Permalänk
Medlem

Överklockning på h77 @mITX ( p8h77-i)

Hej Allihop!

Jag beställde just ett Asus p8h77-i från alinasystems, tillsammans med en 3570k och 1600mhz vengeance-RAM.
Tidigare har jag inte tänkt tanken att det inte skulle vara möjligt att överklocka på detta moderkort, men googlade för säkerhets skull lite nyss!

Vad jag fick fram var blandade svar, i denna tråd sägs det att intel själva säger att om man har en ivy bridge-processor, så kan man ändra multipliern, men inte vcore eller själva klocken på cpu:n, men tekniskt sett, om man ändrar multipliern från 34 till 45, så får man ut en klockfrekvens på 4.5ghz.

Vad jag nu undrar är, kan man överklocka RAM:et på ett sånt här moderkort? eller hänger det ihop med att cpu-överklocken är låst? Samt, går det att i praktiken överklocka något med bara multipliern som här nämns?

+Är det någon som själv testat detta moderkort och vet något om det? Det står lite diffust i slutet av tråden att intel inte kommer ha native-stöd för vcore-ändringar, men det nämns inget om någon annan tillverkare kommer ha det!

Hoppas jag inte skrev allt för luddigt nu!
/Johan

EDIT: På den här sidan står det dessutom att det inte alls är möjligt med överklock på h77-chip.

Fortsätter uppdatera lite här när jag hittar mer i ämnet, ifall någon mer undrar något senare. På Asus hemsida står det; "Due to the CPU behavior, DDR3 2133/1866MHz memory module will run at DDR3 2000/1800MHz frequency as default."