Permalänk

Överklockning av 3770k mm

Hejsan!

Jag är helt ny på att överklocka processorer och grafikkort. Hursomhelst, jag har läst guiderna som finns och inser att jag behöver ytterligare hjälp. Sker all klockning i bios eller finns det program för det?

Min dator http://www.alina.se/ShopCart.aspx?payment=kli&delway=pp&CC650DW=1&AD-5280S-0B=1&WD2002FAEX=1&MZ-7PC256D%2fEU=1&CMPSU-850HXEU=1&BX80637I73770K=1&S3-WEB=1&CWCH100=1&CMZ16GX3M2A1600C10=1&GFC-02069=1&GTX690-4GD5=1&P8Z77-V%20LX=1

En riktig guide för en riktig dummie skulle uppskattas mycket

Permalänk

Om du är helt nybörjare på det här med överklockning så tycker jag att du ska kolla på den cd som följde med ditt asus moderkort. Dom har ett program där som Ai suite där du kan gå in och säga hur mycket du vill överklocka så ändrar den automatiskt volten och ghz och testar sig fram till vad som fungerar, det enda du behöver hålla koll på är temperaturen och det kan du göra med ett program som heter CoreTemp. Tänk på att Ivy Bridge processorerna går varmare än sandy bridge vilket jag personen upptäckte när jag började överklocka

Visa signatur

Antec P 183v3 | Intel i7-3770k klockad @ 4.2 Ghz | ASUS P8z77 | Corsair 16 GB DDRIII | Corsair TX650M | Asus Geforce 680GTX Top | Intel 120GB SSD | WD 2TB Green | Noctua NH-12UP | 3x 27" Samsung i Eyefinity | Logitech Z906 5,1THX

Permalänk
Medlem

Om du verkligen är riktigt dum som du säger får jag väl hålla med ovanstående talare...

Men om du satte på dig byxorna själv i morse tycker jag du ska våga dig på att pilla i BIOS. Det är inte svårt alls egentligen. Googla efter någon guide och rör inga inställningar utan att ta reda på vad de är först.

Friskt vågat, hälften vunnet!

Permalänk

Nog fasen var det svårt att få på sig byxorna i morse men det här känns krångligare. Efter lite letande i bios, guider mm så börjar det klarna (dock mycket lite än)

Återkommer när det börjar ryka om datorn

Permalänk
Entusiast

Bättre att klocka själv i BIOS och lära sig samt nöja sig med en ok överklockning, skena inte iväg om du inte har råd att ersätta saker som kan gå sönder.

Att överklocka med medföljande program skulle jag inte göra. Har inte hört ett enda gott ord om nåt av dessa program.

Permalänk
Medlem

Det där var en jävla bra dator måste jag säga...

Men annars, som vissa säger: Google! Så gjorde jag för inte så länge sedan sen och om det verkligen inte var något jag hitta så vände jag mig till Swec Ett annat tips är också att om du får blue screen (vilket du antagligen kommer att få), så bli inte rädd som jag blev. Det skadar inte datorn alls, bara ett tecken på att du förmodligen behöver mer ström till cpun

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Det är i princip två saker att lära sig, Vcore och multiplier.

Multiplier styr direkt din hastighet. Exempel: Turbo ratio: 46 = 4.6GHz.

Vcore/cpu voltage osv: Om det krashar på 4.6GHz, höj denna.

En siiiiiiiiiiiiimpel guide (anpassad för din H100 CPU kylning):
1. Sätt cpu voltage till 1.35V (välj fixed mode)
2. Sätt din turbo ratio till 47.

De två ändringarna ger dig 4.7GHz. Om det krashar när du spelar, sänk turbo ratio till 46 och cpu votlage till 1.32. Gå inte över 1.35V om du vill vara "säker".

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk

Även en blind höna kan hitta ett korn

Jag hittade den här övertydliga videon som hjälpte mig ställa in allt i Asus "Ai Suite 2".

http://www.youtube.com/watch?v=4mkGQhE1o2w

Gick från 3,5ghz till 4,45ghz på mitt 3770k

Lyckades även öka grafikkortets hastighet med ca 15% så nu går det undan, bara att ha brandsläckaren bredvid mig nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Det är i princip två saker att lära sig, Vcore och multiplier.

Multiplier styr direkt din hastighet. Exempel: Turbo ratio: 46 = 4.6GHz.

Vcore/cpu voltage osv: Om det krashar på 4.6GHz, höj denna.

En siiiiiiiiiiiiimpel guide (anpassad för din H100 CPU kylning):
1. Sätt cpu voltage till 1.35V (välj fixed mode)
2. Sätt din turbo ratio till 47.

De två ändringarna ger dig 4.7GHz. Om det krashar när du spelar, sänk turbo ratio till 46 och cpu votlage till 1.32. Gå inte över 1.35V om du vill vara "säker".

Är det bäst att börja så och arbeta sig neråt och leta efter lägsta spänning vid den frekvensen eller är det bättre att öka multiplern tills bluescreen och då öka Vcore, sen öka multiplier lite till igen osv?

Hur mycket ska man öka Vcore vid varje tillfälle ifall man gör som jag nämnde sist?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Är det bäst att börja så och arbeta sig neråt och leta efter lägsta spänning vid den frekvensen eller är det bättre att öka multiplern tills bluescreen och då öka Vcore, sen öka multiplier lite till igen osv?

