Förvandla din PS3, XBOX360 med flera till ett media center (Playkanaler, Spotify, mm)

Permalänk
Medlem

Förvandla din PS3, XBOX360 med flera till ett media center (Playkanaler, Spotify, mm)

Media center för din PS3
Jag har en PS3:a som stått och samlat damm en längre tid – till största del beroende av tidsbrist för spel. Men också till följd utav att jag föredrar mus och tangentbord framför kontroller. I alla fall tyckte jag det var synd att bara låta en i princip ny/oanvänd PS3-enhet bara stå utan att bli använd, så började fundera på vad jag skulle använda den till förutom att spela på. Det givna svaret blev självfallet att göra ett media center av den, så att spel, film, serier, playkanaler, musik kunde strömmas från ett och samma ställe.

Som total nybörjare inom området, återigen är egentligen inte ens intresserad av konsolen, var det inte helt lätt att veta hur man skulle sätta upp allting för att få ut det mesta av media centret. Dock känner jag mig efter sökande och mekande med inställningar rätt nöjd med den slutgiltiga setup jag nu har och tänkte dela med mig utav den för andra nybörjare. Notera, detta fungerar också till XBOX360 och flertalet andra enheter med stöd för media centers. Dock är det inte säkert att alla tillgängliga plugins för UMS fungerar – såsom Spotify t.ex. Jag kommer i denna guide dock utgå från min PS3:a, samt att UMS körs med engelska som standardspråk då översättningarna ändras mellan uppdateringarna.

Jag vill också lyfta fram hur guiden bäst läses, fet text markerar ny sektion i guiden. Understruken text markerar något extra viktigt eller som skall lyftas fram. Kursiverad text berättar att här skall du göra någonting, läsa något eller kopiera/starta ett program - se det som ett steg alltså. Varför jag valt att använda mig av just mycket kursiverad text som stegsform, är för att många kanske bara vill få allt att fungera utan att läsa om exakt vad varje inställning gör.

Universal Media Server – installera grundprogrammet
Till att börja med efter en del testande av olika mediecenterprogram fastnade jag för Universal Media Server: http://code.google.com/p/universal-media-server/downloads/det... som är ett program du installerar på din Windows/Linux/OSX enhet. Vid installationen kommer du frågas om hur mycket minne du vill att programmet skall kunna använda sig utav. Jag skulle säga att har du ca 2GB RAM eller mindre i din dator så låt standardvärdet "768" stå kvar. Har du 4GB eller mera, samt planerar att se film i HD (720p/1080p) rekommenderar jag dig att öka tillgängligt minne till "1536". Detta är alltså grundprogrammet och direkt efter installationen kan du köra igång med att streama ljud och bild till din PS3:a. Men som med det mesta vad gäller mjukvara är det oftast en hel del man går miste om när man inte ställer in programmet utefter ens behov och utefter tillgänglig hårdvara.

Till att börja med måste du bestämma, ska du streama material i 1080p eller inte? Om ja så rekommenderar jag att du kör med en ethernetkabel istället för WiFi mellan din PS3:a och router. Detta då stora mängder data skickas mellan din dator->router->ps3:a och i de flesta fall leder till lagg. Detta beror främst på att PS3:ans nätverkskort inte klarar av att ta emot i högre hastighet än 54Mbit/s vilket många filmer i full HD oftast ligger långt över, även vissa filmer i 720p överskrider detta beroende på hur filen som spelas upp är komprimerad. Jag utgår ifrån de vanliga Matroska (.mkv) filerna i H264. Ska du o andra sidan inte streama i HD så fungerar WiFi lika bra som ethernet.

Koppla in din PS3:a utefter vilken anslutningshastighet du behöver till din router och starta sedan Universal Media Server (hädanefter refererat till som UMS). Du möts här av ett program som automatiskt nu söker reda på din PS3:a i ditt nätverk och när detta är gjort visar en stor grön bock att allting fungerar. Fungerar det inte och du möts av ett stort rött kryss istället kan det vara någon inställning i din router som strular.

