingen fanboy. Men gillar den riggen jag har och har inte testat Intel så kan inte säga emot de som säger intel är bättre..

Skrivet av frankof:

Så som det är just nu är Intel bättre i nästan allt, dock inte så att AMD inte räcker till för dom flesta.
(CPU sidan enbart, innan någon får för sig att blanda in gpu delen )

Okej.. då ska jag nog skaffa intel rigg nästa gång

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

Tack för alla som har hjälpt mig! Nu kan jag lite mer om detta! Väldigt snällt av er att lägga ner tid på att hjälpa mig!

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Beror ju på om "bygget" är anpassat för en eller fler arbetare Haha, lite skoj sådär på kvällskvisten.

Precis, är det en skicklig "architekt" som skapat ritningen så finns det plats
för fler arbetare samtidigt,

Permalänk
Medlem

Jag använder mina kärnor på olika sätt tex. när jag jobbar i premiere kör jag på 3 kärnor och lämnar en kärna åt windows så jag kan ha mailklienten igång utan att den ballar ur eller kolla på något klipp på youtube medans mina klipp exporteras, skulle jag inte göra det så skulle det lagga satans

Många kärnor har sina fördelar faktiskt, men för gaming i dagsläget räcker det med 4 kärnor... det har väll börjat blivit mer vanligt att spel stödjer det nu.

Ett annat område jag använder mina QUAD på är när jag labbar med mina VMs

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakob.ee.:

Hej.

Jag har en AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor (6 kärnor), ~3.2GHz. Jag har fått denna datorn av min bror. Men min fråga är varför man ska ha så många kärnor och vad de används till? Jag har läst lite på internet, av det fattar jag att första kärnan är när man startar datorn.. och sen när man använder lätta program. Stämmer det?

Mvh. Jakob

Intel använder QPI, vilket innebär att oavsett antal kärnor så har dessa endast 1 steg som behöver tas för att kommunicera med varandra, AMD:S behöver fler steg, ju fler kärnor en AMD prolle har desto fler steg behöver varje kärna ta. Därför är Intel ljusår framför AMD och kommer så vara för dom får inte licensiera tekniken av Intel och kan inte komma fram med en egen då kapital till forskning saknas.

Skickades från m.sweclockers.com