Hur mycket ska man öka Vcore vid varje tillfälle ifall man gör som jag nämnde sist?

Detta tycker jag är absolut bäst:
1. Ta reda på standard Vcore (kör prime95 med standard bios - notera Vcore i load). Alla CPUs är olika.
2. Sätt Voltage till fixed mode, och ställ in till standard värdet.
3. höj multiplier med +1 varje gång och kör ~1h prime95
4. När det krashar första gången, notera hur högt du klarade (dvs INTE krashade) med standard Vcore/spänningen.
5. Höj Vcore i små steg (+0.02). Exempel, standard Vcore var 1.20V. Testa 1.22V.
6. Fortsätt höja multiplier +1, och sedan Vcore varje gång det krashar.
7. Stanna vid 1.33-1.35V (för ivy bridge) eller 1.4-1.425V (sandy bridge). Detta gäller load voltage. 1.4V i BIOS utan load line calibration är bara 1.35V.
8. kör den multiplier som var stabil med en Vcore under de i steg 7.
9. Ändra voltage mode till offset och ställ sedan in denna så att load voltage är precis som den som behövdes i steg 8.

Men orkar man inte så är det egentligen inget fel med att bara hoppa till en frekvens (t.ex. 4.6GHz) och sedan gissa sig fram. Exempelvis, 4.6GHz och 1.28V. Krash? Testa 1.3V. Om 1.28V funkade, testa då lägre, säg, 1.26V. Osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av DannyN:

Det är i princip två saker att lära sig, Vcore och multiplier.

Multiplier styr direkt din hastighet. Exempel: Turbo ratio: 46 = 4.6GHz.

Vcore/cpu voltage osv: Om det krashar på 4.6GHz, höj denna.

En siiiiiiiiiiiiimpel guide (anpassad för din H100 CPU kylning):
1. Sätt cpu voltage till 1.35V (välj fixed mode)
2. Sätt din turbo ratio till 47.

De två ändringarna ger dig 4.7GHz. Om det krashar när du spelar, sänk turbo ratio till 46 och cpu voltage till 1.32. Gå inte över 1.35V om du vill vara "säker".

Tackar, hade precis använt programmet jag nämnde, men det är nu utkastat och jag kör enligt ditt och er andras tips

Funkar kanon och har nu mycket riktigt 4.7ghz

Nu gäller det bara att hitta på nått sätt att säkert klocka gtx690kortet, mest för skoj skull och för att lära

Permalänk

Nu har jag kört en del tester och tycker skillnaden är förvånande liten mellan klockat och oklockat.
Score 3Dmark Vantage:

P41438 3DMarks
Graphics Score
50826
CPU Score
26663

Hade över 43000 3D Mark innan jag började klocka..mummel mummel....

Permalänk
Medlem

Vad hade du för CPU score innan?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av DannyN:

Vad hade du för CPU score innan?

Dum som jag var så tänkte jag inte på det, men just nu är det frustrerande att det inte verkar gå att öka CPU score någonting.
Jag har gjort precis som ni sa i bios och programmet CPUID CPU-Z säger att det är 4.7ghz men just nu står CPU score stilla oavsett om jag ökar eller minskar från tex 47 till 40 eller 47 till 49.

Jag har svårt att förklara eftersom jag inte är bekant med alla termer.

Sista 3D Mark Vantage blev resultatet, med lite klockning av grafikkortet:
P43890 3DMarks
Graphics Score:
55668
CPU Score:
26848

Jämfört med med resultatet med mycket liten klockning av cpu:
P41438 3DMarks
Graphics Score:
50826
CPU Score:
26663

Har slut på idéer på hur jag ska höja cpu scoren.

Permalänk
Medlem

http://www.3dmark.com/3dmark11/

Testa 3dmark11 och se om CPU gör större skillnad där.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av DannyN:

http://www.3dmark.com/3dmark11/

Testa 3dmark11 och se om CPU gör större skillnad där.

Har tagit ner det nu men får meddelandet så fort jag klockat grafikkortet eller processorn:

Workload work failed with error message: eva:: d3d11::rendering::scene_renderer::render(): draw_depth_task for thread 0: File: device_context.cpp
Line: 442
Function: struct D3D11_MAPPED_SUBRESOURCE __cdecl eva:: d3d11:: device_context::map(struct ID3D11Resource *,unsigned int,enum D3D11_MAP,unsigned int)

Expression: m_native->Map(resource, subresource, type, flags, &result): DX11 call failed.

Ran out of memory
E_OUTOFMEMORY:

Permalänk

Det börjar ta sig, mitt gamla resultat var:
P41438 3DMarks
Graphics Score
50826
CPU Score
26663

Nu har jag fått upp min CPU Score
P46473 3DMarks
Graphics Score
55680
CPU Score
31063

Har endast mätt mina resultat i 3Dmark Vantage eftersom 3Dmark slutar svara så fort jag kör annat än originalklockningen på grafikkortet. Det fungerar dock när endast processorn är klockad.

Tycker dock att båda programmen är väldigt opålitliga då jag får gansk stora skillnader i resultat men med samma inställningar.