Klicka dig in på fliken "Navigation/Share Settings" i UMS, längst ned finns en rubrik med "Shared folders", klicka på ikonen med ett grönt plustecken och lägg sedan till de mappar du vill få åtkomst till genom din PS3:a. Alltså de mappar du har som t.ex. innehåller filmer, musik, bilder. Du kan även bocka i samma inställningar som jag gjort rörande "Browse .RAR/.ZIP Archives" mfl, det är helt upp till dig utefter vad du vill och behöver. Klicka därefter på "Save" längst upp i programmets fönster.

Klicka dig in på fliken "General Configuration" och klicka sedan på "Download and Install Plugins". Markera "Channels" och klicka sedan på installera, programmet hämtar automatiskt alla filer och installerar dessa.

Klicka dig nu in på fliken "Transcoding settings" och ställ in "Transcode buffer maximum size[...]" till det högsta värdet som är möjligt, anges i parantesen. På mitt bildexempel nedan så kör jag UMS på en laptop med litet mindre RAM-minne, varav mitt maxvärde är "598". Valde du tidigare under installationen av UMS "1536" eller mera, så kommer du även kunna ställa denna siffra högre alltså.

Viktigt steg: Nu skall du välja kvalité på bilden och här skiljer det sig mellan om du kör genom Wifi eller Ethernet. Generellt skulle jag säga att kör du genom Ethernet och har en modern dator med 2 eller flera kärnor samt 2GB RAM+ kan låta allt stå som det gör under MPEG-2 options, dvs att kvalitén är mycket hög. Kör du däremot på en dator som inte har en så stark processor, eller genom Wifi så rekommenderar jag dig att i drop-down listan vid MPEG-2 options välja: "Good quality for Wifi", alternativt ännu lägre om du upplever lagg i bild. Tryck på "Save" igen längst upp i programmet och sedan på "Quit". Du kommer märka sedan när du ser på t.ex.en film, laggar det så är det inne på dessa inställningar du skall ställa ned kvalitén.

Fixa playkanalerna till PS3 mediacentret
Det är nu dags för oss att installera playkanaler till mediacentret, det vill säga: SVT Play, TV3 Play, Kanal 5 play med flera. Egentligen är detta redan fixat sedan föregående steg, du kanske minns att du tog hem ett plugin vid namn "Channels"? Dock behöver detta plugin scripts som kan peka den till just den kanal vi vill titta på, det är detta vi ska fixa nu.

Uppdatering!
Steget nedan kan du skippa om du vill, längst ned i detta inlägg har jag gjort en zipfil med kanalerna, lägg dessa i rätt mapp som anges här nedan bara!

Börja med att gå in på denna länk https://github.com/SharkHunter/Channel/ där klickar du sedan på knappen där det står "ZIP". En zippad fil tas hem, packa upp denna i en mapp på t.ex. skrivbordet. Gå sedan in i den och in i mappen som heter "Channels". Här finns en bunt filer och som namnet på flertalet av dem avslöjar är detta våra kanaler till vårt plugin “Channels”. Markera alla, klipp ut och sedan går du in på den mapp du installerade UMS i. Vanligtvis ligger denna mapp under "C:/Program Files (x86)/Universal Media Center/". Väl inne där går du in i mappen vid namn "extras" sedan in i mappen "channels". I mappen "channels" klistrar du in alla dessa filer. Finns det redan filer där så välj att skriva över dessa.

Nu är kanalerna installerade. Har du en äldre version än 1.6.0 av UMS kan stegen inom spoilertaggen nedan behövas:

Starta UMS igen och sedan går du in på fliken "General Configuration" där väljer du sedan "Edit UMS configuration file manually". Ett fönster poppar upp, scrolla till botten och se till att raden "channels.mpeg2_force = true" finns. Lägg sedan till "channels.net_disc = true" under "channels.mpeg2_force = true". Tryck på "Save" och fönstret stängs, tryck på "Save" igen inne i UMS och sedan på "Quit".

