Råd om uppgradering från 9800 kort, gärna lite budget

Permalänk

Råd om uppgradering från 9800 kort, gärna lite budget

Hej!

Jag skulle uppskatta lite tips, min flickväns lillebror har min gamla burk med ett 9800 gt tror jag det heter som nu sjunger på absolut sista versen...

Han behöver ett nytt grafikkort som gärna är lite bättre än det gamla men så billigt som möjligt. Problemet är att dom bor på gotland och den lokala datoraffären där hävdar att det går inte att få motsvarande prestanda under 1700:- vilket jag tycker känns märkligt då kortet har många år på nacken...

Grymt tacksam för hjälp!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 - Nätaggregat: Antec High Current Gamer 750W - Moderkort: ASUS P8P67 Deluxe B3
Processor: Intel Core i7-2600K - Kylare: Zalman CNPS9900 MAX - RAM: 16GB Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II - SSD: Kingston Hyper X 120 GB

Permalänk
Medlem

Geforce 560 SE för 1183:- är grymt prisvärt. Utan problem tre gånger så snabbt som 9800GT.

http://www.inet.se/produkt/5409544/msi-geforce-gtx-560-se-102...

Permalänk
Medlem

Går han med på att köpa begagnat så kan man väl nuförtiden hitta GTX580 för under 1500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Går han med på att köpa begagnat så kan man väl nuförtiden hitta GTX580 för under 1500.

Skulle mer säga runt 1500, under 1500 kan bli rätt kenpigt vad jag har sett

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av silenzer123:

Hej!

Jag skulle uppskatta lite tips, min flickväns lillebror har min gamla burk med ett 9800 gt tror jag det heter som nu sjunger på absolut sista versen...

Han behöver ett nytt grafikkort som gärna är lite bättre än det gamla men så billigt som möjligt. Problemet är att dom bor på gotland och den lokala datoraffären där hävdar att det går inte att få motsvarande prestanda under 1700:- vilket jag tycker känns märkligt då kortet har många år på nacken...

Grymt tacksam för hjälp!

Det finns postorder/Internet! Så det är ju inte en "giltig" kommentar imo. De flesta grafikkorten idag är snabbare än det de har, men ett Radeon HD7770 eller det kort som redan länkats till skulle antagligen funka super.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Går han med på att köpa begagnat så kan man väl nuförtiden hitta GTX580 för under 1500.

Förutsätter att nätaggergatet klarar av en sån strömslukande sak. Och att det får plats fysiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Förutsätter att nätaggergatet klarar av en sån strömslukande sak. Och att det får plats fysiskt.

9800 GT kör väl på PCI-E express x16 precis som GTX580? Eller så kanske jag har missat något viktigt, lär mig fortfarande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av armara:

9800 GT kör väl på PCI-E express x16 precis som GTX580? Eller så kanske jag har missat något viktigt, lär mig fortfarande.

Jo men storleken och strömmen det kräver är rätt stor skillnad, har TS ett lite svagare nätagg blir det till ett nytt sådant också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av armara:

9800 GT kör väl på PCI-E express x16 precis som GTX580? Eller så kanske jag har missat något viktigt, lär mig fortfarande.

Det behövs extra ström till dagens grafikkort utöver den ström som kommer igenom PCI-E banan. Dessa kontakter kallas för 6-pins eller 8-pins och brukar sitta på baksidan av kortet. De kan blandas ihop med 4/8-pins kontakten som skall sitta på moderkortet. Enklaste sättet att kolla om PSUn pallar och har kablarna är att slänga upp namnet här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kom gärna med argument varför det skulle vara bättre än det som redan föreslagits. För 100:- extra har du ett 560 SE.

Permalänk

Tack för alla svar, de blev ett 560! Tack igen för hjälpen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 - Nätaggregat: Antec High Current Gamer 750W - Moderkort: ASUS P8P67 Deluxe B3
Processor: Intel Core i7-2600K - Kylare: Zalman CNPS9900 MAX - RAM: 16GB Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II - SSD: Kingston Hyper X 120 GB