"Radeon HD 7990 är inställd"

Permalänk
Melding Plague

"Radeon HD 7990 är inställd"

Det blir ingen officiell modell i Radeon HD 7000-serien med dubbla grafikprocessorer, det uppger en partnertillverkare till SweClockers.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror inte någon blir så förvånad längre.
Ungefär ett halvår sedan 7970 släpptes och eftersom 7990 inte är ute än så börjar det kännas lite mysko.
AMD har bara sig själv och skylla - kan mycket väl tänka mig att andra tillverkare (precis som det står i artikeln) kan och kommer sy ihop egna dubbel-GPU-kort, men AMD blir förloraren i såfall, både ekonomiskt och prestigemässigt.

Edit: Fast man ska ju aldrig säga aldrig...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Synd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kunde inte bry mig mer då jag är fullt nöjd med mitt 7970 och har inga tankar på att köra 3 skärmar samtidigt , så för min egen del så är dom korten "overkill". Åter igen för (min) del.

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Avstängd

Är inte speciellt förvånad av att det kan vara att hålla temperaturen och strömförbrukningen i shack.

Dock är det synd om det inte kommer då det på något vis saknas något. Nästan en oskriven regel att båda tillverkare har ett kort med dubbla GPU:er

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Var nog lika bra. 7000-serien känns inte särskilt intressant längre. Ser fram emot nästa generation istället Känner mig jävligt nöjd med en trifire-setup iaf, så jag hoppas man kan köpa något liknande nästa generation igen när det är dags att uppgradera grafikkorten.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ganska väntat. Klockfrekvenserna hade antagligen fått ta ett ganska stort kliv nedåt för att klara pci-speccen och hålla temperaturen på vettiga nivåer. Hade inte haft en chans mot 690 och då finns det ju ingen poäng att släppa kortet.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Ganska väntat faktiskt, har haft mina farhågor om förbrukningen för ett sådant kort....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Powercolor har visat upp sin Devil 13 på några mässor nu men kommer det verkligen att börja säljas?

Permalänk
Medlem

Nu kommer det ju ut kort med Dubbla GPUer(7970x2), snabba blir dom och Äsch...att dom drar mycket ström.
I ett nördhjärta så värmer det att partnertillverkarna inte sviker i allafall.
Konkurrensen behövs, kanske dom ändrar sig AMD...vem vet.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

7990 lär ju inte vinna ändå

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk

Förstår inte riktigt vad problemet med hög strömförbrukning på ett sådant kort är? I bilvärlden finns det snåla bilar för dom som vill, och bilar som har mer muskler och drar mer soppa för dom som vill det! Den potentiella köpgruppen för ett sådant kort har väl ändå nätagregat och ventilerade chassin som klarar av förbrukning och värme?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallandes:

Förstår inte riktigt vad problemet med hög strömförbrukning på ett sådant kort är? I bilvärlden finns det snåla bilar för dom som vill, och bilar som har mer muskler och drar mer soppa för dom som vill det! Den potentiella köpgruppen för ett sådant kort har väl ändå nätagregat och ventilerade chassin som klarar av förbrukning och värme?

För att strömförbrukningen blir högre än för GTX690, men prestandan kommer bli lägre / densamma. Det kommer alltså inte finnas någon ankedning alls att köpa ett 7990, som låter mer utan att ge något extra för det.

Dessutom skulle många se det som ett bevis på att Nvidia lyckades bättre än AMD. (Något som fortfarande stämmer, men inte blir lika svart på vitt utan en direkt jämförelse).

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd

Vad f*n ska AMD hitta på nu då?

Permalänk
Medlem

Vad oväntat. Det här sa jag i samma veva som Gigahertz Edition släpptes. Dom är på tok för sent ute. Det finns ingen vinst att hämta genom att släppa ett 7990 nu. Lägg i stället alla resurser på HD8000-serien och se till att den serien blir en riktig guldklimp. Det behöver AMD efter HD7000-serien som kanske inte levde upp till all förväntan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Vad f*n ska AMD hitta på nu då?

Ja dom får väl helt enkelt jobba vidare på nästa serie?

Permalänk
Medlem

Ingen större förlust eller överasking, det har gått ett halvår sedan 7970 släpptes, 'snart' kommer ju 8000-serien då, så ingen poäng med 7990. Bätre att lägga krut på nästa generation och hoppas att de slår Nvidia denna gången!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det hade blivit så löjligt dyrt ändå.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Misstänkte detta.
Spelar ändå ingen större roll, eftersom 8000-serien börjar närma sig dörren.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ganska självklart att 7990 skulle droppas. AMD hade ju varit tvungna att designa om gpu:erna för att få ned strömförbrukningen, och då är det ju lite smartare att istället göra dessa förändringar i nästa serie.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Synd! Inget som kan pressa Nvidias priser i high-end kort då

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Eftersom 8000-serien närmar sig så sakteliga så undrar jag vad de ska göra när de kommer över 9000? Ska de gå ända upp på 10000? Låter som att ännu ett namnbyte kommer ganska snart.

OnT: Håller med många andra, nu kan de lika gärna skita i 7990 och ösa pengar på att få 8000-serien ännu bättre istället. Visserligen var 7000-serien knappast dålig, men tekniken är nog lite för ny för att kunna mäta sig med Nvidias mer finslipade Fermi.

För om jag inte misstar mig så är det i och med 7000-serien som GCN användes första gången?

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Skrivet av Neroth:

Eftersom 8000-serien närmar sig så sakteliga så undrar jag vad de ska göra när de kommer över 9000? Ska de gå ända upp på 10000? Låter som att ännu ett namnbyte kommer ganska snart.

OnT: Håller med många andra, nu kan de lika gärna skita i 7990 och ösa pengar på att få 8000-serien ännu bättre istället. Visserligen var 7000-serien knappast dålig, men tekniken är nog lite för ny för att kunna mäta sig med Nvidias mer finslipade Fermi.

För om jag inte misstar mig så är det i och med 7000-serien som GCN användes första gången?

Kepler

Permalänk
Medlem

Hade ju hoppats på ett så man kunde köra trifire får hoppas på att sapphire släpper ett!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tragiskt med alla fanbois här
Folk som säger att AMD inte har något att komma med i denna generation, VA? Nvidia presterar bättre i BF3, AMD presterar bättre i Metro 2033
Båda sidorna har starka och bra kort, bäst av allt är prestanda indexet som säger emot alla nvidia fanbois http://www.sweclockers.com/image/diagram/3161?k=9f91578f1dc27...

Däremot känndes 7990 som ett kort som alldrig skulle komma eftersom man aldrig riktigt fick några "läckor" med foton på kortet eller "specs" på det

Däremot anledning känns skum, eftersom ett dual gpu kort ALLTID kostar mycket pengar, 690 kostar ju 9,2k så amd har endel pris utrymme att leka med
Värme är ju alltid knepigt men dom skulle kunna intruducera en 3 slots lösning eller vattenkylning

Citerar lite amd flammers för att få upp en debbat som jag hoppas inte slutar i flamewar

Skrivet av swecop:

AMD ägda !

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av phoenix4m:

ÄNTLIGEN!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av gurkburk92:

7990 lär ju inte vinna ändå

Permalänk
Medlem

Spelar ingen som helst roll. Om de satsar tid och pengar på 8-serien istället och gör den mer energieffektiv så vore det mycket bättre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Som så många andra här på forumet - är inte ALLS förvånad!

En 7970 blev slagen av 680. Det blir därför svårt att kunna köra över 690 med en 7990, samtidigt som man måste eventuellt handikappa gpuerna för att hålla värme och förbrukning nere.
Man kan undra om en gigahertz edition kan stå sig bättre i dubbel konfig. Prestandamässigt slår den en 680 men den är såpass maxad att all värme och förbrukning bara blir ännu mer och värre när man slår ihop två st!
NO WAY OUT!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Som så många andra här på forumet - är inte ALLS förvånad!

En 7970 blev slagen av 680. Det blir därför svårt att kunna köra över 690 med en 7990, samtidigt som man måste eventuellt handikappa gpuerna för att hålla värme och förbrukning nere.
Man kan undra om en gigahertz edition kan stå sig bättre i dubbel konfig. Prestandamässigt slår den en 680 men den är såpass maxad att all värme och förbrukning bara blir ännu mer och värre när man slår ihop två st!
NO WAY OUT!

Hur blir 7970 slagen av 680, förutom i kraftigt nvidida optimerade spel (*host* BF *host*)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rogga67:

Nu kommer det ju ut kort med Dubbla GPUer(7970x2), snabba blir dom och Äsch...att dom drar mycket ström.
I ett nördhjärta så värmer det att partnertillverkarna inte sviker i allafall.
Konkurrensen behövs, kanske dom ändrar sig AMD...vem vet.

Vilken konkurrens? 690 hade ju piskat ett 7970X2 eller 7990. Gissar att AMD satsar på en comeback när det är dags att släppa 8990, kanske redan i februari?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Entusiast

Jag tycker att detta är bra på det sättet att AMD nu kan lägga mer krut på 8000-serien och mjölka pengar ur oss konsumenter första halvåret 2013 med fina grafikkort! Det är trots allt det som gör AMD väldigt bra, dom är alltid lite före Nvidia och cirka 6 månaders "monopol" på ny teknik ska inte underskattas

Därför så kan jag faktiskt se Nvidia som förlorare på ett sätt eftersom 6 månader inte är en liten tid och man kan ur olika synpunkter anse att HD 7000-serien inte skall jämföras med GTX 600-serien eftersom 600-serien kom ett bra tag efter, speciellt GTX 660 Ti!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