Dold text

Testa så att allting fungerar
Nu är vi redo att testa om allting fungerar. Börja med att starta din PS3:a och sedan UMS på din dator, en grön bock bör bekräfta att din dator hittat din PS3:a. Se till att du har t.ex. en film eller ett klipp i någon av de mappar du tidigare lade till att UMS ska titta i. Välj sedan "Video" på din PS3:a och scrolla ned till mediaservern innehållande din dators namn. Välj mappen du lagt filmen i och välj sedan filmen. Fungerar allt som det ska startar nu filmen och vi är färdiga här!

Installera Spotify på din PS3 – streama Spotify från din dator till din PS3:a
Detta steg är helt valfritt, jag tycker att det är en smidig sak att ha om man som jag har ett högtalarsystem man hellre använder till att spela upp musik från än de mindre högtalarna till datorn. Smidigt också om man är flera i hushållet som vill kunna använda högtalarsystemet utan att behöva byta kablar här och där mellan olika enheter hela tiden. Jag vill först poängtera dock att detta plugin inte innebär att man kan styra Spotify genom sin PS3:a utan detta sköts fortfarande från datorn.

Så till att börja med om du inte redan gjort det, installera Spotify på den dator/datorer du har UMS på. Efter att detta gjorts, ta hem "DSbridge" från följande länk: http://code.google.com/p/dsbridge/downloads/list packa sedan upp den till en mapp på t.ex. skrivbordet.

Vi ska nu ta hem "lame_enc.dll", detta gör du genom att besöka denna länk: http://wiki.audacityteam.org/index.php?title=Lame_Installatio... under steg 1 klickar du på länken till nedladdning, spar .dll filen på t.ex. skrivbordet så du vet vart den är.

Det du nu skall göra är att leta reda på mappen Spotify ligger i, klicka dig in på "C:\Users\Dittanvändarnamn\AppData\Roaming\Spotify" kom ihåg här att "Dittanvändarnamn" helt enkelt är vad ditt användarkonto på windowsinstallationen heter, t.ex. är det "Robert" i mitt fall. Notera också att om du inte ser mappen "AppData" så kan du endera aktivera att se dolda filer, eller så ersätter du "Dittanvändarnamn" i länken här till ditt eget, sedan startar du "kör", klistrar in hela adressen, trycker enter och mappen öppnas.

Hit kopierar du nu in "lame_enc.dll" samt går in i mappen du packade upp "DSbridge" i, klickar dig in på "bin" och kopierar "dsbridge.ini" och "dsound.dll", som du sedan klistrar in i din Spotifymapp.

Gå nu in i mappen du har UMC installerat i, standardsökvägen är oftast "C:/Program Files (x86)/Universal Media Center/". Här finns nu två alternativ för att redigera filen "WEB". Vet du hur man kör Notepad som admin, redigera den på plats, följ annars sättet nedan.

Kopera filen "WEB" och klistra in den på skrivbordet där du sedan öppnar den med "Anteckningar". Under "#audio streams" klistrar du in detta på en ny rad "audiostream.Web,Radio=Spotify,[url]http://localhost:8124,http://www.robertroos.se/wp-content/uploads/2012/07/spotify.jpg"[/url]. Spara och stäng.

Kopiera sedan "WEB" tillbaka till din UMC mapp, men också till UMC mappen i Program data, oftast är sökvägen "C:\ProgramData\UMC". Notera också att om du inte ser mappen "ProgramData" så kan du endera aktivera att se dolda filer, eller så kopierar du länken här, sedan startar du "kör", klistrar in hela adressen, trycker enter och mappen öppnas. Detta steg är mycket viktigt och kopierar du inte över "WEB" till dessa mappar kommer Spotify inte att fungera. När detta är gjort är vi klara, nu är det dags att testa om det fungerar också.

Starta Spotify på din dator och sätt igång en låt, längst ned till höger i notifikationsfältet bör en blå/grön ikon dyka upp nu – som indikerar att DSbridge fungerar som det ska. Starta ditt PS3 och starta UMC. Bläddra till "Radio" och där ska nu en kanal som heter "Spotify" dyka upp. Gå in på den och musiken strömmas nu till din PS3:a!

Rörande .mkv filer och synkroniseringsproblem eller hopp framåt
Vissa personer har ibland problem med att ljud och bild inte synkroniserar till 100% vid uppspelning av videofiler i .mkv format, eller att man plötsligt hoppar fram ett antal minuter. Det finns en väldigt enkel lösning på detta dock. Klicka dig in på "Transcoding settings" där du sedan klickar på knappen "Codec specific parameters". Ett fönster poppar upp, där du i textrutan längst ned skriver in "container == matroska :: mc 0 -noskip". Klicka på "OK", fönstret stängs, klicka sedan på "Save" och starta sedan om UMS.

Fungerar inte channels?
Testa då att uppdatera pluginet manuellt, ta hem denna version av Channels: https://github.com/downloads/SharkHunter/Channel/tv_plug_200....
Gå sedan in i din UMS-mapp -> Plugins och klistra in filen där. Kom ihåg att ta bort tidigare versioner såsom "tv_plug_190.jar".

Jag har också för att förenkla processen med att installera kanalerna gjort ett paket här ni kan ta hem: http://www35.zippyshare.com/v/8774593/file.html unzippa och en mapp vid namn "Channels" skapas. Öppna denna, kopiera allting i den, sedan går du in på den mapp du installerade UMS i. Vanligtvis ligger denna mapp under "C:/Program Files (x86)/Universal Media Center/". Väl inne där går du in i mappen vid namn "extras" sedan in i mappen "channels". I mappen "channels" klistrar du in alla dessa filer. Finns det redan filer där så välj att skriva över dessa.

Sammanfattning
Vi har alltså här satt upp ett välfungerande media center som körs direkt genom din PS3:a. Jag personligen tycker att det här är en bra lösning om man t.ex. är flera i hushållet med flera datorer och vill kunna köra innehåll trådlöst till sin TV snabbt och enkelt. Eller som tidigare nämnt, om man har ett högtalarsystem man gärna använder utan att behöva röra en enda sladd. Dessutom så erbjuds man att se Playkanalerna direkt från sitt PS3 vilket bara det är helt perfekt, speciellt i OS-tider som dessa.

Lycka till med installationen och klicka gärna "gilla" om du uppskattade denna guide!

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Hej! Bra idé till en guide och bra skrivet!
Har dock ett problem när jag har installerat UMS, verkar inte som att jag kan starta det i 1536mb, får upp Java error som lyder:

Error: Could not create the Java Virtual Machine.
Error: A fatal exception has occurred. Program will exit.

Har testat att installera det i 768 och då startar det, men eftersom att jag har 16gb ram så skulle det inte vara tråkigt att använda lite mer minne!
Några tips?

EDIT: Nvm, fixade det. Fungerade när jag startade om datorn, tack för en bra guide!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hej Kikke!

Tack ska du ha! Bra att det löste sig för dig och hoppas att du får nytta av det hela. Jag kan tänka mig att felmeddelandet du fick skulle kunna uppstå om man kör för hög inställning på minnet under en Java 32bit installation också - men då förmodligen vid ännu högre inställning än 1536MB. Som lite kuriosa så tror jag inte att man i dagsläget i något fall skulle behöva tillsätta mera minne än 1536MB heller.

Som sagt, bra att det klassiska "lösa-alla-windowsproblem" sättet a'la omstart fixade det för dig med!

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Har lite problem med Spotify, har kommit till steget då den blå/gröna ikonen DSbridge kommer upp i verktygsfältet, går sedan in på ps3 via mediaservern och sedan in på web, dock så kommer jag inget längre... Det börjar inte streama....

Permalänk
Medlem

Hur gör du med dessa meddelanden som nästan alltid dyker upp när man streamar...

“Audio outputs temporarily muted. Do not adjust the playback volume. The content being played is protected by Cinavia™
and is not authorized for playback on this device. For more information, see http://www.cinavia.com. Message Code 3.”

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Vart finns knappen : Codec specific parameters ?

EDIT: hittade den, log i MEncoder "

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Hej Kikke!

Tack ska du ha! Bra att det löste sig för dig och hoppas att du får nytta av det hela. Jag kan tänka mig att felmeddelandet du fick skulle kunna uppstå om man kör för hög inställning på minnet under en Java 32bit installation också - men då förmodligen vid ännu högre inställning än 1536MB. Som lite kuriosa så tror jag inte att man i dagsläget i något fall skulle behöva tillsätta mera minne än 1536MB heller.

