Permalänk
Medlem

Spillt kylpasta på FRAMSIDAN av CPU:n?

Hej!

Felsökt min stackars stationära i typ 1 års tid utan att hitta problemet (se gamla trådar).
Beslöt mig nu för att prova ett nytt moderkort.
Då jag separerar CPU och kylare ser jag små grå fläckar (med största sannolikhet kylpasta) på fel sida av CPU:n. Kolla bild uppe till höger där.

http://uploadpic.org/v.php?img=Yn0XuiT7dC

Vad innebär detta? Ska jag vara orolig, ska jag försöka ta bort det, hur ?

Tack!

Permalänk
Skrivet av Lament:

Hej!

Felsökt min stackars stationära i typ 1 års tid utan att hitta problemet (se gamla trådar).
Beslöt mig nu för att prova ett nytt moderkort.
Då jag separerar CPU och kylare ser jag små grå fläckar (med största sannolikhet kylpasta) på fel sida av CPU:n. Kolla bild uppe till höger där.
http://uploadpic.org/v.php?img=Yn0XuiT7dC

http://uploadpic.org/v.php?img=Yn0XuiT7dC

Vad innebär detta? Ska jag vara orolig, ska jag försöka ta bort det, hur ?

Tack!

Eftersom kylpasta leder ström så kortsluts något i processorn om du startar den. Om processorn inte redan är trasig så skulle jag försöka att tvätta bort pastan med något rent alkoholhaltigt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

vissa kylpastor kan vara ledande så jag skulle tagit bort det med tex en tops och r-röd/kemisk ren bensin.
var försiktig bara så löser det sig

Visa signatur

Oiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Detta är alltså min gamla kylpasta som varit där från förr. Datorn har kortslutits och varit konstig en längre tid. Funderar nu på att bara testa ta bort kylpastan och testa med mitt gamla moderkort. Kan denna kylpasta vara förklaringen till mina datorproblem då alltså? Har ju säkert lagt 100+ timmar att felsöka skiten, sjukt om det var så enkelt...

Permalänk
Medlem

Om kylpastan leder ström, dvs t.ex. Arctic Silver, så är det absolut inte bra och ska defintivt tas bort. Om det är vanlig silikonbaserad pasta så är det lugnt, då det inte leder ström.

Är inte säker på att det är kylpasta dock... ser ju lite ut som det kan göra vid batteriläckage, men vad tusan skulle kunna läcka ut ur cpu:n i så fall? Underligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag tror att det vid tidigare tillfälle kladdats alldeles för mkt pasta, det fanns överallt. Även i springorna mellan metallgrejerna på kylaren. Tror jag försöker ta bort allt överallt, ta på nytt och sätta tillbaka cpun. Det IDIOTISKA är dock att jag råkade öppna nya moderkorts-förpackningen = inget öppet köp. GAH.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lament:

Tack för alla svar!
Jag tror att det vid tidigare tillfälle kladdats alldeles för mkt pasta, det fanns överallt. Även i springorna mellan metallgrejerna på kylaren. Tror jag försöker ta bort allt överallt, ta på nytt och sätta tillbaka cpun. Det IDIOTISKA är dock att jag råkade öppna nya moderkorts-förpackningen = inget öppet köp. GAH.

om det har köpts via webben så har du 14-dagars ångerrätt.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

om det har köpts via webben så har du 14-dagars ångerrätt.

Gäller det även om du öppnat den?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

Gäller det även om du öppnat den?

Ja du får tom testa produkten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Om kylpastan leder ström, dvs t.ex. Arctic Silver, så är det absolut inte bra och ska defintivt tas bort. Om det är vanlig silikonbaserad pasta så är det lugnt, då det inte leder ström.

Är inte säker på att det är kylpasta dock... ser ju lite ut som det kan göra vid batteriläckage, men vad tusan skulle kunna läcka ut ur cpu:n i så fall? Underligt.

Nej och åter nej AS5 leder inte ström.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om kylpastan leder ström, dvs t.ex. Arctic Silver, så är det absolut inte bra och ska defintivt tas bort. Om det är vanlig silikonbaserad pasta så är det lugnt, då det inte leder ström.

De är garanterat inte silikonbaserade, utan troligare kiselbaserade (silicon på engelska). Silikon isolerar, så varför använda det för att leda värme?

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

Okej rengjort fram- baksida samt fläkten nu. Är det värt att testköra gamla moderkort med hopp om att kylpastan kortslöt datorn då och då eller är det alltför hoppfullt tänkande tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lament:

Okej rengjort fram- baksida samt fläkten nu. Är det värt att testköra gamla moderkort med hopp om att kylpastan kortslöt datorn då och då eller är det alltför hoppfullt tänkande tror ni?

Det är ju lättare att felsöka om du vet att en del funkar (vilket det nya moderkortet troligtvis gör), så du kan utesluta att du pajat processorn. Men funkar den är det väl bara att testa vidare!

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Ja du får tom testa produkten

Då förpackningen antagligen innehåller mjukvara så är det inte alltid helt säkert.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoChi:

De är garanterat inte silikonbaserade, utan troligare kiselbaserade (silicon på engelska). Silikon isolerar, så varför använda det för att leda värme?

Så sant, ursäkta. Läser "silicon based" så ofta att jag glömt den svenska översättningen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Då förpackningen antagligen innehåller mjukvara så är det inte alltid helt säkert.

Jo, du får det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordh:

Jo, du får det.

Bryter du förpackningen till något som innehåller tex en cd skiva så kan du säga hejdå till din ångerrätt. Så fysiskt sett om där ligger en ej plomberad cd i en plomberad kartong så räknas även detta till ett av undantagen vid ångerrätten.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej och åter nej AS5 leder inte ström.

