Fruktansvärt högt ljud från stock kylare.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt högt ljud från stock kylare.

Tja folket.

Det är så att jag är en snål datorbyggare, så försöker uppgradera utan att behöver lägga för mycket pengar.

Fick ett GTX560 Ti av brorsan vilket jag tror är ett rätt så bra grafikkort.

Köpte sen en AMD Phenom II X4 965 BE hyfsat billigt, och här börjar problemen.

När jag spelar så blir det ungefär 55 grader varmt efter en timme, vilket jag inte tror är så där jätte farligt!?
Men fläkten låter som ett jävla åskoväder. Nästan outhärdligt.

Så funderar över att skaffa mig en ny fläkt.

När jag kollar på dustin/komplett på fläktar. så står det att de är AM3 kompatibla, men bilden på delar som följer med visar bara att jag måste fästa nåt "bakom" moderkortet, jag är van vid de "2 hakorna på var sin sida". Kan nån linka en hyfsad bra fläkt, med detta fäste till ett bra pris som vill få ned mitt ljud men fortfarande kyla tillräckligt? Gärna en som har kylpasta förberedd då jag aldrig har fått till detta förut själv :S.

Nu blev det mycket, men hoppas nån vet och kan hjälpa mig =).

På förhand tack.

Mvh

Petter

Permalänk
Medlem

Här har du en lista på kylare: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s92150136&cols=&o=produ...

Men du... var inte dumsnål. Det ångrar du bara.
Cooler Master Hyper 212 Evo har plåt du ska sätta där bak, men ska göra jobbet bra för en rimlig peng.
Jag vet faktiskt inte en enda kylare för din cpu som är värd namnet som inte har en plåt på baksidan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Köp en Cooler Master Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

Från vad jag kan se på mitt moderkort så har jag inge hål för att montera plåt på baksidan. På ovansiden nu runt cpu så sitter det en svart plastram som inte verkar ha nån nytta dock. Moderkortet är ett M4A77 från Asus.

Dock har jag en äldre hyper 212(tror jag) här hemma som har det gamla fästet, men vet som sagt inte hur jag gör med kylpasta. har kollat en massa på nätet och gjort som det står, men blir fortfarande 80-90 grader när jag provar.

Permalänk
Medlem

Vilket moment med pastan är det du är lite osäker på?
Lika bra o sätta dit den du har än stocken..

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem

Förklara hela processen gärna, det jag kan lägga till är att på undersidan av kylaren så kommer det 3 stk "copper wires" från båda sider som gör att det inte blir helt platt om detta har nån betydelse.

Och är det nån kylpasta som är bättre än andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pherax:

Från vad jag kan se på mitt moderkort så har jag inge hål för att montera plåt på baksidan. På ovansiden nu runt cpu så sitter det en svart plastram som inte verkar ha nån nytta dock. Moderkortet är ett M4A77 från Asus.

Dock har jag en äldre hyper 212(tror jag) här hemma som har det gamla fästet, men vet som sagt inte hur jag gör med kylpasta. har kollat en massa på nätet och gjort som det står, men blir fortfarande 80-90 grader när jag provar.

Hyper212 har universal-fäste, dvs inga extra fästen. Du monterar och ändrar bara fästet efter sockeln du har.

Lägg två "ränder" på vardera sida av kylaren och sen montera dit kylaren (kolla bild). Skruva dit skruvarna men skruva "diagonalt" så att trycket blir jämnt. Då pressas pastan ut på kylaren automatiskt.

http://cdn.overclock.net/4/4d/4d1f920d_HDT_TIM_Application_Tw...

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag kör Zalman nånting, den har samma fäste som stockkylaren så då slipper du plåten på baksidan.

Tror det är nån variant av den här http://www.inet.se/produkt/5321785/zalman-cnps-9900-max-rod

Den är 9900, jag har nåt på 5xxx tror jag

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Freezer 13 Pro
http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

Denna låter som ett bra alternativ för dig, Går att montera utan att pilla bakom moderkortet (iaf på intel-plattformar) och den kommer med kylpasta applicerad. PWM-styrning är ju också ett plus i kanten.

Permalänk
Medlem

Hej alla och tack för bra svar =).

Fixade kylpasta på fläkten jag hade och nu ligger den omkring 31-34 idle och 40-48 i load. Tycker väl det verkar helt okej.

Använder CPUID för att kolla tempen och där finns det nåt som heter tmpin2, på den står det 128 grader och det har det alltid gjort, har ladrig tänkt på det förut. Men vad är det för nåt? HAr det nån betydelse, det har varit så i 2 år snart utan problem? (Vill också säga att den har aldrig visat annat än 128 grader, inte mindre inte mer under dessa två år.