Permalänk
Medlem

Ang kylpasta!

Hejsan!

Beställde ny dator igår.

Ska montera den själv, och jag har kylpasta från min förra dator jag byggde för ~5 år sedan.
Jag fick med 5st OCZ Freeze något..
Har 1 kvar - vakumförpackad, går den fortfarande använda eller ska man köpa en ny?

Och det ska väl bara vara ett ytlager (genomskinligt) på processorn för att få bäst effekt?

Permalänk
Medlem

Hade personligen använt kylpastan som följer med kylaren

Permalänk
Medlem

vad är det för kylare du köpt?
Är det någon sluten vattenkylning kan du ju använda kylpastan som e för applicerad samma gäller original kylare.
Annars skulle jag nog ändå rekommendera köpa ny även om de säkert går använda den pastan.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Fem år gammal kylpasta borde inte vara något problem om den varit vakumförpackad, då kylpastor ska hålla för minst ett års användning när de väl är applicerade.
Hållbarheten beror annars på vilken typ av pasta det är. Arctic Silver rekommenderas att man byter efter ett år, men keramiska pastor som t ex Arctic Cooling MX-4 ska hålla för 8 års användning. Är din kylpasta av den keramiska typen bör den därför garanterat fortfarande vara användbar.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Fem år gammal kylpasta borde inte vara något problem om den varit vakumförpackad, då kylpastor ska hålla för minst ett års användning när de väl är applicerade.
Hållbarheten beror annars på vilken typ av pasta det är. Arctic Silver rekommenderas att man byter efter ett år, men keramiska pastor som t ex Arctic Cooling MX-4 ska hålla för 8 års användning. Är din kylpasta av den keramiska typen bör den därför garanterat fortfarande vara användbar.

Har precis suttit och läst igenom all info på http://www.arcticsilver.com/ och ingenstans finns någon som helst information om att man "rekomenderas" att byta efter ett år. Aldrig tidigare hört talas om detta förrän nyligen på detta forum heller. Aldrig haft "torra" kylpastor eller problem med temperaturer trots att kylpastan varit applicerad i många år. Har du någon som helst källa på detta påstående?
Finner det ytterst intressant, speciellt då AS t.o.m skriver att det "kan" ta 400+ timmar för AS5 att lägga sig riktigt till rätta.... För en person som använder sin dator 4 timmar per dag skulle det i just det extrema exemplet ta 100 dagar innan den har flutit ut ordentligt och sedan ska man börja fundera på att byta den snart igen?....

Att den däremot kan separera sig i tuben när den FÖRVARAS är en helt annan femma. Därför bör man förvara den svalt. Men det har ingenting att göra med hur den fungerar när den är applicerad för där sitter den förhoppningsvis lufttätt!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd

Artic silver skall du ha

finns inget bättre är bästa genom alla år på med skiten dit med cpu och du har sen bästa kylpastan å många grader kallare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddan1000:

Fem år gammal kylpasta borde inte vara något problem om den varit vakumförpackad, då kylpastor ska hålla för minst ett års användning när de väl är applicerade.
Hållbarheten beror annars på vilken typ av pasta det är. Arctic Silver rekommenderas att man byter efter ett år, men keramiska pastor som t ex Arctic Cooling MX-4 ska hålla för 8 års användning. Är din kylpasta av den keramiska typen bör den därför garanterat fortfarande vara användbar.

Lol! Har du länk till detta med AS? Har själv burkar med AS5 som funkar super ännu efter fem+ år.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

vad är det för kylare du köpt?
Är det någon sluten vattenkylning kan du ju använda kylpastan som e för applicerad samma gäller original kylare.
Annars skulle jag nog ändå rekommendera köpa ny även om de säkert går använda den pastan.

Köpt en Corsair H100.. Så det finns alltså kylpasta förapplicerad på kylarn?

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Har precis suttit och läst igenom all info på http://www.arcticsilver.com/ och ingenstans finns någon som helst information om att man "rekomenderas" att byta efter ett år. Aldrig tidigare hört talas om detta förrän nyligen på detta forum heller. Aldrig haft "torra" kylpastor eller problem med temperaturer trots att kylpastan varit applicerad i många år. Har du någon som helst källa på detta påstående?
Finner det ytterst intressant, speciellt då AS t.o.m skriver att det "kan" ta 400+ timmar för AS5 att lägga sig riktigt till rätta.... För en person som använder sin dator 4 timmar per dag skulle det i just det extrema exemplet ta 100 dagar innan den har flutit ut ordentligt och sedan ska man börja fundera på att byta den snart igen?....

Att den däremot kan separera sig i tuben när den FÖRVARAS är en helt annan femma. Därför bör man förvara den svalt. Men det har ingenting att göra med hur den fungerar när den är applicerad för där sitter den förhoppningsvis lufttätt!

Skrivet av Jalle64:

Lol! Har du länk till detta med AS? Har själv burkar med AS5 som funkar super ännu efter fem+ år.

Eftersom det inte står något på Arctic Silvers hemsida finns det ingen officiell siffra på hur länge applicerad Arctic Silver 5 håller. Uppgiften att det skulle hålla i ett år kommer från att privatpersoner som skrivit på olika forum upplevt att deras temperaturer ökat efter 1-2 år, och att en reapplicering av kylpastan återställt de vanliga temperaturerna igen. Det är klart att datorerna fortfarande fungerar med gammal kylpasta, även om temperaturen ökar några grader.
Eftersom jag inte använder Arctic Silver 5 kan jag inte verifiera om uppgifterna är sanna, men du som har en dator som gått i 5 år utan reapplicering kan väl kolla processortemperaturen på den datorn och sedan reapplicera kylpastan och kolla hur mycket temperaturen förändras. Annars får ni själva välja om ni vill tro på uppgiften om Arctic Silvers livslängd eller inte.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Köpt en Corsair H100.. Så det finns alltså kylpasta förapplicerad på kylarn?

ja det finns det, iaf på min H80 fanns det det, så det bör finnas på din H100 med

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Köpt en Corsair H100.. Så det finns alltså kylpasta förapplicerad på kylarn?

Ja, det bör det finnas. Min H50 kom med kylpasta förapplicerad. Från vad jag har hört är det en ganska bra kylpasta dessutom. Själv använder jag dock nu Arctic Cooling MX-2, då jag har bytat CPU.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Köpt en Corsair H100.. Så det finns alltså kylpasta förapplicerad på kylarn?

Japp, så håll inte på och joxxa med det, lär bara bli sämre i så fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Eftersom det inte står något på Arctic Silvers hemsida finns det ingen officiell siffra på hur länge applicerad Arctic Silver 5 håller. Uppgiften att det skulle hålla i ett år kommer från att privatpersoner som skrivit på olika forum upplevt att deras temperaturer ökat efter 1-2 år, och att en reapplicering av kylpastan återställt de vanliga temperaturerna igen. Det är klart att datorerna fortfarande fungerar med gammal kylpasta, även om temperaturen ökar några grader.
Eftersom jag inte använder Arctic Silver 5 kan jag inte verifiera om uppgifterna är sanna, men du som har en dator som gått i 5 år utan reapplicering kan väl kolla processortemperaturen på den datorn och sedan reapplicera kylpastan och kolla hur mycket temperaturen förändras. Annars får ni själva välja om ni vill tro på uppgiften om Arctic Silvers livslängd eller inte.

Och hur många av dom passar på att plocka bort allt damm från kylaren samtidigt?.........

En grad hit lr dit, det vågar jag påstå att det gör detsamma... 10-30 däremot, det är något helt annat..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jontebula:

Artic silver skall du ha

finns inget bättre är bästa genom alla år på med skiten dit med cpu och du har sen bästa kylpastan å många grader kallare

kan nog själv säga att MX-4 från artic är bättre, haft båda och silver är jobbigt som fan då det flyter ut dåligt (vilket MX-4 inte gör )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Och hur många av dom passar på att plocka bort allt damm från kylaren samtidigt?.........

En grad hit lr dit, det vågar jag påstå att det gör detsamma... 10-30 däremot, det är något helt annat..

Det är möjligt. Någon som har en gammal dator med Artic Silver 5 under kylaren får göra ett ordentligt test där inget annat än den applicerade kylpastan förändras, så vi får klarhet i det en gång för alla.

Men 10-30 graders skillnad handlar det inte om. Så dåliga temperaturer krävs det väl att man kör helt utan kylpasta för att få. Snarare är skillnaden mellan gammal och ny kylpasta kanske 2-5 grader. Men bryr man sig inte om några grader hit eller dit spelar det ändå ingen roll vilken kylpasta man använder.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

kan nog själv säga att MX-4 från artic är bättre, haft båda och silver är jobbigt som fan då det flyter ut dåligt (vilket MX-4 inte gör )

Att AS5 flyter ut dåligt håller inte jag med om, om du inte applicerat för mycket då vill säga, dvs mer än ett kokt riskorn.
Men visst är AC-MX-4 väldigt bra också inget snack om saken så.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Att AS5 flyter ut dåligt håller inte jag med om, om du inte applicerat för mycket då vill säga, dvs mer än ett kokt riskorn.
Men visst är AC-MX-4 väldigt bra också inget snack om saken så.

Hehe Artic silver är som tjära och MX-4 är som smör

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag bytte Kylpasta (artic silver 5) och fick ner tempen nästan 10-15grader Men ja hade ju råkat dra bort lite på den för placerade pastan som hängde me min 620

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro