Permalänk
Medlem

problem med battlefield 3

Hej alla, har ett Sapphire 7950 med Dual-X kylningen och har överklockat den med hjälpa av CCC till 930 MHz och minnet till 1190 MHz samt dragit upp fläktarna till 50%. (Tempen i BF3 är 50 grader) Men när jag kör BF3 i ultra så crashar det hela tiden även fast jag får bra FPS, har inte rört volten efter som jag har läst att man kan komma upp i 1050 MHz utan att röra volten. Undrade om ni kunde hjälpa mig.

Tack på förhand och ha det bra tills vidare.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk

Har du provat någon typ av benchmark? t.ex futuremark, occt? Krashar BF3 även på standardklock? Om inte så skulle jag testa att höja volten en aning, alla gpu's är juh lite olika precis som cpu's så vissa klockar långt utan att röra volt andra inte..

Visa signatur

Chassi: CoolerMaster HAF 922 CPU: i5 2500k@4.5GHz CPU kylning: Corsair Hydro H100
Moderkort: ASUS P8P67 Pro RAM: Corsair Vengeance Blue 1600MHz 16GB Grafikkort: ASUS Geforce GTX 960 DCII | MSI Geforce GTX 960
Nätaggregat: Corsair HX650W SSD: Samsung 850 EVO 250GB HDD: Western Digital Green 1.5+2TB
Mus: Logitech G400 Tangentbord: Microsoft SideWinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Hej alla, har ett Sapphire 7950 med Dual-X kylningen och har överklockat den med hjälpa av CCC till 930 MHz och minnet till 1190 MHz samt dragit upp fläktarna till 50%. (Tempen i BF3 är 50 grader) Men när jag kör BF3 i ultra så crashar det hela tiden även fast jag får bra FPS, har inte rört volten efter som jag har läst att man kan komma upp i 1050 MHz utan att röra volten. Undrade om ni kunde hjälpa mig.

Tack på förhand och ha det bra tills vidare.

Har du kört furkark eller liknande program så du vet att överklockningen är stabil?
Är det bara när du kör i ultra det kraschar?
Mvh

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Har bara testat den i BF3, den kraschar inte när jag kör på high men då får jag kass fps typ 30-50. Men tack för svaren ska prova höja voltagen lite och sedan testa den i Benchmark

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Har bara testat den i BF3, den kraschar inte när jag kör på high men då får jag kass fps typ 30-50. Men tack för svaren ska prova höja voltagen lite och sedan testa den i Benchmark

det va lågt det kanske kan va strul med drivrutinerna eller ngt :/

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Har ställt tillbaks den till standard settings och då får jag 30-45 fps på High

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Har bara testat den i BF3, den kraschar inte när jag kör på high men då får jag kass fps typ 30-50. Men tack för svaren ska prova höja voltagen lite och sedan testa den i Benchmark

Det lätt galet lågt då mitt 460 som jag överklockade går på high i 46-60 FPS :/ Det är nog så att din GPU behöver lite mer volt för att vara helt stabil, Alla GPUér klockar olika

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Har ställt tillbaks den till standard settings och då får jag 30-45 fps på High

det verkar va ngt galet då! bör få betydligt högre.
testa installera om nya fräscha drivisar

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Har ställt tillbaks den till standard settings och då får jag 30-45 fps på High

Ett 7950 är ju som ett 580 typ och det klarar mer än 30-45 fps på high.

Men det är klart just i bf3 kanske ett 580 är bättre.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

det va lågt det kanske kan va strul med drivrutinerna eller ngt :/

Skrivet av mecke96:

Det lätt galet lågt då mitt 460 som jag överklockade går på high i 46-60 FPS :/ Det är nog så att din GPU behöver lite mer volt för att vara helt stabil, Alla GPUér klockar olika

Skrivet av Solding:

det verkar va ngt galet då! bör få betydligt högre.
testa installera om nya fräscha drivisar

Dock tar ni för givet att TS har en CPU som orkar driva grafikkortet.

Så, vad har du för processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Dock tar ni för givet att TS har en CPU som orkar driva grafikkortet.

Så, vad har du för processor?

Där sa du ngt som stämmer helt och hållet, tänkte jag inte på

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

amd phenom ii x6 1055t

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Dock tar ni för givet att TS har en CPU som orkar driva grafikkortet.

Så, vad har du för processor?

Tog det helt för givet Men en AMD phenom ii x6 1055t Borde väl ändå räcka tycker ja :/ Kan du det här med överklockning av CPU? Om du kan testa klocka den å se om du får bättre Fps Använd inte färdiga Överklockningar som finns i BOIS då dom kan dra upp Vcoren så galet högt

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

Tog det helt för givet Men en AMD phenom ii x6 1055t Borde väl ändå räcka tycker ja :/ Kan du det här med överklockning av CPU? Om du kan testa klocka den å se om du får bättre Fps Använd inte färdiga Överklockningar som finns i BOIS då dom kan dra upp Vcoren så galet högt

eller så drar han igång BF3 och kollar CPU och GPU användningen? ligger CPUn i tillex, 100% medans GPUn ligger på 50% så är det CPUn som flaskar, och måste då klockas

Tror nog det kan va CPUn som flaskar om den är oklockad, då min 1090T @4GHz kan gå upp väldigt högt i BF3! upp mot 80% om jag inte minns helt fel

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

eller så drar han igång BF3 och kollar CPU och GPU användningen? ligger CPUn i tillex, 100% medans GPUn ligger på 50% så är det CPUn som flaskar, och måste då klockas

Tror nog det kan va CPUn som flaskar om den är oklockad, då min 1090T @4GHz kan gå upp väldigt högt i BF3! upp mot 80% om jag inte minns helt fel

det kan man också göra Klockade själv min E6750 när jag förut körde BF3 på den, när jag kom upp till 3,2 hade ja typ 10-15 FPS mer alltså runt 36-45 FPS (hade 460 i den datorn då)

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Det största skillnaden mellan lägena High och Ultra är att Ultra använder betydligt mer minne vilket då påverkar den totala kraften från kortet.

För inte så länge sedan hade jag en del skumma krascher i BF3 efter att jag uppdaterat drivrutinen. Normalt brukar jag avinstallera och rensa gamla drivers (så även denna gång) när jag installerar en ny. Eftersom jag redan hade den senaste och den funkade dåligt så installerade jag därefter om den rakt över (det var ju trots allt samma) och efter det så fungerade allt som tidigare. Troligtvis misslyckades installationen med någon filregistrering eller liknande första gången men inte andra.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

vad ska skulle ni rekommendera att jag överklockade processorn med? och bara så ni vet har jag en kass AMD stock cooler

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

vad ska skulle ni rekommendera att jag överklockade processorn med? och bara så ni vet har jag en kass AMD stock cooler

då lär du inte kunna klocka den :/ (endast lite isf) bättre kylare behövs om du ska kunna klocka den ordenttligt!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

vad ska skulle ni rekommendera att jag överklockade processorn med? och bara så ni vet har jag en kass AMD stock cooler

testa först med det Solding skrev med att starta BF3 kör igång typ "CoreTemp" och MSI Afterburner. Sen spela ett tag och tabba ut, titta sedan på coretemp vad för procent "loaden" ligger på och sedan kollar du på MSI Afterburner vad för procent GPU´n har jobbat på. Är stapel på MSI Afterburner som mäter "load´en" Upp och ner i skarpa kurvor eller att den inte har legat på max, så är det nog din CPU som flaskar

Coretemp= CPU

MSI Afterburner=GPU

Lycka till: Mvh Melker S

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

testa först med det Solding skrev med att starta BF3 kör igång typ "CoreTemp" och MSI Afterburner. Sen spela ett tag och tabba ut, titta sedan på coretemp vad för procent "loaden" ligger på och sedan kollar du på MSI Afterburner vad för procent GPU´n har jobbat på. Är stapel på MSI Afterburner som mäter "load´en" Upp och ner i skarpa kurvor eller att den inte har legat på max, så är det nog din CPU som flaskar

Coretemp= CPU

MSI Afterburner=GPU

Lycka till: Mvh Melker S

Det låter som en bra början

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem

Jag får högre fps än så med en phenom II 965 oklockad och ett 6870 i high preset på bf3.. Så något annat galet borde det vara tycket man :/

Permalänk
Medlem

skulle bara vilja att passa på och tacka för alla bra svar ni gav mig och så har det blivit lite bättre fps och lite stabilare men ska ta en titt på min processor

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

skulle bara vilja att passa på och tacka för alla bra svar ni gav mig och så har det blivit lite bättre fps och lite stabilare men ska ta en titt på min processor

Gör så

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

För mig låter det som en ostabil clock som throttlar när du kör på high och kraschar på ultra. Alla kort klockar inte lika bra. Du har bara fått ett mindre bra ex. Dra upp volten ett eller två snäpp och du ska se att det löser sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _NsMs_:

För mig låter det som en ostabil clock som throttlar när du kör på high och kraschar på ultra. Alla kort klockar inte lika bra. Du har bara fått ett mindre bra ex. Dra upp volten ett eller två snäpp och du ska se att det löser sig

Skickades från m.sweclockers.com

Dock sade han att det är samma problem i standardklock.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP