Permalänk
Medlem

Byte av moderkort. Kylaren och cpu?

Om man skall byta moderkort vad måste man tänka på då? Antar att det bara är cpu, kylare och lylpastan som det gäller.

Skall man tvätta bort kylpastan? På både cpu och kylare? Med vad? är det svårt? hur vet man att man gjort rätt av borttagning av kylpastan?

Har en sidofråga också, vad tror ni man kan få för moderkortet i signaturen? Det vaderade på insidan av i/o-plåten är tilltufsat annars perfekt med garanti kvar.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

När man tar bort kylaren från cpun ska man tvätta bort den gamla pastan, görs med en bit papper och någon form av sprit typ T-röd. Det brukar gå hyfstat lätt om pastan inte suttit på plats i 10år.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Hedersmedlem

För mobot en 400:- kanske. Tvätta bort går med tex ett kaffefilter och som tidigare skrivet T-Röd eller isopropanol från apoteket. Det småa kan man ta bort med tops.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara intresserad av mobot ev. Beror på vad du vill ha för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av frestation:

När man tar bort kylaren från cpun ska man tvätta bort den gamla pastan, görs med en bit papper och någon form av sprit typ T-röd. Det brukar gå hyfstat lätt om pastan inte suttit på plats i 10år.

Ok då borde det väl gå lätt eftersom moderkortet är väldigt nytt.

Skrivet av Jalle64:

För mobot en 400:- kanske. Tvätta bort går med tex ett kaffefilter och som tidigare skrivet T-Röd eller isopropanol från apoteket. Det småa kan man ta bort med tops.

Nu kostade moderkortet 1600:-, så det var inte så billigt, så kanske 500:- som utropspris skulle funka..... vet ju inte hur mycket det drar ner att den vaderade grejen på i/o-plåten är tilltufsad. Men tycker att jag tänkt rätt lågt med 500:-

Anledningen varför jag funderar på att sälja är för att jag vill kunna överföra trådlös bild/ljud och tänkt göra det med trådlös HDMI.

Sett denna http://www.nordichardware.se/nyheter/76-motherboards/46347-gi... som skall komma med inbyggd WIDI. Kostar inte moderkortet mer än mitt nuvarande så kan jag ju tjäna in det mesta eftersom jag slipper köpa en komplett "trådlös HDMI" som är rätt dyra. Sen får jag en perfekt I/O-plåt eftersom jag är perfektionist och någon annan kan få köpa den billigt istället.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kruppe:

Skulle kunna vara intresserad av mobot ev. Beror på vad du vill ha för det

Om du nu skulle vara intresserad så kan jag fortfarande inte sälja det innan det andra har kommit ut (senare i Augusti sägs det). Inte bestämt mig hundraprocentigt heller men blir den andra inte dyrare så lutar det åt att jag kör på det eftersom jag planerar att överföra trådlöst HDMI.

Du kan ju alltid skicka ett mess om du vill. Tror dock att jag lägger ut den på blocket sedan och se vad jag får. 500:- hade jag tänkt som utrop. Betalat 1600:- skicket står i tråden. 2 år och 10 mån garanti kvar just nu.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport