Msi 580 twin frorz II 50 grader idle på 50 % fläkt och gpu usage 0

Permalänk
Medlem

Msi 580 twin frorz II 50 grader idle på 50 % fläkt och gpu usage 0

har suttit och spelat lite och testat med fläktkurvor i msi afterburner, men det verkar som att mitt grafikort vill inte sänka graderna när jag har slutat spela. den brukar/ska ligga på 37 när jag surfar eller inte gör nåt med datorn, men nu så ligger den på konstant 50 grader. och fan speed är på 50%. innan idag när jag spelade ett gammalt mmorpg(lord of the rings online på ultra) så fick jag typ vita fyrkanter över skärmen och sen krashade spelet direkt efter.

tror ni mitt graffe börjar ge sig?

OBS. startat om msi afterburner ett par gånger . men ej datorn. den ska väl kunna gå ner till normalt utan att behöva starta om datorn.

Visa signatur

CPU Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Cooling Hydro H100 | ASRock Fatal1ty P67 Professional REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GPU MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II | PSU NZXT HALE90 750W 80+ Gold | HD 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akiba90:

har suttit och spelat lite och testat med fläktkurvor i msi afterburner, men det verkar som att mitt grafikort vill inte sänka graderna när jag har slutat spela. den brukar/ska ligga på 37 när jag surfar eller inte gör nåt med datorn, men nu så ligger den på konstant 50 grader. och fan speed är på 50%. innan idag när jag spelade ett gammalt mmorpg(lord of the rings online på ultra) så fick jag typ vita fyrkanter över skärmen och sen krashade spelet direkt efter.

tror ni mitt graffe börjar ge sig?

OBS. startat om msi afterburner ett par gånger . men ej datorn. den ska väl kunna gå ner till normalt utan att behöva starta om datorn.

Om du har överklockat kortet så testa att reseta till original hastigheter och starta om datorn.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Om du har överklockat kortet så testa att reseta till original hastigheter och starta om datorn.

Har ej överklockat kortet, inte eller cpun, allt är original. förutom fabriksklocken från msi, men det har alltid legat på 37, och nu så sänkte jag fläkten till 47 % och graffen fortsätter att öka nu liigger det på 53 grader. kan tillägga att cpun ligger på 33 grader max på idle nu. och datorn är kall men graffen vill inte sänka sig till normala. tycker att det är konstigt när graffen är endå gpu usage 0.

Visa signatur

CPU Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Cooling Hydro H100 | ASRock Fatal1ty P67 Professional REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GPU MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II | PSU NZXT HALE90 750W 80+ Gold | HD 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Hedersmedlem

Starta om burken. Jobbigt nja men nödvändigt istället för att posta en ev onödig tråd.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Starta om burken. Jobbigt nja men nödvändigt istället för att posta en ev onödig tråd.

onödig och onödig, jag startade om den, låg på 45 grader eventuellt så stängde jag av den, ett tag. sen när jag startade den efter ett tag så gick han ner till 38 grader. osäker är man när man har bara ett års garanti kvar, inte kul att slänga iväg pengar- därför postar man här på den här sidan för eventuella råd när man är osäker innan man kontaktar sin återförsäljare.

men tillbaka till topic. graffen har gått ner till sina vanliga grader. men detta har aldrig hänt innan, särskilt med den krashen innan. få se om det fixar sig nån gång. men tack för hjälp iaf. ni kan låsa tråden nu.

Visa signatur

CPU Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Cooling Hydro H100 | ASRock Fatal1ty P67 Professional REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GPU MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II | PSU NZXT HALE90 750W 80+ Gold | HD 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Medlem

Testa att ta ut kortet och damma ur det, skaffa tryckluft om du inte har det.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Testa att ta ut kortet och damma ur det, skaffa tryckluft om du inte har det.

städar datorn varje månad. gjorde det senast förra veckan. vill ej använda tryckluft känns som att nåt ska gå sönder. istället så kör jag luft på burk :).

Visa signatur

CPU Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Cooling Hydro H100 | ASRock Fatal1ty P67 Professional REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GPU MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II | PSU NZXT HALE90 750W 80+ Gold | HD 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akiba90:

städar datorn varje månad. gjorde det senast förra veckan. vill ej använda tryckluft känns som att nåt ska gå sönder. istället så kör jag luft på burk :).

Okej, aa menade luft på burk (:

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Okej, aa menade luft på burk (:

hehe ingen fara. har hört andra använda tryckluft för att blåsa rent. har ej själv testat det. känns skadligt.

nu ligger den på 37 grader iaf. känns bara som att datorn har börjat spöka bara. men tack för hjälpen iaf

Visa signatur

CPU Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Cooling Hydro H100 | ASRock Fatal1ty P67 Professional REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GPU MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II | PSU NZXT HALE90 750W 80+ Gold | HD 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | Cooler Master HAF X |