MSI lanserar Z77IA-E53 för Ivy Bridge och Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

MSI lanserar Z77IA-E53 för Ivy Bridge och Mini ITX

Överklockare på jakt efter ett nytt moderkort i formfaktorn Mini ITX får ytterligare ett alternativ när MSI introducerar en ny modell med styrkretsen Intel Z77.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vill se ett prispressas z77 mitx utan wifi och sånt skit.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grottsten:

Vill se ett prispressas z77 mitx utan wifi och sånt skit.

för du tycker 1300kr är bedrövligt dyrt?

Permalänk
Medlem

Är det batteriet som sitter bakom ethernetporten?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Skrivet av anon173009:

för du tycker 1300kr är bedrövligt dyrt?

Skulle gärna haft det 100kr billigare utan wifi och bluetooth.

Visa signatur
Permalänk

Mer m-itx, jaaayyyyy!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

Skulle gärna haft det 100kr billigare utan wifi och bluetooth.

100kr är ju verkligen en deal-breaker

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Skrivet av Ayla666:

100kr är ju verkligen en deal-breaker

Om man kan få det utan nåt man inte behöver för 100kr mindre tackar man ju inte nej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fail på placering av cpusocket!
Asus med sin mITX-bräda har gjort läxan!

Permalänk
Inaktiv

Ja exakt, sockelplaceringen är ju helt fel!

Permalänk
Avstängd

Synd att inte alla SATA portar var 6 gbps.
Synd att inte alla USB portar var 3.0.

Synd att det Bluetooth 3 istället för 4.

Permalänk
Medlem

Ohh Yeah!
Behöver mera M-itx brädor på marknaden så det blir priskrig!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se ett m-itx z77 med inbyggd WIDI.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

Vill se ett prispressas z77 mitx utan wifi och sånt skit.

Skulle vara galet intressant! Det är egentligen onödigt med wifi på kvalitétsmobos eftersom man troligtvis är kräsen med snabbt internet om man nu väljer highendkort med mini-lösning.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Haha, hur coolt vore det inte med ett mITX sabertooth i svart och vitt ^^p

Permalänk
Medlem

Varför snålar dom med sata3 6gbps-portar på mITX-kort? ska dom inte dumpa 3gbps-portarna snart då 6gbps är bakåtkompatibel med 3gbps? samma sak gäller USB3. Eftersom att skillnaden är såpass stor så hade det varit bättre med en modell utan blutooth, wifi och sånt tjaffs. Men samtidigt så är väl denna formfaktor mer inriktad på kontors och htpc-bruk.

Nae, jag vill se ett renodlat mITX-kort för entusiaster utan massa wifi och blutoothskräp, med 4st SATA3 istället för två av varje.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av borz:

Fail på placering av cpusocket!
Asus med sin mITX-bräda har gjort läxan!

Så sant som det var sagt!
Inte många rätt på denhär brädan .
Vad gör VGA porten där förresten och hur ligger 12v kontakten egentligen...
Hm...
Asus toppar på alla fronter i jämförelse...
Jag väntar dock på EVGA:s bräda innan jag Gör mitt slutval...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

varför placerar dem inte cpu-socketen längre bort från ram ocg gpu?! argh så dumt att ha den nära!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Så sant som det var sagt!
Inte många rätt på denhär brädan .
Vad gör VGA porten där förresten och hur ligger 12v kontakten egentligen...
Hm...
Asus toppar på alla fronter i jämförelse...
Jag väntar dock på EVGA:s bräda innan jag Gör mitt slutval...

Skickades från m.sweclockers.com

Du tänkte inte på hur korkat 4+4pin sitter också? ska man klämma den mellan GPU och CPU-kylaren eller vad är tanken?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Varför snålar dom med sata3 6gbps-portar på mITX-kort? ska dom inte dumpa 3gbps-portarna snart då 6gbps är bakåtkompatibel med 3gbps? samma sak gäller USB3. Eftersom att skillnaden är såpass stor så hade det varit bättre med en modell utan blutooth, wifi och sånt tjaffs. Men samtidigt så är väl denna formfaktor mer inriktad på kontors och htpc-bruk.

Nae, jag vill se ett renodlat mITX-kort för entusiaster utan massa wifi och blutoothskräp, med 4st SATA3 istället för två av varje.

Instämmer! Bästa inägget hittills!

Asså, man utnyttjar ju inte HELA Z77kretsens möjligheter när man plockar bort SATAportar.

Nej, tummen ner, gör om-gör rätt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Synd att det är så dumt utformat.

Sitter och väntar på ett renodlat mITX Z77 utan all extra skit.
Ingen wifi eller Bluetooth eller nedbantade portar!

Men alltid bra med fler på banan. Pressa priserna.
Ett vettigt mITX går ju på 1600kr och uppåt om man ska få något vettigt (motsvarande ATX eller mATX går ju att få för 25% lägre pris men med samma funktioner).

Varför klämma in en massa skit som ingen vill ha. :/

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

alltså, varför ha wifi i ett moderkort? Förstår i laptops, men när den ändå blir stationär tycker då jag att det är lika bra att dra kabel.
Finns det ens någon som köper moderat i den här prisklassen och som ansluter med wifi??

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Processor placeringen misslyckas ytterligare en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

alltså, varför ha wifi i ett moderkort? Förstår i laptops, men när den ändå blir stationär tycker då jag att det är lika bra att dra kabel.
Finns det ens någon som köper moderat i den här prisklassen och som ansluter med wifi??

Ja, jag gör det. Jag ville inte dra en kabel genom hela huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Så sant som det var sagt!
Inte många rätt på denhär brädan .
Vad gör VGA porten där förresten och hur ligger 12v kontakten egentligen...
Hm...
Asus toppar på alla fronter i jämförelse...
Jag väntar dock på EVGA:s bräda innan jag Gör mitt slutval...

Skickades från m.sweclockers.com

Varför finns ens VGA portarna kvar överallt? Bör man inte ha gått över till åtminstone DVI för länge sen? Jag trodde DVI var bättre än VGA, men ändå insisterar alla moderkorts- och bildskärmstillverkare att hålla kvar i VGA..

Permalänk
Medlem

Processor socketen sitter för nära PCI sloten!!!!! Man kommer aldrig få på en vettig luftkylare ex. schyte shuriken II mm.

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mempatch:

Varför finns ens VGA portarna kvar överallt? Bör man inte ha gått över till åtminstone DVI för länge sen? Jag trodde DVI var bättre än VGA, men ändå insisterar alla moderkorts- och bildskärmstillverkare att hålla kvar i VGA..

Ren gissning från min sida, men kan de bero på att vissa OS kanske inte kan garantera stöd för HDMI* med aktuell chipset? Eller kan det vara standardkomponenter från Intel som även används i andra sammanhang och att det då följer med av bara farten s.a.s?
Ska man göra något lite mer avancerat än HTPC så åker det ju på ett diskret grafikkort ändå.

*Vet att du skrev DVI men kortet i fråga har VGA och HDMI.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mempatch:

Varför finns ens VGA portarna kvar överallt? Bör man inte ha gått över till åtminstone DVI för länge sen? Jag trodde DVI var bättre än VGA, men ändå insisterar alla moderkorts- och bildskärmstillverkare att hålla kvar i VGA..

Jag håller med... Det är ju bara att koppla en dongel till digitalporten så får man VGA. Iallafall om det är DP eller DVI.

Permalänk
Medlem

Varför dissar alla VGA? VGA har högre bitrate än både HDMI och DVI, och är mer störningsfri enligt min erfarenhet (eller jag kanske stör mig mer på de digitala felen?)

om man ska ha långa kablar (15+ m) eller höga upplösningar är det endast VGA eller DisplayPort som fungerar tillräckligt bra.

Analoga störningar har jag aldrig lyckats få, men jag kanske gör fel?

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot WiFi eller VGA men att kastrera Z77 från SATA-portar är oförlåtligt.
I ärlighetens namn är det fler än MSI som gör detta.