Som sagt, bra att det klassiska "lösa-alla-windowsproblem" sättet a'la omstart fixade det för dig med!

Tjena, jag har samma problem som Kikke hade;

"Error: Could not create the Java Virtual Machine.
Error: A fatal exception has occurred. Program will exit."

Men för mig räckte det inte med en omstart tyvärr Problemet kvarstår!

Jag har 8GB ram, så det känns ju inte som om det skulle vara något problem.

Några tips? Varför händer sådant här alltid mig...

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jobolle:

Har lite problem med Spotify, har kommit till steget då den blå/gröna ikonen DSbridge kommer upp i verktygsfältet, går sedan in på ps3 via mediaservern och sedan in på web, dock så kommer jag inget längre... Det börjar inte streama....

Du går hela vägen in på Radio också och trycker på Spotify? Samt är säker på att musik spelas på Spotify på datorn?

Skrivet av GizZm0:

Hur gör du med dessa meddelanden som nästan alltid dyker upp när man streamar...

“Audio outputs temporarily muted. Do not adjust the playback volume. The content being played is protected by Cinavia™
and is not authorized for playback on this device. For more information, see http://www.cinavia.com. Message Code 3.”

Jag har aldrig sett det där felmeddelandet förut faktiskt, vad är det du gör/försöker att spela upp?

Skrivet av Mansion:

Tjena, jag har samma problem som Kikke hade;

"Error: Could not create the Java Virtual Machine.
Error: A fatal exception has occurred. Program will exit."

Men för mig räckte det inte med en omstart tyvärr Problemet kvarstår!

Jag har 8GB ram, så det känns ju inte som om det skulle vara något problem.

Några tips? Varför händer sådant här alltid mig...

Mvh. Mansion

Testa att avinstallera allting, sedan vid nyinstallationen så testar du med "1000" istället. Det verkar helt enkelt skilja sig mellan olika datorer vad som fungerar. Kan även vara värt att ta en titt på om du kör Java 32bit eller 64bit, men testa ominstallationen först och främst.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Hur gör du med dessa meddelanden som nästan alltid dyker upp när man streamar...

“Audio outputs temporarily muted. Do not adjust the playback volume. The content being played is protected by Cinavia™
and is not authorized for playback on this device. For more information, see http://www.cinavia.com. Message Code 3.”

Lösningen på det problemet är ganska enkelt. Försök inte spela upp piratkopierade filmer, eftersom cinavia är ett piratkopieringsskydd. Och således även strider eventuella tips på hur man kommer runt det mot forumsreglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Du går hela vägen in på Radio också och trycker på Spotify? Samt är säker på att musik spelas på Spotify på datorn?

Jag har aldrig sett det där felmeddelandet förut faktiskt, vad är det du gör/försöker att spela upp?

Testa att avinstallera allting, sedan vid nyinstallationen så testar du med "1000" istället. Det verkar helt enkelt skilja sig mellan olika datorer vad som fungerar. Kan även vara värt att ta en titt på om du kör Java 32bit eller 64bit, men testa ominstallationen först och främst.

För dem som har oturen att få detta problemet; JAG LÖSTE DET!

Trodde aldrig det skulle gå, men problemet var (tror jag) att den väljer att starta Java 32bit. Jag avinstallerade helt enkelt Java 32bit och körde med bara 64bit. Det gjorde susen.

Hoppas detta inlägg kan vara till hjälp för någon annan om det skulle uppstå igen.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Du går hela vägen in på Radio också och trycker på Spotify? Samt är säker på att musik spelas på Spotify på datorn?

Jag har aldrig sett det där felmeddelandet förut faktiskt, vad är det du gör/försöker att spela upp?

Testa att avinstallera allting, sedan vid nyinstallationen så testar du med "1000" istället. Det verkar helt enkelt skilja sig mellan olika datorer vad som fungerar. Kan även vara värt att ta en titt på om du kör Java 32bit eller 64bit, men testa ominstallationen först och främst.

Jag har däremot ingen mapp som heter "extras" och därmed ingen "channels" heller, skall jag bara skapa den själv eller hur gör jag?

Mvh. Mansion

EDIT: Mycket riktigt så gjorde jag egna mappar och lade allting där i. Sedan följde jag resten av stegen exakt, men var finns tv4play och dylikt?

Det jag har att välja på är "Filmer" (som är filmermappen på datorn), "Music" (som är musikmappen på datorn) och "Web" (vilket inte är någon mapp jag delat ut eller har på datorn).

I "Web" ligger:

Pictures
Podcasts
TED
The Onion
Radio
TV
Webcams

I dessa mappar ligger diverse franska tv-stationer, massa amerikanske klipp på Obama och dylikt och en massa klipp med forskare som håller föredrag.

Ingenting svenskt iallafall! Inget TV4Play, TV3Play etc. Var tog dessa vägen? Hur löser jag det?

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk

Bra guide! Om man ändå ska dra en nätverkssladd till PS3:an är det ju smidigare att dra en HDMI-kabel från datorn så är de klart

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Grym guide!
Men jag har lite problem med att få igång Spotify-streamen.

Jag får inte upp någon blå/grön ikon i aktivitetsfältet. Och när jag först bläddrade till Radio så såg jag Spotify där, tryckte på den men fick bara upp Unsupported data som felmeddelande på PS3an. Har du nån aning om vad jag gjort för fel?

Jag hittar en annan radiokanal där som fungerar, men den spelar bara klassiskt och det är väl inte så himla trevligt hehe

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Bättre guide än de andra jag funnit på nätet.

Hur är det med transcode av flac? Jag får inte till det.
Har du löst det?
Funkade för ngn att lägga MPlayer överst under ljudkonvertering men inte för mig.

Permalänk
Medlem

Hur får man xboxet att upptäcka servern? :S
Någon som vet?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av KKay:

Grym guide!
Men jag har lite problem med att få igång Spotify-streamen.

Jag får inte upp någon blå/grön ikon i aktivitetsfältet. Och när jag först bläddrade till Radio så såg jag Spotify där, tryckte på den men fick bara upp Unsupported data som felmeddelande på PS3an. Har du nån aning om vad jag gjort för fel?

Jag hittar en annan radiokanal där som fungerar, men den spelar bara klassiskt och det är väl inte så himla trevligt hehe

Jag hade också problem med att få upp ikonen. Testade lite olika saker. Det jag var tvungen att göra var att lägga lame encodern i program mappen(där du installerade spotify), inte i roaming mappen. Samt att jag kopierade in båda dsbridge filerna till C:Windows/SysWOW64/Macromed/Flash. Då funka det klockrent, får upp ikonen.

Du kan ju testa med detta och se om det funkar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Jag hade också problem med att få upp ikonen. Testade lite olika saker. Det jag var tvungen att göra var att lägga lame encodern i program mappen(där du installerade spotify), inte i roaming mappen. Samt att jag kopierade in båda dsbridge filerna till C:Windows/SysWOW64/Macromed/Flash. Då funka det klockrent, får upp ikonen.

Du kan ju testa med detta och se om det funkar.

Tack för svar.
Testade just det, utan framsteg

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Tack för svar.
Testade just det, utan framsteg

Du har kvar båda dsbridge filerna i roaming mappen också? För när jag har de i båda mapparna(roaming och flash) så funkar det för mig iaf

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Du har kvar båda dsbridge filerna i roaming mappen också? För när jag har de i båda mapparna(roaming och flash) så funkar det för mig iaf

Japp det har jag. Får ge det ett nytt försök senare, kan ju ha missat något.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Får fortfarande mycket framhopp i filmerna när jag använder kommandot, söker gärna en ny lösning.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Får fortfarande mycket framhopp i filmerna när jag använder kommandot, söker gärna en ny lösning.

Mina filmer pausas och sedan står det "ogiltlig data" eller liknande, gång på gång. Kan även börja spelas upp i x2 hastighet helt plötsligt, fast ljudet fortfarande är vanligt. Känner att min förväntade "mediaserver" inte riktigt är vad jag väntade mig att den skulle vara.

Btw, fortfarande inte fått svar på hur man löser det med SVTPlay och dylikt, någon som vet?

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Får fortfarande mycket framhopp i filmerna när jag använder kommandot, söker gärna en ny lösning.

Är du säker på att du angivit kommandot exakt som min screenshot visar hur du skall göra, utan citattecken osv? Om ja, hur ser bandbredden ut då, kör du kabel eller WiFi?

Skrivet av Mansion:

Mina filmer pausas och sedan står det "ogiltlig data" eller liknande, gång på gång. Kan även börja spelas upp i x2 hastighet helt plötsligt, fast ljudet fortfarande är vanligt. Känner att min förväntade "mediaserver" inte riktigt är vad jag väntade mig att den skulle vara.

Btw, fortfarande inte fått svar på hur man löser det med SVTPlay och dylikt, någon som vet?

Mvh. Mansion

Har du angivit kommandot som rekommenderas i guiden om man har problem med detta? Samt vilken typ av anslutning har du, låter som att den tappar den nämligen när du åker på "ogiltig data".

Rörande playkanalerna så står det i guiden: "Börja med att gå in på denna länk https://github.com/SharkHunter/Channel/ där klickar du sedan på knappen där det står "ZIP". En zippad fil tas hem, packa upp denna i en mapp på t.ex. skrivbordet. Gå sedan in i den och in i mappen som heter "Channels". Här finns en bunt filer och som namnet på flertalet av dem avslöjar är detta våra kanaler till vårt plugin “Channels”. Markera alla, klipp ut och sedan går du in på den mapp du installerade UMS i. Vanligtvis ligger denna mapp under "C:/Program Files (x86)/Universal Media Center/". Väl inne där går du in i mappen vid namn "extras" sedan in i mappen "channels". I mappen "channels" klistrar du in alla dessa filer. Finns det redan filer där så välj att skriva över dessa."

Se också till att pluginet installerats ordentligt i UMS, du bör ha en knapp till Channels under "General Configurations". Är detta inte fallet så skulle jag testa att köra UMS som administratör och testa att installera Channels igen.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Har längst ned i guiden lagt till en uppdatering rörande Channels om ni inte får det att fungera!

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Funkar det att köra Via Play på det här sättet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggnuz:

Funkar det att köra Via Play på det här sättet också?

Har för mig att utvecklarna sa att det inte gick i och med att Viaplay kör Silverlight på allting och inte Flash.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Har för mig att utvecklarna sa att det inte gick i och med att Viaplay kör Silverlight på allting och inte Flash.

Har sladd till ps3:an, när jag skriver in kommandot så passar inte ljudet med bilden ibland.
Och när jag kör utan kommandot så spolar den ibland framåt i filmen i x2 hastighet.
Har satt kvalitén på den högsta.
Lösning någon?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Har sladd till ps3:an, när jag skriver in kommandot så passar inte ljudet med bilden ibland.
Och när jag kör utan kommandot så spolar den ibland framåt i filmen i x2 hastighet.
Har satt kvalitén på den högsta.
Lösning någon?

Vilken filtyp gäller det, .mkv?

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Vilken filtyp gäller det, .mkv?

Fan va snabb du var .
Ja, det är mkv.

EDIT: Problemet uppstår efter ca 5-7 min efter jag har börjat kolla på filmen, om det hjälper något.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Hittar du något?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Hittar du något?

Tyvärr jag kan inte klura ut vad det är som orsakar detta problem för dig. Om du följt guiden till punkt och pricka så ska dessa fördröjningsfel inte uppstå. Det enda jag kan tänka mig är om du skulle besitta en svagare processor som inte hinner med helt enkelt - hur ser minnesanvändningen (buffern) ut när du streamear? Hinner den byggas upp, eller ligger den konstant i botten?

Hur många ljudkanaler kör du (kolla under transcoding settings)? Testa att slå om till 2 och se om det hjälper.

Har du testat flertalet .mkv filer? Det kan ju hända om du bara testat en att den är kodad i något format som inte fullt ut fungerar/datorn hinner med.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)