Valve anpassar Steam för tv-apparater

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Jag får en konstig känsla av att XBOX 360-kontrollen är mer anpassade åt vänsterhänta personer?

Inte alls, är själv högerhänt och det funkar jättebra.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ok men varför blir PC spelare så sura när något PC spel kommer till konsoler också då, om nu exklusivitet är så dåligt?

De är inte sura för att det kommer till konsoler.

De är sura för att det troligtvis innebär att menyer och styrning i spelet gjorts för att fungera bra för konsoler, medans PC-spelarna då ofta får nöja sig med en halvdan (läs: dålig) anpassning till mus+tangentbord. Kommer snarast att tänka på Skyrims menyer, men även problem med styrning i ex. Assassins creed etc.

För att inte tala om de begränsningar det sätter på grafiken (inte i alla fall, vissa gör extra godis till PC, men problemet kvarstår)

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainOfSweden:

Det var det första jag tänkte. Förutom att min TV är 37" Då ett flertal av de Steamtitlar jag har gör sig utmärkt, och ibland bättre med en gamepad är ett TV-vänligt UI just vad som behövs.

Finns ett flertal varianter, men något liknande av tillräcklig bredd bör kunna tillåta vilket spel som helst att spelas på TVn. Har själv funderat på det många gånger, men behovet är inte stort nog, har tillräckligt många konsolportar för att klara mig när jag vill soffspela.
http://ambiancehome.ca/store/images/LD-05N(Pink)Stand.jpg

Ser mest ut att vara till laptops?

Skrivet av Cervatoz:

http://www.nerdytec.com/
http://www.nerdytec.com/templates/rt_dominion_j15/images/cm/f...

COUCHMASTER!

förövrigt så är det helt värdelöst att lira på tv!

Kanske vore något, lite dyrt med 169 Euro bara.

Varför tycker du att det är värdelöst att lira på en TV?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag sitter oxå i soffan och gamar på en 42" tv. Om det kommer många spel till linux steam så är det så nära en konsoll man kan komma endå, om man kör steam som session på en linux dist, och 360 controllern i handen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Självklart är en mus och tangentbords kombination i TV-soffan sjukt mycket händigare. Själv väljer man istället att spenderar lite tid åt att konfigurera sin PS3-kontroller och ska de skrivas snabbt så finns de diverse tillbehör.
http://www.webhallen.com/se-sv/spel/playstation_3/102626-sony...

http://img571.imageshack.us/img571/8376/sonyps3keypad.jpg

Varför skriver du om PS3 tillbehör? Steam kommer inte att lanseras till PS3 när de redan har sitt PSN!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

De är inte sura för att det kommer till konsoler.

De är sura för att det troligtvis innebär att menyer och styrning i spelet gjorts för att fungera bra för konsoler, medans PC-spelarna då ofta får nöja sig med en halvdan (läs: dålig) anpassning till mus+tangentbord. Kommer snarast att tänka på Skyrims menyer, men även problem med styrning i ex. Assassins creed etc.

För att inte tala om de begränsningar det sätter på grafiken (inte i alla fall, vissa gör extra godis till PC, men problemet kvarstår)

Vet inte om man kan skylla på konsoler för det där, vissa spel fungerar bättre med gamepad, bil-spel och platform-spel etc skulle jag inte vilja spela med mus/t-bord.

På samma sätt som strategi-spel aldrig kommer fungera bra med gamepad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle2003:

Varför skriver du om PS3 tillbehör? Steam kommer inte att lanseras till PS3 när de redan har sitt PSN!

Därför det är sjukt bekvämt med en PS3-kontroller kopplat till datorn som i sin tur är ihopkopplad med HDTVn? :annoyed:

Permalänk
Medlem

Tror dom kommer köra på en linuxdist till sin steambox och gissningsvis försöka göra källkoden så gemensam som möjligt med sin ubuntu version som dom tänkt släppa. Blir lite 2 flugor i en smäll då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ok men varför blir PC spelare så sura när något PC spel kommer till konsoler också då, om nu exklusivitet är så dåligt?

Därför de vet, bittra av erfarenhet, att konsolmarknaden är stor och lönsam. Spel säljer generellt bättre, utvecklingskostnaderna är lägre, konkurrensen mindre och hårdvarukraven obefintliga. Istället för att vara låsta på PC, en marknad där såväl Origins som MS själva börjar hota, en marknad där majoriteten av alla spelare har direkt usel hårdvara och piratkopiering är ett klart utbrett problem, kan de som så många andra fly till det förlovade landet konsolerna.
Fast hårdvara för alla, optimera spelen och minska utvecklingskostnaden, stor och tillgänglig marknad där varje såld konsol betyder en potentiell kunde, inga köper en konsol för att kolla facebook direkt. Piratkopieringen är klart lägre, och om de släpper en egen konsol slipper de helt konkurrens från andra företag. Men så klart, när de väl migrerar och upptäcker konsolmarknaden kommer de knappast vilja spendera en massa pengar på PC marknaden, pengar som det är tveksamt om de får utdelning på. DE tjänar mest påå att styra om alla sina trogna till en egen Steambox...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ok men varför blir PC spelare så sura när något PC spel kommer till konsoler också då, om nu exklusivitet är så dåligt?

Därför att spelet ofta (Alltid) behåller namnet, men dummas ner så det knappt går att känna igen; exempelvis Minecraft och Supreme Commander.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Därför att spelet ofta (Alltid) behåller namnet, men dummas ner så det knappt går att känna igen; exempelvis Minecraft och Supreme Commander.

Minecraft på PC blev väl knappast sämre pga att det släpptes till 360. Även om 360versionen är sämre så kan du ju fortsätta spela den bättre versionen på PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Därför det är sjukt bekvämt med en PS3-kontroller kopplat till datorn som i sin tur är ihopkopplad med HDTVn? :annoyed:

OK, vad kör du för mjukvara för att få det att fungera då?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Minecraft på PC blev väl knappast sämre pga att det släpptes till 360. Även om 360versionen är sämre så kan du ju fortsätta spela den bättre versionen på PC

Det ger dåligt ansikte till spelen, dessutom fruktar folk att det blir som det blev av Supreme Commander och Crysis som både blev fruktansvärt nerdummade i 2an.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kopplar alltid steams logo till en speciell animation X) (tiden då de var nytt och OGILLAT!).. så nej tack. X)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle2003:

OK, vad kör du för mjukvara för att få det att fungera då?

Börja med att först läsa igenom följande tråd för att få din PS3-kontroller att gå ihop med din dator.
http://forums.pcsx2.net/Thread-PS3-Controller-on-64-bit-windo...

Jag vet dock inte om denna guide täcker andra kontrollers så som de från Logitech, MadCatz, Gametech eller liknande och då guiden egentligen är inriktad på användning av PCSX2 eller liknande emuleringsprogram så kvarstår ett problem eller snarare ett rent helvete när de kommer till kompatibilitet med andra program och spel.

Permalänk
Avstängd

Ps3ans handkontroller är så små :/ Passar bara dom med små händer..

Xbox 360 kontroll är 100ggr bekvämare

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SideWinder86:

Ps3ans handkontroller är så små :/ Passar bara dom med små händer..

Xbox 360 kontroll är 100ggr bekvämare

Vill inte påstå att jag har några små händer men de är klart att det finns folk med grövre sådana. :happy:

Permalänk
Skrivet av RzrTrek:

Vill inte påstå att jag har några små händer men de är klart att det finns folk med grövre sådana. :happy:

http://rpad.tv/wp-content/uploads/2009/11/xbox-360-ps3-contro...

Jag har fullt normalstora händer, och den största nackdelen med ps3an är

iofs att den fortfarande är aktuell, och tillåts sätta ribban för grafiken på pc-spel, men men, back to topic. den andra nackdelen är

Dold text

dom pyttesmå kontrollerna. Dom funkar helt klart att spela med, men är inte alls bekväma för sträckspelande. Skulle aldrig drömma om att vilja ta med dom till en annan plattform

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SuperSverker:

Ang. det sista så finns ju Samsung's smart-tvs

Det är väl tyvärr vad jag ser som nästa steg. Tv-apparater med allt

Jag är tveksam till att det kommer slå med tanke på alla kompromisser som måste göras. Fast en TV med stöd för m-ITX hade varit grymt. Borde vara lösbart om man bygger en kylare i TVn som fungerar som laptops och andra liknande system. Om bara moderkortstillverkarna ser till att vinkla kontakterna för RAM som de är på laptopar så borde det vara lösbart utan att det blir alltför högt. En plats för PCI-e skulle i teorin kunna byggas om man kör med en PCI-e riser. Skulle även behövas en intern header för bild för att det ska bli snyggt.

Men det är nog en för nischad produkt. Man kan ju alltid drömma

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Jag får en konstig känsla av att XBOX 360-kontrollen är mer anpassade åt vänsterhänta personer?

Jag får en konstig känsla av att PS3-kontrollen är mer anpassade åt 12-åriga personer?