Se där! Jag har tagit det som faktum, men aldrig tänkt efter eller kollat upp det ordentligt. Som du säger så leder Arctic Silver uppenbarligen inte ström, då det är extremt låg sannolikhet att en kedja av silverpartiklar slumpmässigt ska bildas genom pastan (annat än om man utsätter den för mycket kraftig magnetism under speciella omständigheter då).

Däremot har Arctic Silver en viss kapacitans, så det ska absolut hållas borta från ledare med högfrekvent signal för att undvika störningar. T.ex. cpu-pinnar och ram-ledare.

Slutsats: kiselbaserad pasta utan metallpartiklar är ändå säkrare.

Tillägg: och det gör det alltså ännu mer sannolikt att det är precis detta TS råkat ut för. Störningar i högfrekvent signal pga AS mellan cpu-pinnar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Jag blev intresserad av varför cpun sitter fast på kylflänsen, har du dragit loss den utan att öppna sockeln ? och hur ser sockeln ut om du har kylpasta på bensidan, är det kladd i den så kan den glappa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag blev intresserad av varför cpun sitter fast på kylflänsen, har du dragit loss den utan att öppna sockeln ? och hur ser sockeln ut om du har kylpasta på bensidan, är det kladd i den så kan den glappa.

Fick tanken som mrqaffe fick också nu. Har du bara dragit bort cpun? Dvs du bara slet bort den från socketen? Råkdade göra det samma på min amd phenom ii en gång. Inte roligt att sitta med pinset...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så sant, ursäkta. Läser "silicon based" så ofta att jag glömt den svenska översättningen.

Vete fan om du inte har rätt ändå... engelska Wikipedia pratar om silikon som en vehikel för det värmeledande ämnet. Jag ber om ursäkt istället.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Fick tanken som mrqaffe fick också nu. Har du bara dragit bort cpun? Dvs du bara slet bort den från socketen? Råkdade göra det samma på min amd phenom ii en gång. Inte roligt att sitta med pinset...

Tyvärr är det så ibland att efter långt användande av maskiner så kan pastan torka, vilket resulterar i att pastan sitter som cement och när man lossar kylflänsen och lyfter på denna så följer ofta cpun med.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av Demonlord:

Tyvärr är det så ibland att efter långt användande av maskiner så kan pastan torka, vilket resulterar i att pastan sitter som cement och när man lossar kylflänsen och lyfter på denna så följer ofta cpun med.

Ja, det vet jag. Men jag som var van med intel 775 socket innan och am3 var min första riktiga egna datorbygge, så satt ju cpun fast

Jag var försiktig först men tålamodet försvann ganska snabbt xD Men det fixa sig Den tuffar på än idag. Men fast hos en annan person.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av HoChi:

Vete fan om du inte har rätt ändå... engelska Wikipedia pratar om silikon som en vehikel för det värmeledande ämnet. Jag ber om ursäkt istället.

Beror lite på stavning och silicon och silicone. silicon = kisel, silicone = silikon

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoChi:

Vete fan om du inte har rätt ändå... engelska Wikipedia pratar om silikon som en vehikel för det värmeledande ämnet. Jag ber om ursäkt istället.

Silikon används för att det är bra på att få kontakt med värmeledarna, där det i annat fall hade uppstått luftbubblor. Silikonet i sig har inte nån jättebra värmeledningsförmåga men det är ändå mycket bättre än luft. Det kan även finnas metallpulver i pastorna för ökad värmeledning, där det i vissa fall förekommer kiselpulver.

Så både silikon och kisel kan förekomma i kylpasta, men det förstnämnda är bra mycket vanligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag blev intresserad av varför cpun sitter fast på kylflänsen, har du dragit loss den utan att öppna sockeln ? och hur ser sockeln ut om du har kylpasta på bensidan, är det kladd i den så kan den glappa.

Nej jag hade bara CPUn där som ett underlag, den sitter inte fast. Jag tycker sockeln ser fin ut, tror jag öppnat den varje gång.

Nu ser alla delar ut så här:
http://uploadpic.org/v.php?img=BaiAS4urfC

http://uploadpic.org/v.php?img=rFZDcdHfoH

http://uploadpic.org/v.php?img=QOGTVRMa9

Permalänk

Bra, se till att det inte finns några rester (spill) på moderkortet samt ram minnen slotsen. Så håller vi tummarna att den ska rulla på nu

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

BTW:
Fattar FAN inte det här med RAM-stickornas placering trots googlande och manualläsande.
Det spelar väl förstås mindre roll men det irriterar mig likväl:

http://uploadpic.org/v.php?img=zP78VJ6eVo

Nu kör jag de två stickorna i de blåa slotsen. De heter DIMM A1 och B1.
Men man kan alltså också köra en sticka i A1 och en i A2 = Channel A. Vilket skulle innebära första och tredje slotten på bilden.

EDIT: verkar på forum som att de ska sitta i de två blåa trots allt.
Nu ska jag sätta fast kylaren ;).

Permalänk

Vad heter ditt mobo?? Tänkte kolla upp hur minnen ska monteras i just ditt mobo.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av badmanswe:

Vad heter ditt mobo?? Tänkte kolla upp hur minnen ska monteras i just ditt mobo.

Åh så snällt! Asus M4A785TD-M EVO heter detta jag kör nu.

Sitter för övrigt på problemdatorn nu. Håll tummarna allihop :). Grejen är att när den vilat och inte varit påslagen på länge dröjer det typ 1 vecka innan krascherna kommer tillbaka.. så nu ska jag bara råköra och hoppas den inte kraschar. Men kan inte vara säker förrän om 2+ veckor. Sjukt jag vet.