NAS lämplig för mindre arbetsplats, tips?

Permalänk
Medlem

NAS lämplig för mindre arbetsplats, tips?

Hej,

För närvarande saknar vi en gemensam filserver på mitt arbete och jag funderar på om vi ska köpa en NAS-server för att lösa detta. Vi är tre personer som vill ha:
1. Åtkomst till filer via lokalt nätverk (wifi)
2. Åtkomst till filer via Internet (vid eventuellt jobb hemifrån etc.)
3. Backup

Min tanke är att vi köper en Synology DS212j och kör 2st WD Caviar Green 1TB i RAID 1. Eftersom jag inte använt NAS tidigare så är jag dock osäker på om detta kommer att uppfylla de tre krav vi har. Kommer vi exempelvis på ett smidigt sätt kunna komma åt våra filer via Internet alla tre? Kan vi ex. skapa fler användare, eller tvingas vi dela på en användare? Har heller inte förstått om man är tvungen att köra torrent- eller FTP-klient för att komma åt filerna, eller om de kan nås i Windows (som en nätverksansluten filarea).

Synpunkter och tips?

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Hej,

För närvarande saknar vi en gemensam filserver på mitt arbete och jag funderar på om vi ska köpa en NAS-server för att lösa detta. Vi är tre personer som vill ha:
1. Åtkomst till filer via lokalt nätverk (wifi)
2. Åtkomst till filer via Internet (vid eventuellt jobb hemifrån etc.)
3. Backup

Min tanke är att vi köper en Synology DS212j och kör 2st WD Caviar Green 1TB i RAID 1. Eftersom jag inte använt NAS tidigare så är jag dock osäker på om detta kommer att uppfylla de tre krav vi har. Kommer vi exempelvis på ett smidigt sätt kunna komma åt våra filer via Internet alla tre? Kan vi ex. skapa fler användare, eller tvingas vi dela på en användare? Har heller inte förstått om man är tvungen att köra torrent- eller FTP-klient för att komma åt filerna, eller om de kan nås i Windows (som en nätverksansluten filarea).

Synpunkter och tips?

Jag skulle rekommendera DS212+, då har ni lite att växa i. Mera ram i den och snabbare processor. På mitt företag har vi en
sån som backup. Vi är dock fler än 3 personer, så vi har en riktigt server också.
Men Synology är en grymt bra NAS, lätt interface mm.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshien:

Jag skulle rekommendera DS212+, då har ni lite att växa i. Mera ram i den och snabbare processor. På mitt företag har vi en
sån som backup. Vi är dock fler än 3 personer, så vi har en riktigt server också.
Men Synology är en grymt bra NAS, lätt interface mm.

OK, tack för tipset. Vi har dock ett väldigt litet behov än så länge, så jag hoppas DS212j räcker (redan beställd). Ska bli intressant att se hur det fungerar med filåtkomst via nätet för flera användare. Har du koll på detta?

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Inga wd-green i raid, kan bli problem

Satsa istället på wd-red!

Permalänk

vet inte hur det är med just den nasen, men rent gennerellt så brukar man kunna komma åt filerna som en nätverksdisk i windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightx:

Inga wd-green i raid, kan bli problem

Satsa istället på wd-red!

För att? Så här skriver WD i produktbladet för Caviar Green: "WD Caviar Green Hard Drives are tested and recommended for use in consumer-type RAID applications (RAID-0/RAID-1)."

Skrivet av fiskmasen_99:

vet inte hur det är med just den nasen, men rent gennerellt så brukar man kunna komma åt filerna som en nätverksdisk i windows

Det ska finnas ett web-interface också, vet bara inte hur det fungerar med flera användare.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Om det är så att ni är ett par st användare som sitter mot servern och ni har en DS212j kan det upplevas som "seg".
Inget som jag vet om, men jag har för mig att jag läst det på visa Synology sidor. Men DS212j är absolut ingen dålig NAS.
Web-interfacet är mycket bra gjort och lätt att jobba i =O)

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

Sitter och installerar i skrivande stund. Återkommer när jag testat lite!

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightx:

Inga wd-green i raid, kan bli problem

Satsa istället på wd-red!

Jag vet vad du syftar på, men du har fel. Green diskar fungerar så bra att Synology t.o.m har certifierat green-diskarna. Dock skulle jag ändå inte rekommendera dessa för ett företag, men duger utmärkt för privatbruk.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om han kör raid som jag tror han kommer att göra så tycker jag att han ska ha ett ställe utanför lokalen mm. som dom kör
backup i mot (i alla fall det absolut det viktigaste). Man vet aldrig vad som händer inbrott/brand så spelar det ingen roll att
du hade raid på din server.