Haha nejdå. Vet vad du menar. Har alltid spelat på PC men köpte en Razer Onza för att ha till bilspel och platformspel. Till en början kändes det väldigt konstigt med en joystick ända där uppe, men för mig var valet självklart då DualShock-kontrollerna är för små för mina händer.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Minecraft på PC blev väl knappast sämre pga att det släpptes till 360. Även om 360versionen är sämre så kan du ju fortsätta spela den bättre versionen på PC

Det dem försöker förmedla är att en konsolport av ett spel inte får samma fokus och optimeringar som om det hade varit utvecklat i första hand för pc. Du får ofta ett ui som inte är optimerat för att användas med mus/tangentbord och ofta inte stöd för dx11 tex. Minecraft kom först till pc.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Steam/Valve siktar åter igen på att leverera en smidig lösning som förbättrar upplevelsen för kunderna.

Om kunderna piratkopierar ett spel frågar man sig, hur måste vår tjänst se ut för att vara bättre än Pirate bay, och så gör man en sådan tjänst.

Om kunderna spelar konsol istället för PC frågar man sig, hur måste vår tjänst se ut för att vara bättre än konsoler, och så gör man en sådan tjänst!!!

Det är så man lyckas. När man utvecklar i första hand för kunderna betalar folk mer än gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Ser mest ut att vara till laptops?

Kanske vore något, lite dyrt med 169 Euro bara.

Varför tycker du att det är värdelöst att lira på en TV?

för att dom har minst 50 ms lagg. lägg på online ms i shooters och du kommer antagligen att ha runt 100-200 ms fördröjning på allt du ser i skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Börja med att först läsa igenom följande tråd för att få din PS3-kontroller att gå ihop med din dator.
http://forums.pcsx2.net/Thread-PS3-Controller-on-64-bit-windo...

Jag vet dock inte om denna guide täcker andra kontrollers så som de från Logitech, MadCatz, Gametech eller liknande och då guiden egentligen är inriktad på användning av PCSX2 eller liknande emuleringsprogram så kvarstår ett problem eller snarare ett rent helvete när de kommer till kompatibilitet med andra program och spel.

Har ingen PS3 kontroller att testa med men har du testa detta? http://www.gamefront.com/how-to-use-a-ps3-controller-on-a-pc/
Har däremot två stycken PSX kontroller (gamla versionerna) liggandes någonstans men tror inte de fungerar till PC.

Skrivet av RzrTrek:

Vill inte påstå att jag har några små händer men de är klart att det finns folk med grövre sådana. :happy:

http://rpad.tv/wp-content/uploads/2009/11/xbox-360-ps3-contro...

Det är väl främst klumpen under den trådlösa 360 kontrollen som gör den obekväm.

Skrivet av Cervatoz:

för att dom har minst 50 ms lagg. lägg på online ms i shooters och du kommer antagligen att ha runt 100-200 ms fördröjning på allt du ser i skärmen.

Inte om man har en Plasma TV.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Ouya någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Har ingen PS3 kontroller att testa med men har du testa detta? http://www.gamefront.com/how-to-use-a-ps3-controller-on-a-pc/

Tänkte precis säga att du ska sluta lyssna på prat om att det kan vara krångligt och bara köra motioninjoy. Programmet är litet och superenkelt och fungerar bra. Det emulerar (om man vill, det vill man) en 360 kontroll så kompatibiliteten är väldigt bra, eftersom många spel är plug n play med den.

Vill man köra med USB kabel så är det bara trycka på en knapp så fungerar det. Har man blåtand i datorn eller köper en billig blåtands-dongle så kan man enkelt para ihop programmet med DS3 och köra trådlöst.

Angående input lag så finns det alltid lite och även om det generellt är lägre på plasma än på lcd (tror jag med iaf..) så är det nog fortfarande inte i klass med dom snabbaste 120hz datorskärmarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL3JM:

Är väl bara för dom att launcha "konsoll"-spel på bred front så kan man bara plugga in ett par blåtandshandkontroller till HTPC'n och fläska loss. Tänk konsollspel som man kan ändra grafikinställningarna på och kunna uppgradera hårdvaran helt själv på utan att behöva vänta på att "nästa generation" släpps.

Håller med, bara spelen får in multiplayer på samma skärm så är ju allt lugnt! Det är väl vad som saknas nu för tiden. Eller har jag glömt något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Har ingen PS3 kontroller att testa med men har du testa detta? http://www.gamefront.com/how-to-use-a-ps3-controller-on-a-pc/
Har däremot två stycken PSX kontroller (gamla versionerna) liggandes någonstans men tror inte de fungerar till PC.

Det är väl främst klumpen under den trådlösa 360 kontrollen som gör den obekväm.

Inte om man har en Plasma TV.

jag kan sätta min månadslön på att din tv har mer än 50 ms lagg. vad har plasma med saken att göra?