Permalänk
Medlem

Fattar inte detta har ställt in volten manuellt i bios på 1.31v ändå när jag kör prime95 och kollar cpu-z så går den runt 1.344v i 100% full load.. ??? trodde man ställde in den manuellt av en anledning ?

om jag vill att min cpu ska använda 1.31v i full load men sen gå ner i idle, vad ska jag då ha offset mode på ?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Load Optimized CPU OC Setting: Disabled
Advanced Turbo 30/50/100: Disabled
CPU Load-Line Calibration ska du ha på level 2 eller 3. Inte på level 1.

Kolla om det är dessa som spökar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Har du dragit ner vcore eller kör du på standard? Jag ligger på 1.18 med minsta offset vcore (+0.004) och 4.3ghz. Vilket ger mig 75-80 grader i prime95.
Använder du CM's medföljande kylpasta?

Jag tror jag satte typ -0.60 eller något sådant, följde en video på youtube som heter typ overclock i5 3570k beginners guide. Det var inet som monterade min dator. jag ligger på 1.104-1.112v när jag kör prime95, jag körde i två timmar och då toppade jag på 61 grader.

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk

Misstänker att jag tog lite för mycket kylpasta eller att jag helt enkelt inte skulle använt den medföljande utan köpt separat.

Kommer upp i över 90 grader med 1,35v :/

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nära att trycka på KÖP knappen hos Inet för att skaffa mig denna goding till processor

Har alltid haft Gigabyte mobos tidigare och aldrig jobbat i UEFI men antar att det inte är några konstigheter? Har en Thermalright Silver Arrow som skall kyla denna CPU. Känns det vettigt att sikta på 4.6GHz direkt?

Är ingen expert inom OC men antar att det finns guide någonstans om hur man ska lösa detta på rätt sätt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Load Optimized CPU OC Setting: Disabled
Advanced Turbo 30/50/100: Disabled
CPU Load-Line Calibration ska du ha på level 2 eller 3. Inte på level 1.

Kolla om det är dessa som spökar.

Load line calibration stod på EXTREME, därför så drog den så mkt ström i full load, sänkte till high, nu ligger den lite under i fullload än den volt jag satt manuellt. Ska jag ha speedstep på ? jag vill att volten ska gå ner i idle men då måste man ha speedstep och offset voltage?? det fungerar inte med manuell voltage va ?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Precis, offset och speedstep. Om du sätter load line till "ultra high" (mellan high och extreme) så ligger den så nära som möjligt det du sätter i BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag är mycket nära att trycka på KÖP knappen hos Inet för att skaffa mig denna goding till processor

Har alltid haft Gigabyte mobos tidigare och aldrig jobbat i UEFI men antar att det inte är några konstigheter? Har en Thermalright Silver Arrow som skall kyla denna CPU. Känns det vettigt att sikta på 4.6GHz direkt?

Är ingen expert inom OC men antar att det finns guide någonstans om hur man ska lösa detta på rätt sätt.

Köpte min i förgår, och drog upp den i 4,6ghz första dagen, men lite pyssel är det med inställningar och få rätt volt osv men jag tycker det är lite kul, örvigt riktigt grym CPU! min gick på 1800kr va rea på Alina som slutade den 19.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Fan, kör manuell volt 1.31v. Och nu i idle använder den 1,3v och i full load 1.288v WTF? hur gör jag för att den ska gå ner i idle och sen gå upp i full load?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Fan, kör manuell volt 1.31v. Och nu i idle använder den 1,3v och i full load 1.288v WTF? hur gör jag för att den ska gå ner i idle och sen gå upp i full load?

Speedstep, har jag för mig.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Du måste ha "powerplan" på "balanserad" i kontrollpanelen, inte "hög prestanda".

Sen speedstep och C1E support bör vara enabled i BIOS (de brukar vara rätt inställda per standard i BIOS).

Men problemet är att du kör manuell volt. Du ska ju ändra till offset, annars kommer den inte att gå ned i idle.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Du måste ha "powerplan" på "balanserad" i kontrollpanelen, inte "hög prestanda".

Sen speedstep och C1E support bör vara enabled i BIOS (de brukar vara rätt inställda per standard i BIOS).

Men problemet är att du kör manuell volt. Du ska ju ändra till offset, annars kommer den inte att gå ned i idle.

Har testat med offset, fortfarande jätte hög idle voltage :/ vette fan va som är fel.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Det tar en stund efter boot innan clock/voltage sjunker. Sjunker din clock till 1.6GHz?

C1E Support i BIOS, enable?

Powerplan = balanserad.

Då ska det funka..

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Vad e skillnaden på manuell volt och offset volt?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Vad e skillnaden på manuell volt och offset volt?


"Offset vs Manual behavior

Luckily, the difference here is very easy to understand. Note that this applies to the ASUS Z68 GENE-Z I’m using.

Manual – If you choose this in the BIOS, the voltage you set is always applied. If you set 1.2V, you’ll get 1.2V at idle, and 1.2V under load.

Offset – This modifies the default (Auto) behavior. As I mentioned above, by default I was getting just under 1.0V idle and just under 1.4V during load. For the sake of simplicity, let’s pretend I was getting *exactly* those numbers. If I were to set the Offset to -0.1v, I would now be getting 0.9V idle, and 1.3V load. On the other hand, if I set it to +0.1V, I would now be getting 1.1V idle, and 1.5V load.

Essentially, by default your voltage fluctuates within a range. Offset will undervolt that entire range (if you go with a negative value), or overvolt that entire range (if you go with a positive value). Manual basically gets rid of the range altogether."

Hittade denna förklaringen när jag googlade. Om det är fel så får gärna någon rätta "mig".

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Det är rätt, men det skalar inte så exakt. +0.1V kommer ge en ökning på ca 0.08V (beror på CPU). - (minus) skalar dock ganska exakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Köpte min i förgår, och drog upp den i 4,6ghz första dagen, men lite pyssel är det med inställningar och få rätt volt osv men jag tycker det är lite kul, örvigt riktigt grym CPU! min gick på 1800kr va rea på Alina som slutade den 19.

Okej, det låter ju bra

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag är mycket nära att trycka på KÖP knappen hos Inet för att skaffa mig denna goding till processor

Har alltid haft Gigabyte mobos tidigare och aldrig jobbat i UEFI men antar att det inte är några konstigheter? Har en Thermalright Silver Arrow som skall kyla denna CPU. Känns det vettigt att sikta på 4.6GHz direkt?

Är ingen expert inom OC men antar att det finns guide någonstans om hur man ska lösa detta på rätt sätt.

4.6 kommer gå. Det du kan räkna med är att 4.6 är mycket svårare än 4.5 och du kommer få höja volten en aning mer.

Skrivet av Theunit:

Load line calibration stod på EXTREME, därför så drog den så mkt ström i full load, sänkte till high, nu ligger den lite under i fullload än den volt jag satt manuellt. Ska jag ha speedstep på ? jag vill att volten ska gå ner i idle men då måste man ha speedstep och offset voltage?? det fungerar inte med manuell voltage va ?

Använder du offset mode ska du ändra dessa:
Enhanced Halt State (C1E): Enabled
CPU C3 State Support: Disabled
CPU C6 State Support: Disabled
Package C State Support: Disabled

Har du fixed mode ska du ha enabled på alla och auto på den sista.

Tänkte själv fixa så volt osv klockas ner med hjälp av offset nu. Spara lite ström. 4.5 GHz känns vettigt med 3570k.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

4.6 kommer gå. Det du kan räkna med är att 4.6 är mycket svårare än 4.5 och du kommer få höja volten en aning mer.

Använder du offset mode ska du ändra dessa:
Enhanced Halt State (C1E): Enabled
CPU C3 State Support: Disabled
CPU C6 State Support: Disabled
Package C State Support: Disabled

Har du fixed mode ska du ha enabled på alla och auto på den sista.

Tänkte själv fixa så volt osv klockas ner med hjälp av offset nu. Spara lite ström. 4.5 GHz känns vettigt med 3570k.

De flesta CPUer ska gå att få upp till 4,7 sålänge det inte är måndagsexemplar.
4,6 är nästan självklart att det går med en någerlunda bra kylare

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

De flesta CPUer ska gå att få upp till 4,7 sålänge det inte är måndagsexemplar.
4,6 är nästan självklart att det går med en någerlunda bra kylare

Klart det går inga problem. Menade bara att jag + några andra på forumet får höja volten så mycket mer vid 4.6.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Klart det går inga problem. Menade bara att jag + några andra på forumet får höja volten så mycket mer vid 4.6.

Menade inte att du hade något fel alls Citerade bara för att lägga till lite info för de andra

// iSw3de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag är mycket nära att trycka på KÖP knappen hos Inet för att skaffa mig denna goding till processor

Har alltid haft Gigabyte mobos tidigare och aldrig jobbat i UEFI men antar att det inte är några konstigheter? Har en Thermalright Silver Arrow som skall kyla denna CPU. Känns det vettigt att sikta på 4.6GHz direkt?

Är ingen expert inom OC men antar att det finns guide någonstans om hur man ska lösa detta på rätt sätt.

Håller på med en guide, kommer upp imorgon kväll

Till din fråga, det finns rätt många inställningar som behöver göras, men det kommer du förstå i guiden
Att sikta på 4,6 ska inte vara några svårigheter då CPU kylaren ser ut att prestera rätt bra! Sålänge din CPU klarar det då det skiljer sig mellan olika CPUer
Gigabytes UEFI ska inte vara något problem!

Permalänk
Medlem

Verkar vara något fel på ivy bridge eller något, har försökt hela natte natt få min prolle att ligga på runt 0.9v i idle. Lyckas inte testat ALLA inställningar, har dock kommit en bit på väg. I prime95 nu ligger den på 1.3v i idle ligger den på 1.06v. Så nästan 0.9v men ändå en bit kvar. Och jag kör i 4,6ghz med offset +0.070. Krashar om jag har lägre.

Min kompis som har en sandy bridge kör också i 4,6ghz och i fullload i prime95 får han också 1.3v, men i idle ligger han på 0.9v, och jag lyckas inte få ner volten så mycket i idle. Förstår verkligen inte vad som är fel.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Verkar vara något fel på ivy bridge eller något, har försökt hela natte natt få min prolle att ligga på runt 0.9v i idle. Lyckas inte testat ALLA inställningar, har dock kommit en bit på väg. I prime95 nu ligger den på 1.3v i idle ligger den på 1.06v. Så nästan 0.9v men ändå en bit kvar. Och jag kör i 4,6ghz med offset +0.070. Krashar om jag har lägre.

Min kompis som har en sandy bridge kör också i 4,6ghz och i fullload i prime95 får han också 1.3v, men i idle ligger han på 0.9v, och jag lyckas inte få ner volten så mycket i idle. Förstår verkligen inte vad som är fel.

Crachar du i Prime eller i Windows?

Permalänk
Medlem

En snabb fråga:

Jag klockar just nu med den medföljande stockkylaren... har fått upp prollen till 4 Ghz o ligger runt 80 grader i Prime95

Vad är en godkänd temperatur enligt er?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

En snabb fråga:

Jag klockar just nu med den medföljande stockkylaren... har fått upp prollen till 4 Ghz o ligger runt 80 grader i Prime95

Vad är en godkänd temperatur enligt er?

Den throttlar vid 105c, men jag skulle lagt mig max på 80-85 i full load prime95.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

En snabb fråga:

Jag klockar just nu med den medföljande stockkylaren... har fått upp prollen till 4 Ghz o ligger runt 80 grader i Prime95

Vad är en godkänd temperatur enligt er?

Jag ligger på 65-70 grader i prime95 med 4,6ghz.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Uppgradera till 3570k?

Hej jag sitter på en 2500 (ej K) och är inne lite på att skaffa en 3570k och väsa upp den lite för att vara lite mer framtidssäker, är detta värt att göra om man vill spela lite i framtiden eller jag ska sitta kvar på det ja har och vänta in nästa generations processorer från INTEL?

Är inne på dessa delar då mitt befintliga moderkort inte tillåter överklockning: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2196191/2012-08-23

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Håller på med en guide, kommer upp imorgon kväll

Till din fråga, det finns rätt många inställningar som behöver göras, men det kommer du förstå i guiden
Att sikta på 4,6 ska inte vara några svårigheter då CPU kylaren ser ut att prestera rätt bra! Sålänge din CPU klarar det då det skiljer sig mellan olika CPUer
Gigabytes UEFI ska inte vara något problem!

Ska bli kul att läsa. Guider behövs på Sweclockers.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Hej jag sitter på en 2500 (ej K) och är inne lite på att skaffa en 3570k och väsa upp den lite för att vara lite mer framtidssäker, är detta värt att göra om man vill spela lite i framtiden eller jag ska sitta kvar på det ja har och vänta in nästa generations processorer från INTEL?

Tråkigt att du sitter på 2500 utan k.

Vänta in nästa generation.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||