// Freddan

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshien:

Om han kör raid som jag tror han kommer att göra så tycker jag att han ska ha ett ställe utanför lokalen mm. som dom kör
backup i mot (i alla fall det absolut det viktigaste). Man vet aldrig vad som händer inbrott/brand så spelar det ingen roll att
du hade raid på din server.

// Freddan

RAID kör man av tre anledningar; antingen för att skapa stora volymer, ökad prestanda eller för att minska stilleståndstiden ifall en disk går sönder. Om du tror att RAID är en backupfunktion så förstår jag din förvirring

Att placera NAS i "molnet" kommer påverka svarstiden vilken kanske motverkar syftet en del? Eftersom Synology DS212j ändå är en relativt billig NAS så skulle jag hellre rekommendera ytterligare en DS2121j som placeras på annan geografisk plats och konfigureras för synkronisering av data. På så vis bygger man in ett brand- och stöldskydd också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

RAID kör man av fyra anledningar; antingen för att skapa stora volymer, ökad prestanda, centraliserad lagring eller för att minska stilleståndstiden ifall en disk går sönder. Om du tror att RAID är en backupfunktion så förstår jag din förvirring

Att placera NAS i "molnet" kommer påverka svarstiden vilken kanske motverkar syftet en del? Eftersom Synology DS212j ändå är en relativt billig NAS så skulle jag hellre rekommendera ytterligare en DS2121j som placeras på annan geografisk plats och konfigureras för synkronisering av data. På så vis bygger man in ett brand- och stöldskydd också.

Fast om du gör så har du fortfarande ingen backupfunktion. Du har bara redundans mot fysiska problem. Alla eventuella logiska fel eller användares klantighet kommer ju att kopieras över till den andra disken också. I praktiken är det bara en RAID 1. Ska du ha riktig backup av data ska du spara det på separata media (typ band) som förvaras säkert och som tas kontinuerligt. Exempelvis en fullständig backup i veckan och inkrementell/differentiell dagligen. Sen får man bestämma hur långt bakåt i tiden man ska spara backuperna innan man kasserar eller återanvänder dem.

Sen undrar jag vad centraliserad lagring specifikt har med RAID att göra.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Fast om du gör så har du fortfarande ingen backupfunktion. Du har bara redundans mot fysiska problem. Alla eventuella logiska fel eller användares klantighet kommer ju att kopieras över till den andra disken också. I praktiken är det bara en RAID 1. Ska du ha riktig backup av data ska du spara det på separata media (typ band) som förvaras säkert och som tas kontinuerligt. Exempelvis en fullständig backup i veckan och inkrementell/differentiell dagligen. Sen får man bestämma hur långt bakåt i tiden man ska spara backuperna innan man kasserar eller återanvänder dem.

Sen undrar jag vad centraliserad lagring specifikt har med RAID att göra.

Jag uttryckte mig i allmänna ordalag vilket kanske skapar fler frågor än svar, ber om ursäkt för det. Synology kan såklart både via sin proprietära programvara och rsync erbjuda just backupfunktion till annat NAS eller server. Som passiv enhet kan filer lagras i flera generation som tillåter återläsning från olika tidpunkter.

Nej, RAID har såklart inget i sig med centraliserad lagring att göra. Tillfällig sinnesförvirring från min sida där jag råkade sammanfatta både NAS och RAID på samma gång.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har ännu inte fått igång allt (Disk check tar ofantligt låg tid). Beslutade mig för att köra de två diskarna i JBOD istället för Raid 1 just för att möjliggöra en säkrare backupfunktion mellan diskarna. Som jag förstått det kan man be NAS-programvaran (DSM) köra backup av den ena disken till den andra vid bestämda tidpunkter. Detta blir i så fall säkrare än att köra Raid 1, eftersom eventuella misstag eller korrupta filer inte automatiskt kopieras mellan diskarna. Hur man gör detta vet jag inte ännu, men det ser ut som att det ska gå direkt via NAS-operativet.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

... Som jag förstått det kan man be NAS-programvaran (DSM) köra backup av den ena disken till den andra vid bestämda tidpunkter. Detta blir i så fall säkrare än att köra Raid 1, eftersom eventuella misstag eller korrupta filer inte automatiskt kopieras mellan diskarna. ...

Det förutsätter att du kan fånga upp de problemen innan backup tas. Det i sin tur innebär att du måste lägga rätt mycket tid på övervakning i realtid.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede