Synaptics presenterar Thintouch – ultratunna knappar med touch-teknik för tangentbord

Permalänk
Medlem

Vet inte vad exempelvis Asus ultrabooks har för tangentbord idag men det borde ju gå att få väck ett par millimeter till med detta tangentbordet. Inte för att det behövs, men det är väldigt häftigt att datorerna blir så pass tunna.

Permalänk
Testpilot

Tråd rensad

Eftersom nyheten inte handlar på något sätt om Apple hör spekulationer och/eller trollande/fanboysnack om Apple inte hemma här.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

jadu, tunna tangentbord är osköna som innihelvete och nu ska de bara bli tunnare

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem

Föredrar en lite längre slaglängd själv, men detta ser ändå ut som en mycket bra utveckling för laptops. Tycker att laptops inte behöver bli tunnare, men större utrymme för batteri och/eller bättre kylning är högst välkommet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Inaktiv

Otrevligt att skriva på med all säkerhet men laptops är ju till för när man reser så man får väl tåla det. Blir värt det om det betyder att de slänger in mer batteri i stället för att göra laptopen bara tunnare och tunnare. Är ganska irriterande att behöva ha med massa adaptrar så fort man ska ansluta något som inte är USB.

Permalänk
Medlem

Jaha, den här utvecklingen leder väl till att gamla hederliga tangentbord och möss försvinner så småningom. Jag som var så nöjd med läget som det var. :/

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Jag har också svårt att de att det ska bli någon större hit rent användarmässigt. Vissa användningsområden men inte till att skriva några större mängder på. En haptics liknande lösning på tangenterna skulle nog kunna lyfta det hela till en annan nivå dock.

Skulle vara det då! Någon form av feedback vid tryck måste man ju nästan ha.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

såå... ännu sämre tangentbord på bärbara framöver? Undrar om någon kommer släppa en bärbar med mekaniskt tangentbord.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Haha tänk att se flygande datorer i luften

Jag väntar fortfarande på mina flygande brödrostar...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Bara jag som känner att det kommer bli väldigt konstig känsla att få så pass lite respons?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

såå... ännu sämre tangentbord på bärbara framöver? Undrar om någon kommer släppa en bärbar med mekaniskt tangentbord.

äsch, Det är bara att köpa en USB tenkeyless mekaniskt tangentbord och koppla den till laptopen så fungerar det nog.
Det är inte lika smidigt men fungerar att ha i knäet.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

bra rensat
Hoppas de fick kicken ett tag, kan inte fatta varför det ska trollas jämt..

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk

Laptops behöver inte bli tunnare nu...

Skrivet av Regnbågsponny:

känner mig rätt ensam om att föredra lågprofilstangentbord till stationär.

Du är verkligen ensam Här har du en till.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Laptops behöver inte bli tunnare nu...

Du är verkligen ensam Här har du en till.

Om du kan få bäde tangentobord och musplatta tunnare så får du plats med större batteri eller bättre komponenter utan att öka storleken. Det ser jag som en fördel. Däremot så tror jag inte jag uppskattar ett tangentbord utan någon som helst slaglängd på tangenterna.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av chila:

Om du kan få bäde tangentobord och musplatta tunnare så får du plats med större batteri eller bättre komponenter utan att öka storleken. Det ser jag som en fördel. Däremot så tror jag inte jag uppskattar ett tangentbord utan någon som helst slaglängd på tangenterna.

Håller med dig exakt. Jag tycker de ska behålla samma tjocklek som de har idag, minska storleken på t.ex. tangentbordet och göra batteriet större Samma sak gäller mobiltelefoner. Idag tycker jag de är tillräckligt tunna, om inte för tunna Ja, det måste ju vara någon känsla i tangenterna annars är det ingenting jag vill ha iallafall.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Gött detta till bärbara datorer, så att det går göra dom mindre. Men jag vet inte om jag skulle uppskatta det så mycket. Touch tangentbord är så mysko för du är inte säker på om du lyckats trycka på den tangent du önskat. På mitt nuvarande tangentbord vet jag ju precis vad jag trycker på, gäller både gamla hederliga G15 och tangentbordet på min laptop. Så länge som tangentbordet på laptopen är ett Island keyboard så är jag nöjd. Island keyboard borde väl inte kräva så mycket större plats än vad ett touch tangentbord gör?

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Ingen fingersättning eller vila på tangenterna?.. (och ev. massor av nuddfel) ..nej tack i så fall.

Permalänk
Medlem

Gillar idén om att pekplattan stängs av när man skriver o slås på när man inte skriver (00:42 i videon). Har en bärbar själv och det är irriterande när man kommer åt pekplattan vid skrivande.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eronki:

Gillar idén om att pekplattan stängs av när man skriver o slås på när man inte skriver (00:42 i videon). Har en bärbar själv och det är irriterande när man kommer åt pekplattan vid skrivande.

Det är därför man har trackpoint och stänger av jävla plattan. Blir fan hatisk på den så fort man ska skriva (räcker att man måste skriva på ett dåligt tangentbord behöver inte ha saker hoppa omkring med).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hejsann:

Ingen fingersättning eller vila på tangenterna?.. (och ev. massor av nuddfel) ..nej tack i så fall.

Såg du ens på filmen eller läste något över huvud taget?

Tangenterna åker ner fysiskt när man skriver, dock inte lika långt som traditionella tangenter.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Det är därför man har trackpoint och stänger av plattan. Blir hatisk på den så fort man ska skriva (räcker att man måste skriva på ett dåligt tangentbord behöver inte ha saker hoppa omkring med).

Eller så köper man en bra dator där man inte kommer åt touchpaden hela tiden. Jag har två bärbara jag använder mycket (en i jobbet och en privat), en Asus och en Dell, och jag har inga som helst problem - någonsin - med ofrivilliga markörförflyttningar.